pirroutte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

pirroutte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:50

Ik heb een probleempje. Ik moet nu op men verzorgpaard piroutte aanleren. Dit natuurlijk samen met lesgever.

hoe wij begonnen zijn: vanuit de hoek paard trager doen stappen (bijna stilstand) dan buitenbeen niet naar achter doen maar iets naar voor en ze zou wegduwwen en dan met je binnenteugel het paard helpen. Dan me iemand nog meer uitleggen hoe en waarom juist die hulpen? Ik had al begrepen dat je door je been iets naar voor doet je de schouders laat wijken en dan je de teugels gebruikt omdat ik niet gewoon opzij zou gaan maar laat draaien? Klopt dat? Want het is men eerste keer dat ik dat doe en ik zou het niet graag verkeerd doen omdat het voor het paard ook zijn eerste keer is.

Dank jullie!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:52

Wat is jouw eigen niveau en dat van je paard?

Freedom1

Re: pirroutte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:53

het paard kan al wijken, schouder voor (dat tegenovergestelde), beginnende passage, contragallop, zijn zeker nog dingen maar moet ervoor even nadenken..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:00

Bedoel je een keertwending?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:00

Charlot schreef:
het paard kan al wijken, schouder voor (dat tegenovergestelde), beginnende passage, contragallop, zijn zeker nog dingen maar moet ervoor even nadenken..

Travers? Of schouderbuiten?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:04

Neem aan dat je een keertwending in stap bedoeld die je wil gaan maken? Ik vind het een hele rare manier.
Kort gezegt zou ik zeggen, buitenteugel aan en tegen de hals,buitenbeen terug,door stappen en zeker niet terug laten komen. Ook niet in een hoek doen maar langs de bakrand.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:05

Is het de draver uit je profiel?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:10

Waarom oefen je pirouette in de stap? Het klinkt nu alsof jullie een wending om de achterhand aan het oefenen zijn.

Als je een echte galop pirouette wil, kan je paard al appuyeren? goed verzameld galopperen met genoeg sprong?
En waarom moet jij dat je verzorgpaard leren? Ik heb het idee dat jij er nog niet echt aan toe bent als je de logica achter hulpen niet snapt, dan kun je ook niet voelen wat het paard onder je doet en welk effect die hulpen hebben.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:14

Naranga schreef:
Waarom oefen je pirouette in de stap? Het klinkt nu alsof jullie een wending om de achterhand aan het oefenen zijn.

Als je een echte galop pirouette wil, kan je paard al appuyeren? goed verzameld galopperen met genoeg sprong?
En waarom moet jij dat je verzorgpaard leren? Ik heb het idee dat jij er nog niet echt aan toe bent als je de logica achter hulpen niet snapt, dan kun je ook niet voelen wat het paard onder je doet en welk effect die hulpen hebben.

Is bijna het zelfde, en volgens mij wilt ze het eerst in stap oefenen. Wat prima kan als voorbereiding op de draf en de galop, ook in stap is het een verzamelde oefening.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:17

Wat jij doet is naar mijn idee een keertwending....
Een pirouette (waar ik denk dat je nog niet ahelemaal aan toe bent.... (Op basis van wat hij 'wel kan')
Begin je vanuit een arbeids pirouette.
Galop op een grote volte dus, en hierin ga je enkele pasjes in galop 'wijken'.
Echter moet je paard hier in een behoorlijk hoge graad van verzameling zijn... En ik ben benieuwd of hij dat wel is... Anders zal hij namelijk altijd eruit vallen.

Misschien slimmer om je paard eerst te leren appuyeren etc

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:53

sorry ik was niet zo duidelijk geweest. Het appuyeren kan hij. Welliswaar nog niet perfect maar hij doet het al heel goed. Travers lukt ook goed. Ook hadden we een aantal passen passage geoefend. Dit wordt ook aan de hand geoefend. Hij moet alleen nog wat meer achterhand krijgen.

Zo te horen zal het idd een keertwending zijn. De les is in het engels en hij zei pirrouette maar hij zal bedoeld hebben voorbereiding op.

en ik moet ze starten juist na de bocht. Ik heb het echt niet goed uitgelegd. Het is voor mij ook nog allemaal nieuw.

Zijn dit dan de goede hulpen voor keertwending?

rijerijerije: nee het is een spaans paard (pre) ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:55

Noemen ze in België een keertwending niet een pirouette? Ik meen me te herinneren dat ik dat misverstand vaker heb gelezen hier...
Ah, engels, dat kan ook.

