mijn tenen wijzen naar buiten help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blizzart

mijn tenen wijzen naar buiten help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:28

mijn tennen wijzen altijd naar buiten met paardrijden wat kan ik daar aan doen

mijn lukt het wel ff als ik er oplet maar daarna niet meer

_Reneee

Re: mijn tenen wijzen naar buiten help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:31

Gewoon jezelf aanwennen :)

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:44

maar hoe doe je dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:17

Niet te druk om maken. Zolang je been maar stil ligt en jij goed recht zit, maakt dat weinig uit, kijk maar naar Edward Gal :D ;)
Heb je er wel erge hinder van, probeer je bovenbenen wat naar binnen te draaien en zo aan het zadel te leggen. Vaak helpt dat al een stuk.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:24

RUI-->RT-P

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:31

Idd. Edward Gal doet het ook.
Soms kan het ook niet anders ivm. een draaiing in je onderbeen of als je b.v. voeten hebt die in de enkel naar binnen knikken(dan tordeert je onderbeen wat naar buiten).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:37

Concentreer je meer op je knieen. Die moeten naar beneden wijzen en vlak tegen het zadel liggen. Je onderbenen moeten tegen het paard liggen, je hak wat lager dan de tenen. sosm helpt het om alleen je grote teen in de beugel te zetten.
Ook kan het helpen om te bedenken dat je lampen op je tenen hebt die naar voren moeten stralen.:D Regelmatig checken, bv in alle hoeken of bij elke letter, kan goed helpen om de spieren te wennen een houding aan te houden.

anitadegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:09

wat ook kan helpen zijn schuine beugel blokjes die zorgen dat je enkels naar buiten klappen zodat automatische je tenen wat naar binnen wijzen zo leer je je voeten altijd zo te draaien en gaat het straks allemaal vanzelf met veel oefenen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:15

Beter netjes rijden met je tenen iets naar buiten, dan gespannen je tenen naar binnen draaien en je hakken uitdrukken en daardoor de rest van het rijden vergeten. :D Als je met sporen rijd kan je kiezen voor een scheve spoor en die naar buiten laten wijzen zodat je niet met ieder pas je spoor in je paard prikt.

Schuine blokjes zijn heel slecht voor je knieën, als je jong en gezond bent merk je daar niet zoveel van, maar door het scheef belasten kan je veel klachten krijgen.

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:24

Haha goede tip van die lampen ;)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:32

hakken iets naar buiten drukken, gaan je tenen automatisch wat naar binnen, zonder dat je krampachtig je tenen naar binnen draait (en last krijgt van je enkels)

qsshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:54

Goed vanuit je balans blijven rijden met je zwaartepunt recht naar beneden en je benen af laten hangen, hakken, billen schouders in verticale lijn zonder te klemmen en goed letten op je ademhaling.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:39

Knieen in het zadel drukken, je voeten gaan dan vanzelf naar je paard wijzen.
Of een euro tussen je knieen stoppen, en die mag de hele les niet vallen!
Helpt heel goed, had dit ook, gister op een draver gereden waarbij mijn knieen van t zadel af stonden, knieen in het zadel gedrukt en voetjes gingen naar de neus wijzen:D

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:26

Vaak zit je vanaf je heup al niet correct in het zadel als je tenen naar buiten steken. Zitles van de juiste instructeur/instructrice doet vaak wonderen. (voor goede adressen, kun je PB sturen)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:35

Moeilijk hoor, om daar in te adviseren, want je gaat dan zo nadenken te paard, dat je ook enorm kunt verkrampen, wat ik nog erger vind dan die tenen. Tis al eerder gezegd, koop van die schuine beugelblokjes. Wellicht helpt dat de bespiering in je been al wat.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:18

Hoe erg wijzen je tenen naar buiten? Is het zo erg dat je bijna op een pinguïn lijkt? Of is het gewoon dat ze een beetje naar buiten wijzen? Als ze een beetje naar buiten wijzen is het niet erg, dat heb ik zelf ook. Zodra je als een pinguïn zit, met je voeten, moet je er wat aan doen omdat je dan je nijging kan krijgen om te blijven drijven/knellen/druken en dat is niet fijn als je op een druk paard rijd, ff terzake bij elke ruiter is dat wel anders! Maar als je dat hebt moet je bijvoorbeeld zitlessen gaan nemen.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:39

oke zitlessen

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:50

Let erop dat je je knieën in het zadel duwt :) als het goed is gaan je tenen dan vanzelf niet meer naar buiten staan!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:25

