thiedeman en pessoa bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefskimmm

thiedeman en pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:55

hallo allemaal!
ik heb een bokt account aangemaakt omdat ik met een groot probleem zit.
het gaat over mijn verzorgpony, ik zou graag met haar naar buiten willen maar mag van de eigenaar alleen naar buiten met een pessoa bit én een thiedeman, ik vraag me af of dit wel kan en of dit niet zielig is voor de pony. normaal rij ik in de bak alleen met een dubbel gebroken trens. ik heb haar wel buiten zien rijden en ze is niet echt te houden zegmaar ze kan niet rustig stappen/draven/galopperen en ook niet stilstaan. (buiten dan)
als ze een keer naar het bos is geweest met een andere verzorger erop heeft ze vaak wondjes in dr mondhoeken en ik vind dit zielig want met dat ze er in de bak ook wel last van heb als ik de teugels een beetje aanneem. ze is ook heel gevoelig in haar mond.
nu denkt iedereen natuurlijk blijf gewoon in de bak rijden maar ik vind het veel leuker om naar het bos te gaan en de pony ook!
ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met mijn keuze!:D
groetjes kim

liefskimmm

Re: thiedeman en pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:56

na zielig met= merk sorry!:$

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:57

Ik vind het wel een beetje heftig, om met pessoabit én een thiedeman te gaan rijden.
Hoe oud is de pony?

Misschien is het wat om steeds kleine stukjes met haar buiten te gaan wandelen, totdat ze dat rustig doet. Het is ook een kwestie van vertrouwen, en je pony moet op jou wachten.

Als je pony gevoelig is in de mond zou ik het zeker niet doen trouwens!

liefskimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:02

hoi simone
de pony is 18 jaar oud best oud dus;)
ik wandel vaak er gewoon naast in het bos en dan is ze eigenlijk altijd braaf, soms trekt ze wel een beetje maar krijg t wel voor elkaar haar op mijn eigen tempo te laten lopen uiteindelijk :P
en in de bak gaat het nu ook veel beter met rijden eerst moest ik altijd met thiedeman en liep ze heel gespannen en liep vaak onder me uit maar nu heb ik prive les 1x per week en ik rij nu zonder thiedeman en ze loopt bijna de hele tijd nageeflijk!:D

Als je pony gevoelig is in de mond zou ik het zeker niet doen trouwens!
dat dacht ik dus ook alleen het is jammer genoeg niet mijn eigen pony dus de eigenaar beslist natuurlijk...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:05

Als de eigenaar jou op de pony wil zetten met pessoabit en thiedeman, zou ik er persoonlijk niet opstappen. Je zegt zelf dat de pony dan wondjes in de mond krijgt, en dat is natuurlijk niet goed. Zorg er eerst voor dat je vertrouwen wint buiten, dus loop rondjes, als het kan fiets je een stukje, als ze zich maar aanpast aan jou :)

Of rij eerst een half uur in de bak, of na je les maak je een ommetje buiten, dan heeft ze al wat minder energie :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:06

Een pessoa bit en thiedeman zijn niet zielig, ook samen niet.
Pas als je ze gaat gebruiken is het 'zielig'.
Dus het is toch echt aan jezelf, van de eigenaar moet het, maar jij kan je pony ook leren om rustig te blijven en dan heb je het bit niet eens nodig.

Je kan altijd nog de thiedeman even los halen, zodra je in de buurt van stal komt weer vast.
Maar overleg met de eigenaar lijkt mij het beste. Leg eens uit dat de pony in de bak met een normaal bit ook rustig is, en of je dan mag proberen een rit te maken zonder dat bit en thiedeman. :)

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:07

Ik heb zowiezo een hekel aan hulpteugels. Als je je paard ontspannen over de rug rijdt en de achterhand er goed onder zet dan worden ze vanzelf nageeflijk. Dan kun je het paard op je been nageeflijk rijden.

Daarbij komt, als het paard echt wil rennen en ontsnappen, dan helpt een pessoabit en thiedemannteugel niet. Als ze écht willen, gaan ze wel. Je moet dit rijkundig oplossen en niet met allemaal dwangmiddelen. Ik moet zeggen, ik heb vroeger ook een Thiedemannteugel gehad, de instructrice stelde dat destijds voor. Het was dat ik niet beter wist, maar ik heb daar echt spijt van! Ik kreeg van iemand anders les en die heeft mij leren rijden, pony ging super lopen en daar zijn geen hulpteugels bijgekomen!

