Het word erger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_tiger

Het word erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:27

Hee,
Ik heb al zo'n 2 jaar een pony heb nu al sinds een half jaar ofzo een nieuwe instructrice deze is wel heel duidelijk maar boven mijn en het niveau van het paard vind ik.
We moeten gaan wijken etc. ik rijd pas b niveau dus vind dit dan te hoog maar dit is hey probleem nog niet want sinds ik haar heb, begint
mijn pony steeds meer te trekken,ik krijg er gewoon pijn in mijn armen van!!
Van deze moest ik ook met een slof gaan rijden,van de vorige met een passoabit.
(mijn pony is heel sterk en erg tegen je benen en als je pech hebt,houd hij het bit ook nog eens vast) ik vind zelf dat het passoabit meet effect had en vond het ook fijner omdat ik andets mijn handen zo vol heb..
Ik denk dat mijn pony steeds meer gaat trekken en hangen door de slof,ondat dit misschien te hard in een keer is geweest, wat denken jullie er van?
(ik heb er zelfs serieus over na zitten te denken om de pony evenrueel in te ruileb tegen een aandere pony)

tamara16

Re: Het word erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:30

ik zou je pony niet inruilen voor een andere, maar eerder een andere instructrice zoeken
want je zegt zelf al dingen die je nu moet gaan doen,zoals met slof rijden.
je pony geeft duidelijk aan dat hij dit niet prettig vindt
en om dan maar je pony om te ruilen?

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:48

Ja ik weet het, maar zo rijden vind ik niet meer leuk en de pony denk ik ook niet als ik moet vechten met hem ofdat hij even wil gaan draven ook merk ik tijdens het buiten rijden dat hij veel meer gestresst is,eerst was het zo een brave jongen er kwamen tractors vrachtwagens etc voorbij en het interesseerde hem geen ene moer.
Nu kijkt hij al om als hij iets hoort of springt opzij als er iemand uit een zijstraatje komt 50m verder.
Ik doe de pony ook liever niet weg, want heb met hem een speciale band.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:02

dat hij nu zo schrikt en doet wil ook zeggen dat jij onbewuste spanning hebt opgebouwd tegen over hem
ik denk dat je met een andere instructrice die meer op jullie niveau is en die geduldig en rustig is veel meer met je kan bereiken.
stukje stress zal ook onbewust bij jou weg komen, hij merkt natuurlijk heel goed hoe jij je voelt
of geef hem anders eventjes een weekje of 2 wat rust als dat mogelijk is.
of het rijden afwisselen met leuke dingen aan de hand

wil je succes wensen verder, geef de moed niet op

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 21:19

Dat afwisselen doe ik ook, ik ga nu wat vajer buiten rijden en als hij het ooit goed heeft gedaan ga ik nog een klein blokje buiten
Lopen. Ik vind toch niet dat ik gestresst ben hoor, helemaal niet zelfs.
we hebben vanuit de pony club nu ook iets vaker springles en dat vind hij echt leuk en ik ook wel maarja, dressuur moet nu eenmaal eerst..

@Tamara: bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:53

Tjaaaa , das idd een probleem dat niet echt zo heel makkelijk op te lossen is hoor.
Het is niet juist om de lesgever zomaar te gaan afbreken, ieder doet en/of kiest een manier en er is niet één goede manier, er zijn duizenden goede manieren, maar het komt op het gevoel aan, op de uitvoering van hetgeen je doet, de manier waarop je omgaat met het materiaal en met de hulpen op zich.
Er zijn geen foute bitten, zelfs een ijzerdraad zou in de handen van een supperzachte ruiter die dan uiteraard met een supper opgeleid paard rijd een fijn bitje genoemd kunnen worden, maar in de handen van een net iets ruwere ruiter , gewoon een bloedbad aanrichten. Dit is natuurlijk een heel extreem voorbeeld maar hou het wel in gedachten.
Je zegt zelf dat je al enkele jaren met dit paard bezig bent, en voor jou hebben er anderen met dit paard bezig geweest, en blijkbaar zijn er heel wat fouten gebeurt, je paard is niet nageeflijk , je paard geeft verzet bij het bit, en tegen je hulpen in, .......
Het is dus nu op dit moment geen zaak om gewoon goed en correct te rijden, nee nu is er correctie nodig, en das vele malen moeilijker dan het goed aan te leren, maar het is nu zo, je moet nu verder kunnen.
En bij iedere correctie zal het paard uiteraard wel wat verzet gaan geven, das heel normaal, je neemt nu wel zijn lolly af hé, hij mag nu net niet meer dit of dat doen.
Het is dus nu zaak je paard te kunnen overtuigen het anders te doen.
Dat vraagt durf van de ruiter, doorzettingsvermogen, ook het af en toe eens net iets minder lief durven te zijn, maar uiteraard moet je steeds eerlijk blijven, en supper consequent.
En zonder enig verwijt te willen geven, dit is voor een beginnende ruiter met of zonder les bijna een onmogelijke opdracht.
Je moet er eerst in slagen je paard te leren nageven op druk, en het bit los te laten, dat doet hij nu niet want hij neemt nu het bit gewoon vast en trekt tegen.
En pas als je daar in lukt kan je pas gaan hertrainen , en gevoeliger maken voor je hulpen.
Dat is echt nog een hele weg te gaan hoor.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:59

