Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
haike schreef:Bedankt voor de snelle reacties!
Joolien: in rust oefenen we inderdaad al, belonen is dan ook geen probleem, zowel niet op haar hals of achter het zadel. Alleen zodra ik mijn teugels op maat heb en mijn benen maar iets beweeg, dan gaan we al![]()
Shirley: tempowisselingen en overgangen zijn eigenlijk niet echt een probleem, is ook een paard met talent voor schakelen. Het hoofdschudden lijkt ook niet te komen doordat zet het moeilijk vind, maar meer uit ongeduld?
leonie87 schreef:Ik had hetzelfde probleem en heb hem een paar keer 10 min met slof gereden. Stappen halthouden stappen halthouden achterwaarts wegdraven. Dus gewoon echt even de overgangen maken met een slofteugel zodat hij voelde dat het zo ook kon. Toen ik dit paar keer gedaan had zo iedere week een keer was het helemaal over eigenlijk.
Ik heb gewoon aantal weken niks gedaan met het achterwaarts of HH en daarna deed die weer normaal. (Deed het alleen nog aan de hand) MyWishMax schreef:En als je het een tijd laat voor wat het is? Die van mij werd ook lastig met HH en achterwaarts, tot hij op het laatst zelfs omhoog kwam, niet hoog, maar ook totaal niet wat ik vroegIk heb gewoon aantal weken niks gedaan met het achterwaarts of HH en daarna deed die weer normaal. (Deed het alleen nog aan de hand)
Stil blijven staan, keihard vooruit rennen, alleen de kont wegdraaien, scheef achterwaarts, achterwaarts met hoofd omhoog/omlaag/scheef/wiebelend, en omhoog gaan heeft ze ook nog geprobeerd. Ik heb weleens (meer dan eens) een 1 gehad voor dat onderdeel...triest gewoon. We zijn nu zo'n 1,5 jaar met achterwaarts bezig, inmiddels M2 en nu gaat ze in ieder geval altijd zonder verzet en stil in het hoofd met aanleuning. Af en toe sleept ze nog maar dat laten we heel even voor wat het is. Volhouden, blijven aangeven wat de bedoeling is heeft mij geholpen. (en af en toe eens goed op dr flikker geven, maar das misschien bij jouw paard niet zo handig)
.
Heb haar nu (in overleg met instructrice) aangeleerd dat ik zelf wat achteruit ga zitten bovenlijf en mijn benen verleg, zodat het heel duidelijk is dat er iets moet gebeuren. Als ik te licht ga zitten, maakt ze hier meteen 'misbruik' van door vooruit te gaan (paard wil altijd vooruit!).
Die sensibiliteit is ook echt heerlijk om te voelen, ze wil altijd werken en reageert op de kleinste hulp. Met veel oefeningen is dat echt superfijn, maar met achterwaarts werkt het dus tegen me.