Samen komen we er wel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaaackiiie

Samen komen we er wel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:33

Heeeeeeeeeey Bokkers
Ik wou jullie graag een paar fotos en filmpjes laten zien van afgelopen zaterdag, wanneer ik samen met men lieftallige vosse merrie aan het rijden was. Ulysse is absoluut geen gemakkelijk paard, jaagt zich voor het minste op en is dan juist een bommetje, en dan lukt het rijden van geen kanten meer.. Rustig blijven is de enige oplossing maar dit is absoluut niet makkelijk bij haar. Sinds een paar maand, begint ze precies als maar meer en meer te snappen waar ik heen wil. Ontspannen rijden en op wedstrijd gaan. Volgende zaterdag heb ik wedstrijd, namelijk de selectie van de jeugdcup dressuur. Hier heb ik vorig jaar met haar ook mee gedaan maar daar herinner ik me liever niet op terug :) Ze was super stressy... Daarmee hoop ik dat ze dit jaar het wat beter gaat doen.

Waarom deze post? Omdat ik graag zou willen weten wat jullie er van vinden en wat eventueel nog beter moet tegen zaterdag. En of jullie eventuele tips hebben wat ik tegen die spanning kan doen? ik ben van zin om zaterdag gewoon 15min in te rijden, gewoon even stap en draf en dan men proef rijden. Want na de galop begint ze juist heet te worden... Ik rijd de E5 en A7 proef mee. Ik wil héél graag met haar in Mechelen kunnen gaan rijden, net zoals ik vorig jaar met Diana dit heb kunnen verwezenlijken. Maar weet ook dat dit met Ulysse niet zal lukken, maar ik wil ervoor gaan en ervoor proberen..
Ulysse is dus een vosse merrie van 14jaar. Eentje met pittig karakter, maar ik zie ze doodgraag.
Ik rijd ondertussen al 7 jaar, en volgende zaterdag, de dag van de wedstrijd, ben ik al 5jaar lang de trotse eigenaar van Ulysse.. :)
Genoeg gekletst, hier de foto's ;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
' fotos staan niet in volgorde :)'

Hier het filmpje :)
http://www.youtube.com/watch?v=HWl7iVW_Qcg

Graag commentaar en tips, maar blijf alstublief redelijk. :)

Bianca70

Re: Samen komen we er wel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:27

Mooie vos!!

Ziet er goed uit. Probeer zelf zo ontspannen mogelijk te blijven rijden tijdens de wedstrijd. Ik ga ook altijd "strakker"zitten en breng spanning op m'n paard over.

Ben je bewust van je houding en ademhaling en veel laten doen met losrijden. (overgangen, voltes li re veel afwisslende dingen, dan heeft ze geen tijd om te kijken)
Heel veel succes!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:38

Wat een mooi paardje!! Ik vind jullie een hele leuke combinatie, ze is duidelijk loopgraag. Het enige wat ik je als tip kan geven is proberen iets rustiger te zijn in je hand en ook proberen goed achterover zitten, zodat je haar meer kunt proberen op je zit langzamer te laten lopen/minder te laten stressen.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:16

Heel knap dier. Al snap ik niet dat als het zo'n heet paard is, waarom je dan met sporen gaat rijden. Tuurlijk heb je sporen om je hulpen te verfijnen. Maar bij een heet paard, zal ik persoonlijk nooit sporen om doen! Let op dat je je voeten niet afsteekt! Voor de rest vind ik het er niet eens zo heel erg gespannen uit zien, heerlijk ontspannen (precies waar je naar toe wilt rijden)! Veel succes met je wedstrijd, en jullie zijn een combinatie om trots op te zijn!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:19

suzotje schreef:
Heel knap dier. Al snap ik niet dat als het zo'n heet paard is, waarom je dan met sporen gaat rijden. Tuurlijk heb je sporen om je hulpen te verfijnen. Maar bij een heet paard, zal ik persoonlijk nooit sporen om doen! Let op dat je je voeten niet afsteekt! Voor de rest vind ik het er niet eens zo heel erg gespannen uit zien, heerlijk ontspannen (precies waar je naar toe wilt rijden)! Veel succes met je wedstrijd, en jullie zijn een combinatie om trots op te zijn!

