springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:16

sinds een tijdje heb ik een paard en daarvoor had ik een pony met die pony kon ik altijd heel goed springen ik sprong zo een meter zonder er over na te denken maar met me paard vindt ik het gewoon eng en dan gaat het niet om de hoogte van de hindernis maar ik ben gewoon bang voor een weigering of er af te vallen !
terwijl ik vorige week zonder er bij na te denken een 90 cm parcours (les ) met m`n pony heb afgelegt !?
heeft er iemand tips het is wel zo dat ik heel snel te druk wordt en te veel dingen ga doen te veel sturen en zo als ik op een hindernis af rijdt !

suus_pepper

Re: springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:18

Lage hindernissen neer zetten? Zodat je vertrouwen krijgt in je paard. Hij voelt jou spanning ook en gaat dan juist weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:19

Iets meer punten en komma's aub. :')
Denk idd lage hindernissen en les nemen. Is je paard ervaren met springen?

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:25

Sowieso les nemen. Een onzekere ruiter is nooit handig, voor het paard dan.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:27

Ik zie dat veel mensen (niet alleen in dit topic) de neiging hebben om als eerst te roepen: "Neem les!"
Terwijl in de openingspost van de TS staat dat zij al les krijgt. :)

Daarnaast, les is ook niet altijd de oplossing. Hoeveel instructeurs en instructrices zijn er wel niet die totaal verkeerde instructies geven? De boel erger maken? De plank compleet misslaan? Nooit werken aan een innerlijke connectie en begrip en alleen aan het plaatje? "Neem les." vind ik daarom zo'n loze kreet.. Maargoed, dat even daargelaten.

TS, wanneer jij gespannen bent zal je paard hierop reageren. Begin dus met dingen doen samen met je paard waarbij jij geen spanning hebt. Heb je bijvoorbeeld al eens lage sprongetjes gedaan met je paard aan de hand? Hoe reageert hij/zij dan?

Je hebt je paard nog maar kort zeg je, dus het is vrij normaal dat jullie nog niet gelijk aan zoiets spannends toe zijn. Forceer het niet en neem rustig de tijd om die rust en dat vertrouwen te vinden samen. Pas dan is er tijd en ruimte om aan dingen te beginnen die meer van jullie als combinatie vergen.

Succes!

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:05

Sorry hoor Alma, maar je ziet staan dat ze les heeft met haar pony. Die instructeurs waar jij het over hebt die moet je ook helemaal niet vragen. Als je gewoon een gediplomeerd instructeur hebt is dat vele malen beter. Iemand die weet waar hij het over heeft kan een onzekere ruiter helpen. Het is een hele stap van pony's naar paarden en dat brengt onzekerheden met zich mee. I stick to my point, neem les van een gediplomeerd intructeur en ga niet zelf beunen.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:22

Ik ken genoeg gediplomeerd instructeurs die meer kwaad dan goed deden. :) Maargoed, dat even daargelaten, het ging mij erom dat het vreemd overkomt als iemand zegt; ik heb les.. En dan als tip krijgt: Neem les! Leg dán uit wat je bedoelt en wat voor les enzovoorts? Lijkt me voor TS een stukje duidelijker.

Ik ben het compleet met je eens dat ze goede begeleiding nodig heeft, maar dan wel van een juiste persoon. Daarom zou ik ook willen vragen aan TS: van wie krijg je les en hoe pakt deze persoon dat aan? Hoe gaan die lessen over 't algemeen eraan toe? :)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:23

Niet iedereen kan dat betalen hoor, een 'gediplomeerd instructeur'. Paardensport is zo al duur genoeg.
Vroeger had ik springles van een zeer goede ruiter die nu al veel verder zit, kreeg alleen meer schrik.
Topic starter: Neem rustig je tijd om het paard te leren kennen, en probeer eerst zijn vertrouwen te winnen.
Misschien ken je wel iemand, waarvan je vind dat die heel goed rijd, die eens een paar sprongen met je paard wilt voordoen?
Zo zie je hoe hij springt, en dat geeft vaak ook al een gevoel van rust.
Ik heb een tijd ook schrik gehad op mijn pony (hij doet niks mis hoor, ik was gewoon bang geworden) en toen heb
ik een meisje gevonden die LRV had gereden en ze rijd nu mijn pony met mij.
Ik heb veel geleerd, van haar bezig te zien met Benji, en op een dag ben ik opgestapt en gallopeerde ik door
het bos, iets wat ik 2 maanden daarvoor enkel maar durfde dromen.
Dus, mss zie je dan eens hoe je paard reageert op een sprong, en hoef je geen angst op te bouwen.