Iedere goede instructeur of instructrice kan zijn lessen aanpassen aan het niveau van de ruiter en het paard.
Verder betaal jij voor de lessen en kun je dus best je wensen en problemen aangeven en als het uiteindelijk niet werkt bij deze instructie, dan moet je op zoek naar een ander. Niet dat deze dan niet goed is, maar blijkbaar passen jullie niet bij elkaar.
Slof of ander bit moet niet de oplossing zijn. Probeer het eens op een dubbelgebroken bitje, deze zijn vriendelijker, maar veel moeilijker vast te pakken.
Leer eerst je pony los over de rug te lopen, daarin kunnen best wat stapjes zijwaarts zitten, dan wordt je pony aan het been, maar leer vooral je pony, dat het prettig is om aan de teugel te lopen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:09

Ik zou je instructrice inruilen voor een andere instructrice.
En niet je pony..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:12

NeverGiveUp schreef:
En niet je pony..

Het gaat even niet, dus we ruilen in.....
Volgens mij hoeft dat voor beiden niet! Een goed gesprek lijkt me ten eerste op z'n plek. Er is, lijkt mij, niet zomaar voor deze instructrice gekozen, dus er zal vast iets goed aan haar gevonden zijn.

Hoop alleen dat de instructrice het niet leest, want dan is praten misschien niet echt een optie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:18

De problemen die je hebt worden niet opgelost met een ander bit. Sterker nog, het komt ook met ander bit met dezelfde vaart weer terug.

Tegen je been zijn kun je oplossen door reactie te eisen op een beenhulp, rij je met zweep? Geef je paard dan een tik als hij tegen je been is.
Hangen kan je paard ook alleen maar als jij vast blijft houden.
Ik zou op zoek gaan naar een ander bit, gooi de pessoa in de kast.
Als je van deze instructie met slof moet rijden, zou ik toch zoeken naar andere instructie...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:19

Tendance schreef:
NeverGiveUp schreef:
En niet je pony..

Het gaat even niet, dus we ruilen in.....
Volgens mij hoeft dat voor beiden niet! Een goed gesprek lijkt me ten eerste op z'n plek. Er is, lijkt mij, niet zomaar voor deze instructrice gekozen, dus er zal vast iets goed aan haar gevonden zijn.

Hoop alleen dat de instructrice het niet leest, want dan is praten misschien niet echt een optie.

Dat is waar, maar een ander/scberper bit of hulpteugel als oplossing voor die problemen vind ik niet echt goed.. Dat is gewoon symptoombestrijding.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:21

@ Nevergiveup: Dat had haar vorige instructrice gezegd, deze adviseerde een slof, daar ben ik ook niet voor als je hem gebruikt om problemen op te lossen, maar het zijn toch dingen waar je over kunt praten?

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:45

Een pony liegt niet. Voordat je de 'schuld' bij de pony legt door te denken dat die gebrekkig is zou ik altijd als eerst kijken naar de mogelijkheid dat de pony gewoon een goedwillend dier is en dus een reden heeft voor wat ie doet. Een pony reageert niet voor niks zo. Praat met de instructrice, maar wat die ook zegt blijf alstijd zelf nadenken. Vraag naar haar methode/instelling en kijk naar welke andere methoden er nog meer zijn. Heeft ze referenties? Zijn dat paarden die "happy athletes" zijn? Een second opinion kan ook geen kwaad. Je kunt gewoon 1 of 2 keer een gastles bij andere mensen nemen om te kijken wat het best bij je past. Denk eraan, er zijn wel miljoenen intructrices op aarde en ontzettend veel uiteenlopende stromingen, weet jij welke stroming jij volgt en heb je je georienteerd in wat er bij jou past? Is zij dan de juiste persoon om jou verder te beleren? Keuze zat.

Als je haar vraagt wat haar argumentatie is achter haar advies een slofteugel te nemen, vraag dan door. Met gezond verstand en vraag wat andere instructeurs daar van vinden.

Het kan net zo goed zo zijn dat je na zo'n orientatie bij dezelfde instructrice uit komt, maar wie weet ook niet. Succes!

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:47

p.s. het kan ook zijn dat de pony verzet tegen de teugel toont omdat ie opeens harder moet werken dat niet gewend is, maar dan zou je wel verbetering moeten zien en geen achteruitgang.

