Haflinger kan alleen maar bokken onder het rijden, waarom ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineex

Haflinger kan alleen maar bokken onder het rijden, waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:45

Hoi :) .

Ik zit met een vraagje.. mijn verzorghaflinger kan alleen maar bokken onder het rijden, maar ik weet niet hoe het komt.. ligt het aan mijn manier van rijden, is er iets met haar rug aan de hand, of is het gewoon puur dwarsigheid? Ze bokt, steigert en springt met 4 benen in de lucht, als ze haar zin niet krijgt (bijv. ik kom de bak in en als ik dan door de hoek bij de in/uitgang rij, begint ze te bokken enzo.. of als ik aanspoor, voorderest is ze super actief. In het weiland valt ze je ook aan , en daar begint het al mee... laatst was het een tijd over maar het begint nu weer, en ook met het aansingelen, als je dan de singel wil pakken en je gaat met je hand onder haar buik om de singel te pakken trapt ze met haar voorvoet naar haar buik toe, dat ze je hand raakt..
wie weet wat het is... ?

Groetjes,

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:47

Kan vanalles zijn.
Ik denk het eerste aan verkeerd passend tuig of pijn
Laat haar helemaal nakijken, ook het tuig.
Als dit is uitgesloten, kan het ergens anders aan liggen, maar ik ga uit van pijn of slecht passend tuig.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:48

Zou het paard toch even onderste boven laten trekken door een DA! Klinkt echt als iets lichamelijks!.

Al moet je aanvallen in de wei nooit toelaten!

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:51

Zadel past prima , is ook al eerder naar gekeken..
Hier een foto van hoe ze doet, ik rij hier trouwens wel met gewone kleren, zou foto's maken van vriendin die daar ook op stal stond maar de eigenaar vroeg of ik even wou rijden, voorderest cap en schoenen wel.
Afbeelding

Nadineex

Re: Haflinger kan alleen maar bokken onder het rijden, waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:56

Ohja, ze doet het alleen bij de eigenaar niet , voorderest bij iedereen die er een keer op rijd, bokt ze..

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:56

Het is moeilijk af te zien van een foto of jou pony ergens last van heeft of gewoon lekker aan het zieken is :P
Heb tijdje geleden ook gedacht dat mijn hafje misschien iets aan dr rug had maar bleek gewoon verzet te zijn na een week was het over maar ga het wel even na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:57

Dit lijkt mij iig geen normaal gedrag ;)
Ik zou hem goed laten nakijken, op de foto zetten etc. En eventueel een fysio/ostheo laten kijken.
Ik zou ook als eerste aan pijn denken. En zeker niet gaan experimenteren/afstraffen zonder dat dat uitgesloten is.
Hij is natuurlijk niet van jou, maar probeer de eigenaren te overtuigen. Straks maak je het per ongeluk erger dan het al is, en je wilt niet dat zij dit zien als zijnde jouw schuld.

En goede begeleiding zoeken, die je ook kan helpen op de grond. Aanvallen etc. is iets wat je echt niet mag accepteren.
Zoek iemand die jou kan helpen de verhoudingen weer recht te zetten.

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:03

Bedankt voor de reacties, ik zou de eigenaar eens vragen wat we kunnen doen, het leek mij ook een goed idee, om voortaan gewoon in plaats van te rijden een flinke poetsbeurt geven, en wat grondwerk en vrijheidsdressuur, dat ze wat meer respect voor me krijgt..

qsshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:07

Ik zou iig overwegen om iemand te raadplegen die deskundig is en naar jou en je paard komt kijken tijdens het rijden.
Het is zo moeilijk te beoordelen wat het probleem is, rijtechnisch of lichamelijk.
succes!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:05

Eerst uitsluiten dat er geen lichamelijk gebrek is, het zou naar mijn idee bijzonder sneu zijn voor het paard als dit namelijk wel het geval is.
Daarnaast het hoofdstel/bit en zadel incl dekje nakijken en evt. een kundig persoon de ligging van het zadel na laten lopen.

Als er niks mis met de haflinger is en ook niet met het tuig dan heet ik je welkom in de wereld van de haflinger.
Het zou mij namelijk niks verbazen als er niks aan de hand is met je verzorgpaardje.
Vooral omdat je aangeeft dat de pony bij de eigenaar niks vreemds doet.............

Mijn haflinger heeft alle trukjes 9rennen, bokken, schrikken) al de revu laten passeren, haar nieuwste was koliek krijgen tijdens de les......die had ik nog niet meegemaakt.
Ik stap op en rijd een minuut of 10, niks aan de hand, vervolgens gaat ze als een gek tgen dr buik aan trappen en probeert te gaan liggen, ik schrik me kapot.
Hup tuig eraf en kijken wat ze doet, nou helemaal niks gras vreten aan de bakrand en jolig rondjes rennen, als ze een middelvinger had.....
Ik zadel er weer op gelegd en daar ging ze weer met dr show, dit heeft een week volgehouden, daarna had ze in de gaten dat ik er niet meer in trapte, toen heeft ze nog 1,5 week de 'ik ben kreupel' fase gehad, maar ook dit was nep.
Momenteel (effe afkloppen) lijkt ze haar trukkendoos dicht te houden, het afgelopen jaar athans.......