Omdat de proeven die ik rijd op wedstrijd verplicht sporen zijn.. :s De laatste tijd is ze minder gespannen maar soms krijgt ze nog zo van die stress momenten en dan ist omzeep...
En dankjewel :) xx

Winola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:43

blijf van voren ontspanning aanbieden en blijf er op letten dat jij je rechter pols niet te veel inknikt.

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:01

Danku voor reactie! Zal er op letten :)
Vandaag liep ze super ontspannen :) dus morge tijdens de les nog is puntjes op de I zetten voor de proef van zaterdag :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:40

Wat een leuke combi zijn jullie, je paardje is enorm leuk ook om naar te kijken.
Ik wilde dezelfde tip meegeven als Winola, denk om je pols. Succes zaterdag met je wedstrijd!!! ( O:) Foto's)

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:24

wat een cutie! bij de 4e en 5e foto zag je rechterhand er een beetje raar uit? en zat je niet helemaal rechtop maar gewoon lekker ontspannen blijven en denk aan een buitenrit (heb ik al zoooooo vaak gehoordXD) succes!!!! jullie zijn wel een leuk team hoor!!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:28

Leuke combinatie!
Probeer je handen mooi rechtop te houden en te dragen.
Ook zie ik dat je volgens mij je benen niet heel vast hebt liggen in het zadel. Als je in het zadel zit mag je bovenbeen wat langer maken. Tijdens het lichtrijden zie ik je hak omhoog komen. Houd ze naar beneden en probeer je benen zo stil mogelijk aan je paarde te houden. Als ze toch goed voorwaarts is zal dat voor je paard ook prettiger zijn ;)
Heel veel succes zaterdag!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:17

Marchador ; dankjee! jaa mama komt waarschijnlijk mee en gaat fotos nemen dus als ze beetje mooi zijn dan zet ik ze op bokt ;D
Love_Jesse ; jaa mijn rechterpols is altijd overheersender. ik probeer erop te letten maar soms is dat een gewoonte :P & Dankuuu ;D
XshaartjeX; Daar zal ik zeker en vast op proberen te letten, maar Ulysse haar rug is niet altijd even ontspanne en dan ist absoluut niet simpel om te blijve zitten, maar ik ga men best doen ;D hih ! Dankuuu x

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:44

Leuk paard, probeer zelf ook te ontspannen en stap anders eerder op met losrijden zodat je wat langer hebt om naar de ontspanning toe te rijden!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:26

je hebt echt een onwijs leuk vosje en wil je alvast veel succes wensen voor zaterdag.
In jouw paard herken ik die van mij hij kan de rust selve zijn maar ook o zo nerveus en een vreselijke bom en dan is er geen strand meer mee te bezeilen en geen proef meer mee te rijden :=
Ik voer die van mij pavo nerv control bij en dat doet zijn werk toch wel je kunt voor jezelf ook altijd zo'n middeltje nemen zodat je zelf iet te gespannen word in je lichaam (met dat laatste zelf geen ervaringen).

Wat betreft het rijden mis ik net dat laatste beetje wat van achter naar voren word gereden.
Ik heb tegen hetzelfde aangelopen met mijn paard eerst onwijs veel laag en rond getraind en na een aantal maanden opgepakt, losse handjes naar voren en van achter naar voren hem er aan rijden naar je handen toe en als je merkt dat ze nerveus worden, weer terug naar het rustige lage en ronden zodat je dit af kan wisselen. als je dit uiteindelijk thuis kan, kan je het ook op wedstrijd als ze nerveus word haar weer naar het rustige (lage en ronde rijden) Ik denk dat het er dan nog mooier uit gaat zien :j

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 21:54

dsw; dankje :)
Kyara013; dat ga ik net niet doen, kmag van men lesgever ook maar 20minuten inrijden, gewoon laag en diep stappen en draven en dan men proef binnen, want anders word ze te nerveus, en als ze eens nerveus is ist heel moeilijk om haar terug naar ontspanning te rijden, maar toch bedankt voor de tip :)
Queelens ;ooh dankje, ja ik voer dit nu ook al bijna 3 maand bij en dat heeft absoluute effect. :) dus de spanning is al minder geworden, maar bv vandaag men lesgever zei het nog, amaaai zo ontspannen hebk ze nog nooit geweten, niet opgejaagd en rustig gebleven, dus hopelijk blijft ze zo ook zaterdag ;D En nu voor ik rijd longeer ik haar even, even gewoon los en daarna zet ik er even de bijzetteugels aan, zodat ze leert van laag en diep te lopen, en dat ze losser is.. En dit heeft absoluut effect, ze is rustig en toch loopt ze lekker los in de mond ;) Dus ben een tevreden ruiter, hopelijk ben ik dit oook nog na zaterdag ;D bedankt voor de tips alvast!!! *\o/*

