hoe gebruiken jullie de teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

hoe gebruiken jullie de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:57

Misschien een hele domme vraag: hoe gebruiken jullie de teugels als je wilt sturen? Doe je de ene teugels iets van de hals en laat je de andere op z'n plek OF doe je de ene teugel iets naar jezelf toe (iets naar achteren dus).

Ik heb altijd geleerd het op de eerste manier te doen (en dan ook je buitenbeen iets achter de singel om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait), maar nu had ik laatst les van een andere instructrice en zij zei dat ik de teugel niet van de hals moet doen maar iets naar me toe moet trekken. Nu weet ik het dus niet meer.....

Anoniem

Re: hoe gebruiken jullie de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:58

ik doe alleen naar voor of opzij, niet trekken.
en dan wel allebei je handen, niet als je naar links wilt alleen met de linkerteugel maar de andere tegen de hals.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:58

Je hand iets van de hals af. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:59

Naar me toe halen en de andere kant tegen de hals. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:05

Binnenhand van de hals af. Buiten teugel tegen de hals en zorgt voor begrenzing. Binnenbeen zorgt dat het paard niet naar binnenvalt. Buiten been iets naar achter om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:09

behalve Nalanta doet iedereen het dus zoals ikzelf ook. Gelukkig, ik begon als te twijfelen... bedankt tot zover voor de reacties!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:10

H_Nalanta schreef:
Naar me toe halen en de andere kant tegen de hals. :)

Waarom doe je het op deze manier. Geef je dan ook ruimte met de buitenhand?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:19

zodra je aan je binnenteugel trekt of een ophouding geeft rem je op dat moment het binnen achterbeen, deze kan dus niet helemaal door naar voor bewegen en afhankelijk van het moment van de hulp kan het een positief of negatief effect hebben. draai om je verticale as zorg dat je je niet laat verlijden (door je paard?) om je hand naar achter te bewegen en het paard kan goed de wending door. Om te perfectioneren kun je een halve ophouding geven (rebalanceren) alvorens je zelf ondraait en probeer met je zit bij de achterhand te blijven en niet aan de voorkant te gaan vechten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:52

Dribbel schreef:
Waarom doe je het op deze manier. Geef je dan ook ruimte met de buitenhand?

Altijd zo geleerd.. Ruimte geef ik inderdaad. :j Binnehand naar me toe, buitenhand naar voren.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:53

Heb je dan niet snel dat een paard over de buitenschouder valt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:55

Ik heb geen idee. :o Ik rijd helemaal niet zo dressuurmatig (áls ik al rijd) meer reacreatief rondhobbelen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:58

Ik vermoed van wel. Wat doe je met je benen als je een wending maakt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:01

Voorheen eigenlijk niets.. Had een hernia en kon mijn been dus niet lang aanleggen en stuurde alleen met handen (neckreining) maar ik ben nu sinds kort weer bezig om hem te sturen op benen. Binnebeen leg ik bij een wending achter de singel, buitenbeen op de singel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:05

Ik gebruik mijn benen juist andersom. Binnenbeen op de plek, buitenbeen iets naar achter.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:07

huh, ja, ik leg ook mijn BUITENbeen achter de singel, om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait. Binnenbeen achter de singel, daar heb ik nog nooit van gehoord dat iemand dat deed!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:08

Oh zou ook best de goede manier kunnen zijn hoor. :o Zal dat eens proberen, misschien dat de wendingen dan wat soepeler lopen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:09

Give it a try. Ben benieuwd.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:13

Ik heb het altijd op de eerste manier geleerd. En als je je paard iets wil doorvragen moest mijn hand richting mijn heup gaan, dus ook eerder 'openen' in plaats van naar je toe. Qua benen ga ik ook met Dribbel mee, mijn instructeur klaagt zelfs vaak over mijn luie buitenbeen. :')
Best raar dat zo'n dingen toch zo vaak verschillen.