Hoe dan ook, ik heb behoorlijk wat geld uitgevenen aan een zadelkundige (zo noem ik het maar even) een hoefsmid en DA, maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb omdat ik het mezelf nooit had vergeven als.......

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:20

lichamelijk eerst goed uitzoeken. En daarna aan de slag met grondwerk. Als een paard jouw al niet accepteert als leider als je er naast staat is dat onder het zadel vaak niet veel beter. Dus daar zou je eerst verbetering mee moeten maken. Want een paard dat je in de wei aanvalt is echt niet toe te staan.

payo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:24

idd eens heel goed laten onderzoeken!!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 00:53

Als een pony het bij ook maar 1 ruiter niet doet is het voor mij reden om er heel erg rekening mee te houden dat het gewoon geklier is.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 02:02

Het eerste wat in mij opkomt is buikpijn. Toch ff goed laten nakijken voordat je haar streng aan gaat pakken.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:10

Wij hebben ook ongeveer zoiets aan de hand gehad.
Vanalles laten onderzoeken, veel geld aan besteed.
Daarna het idee gehad om haar eens een weekje op een pijnstiller te zetten.
Als het van de pijn is, zou het dan over moeten zijn.
Ze bleef het doen. We hebben haar aangepakt en nu is het over.

Tip voordat je kapitalen uitgeeft: zet hem eerst op Buth of zoiets. Kost niet zoveel.

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:27

Ik las net dat ze het alleen bij haar eigenaar niet doet, dan is haar eigennaar haar dus meer de baas. Bokken moet je niet toelaten bokt ze bam even flink aandrijven, en ander tik met de zweep. En misschien kan je meer met je stem gaan werken ze bokt dus als je aandrijvt maar als je haar leert op stem cammando dingen te doen hoef je soms helemaal niet meer aan te drijven. Ik denk dat ze dus gwn dwars is en het niks lichamelijks is.

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:32

Ik zou haar is laten nakijken door een DA, misschien doet ze het niet bij de eigenaar omdat die kortdaad is en ze het niet durft bij hem.

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:41

Haflinger bij ons bokte ook erg veel, na 2 behandelingen van een osteopaat en de paardentandarts was het verholpen.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:11

Ik zou dr ook eerst laten nakijken door een DA.
Als daar niks uit komt is ze je gwoon aan uitproberen ; )

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:16

dienxx1 schreef:
Ohja, ze doet het alleen bij de eigenaar niet , voorderest bij iedereen die er een keer op rijd, bokt ze..

Dan lijkt het me duidelijk, dit is dominantie. Zeker als ze je in het weiland ook al aanvalt.
Ik zou zeggen, ga veel grondwerk doen en laat haar zien dat je de baas bent (niet ruw). Aanvallen is echt not-done en moet je dan ook meteen afstraffen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:18

ateo schreef:
Wij hebben ook ongeveer zoiets aan de hand gehad.
Vanalles laten onderzoeken, veel geld aan besteed.
Daarna het idee gehad om haar eens een weekje op een pijnstiller te zetten.
Als het van de pijn is, zou het dan over moeten zijn.
Ze bleef het doen. We hebben haar aangepakt en nu is het over.

Tip voordat je kapitalen uitgeeft: zet hem eerst op Buth of zoiets. Kost niet zoveel.

Buth is verboden paardenmiddel hoor.
Zou sowiezo niet zomaar een paard op buth zetten, heb je enig idee wat dat met een lichaam kan doen??? |o

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:16

Buth is nog een oude benaming. Ik weet niet hoe het echt heette, maar ik heb het van de da gehad.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:19

Wolferus schreef:
dienxx1 schreef:

Dan lijkt het me duidelijk, dit is dominantie. Zeker als ze je in het weiland ook al aanvalt.
Ik zou zeggen, ga veel grondwerk doen en laat haar zien dat je de baas bent (niet ruw). Aanvallen is echt not-done en moet je dan ook meteen afstraffen.

Of de eigenaar rijdt op een andere manier waarop het minder of geen pijn doet.
Je kan niet 100% zeker zijn dat het niets lichamelijks is totdat je een da hebt laten kijken ;)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 05:36

Ik zou ook een deskundig iemand er naar laten kijken.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 05:45

Probeer misschien een keer zonder zadel rijden.
Dan kan je beter zien of het door het gewicht komt op de rug.
Ik weet natuurlijk niet of het mogelijk is.