Vervolg van Melody

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Vervolg van Melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:27

naja, nadat we vorige week woensdag les hebben gehad van Frangelica met Melody, zijn we veel gaan oefenen
m'n zus is nu op kamp, maar ik had m'n moeder vanmiddag mee gekregen om te filmen zonder schudden...
ik vind zelf dat het een stuk beter gaat en hoop dat jullie daar ook zo over denken :)

http://www.youtube.com/watch?v=oNNTMTRM3sc

Boender123

Re: Vervolg van Melody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:00

WOw
ik zie echt vooruit gang ga zo door ! :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:08

Goed joh, als je zo doorgaat!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:29

Idd je ziet zeker vooruitgang hoor, je bent er duidelijk mee bezig, maar het is nog ver van af.
Ik ga nu een reeks dingen noemen die ik gezien heb, neem het niet aanvallend op, maar denk er over na, bespreek het met je lesgever, en tracht op elk onderdeeltje appart te werken, niet ineens alles samen want dan komt er niets in orde.
Je algemene houding is vrij goed, maar wanneer het paard plots vertraagt dan val je voorover, dus meer zitten in je zadel.
Je handen zijn vrij onrustig en dit stoort je paard enorm, dat zie je heel dikwijls ook op de film.
Je onderbenen gebruik je gewoon teveel, probeer die er meer vandaan te houden en ze enkel te gebruiken als het nodig is.
Als je de galop doet dan moet je proberen om je paard te laten aanspringen in de galop, dat doet hij nu echt niet, hij valt als het ware in de galop en das een heel ander ding, de kracht moet uit de achterhand komen.
Je galopeert ook de rechter galop met een linker stelling, en das uiteraard ook verkeerd het zou rechterstelling moeten worden.
Maar het inoefenen van de beide stellingen binnen en buitenstelling moet zeker ook gedaan worden , maar zie dit dan als een vorm van flex-oefeningen.
Ik zou zeggen eerst de achterhand meer sterker maken, tempowisselingen, achterwaarts en vanuit die achteruit dadelijk vertrekken in stap of draf .........
Je doet enkel de rechter galop, dat was op jouw vorige films ook zo, je paard heeft blijkbaar moeite met de linker galop, dus dan moet je meer daar naar toe trainen en niet zomaar blijven galoperen.
Om dit klaar te krijgen meer controle leren krijgen over de achterhand, dus de achterhand naar links of naar rechts leren te verplaatsen , een goeie oefening daarvoor is de "travers".
Eerst vanuit stilstand, dan vanuit stap en dan pas de draf en tegelijk dus de achterhand verzetten.
Maar het allerbelangrijkste is , dat jouw paard niet nageeft in kaak - nek en hals, en zolang dit niet lukt, is er spanning in heel het lichaam van je paard en kunnen al die andere oefeningen ook niet lukken, dit is dus het eerste werk waar je zou moeten op trainen, het paard moet het bit loslaten, en je hand volgen.
In heel de film was dit echt zelfs geen seconde te zien, je paard geeft niet na op dit moment, dus eerst daar werk van maken en dan pas al de rest, niet andersom, de spanning moet eruit voor je iets mag vragen aan je paard.
Bespreek dit alles met een goeie liefst gediplomeerde instructeur.
succes verder.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:20

dankjullie vooral, alleonr1 ofzoiets, tips hebben we wat aan, maar ik stap geeft ze wel vrij snel na,
maar die galop was ik daarna nog mee bezig geweest :)
en met moeite dat wel krijg ik 'r op beide richting goede galop

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:26

Wat moet je nu anders doen dan voor je les had?
Waar moet je aan werken van je instructrice?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:16

De pony gaat echt als een plank (en met buitenstelling) de bocht door...
heb je er al eens een osteopaat of masseur bijgehaald? (sorry ik heb je vorige topic niet echt gevolgd)
Heeft je intstructrice het al eens gehad over rechtrichten?
veel succes met de pony je hebt het beste met hem voor :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:23

Dat ziet er een stuk beter uit. De pony luistert zichtbaar beter naar jou en is meer op jou gericht.
Natuurlijk is er nog heel veel te leren, maar geen ruiter kan alles tegelijk leren.
Fijn dat er nu iemand is die je helpt.
Wat zegt de eigenaar er van?