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:06

Het is vrij simpel:
hoe kun je je paard leiden?
Tussen je handen en benen. Hoe?
Met je hand positie geef je aan waar zijn neus naartoe wijst (het is alsof je zijn bit in je handen hebt, maardan met een verlengstuk, dus zo geef je bijvoorbeeld stelling) en ook moet je paard met zijn schouders tussen jouw handen blijven. Dat wilt zeggen dat als jij je binnenhand opzij doet, dat je hem daar de ruimte dus geeft om opzij te stappen. Doe je die hand weer terug op zijn plaats dan moet je paard zich dus weer rechtstellen met zin schouders midden tussen je handen.
Met je benen geef je sturing aan zijn lijf (schouders, heupen of beiden = afhankelijk van je beenpositie).
Dus wil je een bocht nemen, dan moeten je benen en handen beiden zeggen "schouders opzij". Daarbij moet je wel contact houden met de mond, maar beide teugels hebben gelijk contact!
Wil je daarbij dat je paard zijn cirkel verkleint, dan kun je de teugel wat minder voorwaards houden en meer opzij (zeg hem "zet je voet niet 10 graden opzij, maar bijvoorbeeld 20 graden opzij). Je hand wijst naar waar hij zijn voet neerzet. Voor een heeeel klein cirkeltje wat eigenlijk meer op een pirouette gaat lijken zou je dus je teugel opzij en naar je toe kunnen halen.

Succes!

Tip: DVD van John Lyons "Spins & Shoulder Control" laat het precies zien. Zowel voor de dressuur ruiter als voor de springruiter als voor de westernruiter.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:08

Als het goed is word je aangeleerd om op je buitenteugel te rijden... Dus binnenhand naar binnen trekken en buiten los is niet echt de goede manier :=
Natuurlijk moet je met een jong paard ergens beginnen en is dat de enige manier, maar uiteindelijk moet je contact hebben op je buitenteugel en binnenteugel moet bij wijze van in een boogje kunnen hangen.
Daarnaast zou je hand dicht knijpen voldoende moeten zijn :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:01

colette_007 schreef:
Als het goed is word je aangeleerd om op je buitenteugel te rijden... Dus binnenhand naar binnen trekken en buiten los is niet echt de goede manier :=
Natuurlijk moet je met een jong paard ergens beginnen en is dat de enige manier, maar uiteindelijk moet je contact hebben op je buitenteugel en binnenteugel moet bij wijze van in een boogje kunnen hangen.
Daarnaast zou je hand dicht knijpen voldoende moeten zijn :)

Ff offtopic:
Zo leer je het idd in het begin, maar zodra je verder gaat in de dressuur, leer je (ik in elk geval) dat je paard altijd een beetje naar binnen moet kijken. Je paard moet stelling naar binnen hebben. Ook al rij je met stelling naar binnen, moet je paard op de hoefslag kunnen blijven als jij verder geen hulpen geeft. Binnen been eraan, zodat je paard op de hoefslag blijft, en stelling naar binnen. Niet te veel, heel klein beetje. Als je stelling naar buiten vraagt, vraag je namelijk de verkeerde stelling xD. Als je aangalopeerd met stelling op buiten, zal je paard waarscheinlijk ook verkeerd aanspringen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:05

je moet ook geen stelling naar buiten vragen ;) op je buitenteugel (en binnenbeen) rijden, is stelling naar binnen ;). Bedoeling is dat je met je binnenbeen rijdt, en met buitenteugel begrenst met het 'krullen' om je been. Natuurlijk klinkt het mooier dan dat het in de praktijk gaat.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:08

colette_007 schreef:
je moet ook geen stelling naar buiten vragen ;) op je buitenteugel (en binnenbeen) rijden, is stelling naar binnen ;). Bedoeling is dat je met je binnenbeen rijdt, en met buitenteugel begrenst met het 'krullen' om je been. Natuurlijk klinkt het mooier dan dat het in de praktijk gaat.

Okee! Dan begreep ik je verkeerd! Sorry!! :=

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:10

Op Equitana demonstreerden ze juist teugelgebruik door de ruiter een stok in handen te geven die hij horizontaal moest vasthouden. Sindsdien doe ik bij wendingen alsof ik een stok tussen mijn handen heb en dat voorkomt dat mijn ene hand naar achter gaat of dat ik vergeet om ook mijn buitenhand mee te laten gaan in die wending.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:12

zoals je op een fiets zit je trekt niet alleen aan de binnenteugel of buitenteugel.
binnenbeen eraan enzo.
zelf kijk ik naar het paard bij het ene paard moet je de binnenteugel tegen de hals aan leggen en buitenteugel meegeven bij een ander paard veel buitenteugel en een heel klein beetje binnenbeen.