te sterk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiset_t

te sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:06

Bij ons op de manege staat een paard, waar ik de laatste tijd wat vaker op mag rijden
Het is een paard van de eigenaresse, pittig beestje.
Ik heb dus het idee dat ik hem gewoon niet aankan. In het begin van de les is hij nog wel te houden, en kan je hem gewoon goed terug rijden.
Na de gallop is het een ander verhaal. Dan is hij steeds moeilijker terug te rijden. Ik rijd hem ook met een stiek, wat al wel helpt.
Steeds meer druk in de mond helpt ook niet, hij gaat dan alleen maar harder trekken.
Ook heb ik het probleem dat ik dan naar voren ga leunen, wat ook niet de bedoeling is.
Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakkan? Het is natuurlijk een stuk leuker voor mij als ik dit paard gewoon makkelijker kan rijden ;)

groetjes!

Ragdollcat

Re: te sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:09

Vraag het aan de eigenaresse en instructeur, het is toch een manege?? dus geen gebrek aan hulp.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:10

Tuurlijk trekt hij terug als jij trekt.

Een paard dat sterk wordt is heeft een ruiter met sterke hand.
De beste oplossing is heel simpel: Loslaten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:13

Wel een mooie kans om zo'n paard te rijden! Kan de manege-eigenares je geen goede tips geven? Aangezien het haar paard is zal ze misschien ook weten wat je het beste kan doen en wat het beste werkt :)

Over het algemeen kan ik wel zeggen dat je iig niet moet gaat trekken: tegen tig honderd kilo paard kun je niet trekken, dat werkt gewoon niet. Blijf zelf rustig, ook in je hoofd. Dat helpt al. En rustig blijven zitten, tijdens de draf nét iets onder het tempo gaan lichtrijden als wat je paard aangeeft, en blijf zelf rustig doorademen.

Nog een tip: blijf hem bezighouden, zodat hij geen tijd heeft om te rennen: figuren, lijnen, wendingen...je mag geen lange zijde alleen maar rechtdoor rijden! Succes!

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:17

bedankt voor de tips!
ik krijg inderdaad wel tips van de eigenaresse, die tevens mijn instructrice is.
Been eraan, hulpen herhalen en mezelf zwaar maken.
Ten opzichte van het begin is het al wel vooruit gegaan, maar ik vind het nog steeds moeilijk ;) :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:22

Da's idd vaak een fout die mensen vaak maken: bij een loperig/snel paard moet je niet je benen afsteken, maar gewoon eraan blijven rijden. Alles voorwaarts oplossen, ook al gaat het al hard. Gewoon lekker bezig blijven, dan gaat het vast steeds beter!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:43

Wat ook helpt, als je goede begeleiding hebt (!) , is je paard naar buiten laten kijken. Ik rijd zelf ook een vreselijk sterk paard en die wil gewoon van me winnen. Als ik hem naar buiten laat kijken en zijn hoofd dus richting de bakrand zet terwijl ik stap, draf en galoppeer, dan geeft hij het binnen een kwartier op en kunnen we alles!

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:45

je kan proberen om wat ophoudingen te maken, en ook je been er aanleggen. echt gaan rijden. niet er op gaan zitten en hopen dat hij op gaat houden.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:48

Wat ook helpt is in draf gewoon eigen tempo te gaan lichtrijden en dus niet op het goede been maar net alsof hij in een rustige draf zit.