Heeft mijn paard wel plezier met springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froufrou90

Heeft mijn paard wel plezier met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:04

Beste bokkers,

Ten eerste, ik hoop dat mijn topic goed geplaats staat, zoniet, kan iemand hem verplaatsen?
Ik ben bekend met bokt maar kon niet iets soortgelijks vinden.

Heb al een aantal springlessen gevolgd van ervaren springruitens met mijn paard. Mijn paard heeft voor mij, welke ik 3 jaar in mijn bezit heb, nooit een sprongetje gemaakt dus was toen ik begon onervaren. Net als ik overigens.
2 jaar geleden begonnen met 1 keer in de 2/3 maanden paar balkjes en kleine sprongetjes. Af en toe een sprongetje. Geen parcoursjes o.i.d.
Daarna 10 groepslessen gevolgd bij een zeer fijne springruiter. Ook 'echte' sprongen gaan maken, parcourtjes e.d.
Alles deed mijn paard met zeer veel plezier. Altijd de oortjes er op. Deze springinstructeur gaf ook aan mijn paard graag te willen hebben mocht ik hem ooit weg doen, omdat hij zo'n fijne techniek had. Dat ik uiteraard leuk om te horen.
Nu ben ik dit seizoen weer bezig met 10 groeplessen van - helaas - een andere springinstructeur. Bij de vorige lessen begonnen we eerste met balkjes, klein kruisje en telkens een stapje hoger en meer. Nu werden we gelijk de eerste les in het diepe gegooit en het eerste kruisje was al in een krappe bocht , ongeveer 30/40 centimeter. In het begin ging het aardig tot mijn paard begint te weigeren, er langs gaan en treiteren. Had het gevoel dat ik mijn paard 'overvroeg' en nadat mijn paard het enerlaatste rondje foutloos had gesprongen ben ik ook gestopt. Vond het genoeg van hem.
De 2e les ging echt super goed, sprong alles en was super fijn. Ondanks dat hij ongelovelijk sterk wordt en soort van onstuurbaar. Dit komt denk ik door zijn enthousiasme.
Gisteravond weer springles gehad, in de grote buitenbak, zodat we meer ruimte hadden.
Begonnen met een klein goed overzichtelijk kruisje. En hij ging er langs.........
2e keer ook, 3e keer ook. Dit vond ik niet meer leuk! Uit draf geprobeerd en hij ging hij er netjes overheen.
Vervolgens in galop, ook redelijk netjes en daarna parcoursjes. Ook in het parcour een aantal weigeringen, voor hindernissen die toch overzichtelijk waren voor hem en niet moeilijk moesten zijn. Het laatste rondje heeft hij foutloos en leuk afgesprongen. Alsof hij 'moest inkomen'. Telkens als ik op een sprong afrijd gaat die nek de lucht in, oren er op en zo hard mogelijk. Dat is toch een teken dat ie graag wilt zou je denken.

Maar waarom weigert hij dan soms? Gaat hij er plots langs en is een soort aan het twijfelen?
Ik ben totaal niet bang, laat dat ook echt niet merken. Dus heb niet het idee dat het aan mij ligt.
Zou mijn paard het wel leuk vinden?
In het begin dacht ik altijd dat hij er zoveel plezier in had, gister de laatste keren ook maar ik wil hem niet iets laten doen waar hij misschien toch niet zoveel plezier in heeft.
Waarom weigert hij anders...
Gister was hij ook heel sterk en heb behoorlijk moeten trekken, en dat vind ik echt zielig. Klinkt heel 'penny' maar ik krijg hem dan echt niet terug en moet er echt aan hangen.
Daarbij gaat hij dan ook knarsentanden. Dit doet hij tijdens dressuur ook wel eens. Meestal als het wat lastiger wordt en wat wordt doorgevraagd.
Is hij dan gespannen?

Heb een aantal foto's van gister.....
http://imageshack.us/photo/my-images/839/tj1k.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/62/tj2kz.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/339/tj3w.jpg/
Dit zijn de goed gelukte foto's. Hier zie je hoe hij eigenlijk altijd is, zijn oortjes zijn dan niet naar achter te krijgen.

Had nog een foto dat hij weigerde
http://imageshack.us/photo/my-images/823/92710601.jpg/

Hoop een beetje informatie hiermee te krijgen of herkenbare reacties.
Laatst bijgewerkt door Froufrou90 op 13-05-11 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Heeft mijn paard wel plezier met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:11

Ik denk dat jouw paard zijn spiertjes een beetje gaat voelen. Springen heeft een hele andere belasting in de spieren en dat is wellicht ook de reden waarom hij zo hard gaat, want als hij het op snelheid doet en niet op kracht hoeft hij zijn lijf niet zo te belasten.
Wat ik je aanraad is om eens een privéles te nemen en dan vanuit pure rust te werk gaan, steeds als hij sterk of druk wordt, rust weer pakken. Daar heb je vaak in een les de mogelijkheid niet voor.

Je foto's doen het overigens niet...

mrjlnx

Re: Heeft mijn paard wel plezier met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:15

Ik zou gewoon weer beginnen om een aantal keren rustig
op te pakken. Eerst weer beginnen met wat basiswerk ipv direct sprongetjes te maken.
Dus de balkjes lopen etc.