De jonge paarden die ik nu allemaal inrijd lopen hartstikke ontspannen en een enkeling loopt al nageeflijk terwijl ik die pas drie weken rijd. Dit allemaal omdat ik ermee bezig ben dat ze je met hun buikspieren gaan dragen en daardoor hun achterhand eronder zetten. Belangrijk is dat ze hun rugspieren ontspannen en zich dus lang kunnen maken.

liefskimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:15

dat na de les een ommetje maken heeft niet heel veel nut denk want ze word zegmaar nooit echt moe xD
van dat vertrouwen krijgen weet ik ook niet of dat wel werkt heb namelijk de eigenaar erop zien rijden buiten en die heeft haar al heel dr leven (ook zelf ingereden) en bij haar is ze ook echt superdruk en zij rijd ook met thiedeman en pessoa, en het lijkt me dat de pony wel vertrouwen in haar hebt...;)
ik denk dat ik de eigenaar idd maar een keer mee laat kijken als ik in de bak erop rijd! goede tip!:D
en dat je ze niet hoeft te gebruiken vind ik ook een goede tip daar kan ik ook wel wat mee denk;)

@Apennootje ik reed eerst altijd met thiedeman op dr gewoon omdat iedereen met thiedeman op dr rijd ( er rijden 3 mensen per week op dr) tot ik ook les kreeg en nu loopt ze gewoon zonder en bijna de hele tijd nageeflijk!:D
en ik heb ook een hekel aan hulpteugels btw;) anders had ik er ook niet zoveel problemen mee gehad om zo met haar naar buiten te gaan...

liefskimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:26

het is trouwens de pony op mijn avatar :P

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:01

Echt jammer dat die pony zo'n eigenaar heeft. Nu je zegt dat er per week drie mensen op haar rijden denk ik dat de pony juist géén vertrouwen meer heeft. En bij het inrijden is dit waarschijnlijk ook al fout gegaan. Ben nu een jong drukte makertje aan het inrijden. Zij vind normaal lopen, dus gewoon op arbeidstempo, erg moeilijk. Ook spant ze snel haar rug en maakt ze zich dus kort. Ik ben heel erg bezig maar haar lang te rijden, dus lekker met haar koppie naar beneden ontspannen en dat ze op mijn zit reageert ipv de teugels.

Heb haar nu zover dat als ik mijn kont in het zadel 'duw' dat ze dan verzamelder gaat stappen. Ondanks dat ze hyper is. Het ligt dus gewoon aan je rijden en dat je paard snapt wat je wilt. Drie mensen rijden alledrie weer anders, die pony krijgt dus drie andere hulpen voor eenzelfde commando (een beetje meer of minder druk is voor een pony al anders). Verder heeft hij niet één leider waar hij op kan vertrouwen én niet iedereen is even consequent. Allemaal redenen waarom die pony zo kan doen.

Het ligt dus niet aan de pony, maar aan de opvoeding en verzorging die deze krijgt. De pessoa en thiedemann zijn slechts een oplossing voor het probleem zoals deze zich voordoet, maar je moet het bij de kern oplossen. Dus niet slechts de uiting van het probleem proberen weg te stoppen.

Goed van je trouwens dat je ook zonder hulpteugels vooruit komt! Dat is een goede instelling en basis om verder te rijden. Pat Parelli zei ooit eens: Mensen zijn gevangenisbewaarders en hun paarden zijn hun gevangenen. Dat is ook zo. Je moet een team vormen met je paard en je paard moet denken: Goh, dat is een leuk paard (jij dus). Hij moet niet iets voor je doen, omdat hij bang voor je is of omdat hij toch wel gedwongen wordt..

liefskimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:49

@ apennootje
ik denk naja weet bijna zeker dat je gelijk hebt! gave tekst! en bedankt ben ook echt heel trots op dr dat ze t zo goed bij mij doet terwijl de rest met hulpteugels enzo rijd! ik heb ook een paar keer alleen op mijn zit gereden op dr en dat deed zo ook echt supergoed!:D ik ga gewoon verder met in de bak goed rijden en ik vraag wel een keer aan de eigenaar of ze wil komen kijken misschien dat ik dan gewoon met een gewoon bit naar het bos mag!:D
bedankt iedereen trouwens voor de hulp! heb er wat aan gehad!+:)+
groetjes kim

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:24

Heb de rest van de reactie's niet gelezen.
Ik denk opzich omdat het beestje zo hart gaat en niet te houden is opzich niet heel veel kwaad kan. Maar ik zal als ik jou was wel de teugels aan de ring bevestingen waar het bit ook aan zit en door die ring ook de thiedeman doen. Wat je ook stiekem kan doen als je het bos in bent (weet niet of je alleen gaat of met iemand anders) Anders kan je die thiedeman weer los maken en om der hals vast maken, als jij denkt dat je het niet nodig vind of het niet wild gebruiken.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:44

Hallo,

wat misschien ook wel een idee is en dan kom je de eigenaar ook tegemoet want ik denk
dat hij dit ook deels wil omdat hij bang is dat de pony er met de ruiter vandoor gaat anders.

Je zou 2 teugels kunnen gaan gebruiken, deed een meisje bij mij op de manege ook altijd had namelijk een forse NF pony en als die eenmaal hard wou hield ze er niets aan.
Dan deed ze de ene teugel in de normale ring van de passos en de 2e teugel in de ring daaronder zo kun je
gewoon rijden op een normaal bit en als hij dan echt te hard gaat/er vandoor gaat kun je de 2e teugel erbij pakken.

Ik zou dit echter niet in combi met ook nog een thiederman doen martingaaltje aan de 1e teugel dus die aan de normale bitring vastzit zou denk k beter zijn.

Hoop dat je er iets hebt, maar zoiezo met de eigenaar gaan praten hoor want als hij wondjes in zijn mond krijgt is dat natuurlijk nooit goed en hij zal dan ook alleen maar sterker worden als anderen hem zo blijven rijden.