Ik ben het niet eens met de reacties die direct roepen om een osteopaat.
Het is een menpony, dus heeft hij geleerd om 'met inspan door de bocht te gaan'.
Door training is er veel te winnen aan elastischtiteit.
Gewoon doorgaan met oefenen, dan zal het zeker al beter worden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:25

senna21 schreef:
Dat ziet er een stuk beter uit. De pony luistert zichtbaar beter naar jou en is meer op jou gericht.
Natuurlijk is er nog heel veel te leren, maar geen ruiter kan alles tegelijk leren.
Fijn dat er nu iemand is die je helpt.
Wat zegt de eigenaar er van?

Ik ben het niet eens met de reacties die direct roepen om een osteopaat.
Het is een menpony, dus heeft hij geleerd om 'met inspan door de bocht te gaan'.
Door training is er veel te winnen aan elastischtiteit.
Gewoon doorgaan met oefenen, dan zal het zeker al beter worden.

Een osteopaat kan nochtans nooit kwaad ;) menpony of niet, pony zit vrij vast in zijn lijfje als ik zo zie
Ook bij mennen wordt de juiste buiging en stelling aangenomen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:37

aeolusnr1 schreef:
Idd je ziet zeker vooruitgang hoor, je bent er duidelijk mee bezig, maar het is nog ver van af.
Ik ga nu een reeks dingen noemen die ik gezien heb, neem het niet aanvallend op, maar denk er over na, bespreek het met je lesgever, en tracht op elk onderdeeltje appart te werken, niet ineens alles samen want dan komt er niets in orde.
Je algemene houding is vrij goed, maar wanneer het paard plots vertraagt dan val je voorover, dus meer zitten in je zadel.
Je handen zijn vrij onrustig en dit stoort je paard enorm, dat zie je heel dikwijls ook op de film.
Je onderbenen gebruik je gewoon teveel, probeer die er meer vandaan te houden en ze enkel te gebruiken als het nodig is.
Als je de galop doet dan moet je proberen om je paard te laten aanspringen in de galop, dat doet hij nu echt niet, hij valt als het ware in de galop en das een heel ander ding, de kracht moet uit de achterhand komen.
Je galopeert ook de rechter galop met een linker stelling, en das uiteraard ook verkeerd het zou rechterstelling moeten worden.
Maar het inoefenen van de beide stellingen binnen en buitenstelling moet zeker ook gedaan worden , maar zie dit dan als een vorm van flex-oefeningen.
Ik zou zeggen eerst de achterhand meer sterker maken, tempowisselingen, achterwaarts en vanuit die achteruit dadelijk vertrekken in stap of draf .........
Je doet enkel de rechter galop, dat was op jouw vorige films ook zo, je paard heeft blijkbaar moeite met de linker galop, dus dan moet je meer daar naar toe trainen en niet zomaar blijven galoperen.
Om dit klaar te krijgen meer controle leren krijgen over de achterhand, dus de achterhand naar links of naar rechts leren te verplaatsen , een goeie oefening daarvoor is de "travers".
Eerst vanuit stilstand, dan vanuit stap en dan pas de draf en tegelijk dus de achterhand verzetten.
Maar het allerbelangrijkste is , dat jouw paard niet nageeft in kaak - nek en hals, en zolang dit niet lukt, is er spanning in heel het lichaam van je paard en kunnen al die andere oefeningen ook niet lukken, dit is dus het eerste werk waar je zou moeten op trainen, het paard moet het bit loslaten, en je hand volgen.
In heel de film was dit echt zelfs geen seconde te zien, je paard geeft niet na op dit moment, dus eerst daar werk van maken en dan pas al de rest, niet andersom, de spanning moet eruit voor je iets mag vragen aan je paard.
succes verder.

MMMMM ik lees nu eigenlijk pas goed jou advies, maar heb je het filmpje wel bekeken???
Je hebt het over tra vers..denk je nu echt dat deze amazone ( sorrie TS) ook maar een idee heeft wat een travers is??
Als trainer zou je moeten weten dat dat nu nog heel lang niet aan de orde is!!!
Gevoel van de amazone is nr 1, dan vw nw voor het paard en dan een keer vanuit achter naar de hand toe!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:01

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:21

het is al gezegd, maar je handen zijn erg onrustig waardoor je de pony iedere keer in haar mond trekt. Ik weet niet of dit ook de reden is van de spanning in het lichaam van de pony, want gespannen is ze, kijk naar oren en zwiepende staart.
Denk verder aan je tenen, naar binnen draaien...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:29

Potverdikkie wat is het toch een leuke pony! Ik vind dat je erg je best doet om het beter te laten gaan.
Persoonlijk zou ik die bochtjes in het begin iets groter rijden,meer als een 8 zodat je twee halve voltes hebt, dan wordt het buigen ook makkelijker. Maar nogmaals super dat je wil leren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:55

Zo, dat is zeker een verbetering :) Blijft frangelica je les geven?

