moeilijk nagevelijk rijden, lastig uit het land halen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dashlover

moeilijk nagevelijk rijden, lastig uit het land halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:29

Hallo,

Ik rij sinds 10 weken een Draver. Het is een ruin en 6 jaar. Hij is heel goedkoop verkocht omdat ze vorige eigenaar hem niet goed genoeg vond. De huidige eigenaresse is veel aan het trainen geweest voor de galop. Want dat kon hij eerst nog niet.
Als ik nu wil gaan draven gaat hij galopperen. Hij steekt hij kop hoog in de lucht en is bijna niet te stoppen. Hoe kan ik dit verhelpen?

De eerste 2 keer dat ik hem reed liep hij netjes nagevelijk in de stap. Maar de draf niet (zoals hier boven). Nu de laatste paar keren is hij heel slijf in de mond. En ik kan er nik meer mee.
Ik heb al geprobeerd om hem wat los te werken met longeren. Is helaas niet gelukt.
Ik kan wel zonder te veel druk op de teugels te hebben hem laten wijken. Maar dat niet nagevelijk. Hebben jullie tips?

Ook sinds kort wil hij niet meer uit het land gehaald worden. Dat is begonnen toen we ook eten meenamen voor de andere pony's Nu wil hij helemaal niet meer mee en loopt hij voor ons weg.
Maar eenmaal hij het stuk land gaat het goed.
We hebben het al geprobeerd om dat snoepjes voor hem mee te nemen. Maar zonder succes.
Gister was de vorige ruiter van de pony mee. Ze kreeg hem zonder moeite uit het land. Volgens de eigenaresse is dat zo omdat ik mee van hem zou vragen. Ik vind dat maar vaag.
Dus hier ook weer. Heb je een tip?

Hopelijk kunnen jullie helpen.

Groetjes,
Linda

marjolein_el

Re: moeilijk nagevelijk rijden, lastig uit het land halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:36

Over het nagevelijk rijden kan ik je niet echt tips geven, maar ik denk dat je daar echt een goede instructrice bij nodig zult hebben.

Over het uit het land halen:
Mijn pony wilt heel soms ook wel eens wegrennen. Wat ik dan doe is haar laten rennen en een beetje opjagen. Wat zij doet is steeds wegrennen en als ik naar haar toeloop weer wegrennen, dus ik kan er achteraan blijven lopen maar zij is toch wel sneller. Als ik haar opjaag kan ik gewoon in het midden van het land blijven staan en is ze het spelletje na 5 à 10 minuten zat. Dan blijft ze of netjes staan, of komt zelf naar me toe.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:42

marjolein_el schreef:
Over het nagevelijk rijden kan ik je niet echt tips geven, maar ik denk dat je daar echt een goede instructrice bij nodig zult hebben.

Over het uit het land halen:
Mijn pony wilt heel soms ook wel eens wegrennen. Wat ik dan doe is haar laten rennen en een beetje opjagen. Wat zij doet is steeds wegrennen en als ik naar haar toeloop weer wegrennen, dus ik kan er achteraan blijven lopen maar zij is toch wel sneller. Als ik haar opjaag kan ik gewoon in het midden van het land blijven staan en is ze het spelletje na 5 à 10 minuten zat. Dan blijft ze of netjes staan, of komt zelf naar me toe.

okee dankje :). ik zal het proberen. Maar er staan ook alpaca's in het land haha. maar ik zal het proberen.
bij mij is het zo dat als ik hem wil pakken.
blijft hij eerst staan & dan opeens draait hij zich om.
& dan blijft hij ook door lopen. tot ik weer stil sta.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:49

oh zo. Ja dan kan wegjagen ook helpen, maar pas op dat je hem niet juist helemaal gek maakt. Ik hoef alleen maar mijn armen op te tillen en dan rent ze alweer, omdat ze dan zelf al aan het rennen is, dus bij mij is het denk ik wel iets anders.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:52

hoe kan ik het beste dat opjagen doen?
gaan klappen met de handen?
want met het halstertouw wil niet denk ik. want dan wil hij alleen maar wegrennen als ik het touw in de handen heb..

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:56

Welke draver heb je en waar komt hij vandaan? :)

Het is geen typisch rijpaard wat je onder je hebt, het is een tijdsproces wat je er in moet steken, je moet onthouden; een draver wilt gráag voor je werken! Je moet het hem alleen laten begrijpen, op een vriendelijke manier.

Waarschijnlijk wil je téveel van hem in 1x, waardoor hij het niet meer begrijpt.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:58

hmm sorry ik denk dat ik daar geen antwoord op kan geven! Want dat wegjagen/opjagen wat ik doe is toch wel een een heel andere situatie.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:04

Als ze niet willen komen dan blijven ze maar staan, net zolang tot ze wel komen, zonder voer natuurlijk. Wat betreft je rijproblemen raad ik je toch echt aan les te nemen.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:05

daandriaan schreef:
Welke draver heb je en waar komt hij vandaan? :)

Het is geen typisch rijpaard wat je onder je hebt, het is een tijdsproces wat je er in moet steken, je moet onthouden; een draver wilt gráag voor je werken! Je moet het hem alleen laten begrijpen, op een vriendelijke manier.

Waarschijnlijk wil je téveel van hem in 1x, waardoor hij het niet meer begrijpt.

ik weet niet waar hij weg komt.
hij heet Ubique Calou.
& een foto ;
http://i56.tinypic.com/2vd4nex.jpg
http://i54.tinypic.com/hwc0ux.jpg
De foto is 1,5 jaar oud volgensmij.

Waar kan ik het beste mee beginnen denk je?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:49

Voor het nageeflijk rijden is een centraal topic; hier kun je je vraag stellen, grote kans dat er al herkenbare situaties in staan. [RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...
Wat het uit de wei halen betreft kun je een topic plaatsen op OPG :)

Hier een slotje.