Voor het eerst: Haflinger Story @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Voor het eerst: Haflinger Story @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:30

Hallo lieve bokkers!
Vandaag heb ik mijzelf laten vastleggen tijdens het rijden. En soms is dat best schrikken haha.
Toch wilde ik het graag hier voor het allereerst eens plaatsen om te horen wat jullie ervan vinden.

Even wat korte info:
Story is een haflinger ruin van 15 jaar met lichte kogelartrose. We rijden nog steeds fanatiek in de bak en ik houd hem lekker in beweging.
Met rijden zijn we lekker actief van achter naar voor aan het rijden. Ik zorg in eerste instantie dat hij goed voor mijn been is en rijd veel wendingen om hem soepel te maken.
Alles op een zo ontspannen mogelijke manier. Op dit moment weet ik nog niet goed wat ik met mijn teugels, teugeldruk en aanleuning van Story aanmoet.
We krijgen 1 keer per 2 weken les en hier zijn we dus ook mee aan het werk. Story is erg licht in de mond en ik wil daardoor zo min mogelijk druk c.q. spanning geven. (ik ben dus eigenlijk nog wat te lief)
Mijn fout is dus dat ik mijn teugels veel te lang laat en Story hierin mijn hand nog niet opzoekt. (vandaar de mooie boogjes in mijn teugels :P hihi)
Hier zijn we dus druk mee bezig en vooral dat we Story zijn neusje er dus lekker uitrijden en niet dat hij zich gaat opkroppen.
(Geen cap is overigens eigen keus en op eigen risico ;))

Mijn eigen verbeterpunten:
* Mijn handen! Hoger dragen en netjes voor me houden (ik mag ze ook nog wel wat naar voren plaatsen). Het lijkt nu net alsof ik ze vastzet op mijn zadel. (doe ik overigens niet hoor :P)
* Mijn teugellengte (mag zeker een stuk korter zodat Story ook mijn hand kan opzoeken en genoeg aanleuning krijgt)
* Hakken uitdrukken in de galop, onderbeen op zijn plaats houden
* Soms val ik wat naar voren, wat meer ontspannen en naar achter zitten.

Overigens vind ik op de meeste foto's mijn houding zelf wel redelijk. (goed in verhouding en schouders, elleboog en hak in 1 lijn)

Graag ontvang ik van jullie tips, trucs en natuurlijk leuke opmerkingen :D

Dankjulliewel!!

1. Lekker losstappen (hier zijn mijn teugels wel op de goede maat)
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Lekker ontspannen draven
Afbeelding

4. Contactloos :P mag meer buiging hier
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Lekker actief achterbeen
Afbeelding

7. Mooi plaatje, lekker wat lengte in zijn hals
Afbeelding

8. Galopje, ook weer fijne lengte in de hals. Wel hakken uitdrukken en benen lang
Afbeelding

9. Galopje - Mooi pony :D
Afbeelding

10. Even een pasje terug, lekker die billen eronder en goed ruggebruik :D
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Even lachen :P Story je haar danst :D
Afbeelding

13. En lekker wat langer
Afbeelding

14. Braaf paard :D
Afbeelding

Dat was hem, misschien over een tijdje en na een paar lesjes weer wat nieuwe foto's :D

Autumnn

Re: Voor het eerst: Haflinger Story @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:20

Heerlijk dat je met zo'n ontspannen teugeltje rijdt!
Kunnen nog veel mensen een voorbeeld aan nemen! :D
Ziet er netjes uit!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:54

Leuk dier :) je geeft zelf je verbeterpunten al aan: boogjes in de teugels.. Je kan je paard ook ontspannen rijden met contact (dat stuurt ook wat makkelijker ;) ) Als jij je teugel korter neemt kan je ook je handen meer voor je plaatsen wat een mooier beeld geeft. En inderdaad je houding: op je kont zitten ;)

Veel succes nog samen!

