handen stil houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cosmo2003

handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:16

Hallo allemaal

Ik heb een probleem met mijn haflinger en misschien hebben jullie wat tips voor mij.
Mijn haflinger is 8 jaar en echt een geval apart, hij probeert er altijd alles voor om onder het werk uit te komen.
Hij is erg snel beledigd als je in zijn mond zit en gaat dan ook radicaal stil staan en is niet meer naar voren te krijgen.
Nu heeft hij altijd al een galop probleem gehad maar de laatste tijd ging het erg goed tot een paar weken geleden.
Constant stil gaan staan als je de hulp van de galop geeft, en als je een tik geeft volop bokken.
Nu zit daar mijn probleem, op het moment dat ik de hulp + geef voor de galop doe ik mijn handen omhoog waardoor het voor hem weer een aanleiding is om stil te gaan staan.
Ik doe mijn handen omhoog omdat ik weet dat ik een paar enorme bokken krijg.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn handen zo stil mogelijk houd in die galop, ik weet dat het probleem bij mij ligt, maar mijn haffie neemt er ook heerlijk gebruik van :D
Ik hoop dat jullie wat tips hebben.

groetjes

SimJarig

Re: handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:05

Een bokriempje aan het zadel bevestigen?

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:00

Omdat hij al een tijd moeite heeft met de galop kan het heel goed zijn dan hij nog niet de juiste bespiering en balans heeft om goed te galopperen. Misschien zit er wel iets niet lekker in z`n lichaam, als je paard ineens niet meer wil galopperen geeft hij duidelijk aan dat er iets niet goed is.
Dat je paard altijd onder het werk uit probeert te komen geeft aan dat hij of iets lichamelijks heeft of niet geprikkeld wordt door de oefeningen (galop in de bak) die je van hem vraagt. Ga eens buiten rijden of leg een balkje neer.
Succes

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 07:36

misschien ligt je zadel niet goed dat hij daarom zo reageert ook kun je een keer les nemen van een gediplomeerd persoon misschien ziet zij / hij wad er aan de hand is.
veel sterkte

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 07:41

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je haflinger hier wat probeert aan te geven!
Karianne van Ruth is een gerweldige chiropraktor die alle wervels na kan gaan en je paard weer vrij en vooral pijnloos kan laten bewegen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:46

heel simpel, voorlopig even met je vingers de manen vasthouden (samen met je teugels natuurlijk) dan dwing je jezelf om je handen laag te houden en als dit een minimaal een week goed gaat zonder dat je zn manen er haast uitrekt natuurlijk dan kan je af en toe weer de manen loslaten, klein trucje om iets wat gewoonte is geworden af te leren en wat ook helpt iemand langs de kant steeds tegen je te laten zeggen, handen laag, dat je er haast gek van word, dan vergeet je het nooit meer, succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:56

Ik denk maar zo dat jouw haflinger helemaal geen "geval apart is" en dat hij ook niet "onder het werk probeert uit te komen". En ook dat zijn gedrag niets te maken heeft met "erg snel beledigd zijn als je in zijn mond zit".
Het is gewoon heel duidelijk dat je paard jouw genoeg signalen geeft dat dingen niet goed zijn en gaan (pijn).
Mijn advies is: tandarts laten komen, zadelmaker/passer laten komen en evt ook een osteopaat.
Alles volledig laten checken en tot die tijd maar niet meer rijden. .

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:47

Je handen laten meegaan met de bewegingen van het paard en je
ellebogen in je zij, dan komt het goed :)

SnowPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:58

misschien is er iets met zijn gebit want hij vond het niet leuk als je eraan zat misschien teugels iets losser en naar arts gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:05

Als ik het zo lees, is je haflinger je iets aan het vertellen.

Dat kan varieren van, dat jij netjes moet rijden en hij je verteld dat hij het anders echt niet leuk vind,
dat gerommel in zijn mond. (jij geeft aan dat je hem te vast houdt en gaat treken en je handen omhoog doet)
Of hij probeert je te vertellen dat hij ergens anders last van heeft.

Heb je les? Wat zegt je instr. ervan?

Cosmo2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:33

Tandarts, zadel en zijn rug zijn allemaal goed
Bij mijn instr. doet hij het ook.
Heb nu de afgelopen dagen een beugelriem om zijn hals gedaan en die vastgehouden tijdens de galop.
Dit ging eigenlijk redelijk goed.

Mijn instr. zegt dat het gewoon een vervelende draak is met een flinke gebruiksaanwijzing :D