Wijken.. wie kan helpen??? graag hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

me12

Wijken.. wie kan helpen??? graag hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 17:40

Halo iedereen(L)

Welke juiste hulpen moet je geven om je paard/pony te laten wijken?
Ik zou het graag mijn pony aan willen leren maar ik heb wel advies nodig van de mensen hier met verstand.
Groetjes xxxxx graag veel informatie van mesnen :) <3

Storm

Re: Wijken.. wie kan helpen??? graag hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:42

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:43

Ik zou dan toch les nemen. Een instructrice ziet namelijk dingen die jij niet ziet, en weet wat jij niet weet. Op die manier kan jij het correct leren, je paard kan het namelijk wel.

Als je het namelijk verkeerd doet, en je paard zijn lijf dus op de verkeerde manier gebruikt, kan dat nare gevolgen hebben. Een instructrice kan dat voorkomen, omdat ze ziet wat jij doet en hoe je het beter kan doen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:47

Wijken is echt een basisoefening, om dit goed aan te leren heb je een ervaren persoon die jou en de pony kan begeleiden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:00

Beginnen bij het begin.. Als je nog moet beginnen met paardrijles heb je niks aan het aanleren van wijken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:25

me12 schreef:
Halo iedereen(L)

Ik zou het graag mijn pony aan willen leren maar ik heb wel advies nodig van de mensen hier met verstand.

Of dit klopt niet, of je profiel klopt niet. Heb je inmiddels al lessen gehad en een eigen pony gekregen? Als je lessen hebt, dan leer je daar vanzelf wijken als jij en je pony er aan toe zijn.

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:11

gabyfedde schreef:
Wijken is echt een basisoefening, om dit goed aan te leren heb je een ervaren persoon die jou en de pony kan begeleiden.

Precies.
Zelf 'knoeien' kan niet echt handig zijn, ga lekker lessen met een ervaren persoon.
Groetjes

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:41

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:07

Voor je begint met wijken, eerst zorgen dat je pony aan de beide kanten netjes in balans loopt. Veel gebroken lijnen, slangenvoltes, voltes verkleinen en vergroten. Als dat netjes en braaf gaat, dan kun je je pony ook laten wijken.
En ja, lessen.

xVelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:37

gabyfedde schreef:

indderdaad.:P
en als je les hebt dan zal je lesgever wel weten wanneer jij en je pony aan wijken toe zijn :)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:29

ik ben met de rest eens om les te nemen
wat een voor oefening is het open en sluiten van een volte.
Dus goed je paard laten reageren op je hulpen

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:51

De tip hier boven kan je zeker gebruiken, zo heb ik het ook geleerd op de manege. De volte groter maken en de volte kleiner maken. Maar ik kan je echt ook aanraden om dit onder professionele begeleiding te doen als je dit nog nooit gedaan hebt. Succes!!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:42

Hallo,

Ik leer jonge paarden altijd zo wijken aan:

Ik wendt altijd iets voorbij a of c af ( meestal zorg ik ervoor dat ik ongeveer 2 meter vanaf de hoefslag op de lange zijde ben) en laat het paard dan met zijn hoofd goed naar binnen kijken, zelf kijk ik dan ook naar binnen en leg mijn binnen been naar achteren. Ik laat als het waren vanuit de bocht het paard over de schouder weg lopen naar buiten.

Dit is natuurlijk verkeerd en dit mag een paard normaal niet doen. Maar wanneer het paard begrijpt dat hij/zij om moet naar de hoefslag, dan ga ik het paard daar begrenzen zodat hij/zij niet meer over de schouder weg kan lopen. Dit doe ik door mijn buitenbeen naar voren te leggen ( om zo de schouder tegen te houden) en mijn buiten teugel tegen de hals aan te leggen.

Ik vind het zo heel lastig uitleggen, dus bij vragen pb me maar.

me12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:07

Ja ik weet het mijn profiel klopt niet maar ik heb wel les ja.
Maar ik rij op een manege met dus manege ponnys en een verzorgponny die een heel stuk beter loopt dus dat is even wat anders en op de manege leren we dat niet echt volgensmij kennen ze dat nog niet eens :$

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:15

ik zou eerst eens vragen of de ponys het echt niet al kennen ;)
dan weet je tenminste of het fout gaat bij jou hulpen of bij het begrip van de pony

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:35

Hallo,

Het is inderdaad erg lastig om hier op bokt "even snel" te vertellen hoe dat je moet wijken en dit aan kunt leren. Ten eerste is het belangrijk dat zowel jij als je paard er klaar voor zijn. Je moet namelijk met alle hulpen heel goed samen kunnen werken. Dat kunnen wij vanuit hier niet inschatten. Ten eerste moet je paard opzij gaan voor de druk van je kuit, hij moet dus wijken voor druk. Dit kun je bijvoorbeeld al oefenen door een volte op kuitdruk te gaan vergroten. Leg je kuit iets naar achteren en span deze aan. Hierbij moet je je buitenteugel/hand wel iets openen (en tegen, evt iets van, de hals houden) omdat je paard de mogelijkheid moet hebben naar buiten te kunnen lopen. Open je deze echter teveel, dan zal hij over de buitenschouder weglopen waardoor je dus weer meer zult moeten begrenzen. Je merkt hier al op dat dat dus behoorlijk precies komt. De binnenteugel dient iets van de hals te zijn waardoor stelling naar binnen gerealiseerd blijft (dit is bij het "echte" wijken ook zo, het paard is altijd iets naar binnen gesteld --> hierdoor is alleen de volte van binnen naar buiten vergroten een goede oefening voor het wijken, en dus niet van buiten naar binnen!) Jij zelf kijkt iets of wat naar buiten (de richting waar je heen gaat). Zorg ervoor dat de achterhand hierbij niet voor de voorhand komt te lopen. Let op de verdeling van je eigen gewicht, sommige ruiters hebben de neiging om naar buiten te gaan hangen om het paard zo te stimuleren naar buiten te lopen, echter moet je proberen zelf in het midden te blijven zitten.

