Probleem met opstappen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrr

Probleem met opstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:58

Hallo Bokkers,

Ik heb sinds bijna 2 maanden een nieuw paard. Hij is 4 jaar oud.
Nu lopen we tegen een probleem aan.. (ik heb al veel gezocht maar nog niet echt het zelfde probleem tegen gekomen)
Als ik ga opstappen wil hij niet graag stilstaan.. nu gaat dat gelukkig al steeds beter (met krukje)...Maar zodra ik er dan opzit vliegt hij naar voren en kan ik hem niet goed laten halthouden (hij maakt zich dan zo sterk dat ik geen kans maak, en als we niet uikijken loopt hij zo dingen omver).. Ik kan hem dan op een gegeven moment halt laten houden... en als we dan het erf aflopen is alles prima..
Dit doet hij dan ook niet altijd..(ik dacht eerst mn zadel ligt misschien niet fijn, maar onder het rijden doet hij geen vlieg kwaad)

(ook als iemand hem vast houdt, en daarna loslaat doet hij het ook)

Heeft iemand tips? of hetzelfde probleem?

Alvast bedankt!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:02

Hoe is hij zadelmak gemaakt en ingereden? Als dit te snel is gegaan zou dit wel eens het resultaat kunnen zijn...

Hoe je het nu zou kunnen aanpakken: helemaal opnieuw beginnen met het fenomeen opstappen. Bij alles steeds weer terug naar ontspanning. Dus paard weer benaderen alsof hij nog niks kent. Eerst eens wat frutten aan het zadel, doet hij niks? Dan pas verder: hangen. Altijd weer eerst ontspanning. Pas na het hangen héél voorzichtig je been erover, ook weer alléén met ontspanning. Zitten, verder niks.

Pas als dat allemaal in rust gaat zonder rennen kun je weer gaan rijden.

Dit zou kunnen betekenen dat je dan een tijdje helemaal niet aan rijden toekomt, maar het zij zo...Succes! :)

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 09:06

Ik heb hem gekocht dat hij ong. een half jaar of misschien iets langer onder het zadel is.

Dus ik heb helaas geen idee hoe hij precies is ingereden/zadelmak gemaakt is.

Bedankt voor de tip! ik ga dat een dag (of meer, tot goed resultaat) ipv rijden gewoon doen, alleen maar op en afstappen en zoals jij zegt, eerst voorzichtig hangen enz.