ik ben van plan om een pony aanteschaven hoe zwaar en hoe lang mag je max. zijn voor een pony van 1.45 als jullie het weten hoor ik het graag
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik ben van plan om een pony aanteschaven Rijerijerije schreef:Daar zijn geen vaste regels voor. Dat ligt ook aan de bouw van de pony.
Hou er wel rekening mee dat je nog in de groei bent en dat je dus niet een te kleine pony moet kopen. Zou zonde zijn als je er na een jaartje al te groot voor bent...
tamary schreef:Standaard formule voor mogen dragen is 20% lichaamsgewicht voor vierkantsmodel en 15% voor rechthoeksmodel paard.
Meeste pony's zijn vierkantsmodel, dus 20%.
Hier weegt volwassen pony 148cm 390kg, dus 78kg incl kleding en tuigage. Jonge dier is 320kg en zou dus 64kg incl. kleding en tuigage mogen hebben (al is die nog in de groei en nog niet onder het zadel). Beide zijn netjes op gewicht al mag er nog wat spier op. Ik ben zelf 168cm, dat kan keurig, maar ik rij geen wedstrijden en maak me dus geen zorgen om het plaatje.
Je kan niet zeggen nrps mag 65 en haf mag 90 dragen puur op ras of zelfs op combi bouw en stokmaat. Kijk echt naar individu en gezond lichaamsgewicht samen met bespiering en leeftijd. Je kan er wel vanuit gaan dat als je 55-60 kg weegt je veel meer mogelijkheden hebt dan als je 70 of meer weegt.