Ik vind de manier die jij beschrijft totaal niet logisch, maar niet iedereen leert het hetzelfde aan, en wij kunnen hier wel vanalles roepen maar je zal het toch op de manier moeten doen die je uitgelegd krijgt aangezien je (neem ik aan) ook weer met deze lesgever verder moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:56

NAar mijn idee zet je een keertwending in door het paard te verzamelen en dan op het buitenbeen en buitenteugel een ophouding maken en de binnenhand iets naar binnen zodat het paard snapt waar hij heen gaat. Dat bouw je op door eerst 1 of 2 passen te doen en zo verder. Probeer het paard altijd voorwaarts te laten blijven.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:03

ester: ik weet wel dat iedereen het miss op zijn manier aanleert, maar ik wou er gewoon meer over weten! Voor mij is het een unieke kans dat ik zo'n niveau van dressuur mag doen. Hij wordt niet opgeleerd voor dressuurwedstrijden maar wel voor shows (wat ik in de zomer ook moet doen)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:37

probeer je paard te verzamelen en je kunt hem op een volte zetten in galop en dan elke pas je handen allebei te doen naar de kant waar je heen wilt en met je binnenbeen de sprong aangeven zodat hij wel sprong blijft houden en met je buitenhand elke x ophoudingen maken en dus een soort wijken in galop alleen dan veel verzamelder en scherper, k hoop dat je begrijpt wat ik probeer uit te leggen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:25

Charlot schreef:
ester: ik weet wel dat iedereen het miss op zijn manier aanleert, maar ik wou er gewoon meer over weten! Voor mij is het een unieke kans dat ik zo'n niveau van dressuur mag doen. Hij wordt niet opgeleerd voor dressuurwedstrijden maar wel voor shows (wat ik in de zomer ook moet doen)

Ok...ik doe het dus heel anders. Ik begin op een volte van ongeveer 10/12 meter. Ik blijf dan in arbeidsstap, en ga eerst het paard leren om de achterhand naar binnen te zetten en achter over te gaan stappen. Pas als hij dit goed begrijpt en zonder spanning, en zonder te vertragen doet, draai ik eens door. Dat gaat dan doorgaans heel eenvoudig door mijn buitenhand en buitenbeen wat meer aan te leggen. Een vooral goed te blijven drijven met je binnenbeen. Ik doe het op deze manier omdat een paard dan veel minder snel de neiging heeft om stil te gaan staan, ze leren doe oefening namelijk voorwaarts aan. Ook leren ze beter overstappen, veel paarden stappen wel een keertwending maar draaien niet voldoende om hun spilbeen. Kortom een volledig andere manier!
Voor de duidelijkheid, ik heb het over keertwendingen in stap! Galop is een heel ander verhaal maar die bedoel je niet toch?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:32

Je kunt voor de hobby wel "piroutte' rijden, dit doe ik ook wel eens maar dat zijn hooguit 3/4passen op de volte.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:56

_Esther_87_ schreef:
Charlot schreef:

Ok...ik doe het dus heel anders. Ik begin op een volte van ongeveer 10/12 meter. Ik blijf dan in arbeidsstap, en ga eerst het paard leren om de achterhand naar binnen te zetten en achter over te gaan stappen. Pas als hij dit goed begrijpt en zonder spanning, en zonder te vertragen doet, draai ik eens door. Dat gaat dan doorgaans heel eenvoudig door mijn buitenhand en buitenbeen wat meer aan te leggen. Een vooral goed te blijven drijven met je binnenbeen. Ik doe het op deze manier omdat een paard dan veel minder snel de neiging heeft om stil te gaan staan, ze leren doe oefening namelijk voorwaarts aan. Ook leren ze beter overstappen, veel paarden stappen wel een keertwending maar draaien niet voldoende om hun spilbeen. Kortom een volledig andere manier!
Voor de duidelijkheid, ik heb het over keertwendingen in stap! Galop is een heel ander verhaal maar die bedoel je niet toch?

miss een domme vraag, maar bedoel je een keerwending om de achterhand? http://www.youtube.com/watch?v=Gg4hartoXJ4 Dit is wat ik dus bedoel maar dan wel in stap en nog maar een halve! Jij bedoeld dus iets anders?? De lesgever geeft er vorige keer ook even opgezeten en het paard kan het in draf ook al. Alleen blijven zijn achterbenen ook nog een cirkeltje mee (groter dan wat hoort)...

edit: ik bedoel ermee ze begrijpt wat er van hem gevraagd wordt, alleen moet het natuurlijk nog veel beter geoefend worden enzo..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:00

Charlotte, het filmpje op youtube is inderdaad een galoppirouette, dit wordt altijd pirouette genoemd. Doe je dit in stap, dan heet het (in nederland in ieder geval) een keertwending om de achterhand. En mijn uitleg is dus bedoel voor de keertwending om de achterhand, dus in stap. Galoppirouettes leer ik weer net iets anders aan maar aan die uitleg heb je weinig denk ik.

In draf een keertwending om de achterhand maken is volgens mij fysiek onmogelijk voor een paard trouwens maargoed...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:43

Naja, dat kan in de piaffe... maar goed dat heeft niks met voorbereidend werk voor een pirouette te maken.

dit is een keertwending om de achterhand (gewoon van youtube geplukt en deze is nog niet perfect oid, maar voor het idee)
http://www.youtube.com/watch?v=Oe6HH1D1_4A
Laatst bijgewerkt door Naranga op 17-05-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:45

Naranga schreef:
Naja, dat kan in de piaffe... maar goed dat heeft niks met voorbereidend werk voor een pirouette te maken

Maar dan is de beenzetting heel anders, dus dat is weliswaar een soort pirouette maar zeker geen keertwending...is inderdaad iets heel anders.