opnieuw inrijden zonder pijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fique

opnieuw inrijden zonder pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:02

Met inrijden kwamen we erachter dat dakota ergens last van had. Linksom ging hij af en toe opeens heel hard spinnen en bokken naar links en was dan helemaal in paniek. Hij bleek een onsteking tussen zijn wervels en banden op zijn rug te hebben en twee geravelde bandjes tussen zijn wervels in zijn hals. Hij is nu na een jaar klinieken weer hersteld. Mochten weer rustig aan beginnen met iemand erop en dan alleen stappen. Dit moesten we drie weken opbouwen en dan een drafje erbij. Hij ging heel goed.. Maakte nergens wat van. Alleen aan de draf zijn we niet toegekomen, omdat hij weer wilde gaan spinnen en bokken en helemaal in paniek was. Osteopaat erbij gehaald.... Bleek zijn derde halswervel vast te zitten en die staat weer in verbinding waar je met je rechterbeen aandrijft. Het is zo lastig hij is heel braaf, maar als hij ff iets voelt schiet hij meteen in paniek. Klinkt dat bij iemanf bekend en hoe heb jij het gedaan? Het zit nog zo tussen zijn oren.

Alma

Re: opnieuw inrijden zonder pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:25

Ik zou dit paard eerst eens een jaartje met rust laten.. Althans, rijtechnisch gezien. Ga lekker grondwerk met hem doen, hem overal aanraken, lichtjes druk geven op bepaalde plekken om te kijken hoe hij reageert. Spelletjes doen.. Hem afleiden van dit ''trauma", zorgen dat hij weer plezier en vertrouwen krijgt met jou en de dingen die je met 'm doet. :)

Ook, als ik dit verhaal zo lees, zou ik er rekening mee houden dat de rug of het lichaam van je paard niet sterk genoeg zijn voor rijden, en dit misschien ook nooit zullen worden.. Dit hoop ik uiteraard niet voor je, maar hou er in elk geval rekening mee.. Dan valt het minder zwaar.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 18:57

Dat hebben we al een jaar gedaan.. En dat gaat allemaal goed. Zijn rug is gewoon weer goed. Het probleem zit hem tussen ze oren en dat is het lastige.. Lichamelijk is hij helemaal goed.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:59

een goede instructeur help je hiermee

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:05

Daarom ook deze tips. :) Dit zijn oefeningen voor 'tussen zijn oren'.

Alma schreef:
Ik zou dit paard eerst eens een jaartje met rust laten.. Althans, rijtechnisch gezien. Ga lekker grondwerk met hem doen, hem overal aanraken, lichtjes druk geven op bepaalde plekken om te kijken hoe hij reageert. Spelletjes doen.. Hem afleiden van dit ''trauma", zorgen dat hij weer plezier en vertrouwen krijgt met jou en de dingen die je met 'm doet. :)

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:01

Inderdaad zoals hierboven gezegd wordt, ga eerst eens wat luchtigs met het paard doen
en ga het vanuit daar rustig weer oppakken.
Niet te snel willen gaan ook al blijft ie braaf, alles op z'n tijd in plaats van dat je dalijk met een paard zit die zodra het zadel op gaat als basis-emotie blinde paniek heeft.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 09:03

Dat heeft hij helemaal niet...
Zoals ik al schreef gaat dat allemaal heel goed. Het is alleen dat als hij een keertje een klein dingetje heeft hij daar heel heftig op kan reageren. Hij heeft helemaal geen stres als je er gewoon op zit. Dat boeit m allemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:25

Je kunt het beste eerst aan de hand / vanaf de grond gaan werken. Zodat hij gaat ervaren dat wat hem voorheen pijn deed, nu geen pijn meer doet. Rust en vertrouwen geven daarin.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:30

volgens mij heeft TS al een paar keer duidelijk gemaakt dat het probleem niet is dat hij in paniek raakt als er iemand op zit!

ik denk persoonlijk dat je er een paar keer doorheen moet rijden, dat hij 1x door moet hebben dat er niks meer gebeurt en dan is het vaak goed.
houd er wel rekening mee dat het altijd een gevoelige plek zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:49

Loes000 schreef:
volgens mij heeft TS al een paar keer duidelijk gemaakt dat het probleem niet is dat hij in paniek raakt als er iemand op zit!

fique schreef:
Het is zo lastig hij is heel braaf, maar als hij ff iets voelt schiet hij meteen in paniek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:56

Een goede instructeur kan je op weg helpen. Als het probleem tussen zijn oren zit, en hij de herinnering nog heeft aan de pijn, zul je er toch een keertje doorheen moeten. Anders blijf je de rest van je leven naast je paard staan ipv er op te zitten.