Gaat dit goed, dan kun je gaan wijken. Het beste wend je iets na A of C af (hierdoor ben je dus iets dichter bij de hoefslag dan wanneer je over de middenlijn loopt) waardoor de aantrekkingskracht van de hoefslag in jouw voordeel is om het aan te leren. Leer je paard meteen aan dat hij eerst enkele passen rechtuit (gelijke druk op beide teugels, rechte stelling, recht lijf) moet lopen. Hij mag NIET zelf beginnen met wijken en bij het afwenden niet over de buitenschouder weglopen. Doet hij dit goed, vraag je een klein beetje stelling naar binnen (binnenhand van de hals), leg je je binnenkuit wat naar achteren, kijk je in de richting waar je heen wil en geef je druk met je kuit. Je buitenteugel open je iets waardoor je paard ook de ruimte krijgt om met zijn voorhand opzij te gaan. De voorhand moet namelijk altijd voor de achterhand blijven. Zet de voorhand eventueel al iets voor door even beide handen richting de hoefslag te bewegen. De kont van het paard (achterhand) kun je niet sturen, zie je dat zijn achterhand toch voor zijn voorhand komt, kun je hem in het begin het makkelijkste opnieuw rechtstellen en het opnieuw proberen. Mocht het je lukken kun je ook doormiddel van het openen van je buitenteugel (voorhand krijgt weer ruimte) proberen om je voorhand er weer voor te krijgen. Je moet hierbij echter heel goed doseren met alle hulpen. Je buitenbeen zorgt hier bijvoorbeeld voor de tempo en het impuls. De buitenteugel zorgt voor het toestaan of begrenzen van de voorhand. De combinatie van al deze hulpen zorgt voor het wijken.....

Zoals je ziet is dat dus niet eventjes uit een boekje te leren... hierbij alvast excuses voor eventuele vergeten stukjes in de tekst of onduidelijkheden, echt gemakkelijk uitleggen is het over de computer niet ;)! Ik raad je aan om er toch deskundige hulp bij te halen, je inlezen kan natuurlijk nooit kwaad.

Groetjes Kim

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:16

Gebruik de zoekfunctie eens.. Ik kan me nog een discussie herinneren over wijken, de een doet het binnenbeen naar achter, de anders het buitenbeen.

Buitenbeen naar achter, binnenbeen eraan, buitenteugel zorgt ervoor dat paard niet over de schouder wegloopt tegen en there you go..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:48

Je moet eerst zelf kunnen wijken voor je het een paard kan leren.
T is het zelfde als fietsen. Je moet eerst zelf kunnen fietsen voor je een ander kan leren fietsen, dus lessen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:52

me12 schreef:
Halo iedereen(L)

MMM...in je profiel staat...weinig ervaring met paarden, ga binnenkort les nemen????
Leer dus eerst eens onafhankelijk zitten op een paard en leer een paard na te geven voor je aan ijken of dat soort kunstjes begint!
Dit leer je niet via bokt, maar door een goede instructeur/trice!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:56

me12 schreef:
Ja ik weet het mijn profiel klopt niet maar ik heb wel les ja.
Maar ik rij op een manege met dus manege ponnys en een verzorgponny die een heel stuk beter loopt dus dat is even wat anders en op de manege leren we dat niet echt volgensmij kennen ze dat nog niet eens :$

In je profiel staat dat je gaat paardrijden hier rij je al. Okee. Je rijd dus nog niet zo lang. Je hebt het idee dat je op deze manege geen wijken leren? Hoogst waarschijnlijk wel hoor! Maak je daar geen zorgen om! Je rijd nog maar net paard. Je bent nog aan het leren hoe alles werkt. Pas als je dat onder de knie hebt ga je weer verder. Je gaat beter leren rijden en dat soort dingen. Maar vóórdat je leert wijken, moet je weer heel veel andere dingen leren. Stelling en buiging bijvoorbeeld schouderbinnen- en buitenwaards en nog veel meer. Ik rij nu zelf 9 jaar paard en ben nu een jaar of 3 bezig met wijken. Heb het pas sinds een jaar goed onder de knie en leer het nu ook weer aan 'groene' paarden. Dus denk alsjeblieft nog niet aan wijken! Dat komt vanzelf als je instructie zegt dat het kan! Geniet lekker van wat je al kan en wat je aan het leren bent. Dat wijken dat komt wel. Succes!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:55

Wijken is niet meer dan een oefening om te kijken of je paard goed aan het been is. Wijken voor druk. Elk paard kan wijken alleen moet jij het kunnen. Als je paard niet goed aan je beenhulp is zal hij het echt niet doen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:36

Recent stond hier ook nog een topic met dezelfde vraag.
Als ik jou was zou ik hulp vragen aan een verstandig iemand in je omgeving in plaats van op Bokt.
Neem les van iemand met deze pony.