Na halstrekken weer oppakken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Na halstrekken weer oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 13:12

Heee.

Voor het paard wat ik rijd is halsstrekken geen probleem, maar vervolgens als ik de teugels weer korter pak is ze helemaal 'uit elkaar gevallen'. Ik krijg altijd het idee dat ze denkt dat ze klaar is daarna.

Heeft iemand tips om haar vervolgens weer snel nagevelijk te krijgen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:47

Hoe laat je haar de hals strekken? Misschien eens proberen om haar rond te houden tijdens het halststrekken en contact blijven houden met de mond. (als dat niet gaat, dan moet je meer oefenen om haar de hand te laten volgen en al dat soort dingetjes) Dan gaat het voor zich als je de teugels korter neemt. En als dat lukt kan je dan steeds meer haar neusje eruit rijden tijdens het halsstrekken, dan snapt ze het misschien beter? Ik kan het niet echt uitleggen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :P Het (manege)paard wat ik rijd had dit probleem ook. Zodra hij hals mocht strekken (en dan bedoel ik ook met het neusje eruit, maakte zich wat langer ook), had hij weer de kans om zijn rug vast te zetten. Ik hield hem daarna bij het halstrekken laag en rond, pakte hem weer op en zo werkte ik het verder uit.

xSanneE_98

Re: Na halstrekken weer oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:45

Zoals Geryon al zegt: probeer hem een beetje rond te houden als je de hals stekt in draf, In beide gangen mag je nooit de teugels weggooien als je hem helemaal lang wil laten.
Als je je paard moet oppaken, sluit dan je benen goed aan. dan gaat het hoofd meestal vanzelf omhoog.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:49

Als het goed is blijft je paard nageeflijk tijdens het halsstrekken en hoef je haar dus niet 'weer nageeflijk te krijgen'. Oftewel, waarschijnlijk gaat je halsstrekken zelf toch minder goed dan je zelf misschien denkt...
Ook in het halsstrekken kan het paard aan de teugel en bij elkaar blijven lopen. Om dit te oefenen is het goed om de neus niet teveel te laten zakken tijdens het oefenen, zodat ze eraan kan wennen dat halsstrekken echt ook 'werk' is. Oefen ook korte stukjes, bijv en halve volte, zodat ze wederom niet de tijd krijgt om uit elkaar te vallen.

Let verder bij het teugels op maat maken dat je paard eerst weer ronder wordt, en dan pas omhoog komt. Vaak trekken mensen eerst het hoofd weer naar boven, zonder de nek als het ware weer op te rollen, dan is het logisch dat het paard niet meer nageeflijk is...Sorry voor de stomme omschrijving, ik hoop dat je enigzins snapt wat ik bedoel want dit uitleggen via pc is echt geen doen :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:57

Ik ken het probleem. :j

Inderdaad rond houden tijdens het halsstrekken. Als hij rond is laat je hem een stukje langer, blijft hij rond dan geef je nog een stukje meer. Als ze er uit komt rij je hem eerst weer netjes rond en geeft dan pas een stukje meer. Laat hem niet helemaal op z'n langst want dan heb je niks meer in je handen. En dan maak je op dezelfde manier je teugels weer kort.

Wil bij mij ook vaak niet lukken maar we werken er hard aan!

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:12

Dit probleem heb ik ook! Ik houd gewoon veel contact met het halsstrekken. Mijn pony wil onder het halsstrekken altijd de teugels uit mijn handen trekken dus nu blijf ik veel contact houden, en dan loopt hij daarna ook nog fijn.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:10

Op les probeer ik haar bij de les te houden door inderdaad haar wel te laten strekken, maar ook rond te houden. Toch als ik haar dan weer wat oppak stuit ik weer op hetzelfde probleem.
Maar ik ga het proberen als ik volgende keer ga rijden. :)

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:32

niet je handen los gooien, maar goed contact met de mond houden. de hals moet voorwaarts neerwaarts, dus naar beneden tot ongeveer kniehoogte. als dit moeizaam gaat, kun je proberen de hals eerst iets minder laag op te stellen?
ook kun je t beste eerst de binnenhand geven en dan de buitenhand, maar nogmaals goed contact houden!
succes!

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:34

En heel belangrijk... goed je been eraan blijven houden. Na het halsstrekken kun je ook proberen al 'spelend' (nee, NIET zagend), de teugels weer aan te nemen, maar daar moet je je gevoel goed voor ontwikkelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:47

Doe eens een keer heel langzaam over het oppakken. Centimeter voor centimeter. Heel langzaam en rustig blijven in je hand. Niet teveel been erbij want de meeste paarden hebben dan juist de neiging de hoofd omhoog te doen. Zodra jij voelt dat zij omhoog wilt met haar hoofd, 'vraag' je haar weer naar beneden en zo gaat het verder.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:41

onder het halstrekken een goede verbinding houden, als je het weer gaat oppakken beetje bij beetje doen en niet gelijk teugels helemaal op maat pakken.
als je voelt dat ze weer omhoog wilt komen geef je wat druk , als ze dan ontspant moet je ook weer ontspannen en zo ga je even door.
probeer het op het gemak eens te oefenen in de training .