Zou je alsjeblieft die neusriem normaal willen vastmaken de volgende keer? :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:28

Ik heb idd een benaming als "travers" genoemd.
En ik weet dat vele ruiters hier op Bokt daar nog niet van horen praten hebben, maar ik vermelde ook bespreek heel mijn opmerkingen lijst eens met je lesgever.
En ik ga er toch vanuit dat die die dingen wel zal kennen hé.

aerdenhout1 schreef:
aeolusnr1 schreef:
succes verder.

MMMMM ik lees nu eigenlijk pas goed jou advies, maar heb je het filmpje wel bekeken???
Je hebt het over tra vers..denk je nu echt dat deze amazone ( sorrie TS) ook maar een idee heeft wat een travers is??
Als trainer zou je moeten weten dat dat nu nog heel lang niet aan de orde is!!!
Gevoel van de amazone is nr 1, dan vw nw voor het paard en dan een keer vanuit achter naar de hand toe!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:45

Naar mijn bescheiden mening :+ ligt de prioriteit nu bij de ontspanning. Eer TS dat voor elkaar heeft kan ze altijd nog aan de zijgangen beginnen om het paard recht te richten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 08:49

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:20

Ik heb jouw vorige topic niet gezien en nu maar een deel van het filmpje gekeken.

ik zie iemand die leuk bezig is met haar pony en lekker door moet oefenen met 1 x per week les of zo.

Nou rechtrichten is dat jouw paard recht loopt op een recht stuk.
Als je een hond ziet lopen van achteren zul je zien dat zijn achterpoten miet in een rechte lijn lopen met de voorpoten. (hoop dat je het snapt)
Veel paarden hebben dit ook omdat ze "scheef" dit betekent dat de spieren aan bijvoorbeeld links sterker zijn dan rechts.
Door veel linksom en rechtsom rijden af te wisselen en rechtuit te rijden kun je jouw paard sterker maken en recht laten lopen. Ik kan hier helemaal gaan uitleggen hoe maar ik denk dat dit een taak voor jouw instructeur is.

Rijden is inspelen op het moment en vanachter een computer kunnen wij advies geven maar iemand er in het echt bij hebben die jou aanwijzingen geeft is veel beter.

Verder vroeg je wat "vw nw" betekend dit is een afkorting van "voorwaarts neerwaarts"
Dat betekent dus op een voorwaartse manier jouw paard nagevelijk rijden.

Wat mij op viel in jouw filmpje (ik heb alleen het begin gezien) is dat jouw paard zich bij het 8-jes rijden bij het linksom gaan naar binnen laat vallen.
Jouw paard heeft daar dus moeite om links in te buigen nu rijd je een half rondje en verander je daarna van hand, je zou daar af en toe eens een heel rondje bij aan kunnen plakken zodat je iets langer de tijd hebt om hem te herstellen van het naar binnen vallen.
Je moet daar opletten dat je goed jouw binnen been er aan houd (aan drukt) en dat jouw binnen hand ongeveer 20 cm naar binnen gaat (van de hals af, dus niet naar achteren)
Door jouw hand van de hals af te zetten kun je jouw paard makkelijke zonder meer kracht in laten buigen in de kaak/hals door jouw binnenbeen moet je hem naar buiten drukken.
Verder is die oefening van 8- jes rijden een goede oefening maar maak het niet te gehaast, ik dacht dat ik in het begin zat te kijken naar het oefenen om zo snel mogelijk om "pionnetjes" te rijden

Dan de opmerking "travers" die vergeet je nog maar even daar ben je nog lang niet aan toe......
(hier schrijft een gediplomeerd instructrice)

Succes er mee en als je goed oefent gaat het soms met grote stappen en soms met kleine stappen vooruit. ;)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:16