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:12

handen mogen best breed bij het begin van aanleuning zoeken maar plaats ze niet omlaag bij het zadel want je zit jezelf alleen maar voor de gek te houden want een paard dat 'vastgezet' wordt ontduikt op een gegeef moment de teugel, waardoor je heel snel (vooral bij koudbloedjes) last krijgt van vastzetten van de kaak.. maar verder een super leukee haflinger!!!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:51

Marieke_K schreef:
Leuk dier :) je geeft zelf je verbeterpunten al aan: boogjes in de teugels.. Je kan je paard ook ontspannen rijden met contact (dat stuurt ook wat makkelijker ;) ) Als jij je teugel korter neemt kan je ook je handen meer voor je plaatsen wat een mooier beeld geeft. En inderdaad je houding: op je kont zitten ;)

Veel succes nog samen!

Dankjewel voor je reactie. Het vervelende is dat ik het in mijn hoofd allemaal wel weet maar het is soms zo moeilijk om een jarenlange manier van rijden in eens om te gooien en zie het dan maar uit te voeren :D. Maar we gaan morgen weer met goede hoop aan de slag :D

beertje12 schreef:
handen mogen best breed bij het begin van aanleuning zoeken maar plaats ze niet omlaag bij het zadel want je zit jezelf alleen maar voor de gek te houden want een paard dat 'vastgezet' wordt ontduikt op een gegeef moment de teugel, waardoor je heel snel (vooral bij koudbloedjes) last krijgt van vastzetten van de kaak.. maar verder een super leukee haflinger!!!

Dankje voor je reactie, zoals ik inderdaad aangaf (en waar ik zelf ook van schrok na het zien van de foto's) lijkt het alsof ik mijn handen op mijn zadel vastzet. Dit is overigens niet het geval, aangezien ik mijn handen wel met zijn mond meebeweeg. Het vastzetten van de kaak is inderdaad een bekent probleem. Hiervoor rijden we veel stelling, schouderbinnenwaarts en veel wendingen en Sjes. :)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:56

Ik heb al veel hafjes voorbij zien komen maar deze vind ik echt geweldig!! :D
Die manen en staart, echt cool!

De verbeterpunten geef je zelf al aan, het ziet er lekker ontspannen uit. Ga zo door. :j

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:01

Leuke Haf!!

Ziet er netjes uit, veel aanvulling op het rijtechnische gedeelte kan ik niet geven.
Wel een tip, probeer je handen iets meer te dragen. Maar zo te lezen was je dit zelf ook al opgevallen.
Dus ga zo door en tot de volgende foto's

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:06

Wat een leuke pony en ik vind je setje echt geweldig staan!
Probeer toch echt contact te houden met je pony, en dan niet met veel druk maar gewoon dat je alles voelt.

Ibzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:35

Wat een super leuke haflinger heb je daar zeg! :D Je geeft je eigen verbeterpunten al aan, en je mag best wat meer contact met de mond zoeken. :)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:47

hey wat leuk om story weer eens te zien :)
het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat ik hem reed :P wat gaat de tijd toch snel :+
toen was het nog een woeste hengst :+
maar hij blijft knap :D
hij ziet er super uit!
je hebt hem fijn en ontspannen aan het lopen ;)
ik zou zeggen ga zo door :j

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:05

avalonnancy schreef:
hey wat leuk om story weer eens te zien :)
het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat ik hem reed :P wat gaat de tijd toch snel :+
toen was het nog een woeste hengst :+
maar hij blijft knap :D
hij ziet er super uit!
je hebt hem fijn en ontspannen aan het lopen ;)
ik zou zeggen ga zo door :j

Wat leuk dat je hem ook gereden hebt. Hij is nu zo'n 6 jaar alweer van mij maar daarvoor hebben inderdaad meerdere mensen hem gereden. En af en toe denkt hij nog steeds dat hij die woeste hengst is hoor ;) Je zou niet zeggen dat hij 15 is :P