Ik loop ook tegen hetzelfde probleem aan, maar heb zelf het idee dat het alleen mijn enkels zijn die een knik maken en niet dat het bij mijn knieën vandaan komt? Of zit ik nu zo raar in elkaar := (kijkt foto's nog eens na)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:41

Ik heb, zoals boleertje06 al noemde, voeten die vanuit de enkel naar binnen knikken en m'n tenen naar voren laten wijzen is dan ook niet makkelijk ;)

Het enige dat echtechtecht werkt is je bovenbeen naar het zadel toedraaien. Niet gaan klemmen met je knietjes, dat werkt niet echt in je voordeel.. Gewoon telkens vanuit je heup je benen naar binnen draaien. Geen kramp, geen gedoe, geen kapstokjes :)

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:51

Met alle tips hiervoor, wat je voorkeur ook maar is, begin ermee bij het in/uitstappen ben je met weinig bezig en dan komt het vanzelf na een tijdje.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:09

Goed zitten komt vanuit je bovenlijf. Alle oplossingen die worden aangegeven met dingen als muntje tussen je knieen stoppen of hakken naar buiten drukken zijn geen echte oplossingen en van op die manier rijden kan je zelf nog aardig last krijgen als je het te lang doet, als je te vaak zo rijd kan je serieuze klachten krijgen in je knieen en enkels. Net zoals met schuine beugelblokjes, zadels die teveel je in een bepaalde houding dwingen en dat soort dingen. Er word vaak gezegd dat ik een zeer aardige zit heb, maar op sommige zadels zit ik toch echt enorm in stoelzit, of kan ik gewoon niet ontspannen zitten.

Correct zitten kan je alleen maar aanleren met goede zitlessen. Ontspannen zitten, niet klemmen met je been, dus ook niet met je bovenbeen, vanuit je buik de beweging opvangen is een kwestie van heel erg veel oefenen en veel goede zitlessen nemen. Het leuke daarvan is dat je bij goede lessen meteen resultaat ziet.

Als je een goede houding hebt te paard, geen spanning waar dan ook in jouw lichaam (en dat is moeilijk!) merk je dat meteen aan je paard. Maar een goede houding hangt ook zeker af van je zadel, dat word wel eens vergeten. Je kan je beter een goede houding aanleren met een zadel dat weinig voorgevormd is dan met een zadel dat al een hele sterke vorm heeft. Of je zadel moet speciaal aangepast zijn aan zowel je paard als jezelf, en dat is gruwelijk duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 01:18

Om te helpen de tenen naar binnen te houden is de oefening geschikt die heet 'rollen met het bovenbeen'. Je moet hierbij je been naar achterenn leggen en daarbij je tenen naar buiten houden en al rollend je been weer terug laten glijden naar waar die hoort. Je hoeft hierbij niet je hakken uitgedrukt te houden, het gaat erom dat je vanuit de basis van je zit de juiste positie van je bovenbeen vindt.

Schuine beugelblokjes kunnen best helpen, maar die horen dan wel met de hoge kant naar buiten gebruikt te worden omdat je nooit de zool van je laarzen naar het paard mag laten komen.

En voor de rest: oefenen oefenen oefenen oefenen en dan nog eens oefenen oefenen oefenen en oefenen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 05:45

Ik sluit me aan bij Mick. Hoe zit je in een goed/ander zadel? Natuurlijk moet je zo netjes mogelijk gaan (leren) zitten, maar het moet wel functioneel zijn. Zitten voor een foto kunnen veel mensen, maar zo zitten dat je het paard niet hindert in zijn beweging en dat je in staat bent gecontroleerd en gedoseerd hulpen te geven. Das een ander verhaal.
Ik zou er eerst voor zorgen dat je het paard niet hindert en doormiddel van zitlessen beter gaan leren zitten en dus rijden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:13

Merell123 schreef:
Let erop dat je je knieën in het zadel duwt :) als het goed is gaan je tenen dan vanzelf niet meer naar buiten staan!

Als je je knieën in het zadel drukt ga je knellen met je benen is ook niet handig