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:59

Komt helemaal goed dus!
Dat spul doet inderdaad zijn werk zeg precies dezelfde reactie hier van mijn instructrise 'blijven voeren dat spul, hij is er enorm van veranderd in de positieve zin'.
Helaas heeft mijn paard pasgeleden besloten het niet meer lekker te vinden (beetje kieskeurig en verwend :P )
Maar hij krijgt gelukkig nog voldoende binnen wat die toch nog mee opschrokt tussen zijn brokken!

Dat lage en ronde werkt inderdaad super de mijne is die gekke fase gelukkig al voorbij maar ik rijd hem nogsteeds laag en rond bij het losrijden en als ik een tijd geen wedstrijd meer heb, het doet hem altijd goed :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:02

Leuk paardje hoor! Hoop dat je wedstrijd een beetje uitpakt zoals je hoopt.
Is het anders geen idee om naar een paar wedstrijden toe te gaan en alleen in te rijden? Op die manier kan ze er aan wennen, en kan je zoveel tijd nemen als nodig om haar de stress kwijt te laten raken.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:05

eilleen333 schreef:
Leuk paardje hoor! Hoop dat je wedstrijd een beetje uitpakt zoals je hoopt.
Is het anders geen idee om naar een paar wedstrijden toe te gaan en alleen in te rijden? Op die manier kan ze er aan wennen, en kan je zoveel tijd nemen als nodig om haar de stress kwijt te laten raken.

Bedoel je hiermee langer inrijden?
Mijn ervaring met ditsoort paarden is ze juist niet lang in te rijden.
Ik houd bij de mijne kwartier/halfuur aan.
Wat ik wel doe is ze vantevoren thuis longeren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:09

Queelens schreef:
Bedoel je hiermee langer inrijden?
Mijn ervaring met ditsoort paarden is ze juist niet lang in te rijden.
Ik houd bij de mijne kwartier/halfuur aan.
Wat ik wel doe is ze vantevoren thuis longeren.

Nee, alleen inrijden en dan weer naar huis. Dus geen proefje starten. Op die manier kan je 10 minuten inrijden en dan afstijgen, maar ook 20 minuten. Als je een proef moet rijden, en je begint een kwartier vantevoren met inrijden, moet je minimaal 20 minuten op je paard blijven zitten (of tussendoor weer afstijgen). Als je niet hoeft te starten heb je zelf minder spanning, en is je paard misschien ook rustiger.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:07

Veel succes zaterdag, mooie combinatie.
Wat mij opvalt is dat je op een aantal foto's je hakken heel mooi laag hebt en op anderen minder, dus ik zou zeggen hou dat ook in de gaten :)

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:48

Eilleen333; dankje :) , mmh, dan ga ik liever en rij ik direct een proef.. Dan zie ik wel hoe ze doet, want soms kan ze haar kuren in de ring pas krijgen dusja..
Dott ; bedankt, en ik zal daar zeker op letten ;)

_Sjuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:59

Wat een super leuk paard! en leuk setje :)
let soms alleen op pianohandjes (filmpje) ;)

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:27

Vandaag was het dan zover! De eerste wedstrijd terug na bijna een half jaar! Vorig jaar enkele wedstrijden met Ulysse gereden en in de A proef nooit meer dan 55% gehaald. Altijd minpunten gehad op spanning enzo.
VANDAAG op de Jeugdcup Selectie Dressuur te Bilzen, heb ik geen 1 keer spanning op mijn protocol gelezen en behaalde we 63.18 *\o/*
Kben super super super super fier op mijn meisje!
Vandaag is het ook exact 5 jaar geleden dat ik Ulysse kreeg, wat een geluksdag <3

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:13

Wouw nou super gefeliciteerd! :D

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:20