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:00

ik zal niet zeggen dat ze geen goed les geeft ofzo.
maar misschien toch wel net boven ons niveau.
Nu moet ik de teugels heel kort pakken en als hij zijn gewicht op de voorhand gooit zijn kop gelijk omhoog trekken..
Maar dit is toch helemaal niet fijn voor de pony.
Hij heeft toch geen hekel aan het bitje, want als ik het bitje voor de mond hou, doet hij gewoon zijn mond open en anders zal hij dan al meteen anders gaan reageren toch? of ben ik nou zo gek?
Groetjes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:32

Linsey_tiger schreef:
ook merk ik tijdens het buiten rijden dat hij veel meer gestresst is,eerst was het zo een brave jongen er kwamen tractors vrachtwagens etc voorbij en het interesseerde hem geen ene moer.
Nu kijkt hij al om als hij iets hoort of springt opzij als er iemand uit een zijstraatje komt 50m verder.

Dit vind ik dus een slechte zaak. Je rijdt hem twee jaar en hij is van braverik naar stresskont gegaan,
Als ik dan lees hoe je les hebt gekregen van eerste instructrice (slof) en tweede (kop gewoon omhoog hijsen) dan denk ik dat daar het probleem in zit.
Dan ligt het er niet aan dat de instructrice boven je niveau les geeft, maar daaraan dat het geen goede instructrice is, want die past zich aan aan de ruiter en aan het paard en zou terug gaan naar de basis, waar het verkeerd is gelopen.
Want ergens is het flink verkeerd gelopen, met dank aan je lesgevers.

Het ligt niet aan je pony. Dat is duidelijk.
Hij heeft een lichamelijk probleem of is gruwelijk verreden, dat hij zo in zijn nadeel is veranderd.

Mijn advies? Laat hem eerst lichamelijk nakijken en zoek dan een goede lesgever in de klassieke dressuur op. Er zitten hier een paar mensen op bokt die dat doen (oa mindfields volgens mij en quadripes)

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:53

Van de eerste moest ik passoa
en de tweede slof.
Maar hij heeft nu wel gewoon bitje is en bustrans enkelgebroken.
wie weet makkelijke en snelle manier om weer een goede band te krijgen met je pony?
Want die is ineens totaal weg! Volgens mij is hij boos op mij want eerst als ik naar de wei toe loopt komt hij naar voren en nu loopt hij gelijk naar achter en moet ik hem halen want hij komt gewoon niet meer.
Gister ging het trouwens met 4tal wel goed maar toen had ik de teugels wel ietjes losser en had heerlijk gereden, dat is al weer een tijd geleden.
Vanavond hebben we ponyclub dus ben benieuwd!
Groetjes !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:02

ik ben bang dat het verdwijnen van die band genoeg zegt over hoe hij over de manier waarop er met hem wordt gereden denkt.
Jammer.
Tips heb ik al gegeven.
Eerlijk rijden, onder goede begeleiding, kan voor een enorm verschil zorgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:11

ik denk dat je het goed hebt, je paard gaat steeds meer hangen en trekken aan je hand omdat er iets te trekken valt. je juf doet idd aan symptoombestrijding en leert je niet om dingen op te lossen . op deze manier wordt het allemaal idd steeds erger. wat ik me afvraag is waarom mensen toch klakkeloos van de instructeur aannemen dat er een scherper bit in moet en een slof erpomheen en gewoon op bevel het hoofd omhoog trekken ,terwijl ik in je verhaal een en al twijfel lees,als je dit jezelf afvraagt of het goed is ? heb je het ook aan de instr gevraagd? mijn advies is om op zoek te gaan naar een andere juf en het weer rustig aan met je pony overnieuw te gaan proberen. slof eraf ,gewoon bit erin en simpel rijden kleine overgangen stap-draf-stap-halt en steeds van je hand af,niet trekken niet hangen,jij moet ook loslaten en nageven

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 01:01

Is het dezelfde pony als die je te koop hebt staan?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:48

Ga op je eigen gevoel af. zeg het tegen je instructrice. het is jouw paard dus jij mag beslissne wat voor materiaal je gebruikt.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:04

ik zou ook kijken of je op een andere manier kan (leren) rijden.. ik had eens een bijrijdpony waar de eigenaresse van zei dat ze zo sterk was dat ze de blaren op haar handen kreeg. maar ik had er nooit last van en kon haar op mijn pinken rijden, kwam echt door andere rijstijl. ik reed haar eerst altijd lang en laag en pas als ze goed ontspande, met neus op de grond draven, pakte ik meer op. goed voorwaarts rijden en zo nodig inderdaad zweepje erbij als ze niet op been reageerde. eigenaresse wilde de pony altijd gelijk "aan de teugel" (in de krul eigenlijk) en dan werd het een wederzijdse trekpartij. maar ik heb nooit gezien dat trekken aan een paardenhoofd een goed resultaat had.
dat je pony niet wil komen kan heel goed aan liggen dat hij het rijden niet prettig vindt, hoeft niet zo zeer te maken te hebben met wat hij van jou als persoon 'vindt'. ik zou als ik jou was proberen de lol en ontspanning voor jullie beiden weer te vinden in het rijden en dat voorlopig als enige doel te zien.