Ik wens je veel succes toe, komt vast wel goed!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:26

Ga inderdaad niet zelf van alles proberen, dan gaat het een keer echt fout en maak je je paard helemaal angstig voor springen.
Neem les van een GOEDE instructeur -ook zonder diploma kun je goede, niet al te dure, instructeurs vinden!- die jou en je paard helpen met veel geduld en niet alleen denkt ''hij 'moet' eroverheen.''
Nog een tip voor jou. Niet alleen denken aan de hoogte, daar schiet je niks mee op. Spring lage hindernisjes en bou het op tot een oxer daarna een dubbeltje. Daarna een klein/ laag parcoursje en dan steeds een hindernisje erbij als het goed gaat de springles daarvoor. Dan komt de hoogte vanzelf wel.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:27

DaisNBenj: Dan rijst bij mij de vraag; moet je dan wel aan paardensport beginnen?
Nee. Vind ik niet. Als jij graag paarden wilt, vind ik dat je ook de verantwoordelijkheid moet kunnen nemen en dragen (ook financieel) als er iets 'mis' gaat..

Want als ze nu al geen instructie zou kunnen betalen, hoe zal dat dan gaan als haar paard iets ernstigs oploopt en zorg of een operatie nodig heeft? Oeps, beetje duur....

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:41

nou ik heb gewoon les op de club dus daar rijdt je je parcours je en daar na krijgt er weer een andere aandacht.
en daarbij doen we ook oefeningen om mij en mijn paard rustig naar de hindernis te rijden .
en ja dat is een gediplomeerd instructeur 8-)
en daar bij krijg ik ook nog wel eens les van mijn bijrijder dus ik ga zeker is een keer vragen of zij op m wil springen !
goede tip !
en misschien kan ik dat ook een keer thuis met een paar lage hindernisen oefenen .
ik heb mijn paard nu bijna een half jaar
ik denk ook dat als ik met les in een rijbak vol met hindernis van 70 80 cm meter rijdt dat dat dan gewoon nog een beetje te veel is .
dank julllie voor de tips en ik weet niet of het help maar ik ben ook van plan om gewoon nog een paar lesje op m oude pony (van me zusje ) te rijden om de lol in het springen te houden.
want met die pony vindt ik het gewoon wel heel leuk !

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:55

Alma: Je kunt gerust geld hebben om je paarden te houden, en er voor zorgen als er iets is.
Ik ben niet rijk, maar als er iets aan mijn paarden komt zal ik heus wel geld hebben.
Maar om iedere week les te gaan nemen bij een 'gediplomeerde instructrice' nee, dat kan ik niet.
Wilt dat daarom zeggen dat ik minder voor ze over heb? Ze minder kan bieden als jij, nee dat ook niet.

Ieder heeft zijn budget, en iedereen gaat met zijn paarden om hoe hij of zij wilt.
Bokt is er voor vragen te stellen, en te leren van elkaar.
Om altijd maar te zeggen, ga op les, zo zullen we niks van elkaar leren hoor.

En jammer dan, ik ben in mijn situatie, toch begonnen aan paardensport.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:19

DaisNBenj schreef:
Alma: Je kunt gerust geld hebben om je paarden te houden, en er voor zorgen als er iets is.
Ik ben niet rijk, maar als er iets aan mijn paarden komt zal ik heus wel geld hebben.
Maar om iedere week les te gaan nemen bij een 'gediplomeerde instructrice' nee, dat kan ik niet.
Wilt dat daarom zeggen dat ik minder voor ze over heb? Ze minder kan bieden als jij, nee dat ook niet.

Ieder heeft zijn budget, en iedereen gaat met zijn paarden om hoe hij of zij wilt.
Bokt is er voor vragen te stellen, en te leren van elkaar.
Om altijd maar te zeggen, ga op les, zo zullen we niks van elkaar leren hoor.

En jammer dan, ik ben in mijn situatie, toch begonnen aan paardensport.

ja dat klopt en als je wel geld hebt om elke week les te krijgen door een gediplomeerd instructeur fijn maar ik stel de vraag als nog ! omdat je in de groeps les ook weer niet zoveel aandacht krijgt !
en je rijdt toch ook wel eens voor je zelf ?
en als je dan vragen hebt kun je het inderdaad in de les vragen maar daarvoor is bokt toch niet ?
maar in iedergeval bedankt voor de reacties aan de meeste heb ik wel wat ! :j

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:14

Mijn vraag was ook niet: waarom kiest iemand voor privé- of groepsles? Of: hoe vaak moet iemand les?

Maar als ik de opmerking krijg: ik kan les niet betalen.. Dan vraag ik me af hoe je het dan wel kan betalen als je paard ineens een operatie nodig heeft. :) Daarnaast vind ik goede les qua prioriteit niet onderdoen aan een eventuele spaarpot voor noodgevallen. Goede les kan een hoop noodgevallen voorkomen en het welzijn van mens én paard verhogen.
Laatst bijgewerkt door Alma op 20-05-11 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:30

Ik heb geen zin om hier te veel off topic te gaan, pb ' box is altijd open.

Springen is iets wat toch wel vertrouwen vraagt, en kennis van je paardje.
Probeer het rustig op te bouwen, en leer elkaar goed kennen. Hoe lang heb je je paardje al?