afstanden in-uitjes D pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

afstanden in-uitjes D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:30

Hoi Bokkers!

Ik help een stal genootje af en toe met springen. Nu hadden we vandaag een dubbel met 2 galop sprongen gedaan. En wilde we de volgende keer een in-uit doen. Maar hoe breed moet dat staan? voor paarden weet ik het wel. Maar een D pony (die relatief kleine galop sprongen maakt) weet ik echt niet. Dus wie kan mij daar bij helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes Nina

kleinvosje

Re: afstanden in-uitjes D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:44

Super! niet gezien, ik ga even kijken

Edit: een erg handig bestand! alleen staat daar niets in voor in - uitjes

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:24

Maar dat is dan toch uit te rekenen? Het verschil in afstand bij 2 en 3 galopsprongen is dus het getal dat je af moet trekken van de afstand met 1 galopsprong. Heel eenvoudig voorbeeld: met 1 galopsprong zit er 4 meter tussen, met 2 zit er 6 meter tussen. Dan rekenen ze dus 2 meter voor 1 galopsprong. Dan is een in-uitje dus ongeveer 4-2 is 2 meter tussen beide hindernissen. Letop: dit is dus een voorbeeld, geen ware getallen...

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:44

Ik zet meestal iets minder dan 3 meter neer. Dat is goed bij mijn dtje

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:56

Een in-uitje wordt inderdaad vaak op ongeveer 3 meter neergezet. Zet je 'm wat kleiner neer zal je pony dus meer moeten terugspringen. Wel een goede oefening zolang je m niet zonder ervaring teveel laat terugspringen hierin....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:34

oke dankje!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:26

kleinvosje schreef:
Maar dat is dan toch uit te rekenen? Het verschil in afstand bij 2 en 3 galopsprongen is dus het getal dat je af moet trekken van de afstand met 1 galopsprong. Heel eenvoudig voorbeeld: met 1 galopsprong zit er 4 meter tussen, met 2 zit er 6 meter tussen. Dan rekenen ze dus 2 meter voor 1 galopsprong. Dan is een in-uitje dus ongeveer 4-2 is 2 meter tussen beide hindernissen. Letop: dit is dus een voorbeeld, geen ware getallen...

2 meter voo een galopsprong? Voor een shetlander misschien.
Voor een D-pony zijn de afstanden op wedstrijd niet veel kleiner dan voor de paarden. Een in-uitje staat voor paarden op 3 meter, daar laat ik mijn D-pony pupillen ook doorheen springen, in galop inkomend.
Je kunt ze voor een D-pony gerust wat korter zetten, maar korter dan 2.5m zou ik niet doen, ook niet mete een kleine galop, er zit tenslotte geen galopsprong tussen, het zijn sprongen op hindernissen. En het is uiteindelijk ook de bedoeling de ponu de galopsprong te leren verruimen en niet de afstanden aan het paard aan te passen, dat kan op concours ook niet...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:28

schoentje schreef:
kleinvosje schreef:

2 meter voo een galopsprong? Voor een shetlander misschien.

Lezen blijft moeilijk he, er staat toch echt duidelijk dat het een voorbeeld is, GEEN ware getallen. Het was alleen om te laten zien hoe je kunt uitrekenen hoeveel ze aanhouden voor 1 galopsprong, als je weet wat de afstanden zijn bij 2 en 3 galopsprongen...

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:29

3 meter voor pony's en paarden.. ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:39

@kleinvosje, ze vroeg toch ook niet het verschil tussen 2 en 3 galopsprongen, maar de afstand tussen een inuitje. Daar gaat zo'n simpele regel niet altijd op. Idd wel als er meerdere galopsprongen tussen de hindernissen zitten.
Als je een voorbeeld noemt, neem dan ook getallen waar mensen iets mee kunnen, nu zaai je alleen maar verwarring.
Jammer ook dat je direct zo gebeten reageerd, je herinnerd me er wel fijn aan waarom nog maar weinig actief ben op bokt.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 19-05-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:41

Als je uit kunt rekenen hoeveel ze aanhouden voor 1 galopsprong, kun je prima uitreknen wat een in-uitje aan afstand heeft. Daarbij, misschien reageer is abrupt, maar ach, wie de bal kaatst, jouw opmerking was ook lekker. Ik zie niet in waarom ik verwarring zaai, als ik er duidelijk bij zet dat het geen ware getallen zijn.