Na een half jaar!! weer rijden, hoe begin ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Na een half jaar!! weer rijden, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 12:45

(na even zoeken heb ik geen lijkend topic gevonden, als deze er wel is; hoor ik het graag!)

Omdat ik dit jaar eindexamen doe, en eind volgend jaar naar het conservatorium wil heb ik ongeveer een half jaar geleden besloten om tijdelijk te stoppen met rijden(lees: hel!). Ik kon de tijd niet vinden om regelmatig(lees 5 a 6 keer per week) te rijden. Nu ben ik donderdag over 2 weken klaar met school!!! Tenminste, als ik slaag... En ja, ik kan niet wachten om weer te gaan beginnen met rijden... *\o/*

Informatie over paard en mij:
Paard: Emir(fjord), 14 jaar oud.
Rijschema van een halfjaar geleden:
We reden eerst 6 dagen in de week, drie dagen in de week les, waarvan 1 springles. 3 dagen in de week moesten we zelf naar de manege rijden a 1 uur. Ik had lessen van drie kwartier/uur. Onze eindstand was L1+2 dressuur en B+4 springen (springen 2 wedstrijden, dressuur 12).

Doel: Beiden een flinke conditie opbouwen (ik ga zelf ook hardlopen) weer naar de manege voor lessen (3x in de week als het kan) en in het vervolg wedstrijden rijden in ieder geval dressuur en springen. Beginnen met crosslessen is mijn grootste wens, dit vinden we allebei het leukst :j (hiervoor zal ik wel eerst mijn rijbewijs moeten halen, word in september 18, na mijn eindexamen zal ik de snelste manier uitvinden)

Toch vraag ik mij af; Hoe begin je dan? Langzaam opbouwen, maar wat is dan een mooi en effiecient schema? Hoe vaak ga je rijden de eerste weken? Begin je met longeren? Emir staat alleen 's nachts op stal, rijd op het moment twee maal in de week lessen met gehandicapten(lees 1 uur stapwerk).
Ik heb een eigen bak ter beschikking, en mogelijkheid tot buitenritten(dit begint dan wel met rondjes van 1 uur).

Ik ben op zoek naar goede adviezen, om hiermee een basis schema op te stellen (natuurlijk zal ik naar Emir zelf moeten kijken hoe de vorderingen lopen).

Alvast enorm bedankt!

fienaaa

Re: Na een half jaar!! weer rijden, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:43

Zijn er geen mensen die hier ervaring mee hebben?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:44

Hoi

Wat mijn ervaring hiermee is, is toch rustig weer gaan opbouwen.
Je verteld dat ze 2 keer per week een les mee loopt dus ze staat niet helemaal stil.
Ik heb een paard gereden wat ook enkele maanden heeft stil gestaan en ben dit langzaam gaan opbouwen.
Conditie maar ook spieren, er gewoon lekker op gaan zitten niet te lang half uurtje daarvan een paar rondjes draf en galop. Dit langzaam uit gaan bouwen het paard zal misschien wel een aantal keer stijf zijn maar ook dan gewoon gaan rijden maar dan gewoon lekker blijven stappen en kort.

Dit doe je gewoon een aantal keer per week tot dat je merkt dat ze het allemaal wat beter vol kan houden.
Ga alleen niet te enthousiant te werk zelfs als je denkt dat het gewoon heel goed gaat liever te langzaam als te snel.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb! Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd een berichtje sturen!

Groetjes

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:20

Dankje! Ik snap wat je bedoelt :)
Maar... Rijd je in het begin zo ongeveer drie maal per week? Of kan je ook rustig om de dag gaan rijden? Dat vind ik nog het meest lastige: hoe vaak ga je rijden? En vul je de overige dagen aan met tien minuutjes longeren(oid) of laat je hem dan staan?

tsjillert27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:13

hoe vaak je gaat rijden ligt mss een beetje wat je zelf ook aankan

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 09:04

Zelf heb ik een goede conditie, ben een 2 maanden geleden begonnen met hardlopen... (ik was het zo ontzettend zat met stilzitten)...