overgang stap->draf gaat moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

overgang stap->draf gaat moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:22

ik heb een hele lieve haflinger. vroeger is ze mishandeld. daar moest ze op een soort manege allemaal bonkende kinderen rond galopperen. als je nu aandraaft (dus drijft in stap) schiet ze gelijk in galop. je kan haar dan wel terugnemen maar dan draaft ze heel snel en voor je het weet zit ze weer in galop. we proberen nu met halster onder het hoofdstel te rijden en dan een lang halstertouw vast als soort teugels. dan remmen we op dat halstertouw. het helpt maar niet genoeg!
oplossingen graag laten weten!!
groetjes lieke

radiostar

Re: overgang stap->draf gaat moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:41

Is het een idee om eerst aan de longe te werken? Op stemcommando's werken dat ze daarop terug naar draf of stap komt..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:05

als je zeker weet dat alles goed ligt en je paardje gewoon draven 'eng' vindt, dan kun je natuurlijk haar hoofd richting de bakrand draaien, zodat ze óf haar neus stoot, of afremt. Snap je? Dit moet je alleen doen onder goede begeleiding hoor!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:08

Ik denk dat je nog een beetje te weinig ervaring hebt om dit zonder een profecionele instructeur/trice op te lossen!
Zoek dus even hulp van iemand die jou stap voor stap kan helpen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:12

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar ben het wel met aerdenhout1 eens. Een goede instructeur kan je waarschijnlijk goed verder helpen.

In hoeverre is je pony "mishandeld"? Dat zal ook nog meespelen in de aanpak.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:55

nou in zoverre dat ze bijna steigert als er een borstel valt.......
aan de longe werken is ook geen goed idee want ze loopt echt super scheef. als jullie daar een tip voor hebben.......?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:59

mijn advies? laat haar rug eens nakijken door een goede DA. naar mijn mening vlucht je paard weg voor pijn. de veerkracht in de draf werkt door op veel meer spieren en vooral in de rug.
past het zadel goed? kan ze aan de longeerlijn wel draven zonder zadel en met zadel?

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:54

idd misschien een keertje een ostiopaat( no idea of ik het nou goed schrijf haha) ernaar laten kijken, en voor de rest veel oefenen en oefenen en heel erg veel geduld! :j

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:37

eerst beginnen met longewerk. Laar je haflinger luisteren op de stem.
Mijn haflinger had dit vroeger ook.
geef ook neit teveel beenhulp maar laat hem op je stem luisteren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:41

liekec schreef:
aan de longe werken is ook geen goed idee want ze loopt echt super scheef. als jullie daar een tip voor hebben.......?

Als ze echt super scheef is, is het voor dit paard misschien juist fijn om aan de longe eerst rechtgericht te worden...dat is voor een paard soms makkelijker als onder het zadel waarbij ze toch meer belast worden.
Aan de longe kun je namelijk prima rechtrichten, als je weet wat je doet. Als je dat niet weet, zoek hulp!

Verder is er imo maar een manier om een paard ervan te overtuigen dat iets niet eng is, namelijk door dat te laten zien. In dit geval dus door die overgang te maken. net zolang tot ze zelf merkt dat het goed gaat en dat er niets ergs gebeurt. Echter moet dit wel op de goede manier gebeuren, met op het juiste moment rust en op het juiste moment zal je je hulpen ook eens door moeten duwen. Ook hiervoor is een goed oog vanaf de grond (instructie dus) een absolute must!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:19

_Esther_87_ schreef:
liekec schreef:

Als ze echt super scheef is, is het voor dit paard misschien juist fijn om aan de longe eerst rechtgericht te worden...dat is voor een paard soms makkelijker als onder het zadel waarbij ze toch meer belast worden.
Aan de longe kun je namelijk prima rechtrichten, als je weet wat je doet. Als je dat niet weet, zoek hulp!

Verder is er imo maar een manier om een paard ervan te overtuigen dat iets niet eng is, namelijk door dat te laten zien. In dit geval dus door die overgang te maken. net zolang tot ze zelf merkt dat het goed gaat en dat er niets ergs gebeurt. Echter moet dit wel op de goede manier gebeuren, met op het juiste moment rust en op het juiste moment zal je je hulpen ook eens door moeten duwen. Ook hiervoor is een goed oog vanaf de grond (instructie dus) een absolute must!

ze loopt onder het zadel niet scheef maar aan de longe wel.
onder het zadel loopt ze echt super recht!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:35

Dus dan moet je daar aan de longe aan werken...want dan is het paard dus niet recht.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:41

Eerst oefenen aan de longe en het zadel laten controleren, eventueel ook de rug/spieren etc!
Als dat opgelost is, er pas weer op gaan, samen met goede begeleiding! :j

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:06

maar ze gaat scheef omdat ze het zegmaar eng vindt dus ik ben bang als ik haar laat draven totdat ze recht loopt (in stap loopt ze namelijk wel recht, aan de longe ook) dat ze dat toch niet gaat doen en dat ze dan onder het zadel ook scheef gaat lopen |(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:03

liekec schreef:
maar ze gaat scheef omdat ze het zegmaar eng vindt dus ik ben bang als ik haar laat draven totdat ze recht loopt (in stap loopt ze namelijk wel recht, aan de longe ook) dat ze dat toch niet gaat doen en dat ze dan onder het zadel ook scheef gaat lopen |(

Tja, dan denk ik dat ik iets anders over scheefheid denk dan jij. En over longeren al helemaal...ik heb nergens gezegd dat je haar gewoon moet laten draven tot ze recht loopt, maar ook aan de longe kun je een paard rechtrichten, en aan de dubbele longe is helemaal heel fijn.

Feit blijft dat je die overgang stap-draf uiteindelijk wil maken, en dat gaat alleen lukken als je op het juiste moment op de juiste plek druk geeft, en vooral op het juiste moment loslaat. Ieder paard kan namelijk van stap naar draf, is simpel voor ze. Het probleem moet dus vanuit de ruiter komen, die is niet duidelijk genoeg. Nogmaals, zinniger advies kan ik echt niet geven zonder het paard te zien, dit is veeel makkelijker op te lossen door er gewoon een instructeur bij te halen...

kersxtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:01

inderdaad eerst oefenen aan de longe. en dan onder t zadel dit zelfde oppakken

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:54

oke dankjewel _esther_87_!!

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:35

Met een dubbele longe kun je prima rechtrichten

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:18

het advies van een goede instructie is hier zeker op zijn plaats. die kijken vanaf de grond mee en kunnen je aanwijzingen geven zodra het mis gaat.
verder is aan de longe hier ook belangrijk omdat je dan leert op stem te reageren en rechtrichten. dat ze scheef gaat als ze iets eng is moet je er dan maar even bijnemen. het paardje heeft een geschiedenis en daarom moet je het rustig stapje voor stapje opbouwen en haar het vertrouwen geven
weet je verder zeker dat er geen lichamelijke oorzaak is? Dit zou ik namelijk als eerste uitsluiten

zandloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:34

blijven terug nemen naar draf, belonen, herhalen. Niet staffen als ze in galop gaat. Maar ik zou ook werken aan die scheefheid en dat kan in stap uitstekend.