geen balans

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:01

Hoi :)

Een paar daagjes geleden heb ik dit toptic aangemaakt [RT-P] Hoe rijden terug opnieuw oppakken .
Hier ben ik wijzer uit geworden en ben van alles gaan opzoeken over zijn gedrag en hoe hij reageert en ik ben tot conclusie gekomen dat hij misschien wat balans problemen heeft.
Op de rechte zijde is hij enorm scheef ( hij doet travers langs beide kanten, dit wordt niet gevraagd hij doet dit uit zichzelf ! ) en in de bocht loopt hij recht zonder enige stelling en racen oh dat kan hij goed. Hij is een draver met een zeer vlakke en snelle pas en ik kan bijna niet lichtrijden zo snel gaat het. Daarom doe ik alles in stap het is gewoon niet fijn meer. Zelfs na een cavaletti (om zijn benen leren op te tillen) begint hij weer te racen. We kunnen niets gecontroleerd doen.
Hij heeft nergens pijn want de dierenarts is pas geweest voor de jaarlijkse check-up.

Als je hem op de ac of diagonaal laat draver loopt hij van zichzelf gewoon kleine cirkels ? Kan iemand me dat verklaren ?
Is het verstandig om hem te longeren, eventueel met dubbele lijn voor meer controle, want soms gaat hij zo hard dat hij gewoon kantelt en uit de bocht vliegt.

En heeft iemand een tip hoe ik het rijden kan oppakken want het gaat echt zo moeilijk en ik zou zo graag wat ontspannen willen rijden.

Alvast bedankt, groeten.

_KellyAV

Re: geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:25

Je paard is niet recht, daar was je waarschijnlijk zelf ook al achter gekomen. Begin met rijden op de binnenhoefslag. Je verteld dat hij erg veel stelling naar buiten heeft op de rechterhand, is dit op de linkerhand naar binnen? Ik denk dat jij onbewust teveel doet met je linkerhand. Hij is als het ware te zwaar dan geworden op je linkerhand en te licht op je rechterhand en dit moet je weer gelijk brengen. Houd je rechterhand er goed aan en ontspan je linkerhand. Let op! als jij je linkerhand niet goed ontspant zal het erg lang gaan duren voordat je probleem opgelost is. Vraag wat contrastelling, rij veel overgangen/tempowisselingen. Dit is niet na een paar dagen verholpen maar je zal merken dat het snel beter gaat ;)
Succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:26

Lastig zeg, hij heeft natuurlijk altijd geleerd zo hard mogelijk te lopen in welke houding dan ook, het nadeel van een bak is dat je altijd een keer de bocht om moet waardoor je in jouw geval weinig tijd hebt je paard recht te maken. In stap is het trouwens het moeilijkst om je paard recht te maken.
Probeer heel veel overgangen te rijden, zodat je paard ieder geval in controle leert lopen en sterk wordt, vanuit daar kun je oefenen in het rechtrichten en stelling vragen. Ik denk ook dat het kan helpen om bospaden te rijden, alleen maar rechtuit kunnen lopen en ook daar overgangen rijden en niet alleen maar terug, juist ook voorwaarts.
Het zal vast veel tijd gaan kosten, succes!!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 16:48

Dat is het net in draf gaat het slechter, hij racet en ik heb nog minder tijd om stelling te vragen en tempo te controleren.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:57

Ik bedoel ook juist dat je eerst je paard recht moet gaan richten zonder stelling te vragen en in controle gaan leren lopen, pas als het tempo onder controle is (ook in draf), kun je gaan werken aan de buiging van je paard. Nogmaals, veel overgangen rijden, zijn hoge draftempo zal zijn aangeleerde basistempo zijn, probeer ook in de draf te schakelen in tempo, hij moet leren dat draven ook op een andere manier kan.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 09:24

oke dank je wel :)

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:44

Zelf wil die van mij ook redelijk hard lopen.
Ik voorkom dit meestal door, wanneer ik voel dat hij harder wil gelijk een volte te maken en andere figuren hij zal waarschijnlijk een stuk minder hard gaan lopen omdat hij nu niet veel tijd heeft om na te denken ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:14

Je hebt wel een draver onder je kont zitten he! En in je vorige topic staat dat hij koersdraver is geweest. Hij is dus gewent om het tempo erin te gooien. En aanleren is moeilijker dan afleren. Verder denk ik idd ook dat ie scheef is en je hem recht moet richten. Maar dat is al genoemd dus dat laat ik achterwegen.

Maar jij zet dus je paard op een kleine volte om hem rustiger te laten lopen? Dit is geen oplossing, ja een noodoplossing. En laten stappen... Wat is dan je resultaat? Een paard dat stapt, en niet een paard dat rustig rijd. Ik zou zeggen, zoek iemand op die je kan helpen met dit paard, en die verstand heeft van dravers. Ze zijn namelijk heel anders dan 'normale' paarden. Ze lopen op druk, dus hoe meer jij in de mond zit, hoe harder hij gaat lopen. Werk op je zit, en probeer dingen van hem te vragen, en niet op te eisen. :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:15

Gisteren heb ik gereden en het ging echt goed. Ik heb veel tempowisselingen gedaan en ik merkte als ik hem terug bij me nam dat hij rustiger draafde. Ook liep hij iets rechter op de hoefslag en buigde iets op de cirkel.
Maar na een halfuurtje begon hij weer te racen dus besloot ik goed af te sluiten.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:30

Je zegt: "Hij heeft geen pijn want de dierenarts is pas nog geweest."
Dit is echter geen garantie hé. ;)

Ik heb ooit een paard gehad waarbij ik problemen vermoedde, de dierenarts vond niets.
Toen heb ik n.a.v. een tip die ik kreeg een osteopaat laten komen en die vond vanalles.
Na een paar behandelingen van deze osteopaat was mijn paard een heel ander dier!

Probeer dat eens, zou ik zeggen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:21

Morrow_Less schreef:
Gisteren heb ik gereden en het ging echt goed. Ik heb veel tempowisselingen gedaan en ik merkte als ik hem terug bij me nam dat hij rustiger draafde. Ook liep hij iets rechter op de hoefslag en buigde iets op de cirkel.
Maar na een halfuurtje begon hij weer te racen dus besloot ik goed af te sluiten.

Denk dat je dat zo moet houden en het zo op moet gaan bouwen inderdaad, fijn dat je zo'n goede ervaring hebt nu!
Hoop voor je dat je dat kunt gaan uitbouwen zodat je lekker kunt gaan rijden, geweldig toch om te voelen dat je je paard iets leert!!!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:46

Gisteren heb ik hem eens gelongeerd. In het begin ging hij rennen maar ik kreeg er zelfs een goed galopje uit op zijn goede kant.
Daarna de slechte kant (eerst goed dan is hij al goed los) in het begin ging hij hard hard hard, waarschijnlijk om zijn evenwicht te houden. Hij viel ook naar binnen, maar na een min of 10 werd hij rustig bleef hij goed rechtop en ging zijn neusje naar de grond !!!! Hij ontspande gewoon. Ik wist niet dat hij zo vlug vorderingen zou maken.

ik ben van plan om hem eens onder de man te longeren zodat hij daar ook zijn evenwicht kan vinden.

Ik ben zo trots op men man :)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:43

je zegt dat je eerst op zijn goede kant begint met longeren en daarna de slechte kant. Ik zou dat omdraaien. Beginnen op de slechte kant en eindigen op de slechte kant (al is het alleen maar uitstappen. Dat is de kant waar hij aan moet werken

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 11:45

Ok ik snap wat je bedoel dus eigenlijk 2x werken aan de slechte kant.