Het is een 10 jarige merrie, een klein ding van 1.58 m. maar kan gigantisch springen en heeft veel lef.
(Foto van dat kleine bruintje in mijn profiel)
Nu komt mijn "probleem".
Nu het buiten seizoen weer begonnen is komen de driesprongen weer volop. Aangezien de galop van dit paardje niet erg ruim is en ze al zo klein is, is dit echt wat moeilijk voor haar. Nu heb ik gemerkt dat ze rechtsom wel normaal de driesprong springt maar linksom (haar moeilijke kant) enorm schieterig wordt en soms ook er uit rent aan de linkerkant. Ze springt dan dus scheef weg.
Dat dit linksom gebeurt heeft natuurlijk ook een dressuurmatige achter grond.
Dat is haar moeilijke kant. Qua dressuur matig rijden is ze goed voor elkaar, loopt (meestal) netjes over haar rug. Je kan pirouetten draaien in galop, travers, zijwaarts, vliegende galopwisseld etc. Alle knopjes zitten erop. Wel blijft linksom duidelijk haar moeilijk kant en ze probeert ook in training graag wat scheef te galoperen (Is wel makkelijk te corrigeren)
Wat zijn nou goede oefeningen om zo´n paard linksom sterker te maken door middel van dressuur EN springoefeningen?
Ik heb al een rij van 5 stijlsprongen neergezet met elke keer 1 galopsprong er tussen met een normale afstand er tussen (7meter) zodat ze niet enorm hoeft te rekken zoals soms op concours. Naar mijn gevoel heeft ze juist een stukje vertrouwen nodig dat het niet altijd moeilijk is.
Natuurlijk de normale driesprong in allerlei varianten en niet te hoog.
In uitjes op een cirkel en deze (veel) linksom oefenen.
Hebben jullie nog meer tip´s en oefeningen die ik kan doen om haar meer vertrouwen te geven en haar sterker te maken linksom?
p.s Om mezelf vooraf in te dekken... ze is bij de tandarts geweest, het zadel past etc etc.
maar wel een goede oefening (zijn we het met elkaar eens!)