Je schreef dat je je paard opnieuw wilt inrijden. Inrijden kan maar een keer. Dit valt onder corrigeren...

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:53

fique schreef:
Dat heeft hij helemaal niet...
Zoals ik al schreef gaat dat allemaal heel goed. Het is alleen dat als hij een keertje een klein dingetje heeft hij daar heel heftig op kan reageren. Hij heeft helemaal geen stres als je er gewoon op zit. Dat boeit m allemaal niks.

Ik zeg ook niet dat ie dat heeft, ik zeg dat je dat absoluut wil voorkomen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:04

Met mesotherapie.
Maar ik zou eerst opbouwen aan de longe.

Mijn paard heeft een soortgelijk verhaal en ze heeft eerst een scintigrafie gehad bij de Bosdreef in Moerbeke en is daar behandeld met mesotherapie (google maar eens)

Vandaaruit mocht ik ook weer gaan opbouwen en na 3 weken er weer op. Maar dat gaf ontzettend veel stress. ik ben dus het eerste half jaar alleen maar met haar wezen wandelen (met zadel op maar ik liep ernaast zodat ze fijne ervaringen op kon doen met een zadel op) en heb haar aan de longe gezet en ook gewerkt met de dubbellonge om haar spieren weer op te bouwen voor ik erop ging zitten.

Ze heeft ook een extreme singeldwang aan haar zadelmakmaak-ervaring overgehouden. Dit gaat er nooit meer helemaal uit maar door haar met een dekensingeltje buiten te zetten blijft dit nu goed gaan.

Veel, heel veel geduld en vertrouwen samen opbouwen, dat is de enige manier. En dat kost tijd en die moet je ervoor over hebben, anders kun je het vergeten denk ik...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:28

Inrijden kun je maar één keer doen, daarvoor krijg je geen tweede kans.
Als jij zeker weet dat de pijn weg is en ook zeker weet dat zijn gedrag voortvloeit uit angst voor een pijn die inmiddels niet meer aanwezig is.. en het probleem dus tussen zijn oren zit.. dan zal hij denk ik met veel tijd en geduld, in alle rust en vertrouwen wel geconditioneerd kunnen worden om te leren dat hij niet meer bang hoeft te zijn voor die akelige pijn. Maar daar moet je dan wel zeker van zijn..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:42

ik zou hem lekker op de wei zetten zodat ie zelf kan gaan rennen en spelen met de andere paarden zodat ie als het alleen tussen de oren zit zal merken dat hij zijn rug weer goed kan gebruiken zonder pijn en dan na een maand of 3 gaan grondwerken en freestylen als je hem even uit de wei haalt, als het tussen de oren zit moet dit echt werken, anders is er echt wat anders mis, hem er even doorheen rijden gaat het niet worden dan heb je alleen maar kans dat ie straks niemand meer op zn rug laat en dan ben je verder van huis

qsshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:31

neem een goede instructeur. Als het tussen "zijn oren"zit duurt het wel even voordat je er doorheen bent met rijden, maar je moet daar wel verstandig mee omgaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:27

Opnieuw inrijden kan natuurlijk niet. Je kan wel kijken of de basis er in zit zoals je wilt en vandaaruit verder opbouwen.

Het begint dus ook al bij singeldwang. Ik zou niet opstappen voordat je dat er uit hebt. Staat ie rustig stil bij opstappen? Ontspannen bij wegstappen? Hoeveel druk moet je gebruiken om halt te houden/af te wenden? etc.

Maar voor dat alles eerst lekker op de wei zetten. Na 2 maanden beginnen met grondwerken en spieropbouw. (Gebruikt het paard op de grond ook zijn achterhand genoeg etc.)
Als dat goed gaat kun je er op stappen en echt de simpele basics doen. Dan weer even grondwerken en daarna weer verder gaan waar je gebleven bent.

Het is belangrijk dat je de basis er goed inhoudt. Dus ook als het weer beter gaat, soms even teruggaan en niks meer vragen dan een goede basis.