Heel graag tips gevraagd! Pony met rugproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blubblabhoi

Heel graag tips gevraagd! Pony met rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:24

Hallo iedereen, :)

Waarschijnlijk wordt dit een heel lang verhaal, maar als er iemand ervaring heeft met rugproblemen, zou ik graag tips willen. :j

Ik zit altijd op bokt en bekijk eens hier en daar een topic, toch maak ik nu zelf maar eens een aan, want ik zou erg graag advies willen. *D

Hier begint het lange verhaal. Ik heb altijd op een C pony gereden op een boerderij. Helaas ben ik daar te groot voor geworden, maar heeft er al die tijd ook een E pony gestaan waar ik wel op kon rijden. Een QuarterxArabier, bouw van een quarter met een arabieren hoofdje. Zoals ik me kan herinneren (4jaar) heeft er enkele keren iemand fatsoenlijk op hem kunnen rijden. Om een heel lang verhaal kort te maken; hij bokte iedereen eraf, was bang en meestal ook gemeen. En toch werd hij soms even 'gebroken', en kon hij normaal bereden worden. Een keer is hij achterover geklapt, en sindsdien kon er op hem gereden worden. Af en toe, heel normaal stap draf. Meestal met westernzadel want dat vindt hij erg lekker liggen op zijn rug. Toen heeft hij een tijdje stil gestaan, en het was weer raak. Je kon er niks mee. Daarna heeft de eigenaresse hem een keer meegenomen naar een clinic, en het bleek dat ie he-le-maal VAST zat. Dat bevestigde wat we eigelijk al vermoede. Veel longeerwerk was het advies en loswerken. Z'n spieren(vooral rug) waren stijf en moesten los. Dit een jaar gedaan, met een kleine verbetering. Toen 4 maanden geleden een masseur erbij gehaald die hem op bepaalde spierpunten masseerde, het was net een wonder. Hij werd losjes, loopt lekker door zijn lijf en haalde geen rare streken meer uit (sommige nog wel, maar dat is typisch hem en minderd al als je hem er op wijst), het werd echt een lieve geduldige pony die ik zelf het land uit durfde te halen. Overigens kon je hem nooooit vast zetten, je moest het niet in je hoofd halen, want hij ging vreselijk hangen, nu blijft ie keurig staan. Hij is veel minder snel bang, kortom, compleet andere pony. Maar nu het volgende. We zouden dus het rijden heel graag weer met hem willen oppakken. Dit wou ik wel graag doen met die eigenaresse, het leek me wel een leuke uitdaging, en ik wil zelf ook weer graag rijden (ben nu half jaar ongeveer gestopt). Gewoon lekker aan het door longeren met zadel erop. Soms sjokt ie wat, soms geeft ie nog een bokje tegen het zadel. Sommige spieren zitten nog wel een beetje vast, maar door minder van masseren wordt dit steeds minder! Onder andere zijn bilspieren zijn te kort, daardoor sloft ie erg maar door oprekken moet het beter worden. De eigenaresse masseert hem dan ook geregeld heel uitbundig, waardoor hij lekker in zn vel zit. Nu het volgende. We hebben vorige week eens geprobeerd het zadel erop, en ik erop. Eerst hangen, en dat ging goed, en ik kon gaan zitten. (Eigenaresse hield hem de hele tijd vast). Toen nog even een paar voltes met eigenaresse ernaast gestapt. Lekker ontspannen. Alleen soms staat hij stil en dan spant hij al zn spieren, of schopt hij eens met zn achterbeen, en dan kan denk je echt; oe wat gaat ie nu doen? Niet zo zeer paniek, maar wel dat je denkt oh wat gaat ie doen. Ook neemt hij het bit niet aan, hij knabbeld er heel lekker aan, dus wel ontspannen, maar gaat dan soms ook heel erg hangen. Je moet echt puur op je benen sturen en daar ben ik niet aangewend. Daarbij is het een hele (brede,grote) bespierde pony en ben ik dat niet gewend na een C arabiertje. Daarna afgestapt en uitbundig beloont natuurlijk.

Pfoe ik denk dat ik vooral eigenlijk ook mijn verhaal even kwijt moest.
Dus mijn vraag; Hoe kunnen we het best dit opbouwen? Hoe moet ik me gedragen? (aangezien ik wel wil doorzetten)
Hoe ermee omtegaan?

We 'rijden' nu gewoon met veelzijdigheidszadel, omdat we dat westernzadel hem wel beter ligt, maar we oo zo bang zijn dat er wat gebeurd, dan zit die knop van dat zadel gigantisch in de weg, en daar zouden lelijke ongelukken van kunnen komen, aangezien we niet heel goed kunnen verwachten wat hij nou doet.