Winola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:25

leuke combi maar probeer je handen voor je zadel te houden

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:12

Lizzyy schreef:
Heerlijk dat je met zo'n ontspannen teugeltje rijdt!
Kunnen nog veel mensen een voorbeeld aan nemen! :D
Ziet er netjes uit!

die ontspannen teugels die jij ziet zijn gewoon losse teugels. en dat is juist een verbeter punt, want het paard moet de hand opzoeken en volgen. wat hij nu dus duidelijk niet doet. zou ik geen voorbeeld aan nemen ;)

(dit was even gericht op lizzyy hé, je weet dit zelf al dus is niet tegen jou bedoeld)

ik vind je beenhouding over het algemeen erg netjes, probeer ze in galop ook op hun plaats te houden.
misschien is het een idee om veel op binnenhoefslag te gaan rijden, dit zorgt er ook voor dat je paard soepeler wordt en rechtgerichter want dan hebben ze geen steun aan de bakrand.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:07

@Mimeslosydy Dankjewel voor je reactie én voor de tip. Ik ga het zeker gebruiken!
En inderdaad mijn teugels zijn dusdanig te los dat Story wel kan zoeken naar mijn hand maar hem dan absoluut nog niet zal vinden :P :D hihi. Nu lekker de tijd gehad om erover na te denken en vandaag gaan we maar eens proberen het te verbeteren :D

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:46

wat een leuke haf zeg!

graag zou ik je wat meer in het zadel willen zien zitten.
Je kiept af en toe naar voren in het zadel.

Verder zou ik graag meer contact zien aan je teugels want de ontspannen teugels zijn losse teugels en daardoor verlies je soms contact.

Verder leuk beter...

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:38

blijf ontspannen: jij ontspannen je paard ontspannen ga lekker achterover zitten (niet té verXD) probeer anders elke keer je teugel een paar centimeter strakker te houden en als je hem zachte kneepjes geeft heeft hij echt geen last van zijn mond. en ik begrijp hoe je je voelt ik heb ook met een verkeerde houding gereje maar het is met veel moeite helemaal goed gekomen af en toe sluipt het er nog weleens in maar gewooon dooorzetten hoor!! succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:44

Heerlijk om naar te kijken, natuurlijk... hier en daar mag je meer gedurfd te rijden!
Je bent denk ik af en toe te vriendelijk, te afwachtend.
Maar duizend keer liever deze foto's als een paard dat in een krul word getrokken.
Niet zo onzeker zijn van jezelf en het paard af en toe eens wat meer aan het werk zetten!!
KOmt wel, weet ik zeker!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:48

Leuk beestje!
ziet er al goed uit! maar net zoals de andere zeggen teugels korter en benen lang maken
succes samen! :)

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:31

Leuke pony! En wat zijn zijn manen wit! Denk zelf aan je houding, kantel je bekken wat naar achteren waardoor je rug ook rechter erop komt te staan

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:43

*\o/* Story!
Ik vind jullie een leuke combi!
Het ziet er fijn uitzien, alleen inderdaad de teugels af en toe iets korter.
(en ik zal minder in de weg rijden hihihi :P)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:46

Dankjullie wel voor de reactie's en tips. Ik ga inderdaad maar eens wat strenger voor mezelf zijn en vaker mezelf controleren helpt ook wel denk ik.
Het moeilijke van de teugels oppakken vind ik om vervolgens zelf ook nog ontspannen te blijven zitten inderdaad. Ik heb dan alweer het 'idee' dat ik teveel spanning bij hem aan de voorkant geef. Maar net wat jullie zeggen, ik moet maar wat meer gedurfder rijden. We gaan ermee aan de slag :D En dinsdag weer les dus dan zullen we wel weer aan de bak moeten. :D

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:02

Mooi beestje! Je hebt zelf de verbeter punten al genoemd:)