Sorry voor het lange verhaal, het is toch wel heel lang geworden. :o

groetjes.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:32

Dus het vzh zadel ligt niet goed?
Laat ze zadelmaker eerst maar eens komen...
Veel kans dat je pony na een tijdje weer vast zit omdat het zadel niet goed ligt.
De eigenaar kan wel zeggen van het past, maar de eigenaar is geen zadelmaker ;) (denk ik)
Dus eerst maar eens een passend zadel, dat is stap 1.
Dan pas kun je erop.
Doe dit niet zonder goede begelijding, als je de foute dingen doet en hij niet zijn rug gebruikt, dan gebruikt hij de spieren dus ook niet.
Zoek een goede instructrice die je begelijd, die je je pony laat ontspannen en dat hij over de rug gaat lopen, dat is zoooo belangrijk met paarden met een gevoelige rug (ook paarden zonder gevoelige rug trouwens).
Als het rijden dan nog niet goed gaat of hij blijft zo gespannen, longeer hem dan nog maar een tijdje met een pessoa teugel zodat hij over de rug gaat lopen en dan zijn rugspieren traint.
iig, niet teveel in de mond zitten, van achter naar voren rijden, zodat hij écht ontspant, en niet alleen voor iets doet.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:36

Het zadel ligt goed. Het is net op maat gemaakt en past hem perfect.
Voor de rest loopt hij altijd over de rug, aangezien het een quarter is loopt hij altijd wel lekker ontspannen met zijn hoofdje naar beneden. De eigenaresse zelf heeft een instructrice diploma en 35 jaar ervaring met paarden, dus de begeleiding is er wel.
In zijn mond zitten is echt onmogelijk haha, zodra je grip op het bit wilt hebben begint hij te trekken, dus op je benen rijden moet gewoon. :)

Verder wisselen we het longeren ook af door balkjes te lopen en we hebben hem vorige week ook voor het eerst aan de longe een keertje een sprongetje laten doen.

Overigens zit hij op dit moment alleen nog in zijn bilspieren vast, maar toen ik er afgelopen weekend was, was dit ontspannen.

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:20

blubblabhoi schreef:
De eigenaresse zelf heeft een instructrice diploma en 35 jaar ervaring met paarden, dus de begeleiding is er wel.

Wil niet vervelend doen, maar iemand met 35 jaar ervaring en een instructeursdiploma moet toch wel weten hoe je eea opbouwen kan.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 06:24

Jawel, alleen zou ik graag willen weten wat ik volgens jullie zou kunnen doen want die eigenaresse is er niet altijd bij. (dus watvoor longeerwerk ofzo) en als ze er is hoe ik moet reageren met rijden.

SimJarig

Re: Heel graag tips gevraagd! Pony met rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:30

Het lijkt me dat de eigenaresse je dan ook wel van tips kan voorzien waar je mee aan de slag kunt als ze er niet bij is. Wij staan tenslotte ook niet in de bak als jij gaat rijden.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:05

Zo te horen zit het beestje gewoon niet lekker in zijn vel qua rug. Ik heb er zelf ook zo eentje die er iedereen van af piepelde. Hij had mega rug problemen...heb er een osteopaat bij gehaald en hij heeft acupunctuur gekregen. Uiteraard ook héél veel grondwerk met hem gedaan en het mannetje zit nu weer prima in zijn velletje. Heb mijn kieffer veelzijdigheidszadel ook aan de wilgen gehangen en ben over gegaan naar een barefoot London. Een boomloos dressuur zadel. Omdat er geen harde boom in zit drukt het hem nergens en door het VPS systeem is er een prima drukverdeling en ruggegraat vrijheid. Zo'n barefoot kun je overigens bij de meeste barefoot dealers gratis een weekje uitproberen...wie weet werkt het ook goed voor jouw paardje.
Maar het allerbelangrijkste voor een paard met rug problemen blijft toch wel intensief grondwerk. Daar moet je ook veel aandacht aan besteden.
Ik ben met mijn paard gaan freestylen, hiermee bouw je een enorme band met het dier op dus het vertrouwen groeit ook. Zo wordt het ook makkelijker als je op zijn rug zit, het paard vertrouwd jou en jij krijgt meer vertrouwen in het paard! En allemaal op een heel paard vriendelijke manier...dus geen meters hulpteugels en extra kilo's ijzer in de mond :+

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:26

Kijk daar heb ik wat aan! Hij wordt op het moment zo'n 5 á 6 keer per week gelongeerd inclusief masseren en hij zit echt lekker in zijn vel op het moment. Ook loopt ie heeerlijk over de rug.

Alleen sloft hij op dit moment heel erg met zijn achterbenen omdat die spieren op zijn kont te kort, maar dit verhelpen we door hem dit moment af en toe op een kleine volte te pakken, en vervolgens de longeerzweep tegen zijn achterbenen te houden, gek genoeg gaat hij dan langzamer, maar tilt zijn achterbenen veel beter op!:)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:32

ik zou helemaal opnieuw beginnen met hem, net of het een jong paar is.. dus iedere keer voordat je erop gaat longeren, en alles heel rustig aanpakken. en vooral uitkijken dat hij niet weer bang wordt..