Paard verkeersmak maken zonder hulp bij drukke weg, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard verkeersmak maken zonder hulp bij drukke weg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:21

Ik heb 2 jonge paarden die beiden (nog) niet verkeers mak zijn. Dit omdat ik tegen diverse problemen aanloop.
Ik zal eerst de problemen opsommen:

1: Ik woon aan een DRUKKE 80 km weg, niet parallel, dus we moeten HOE DAN OOK de weg over voor we parallel komen.
2: Ik heb een hechte kudde, maar de leider is niet goed verkeersmak (bang voor elk soort groot verkeer, behalve vrachtwagens die gewoon doorrijden, zodra het parallel rijd is alles dood eng) dus absoluut niet verstandig om die als voorbeeld mee te nemen (de jongere paarden zijn minder angstig).
3: De enigste die 100% verkeersmak is (mijn shetlander) valt net zo'n beetje buiten de kudde, dus daar trekt de rest zich niks van aan.
4: Ik ben alleen. Paarden staan aan huis, en ik heb hier thuis verder geen hulp van ervaren mensen.

Nu zou ik toch graag ook met de jonge paarden naar buiten willen, alleen vooral die drukke weg houd me tegen. Mochten de paarden om welke reden dan ook naar huis willen rennen dan MOETEN ze die weg oversteken, en dat gaat gewoon niet zomaar.
De wei waar ze in staan grenst niet direct aan de weg, maar zit zo'n 15 a 20 meter + bosjes tussen. Hier reageren ze nooit op het verkeer, ook niet als het toetert.

Nu mijn vraag dus, hoe kan ik dit het beste aanpakken om beide jonge paarden goed verkeersmak te krijgen, zonder een maatje (de jonge paarden zijn elkaars maatje) en zonder het verkeer en onszelf in gevaar te brengen?
De leider van de kudde is onbeholpen zaak, die is pas op haar 6e uit de wei geplukt en daarna heeft ze pas geleerd aan een halster en touw mee te lopen en de rest. Ook bij de stal waarbij ze ingespannen is beleerd bleef ze angstig voor groot verkeer. Hun kregen haar dus niks makker als dat ze al is.
De jonge paarden maar op het erf laten is ook geen optie, ik zou graag met ze naar buiten willen.

Iemand tips hoe dit veilig aan te pakken?

Anoniem

Re: Paard verkeersmak maken zonder hulp bij drukke weg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:24

Heel veilig? Niet doen. Vragen om ongelukken om met zulke paardden de weg op de gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:25

Kun je ze niet in de trailer zetten en eerst eens naar een rustige plek gaan om daar te oefenen?
Anders zou je nog iemand in de buurt kunnen zoeken die er ervaring mee heeft en zelf een verkeersmak paard zodat die dat paard mee kan nemen. Anders heb ik zelf geen opties. Want lijkt me niet echt veilig om de eerste keer en alleen te gaan en met een paard dat totaal geen verkeer kent. Andere optie is om ze weg te brengen en verkeermak te laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:30

Yamcha schreef:
Heel veilig? Niet doen. Vragen om ongelukken om met zulke paardden de weg op de gaan.

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Zoals ik al zeg is niet doen, geen optie. Ik wil de paarden toch graag verkeers-mak hebben. OOK bij onze drukke weg.

In de buurt staan helaas geen andere paarden, op een paar fok-shetlanders na.
Ook dat is geen optie dus..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:35

In je titel staat 'zonder hulp' dat lijkt me geen optie, om precies die redenene die jij opschrijft. Zorg dus dat je hulp krijgt, dan wel van een goede ervaren lesgever en dan met de paarden gaan wandelen 1 voor 1 danwel met iemand die een ervaren paard meeneemt en dan ook gaan wandelen (met nog extra versterking voor het geval dat). Ik zou zoiets nooit in mijn eentje aandurven..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:37

Kun je niet aan je buurmeisje oid vragen of ze met de shetlander mee gaat?
Veel paarden reageren anders als ze alleen maar met de 'buitenstaander' zijn, dan vertrouwen ze erop dat het niet eng is als de shet er ook niet op reageert ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:38

Ik heb ook een jonkie & wij staan aan een 60 km weg. Ik ben al fluitend samen met paardje steeds iets grotere stukjes gaan lopen.
Eerst de oprit af, tot aan de weg & daar kijken naar het verkeer.
Vervolgens een keer oversteken, 20m naar links lopen, 20m naar rechts lopen en weer terug.

Imo hebben ze geen voorbeeld nodig van een paard uit hun kudde, maar ben jij hun voorbeeld. Het fluiten heeft mij goed geholpen om mijn eigen zenuwen onder controle te houden & paard ook gerust te stellen.
Ben trouwens gaan wandelen met een los touwtje. Hoe strakker je ze bij je houdt, hoe meer ze weten dat er iets spannends aan komt.

Daarnaast heb ik op eigen terrein geoefend door er met de fiets omheen te rijden en eens te bellen. Dit is ook geoefend met de scooter, auto, tractor en zelfs een hijskraantje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:41

Tja, maar waar vind ik zo'n iemand met een ervaren paard, waar mijn paarden zich ook wat van aantrekken en wat dus ook ''klikt'' als het ware?
Probleem is dat mijn buurkinderen dus helemaal niks met paarden hebben haha, dus dan zal het mn vriend al worden. En 1 van de jonge paarden vind het erg leuk om de shet te pesten, dus ik denk niet dat dat een optie is voor hem..

Een 60KM weg is toch wel heel wat anders dan een DRUKKE 80KM weg, hier moet je sowieso minstens 5 minuten wachten voor je kan oversteken, en als dat dan lukt is het ook in draf naar de overkant voordat je de parallel hebt bereikt. Heen vind ik nog niet eens zo spannend, terug vooral wel omdat de thuisblijvers natuurlijk gaan hinniken naar het paard wat weg is..

(De weg is zo druk dat ze al een tijdje de plannen hebben er een snelweg van te maken, of tenminste een oversteekplaats voor de aanwonenden zoals wij. Echter deze plannen zijn er al jaren, maar van uitvoering is nog niks terecht gekomen..)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:42

Als ze al goed aan het halster kunnen lopen. kun je ze ook eerst mee naar de weg nemen,(nog niet oversteken). En kijken hoe ze daar op reageeren,& als dat helemaal goed gaat kun je voor zichtig proberen over te steken. & dan niet te ver lopen de 1e x, gewoon langzaam opbouwen. /3

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:43

Kan je niet beginnen met schriktraining en verkeerstraining op het erf? Dat je met een of twee auto's/trekkers op het erf/oprit langs rijdt, toetert, etc. terwijl je ze aan de hand hebt?

Of aan het begin van de weg, dus als je net nog op je oprit staat (geen idee hoe het er bij jou uitziet) gewoon gaan hangen met het paard. Grazen, beetje poetsen, boekje lezen. Net zolang of vaak tot het paard het volkomen ontspannen en normaal vindt dat er verkeer langsraast. En je bent dan veilig genoeg om bij paniek het erf weer op te gaan.

Op een gegeven moment wil je dan toch verder maar ik zou in geen geval zonder ander rustig paard of meer ervaren rustige begeleiding zo'n drukke weg op gaan. Ik vind dat onverantwoord, ook naar de andere weggebruikers toe. Niemand zit te wachten op een paard op zijn motorkap.
Dan toch proberen met de trailer op een andere locatie te gaan oefenen of ergens een verkeersmak maatje vandaan halen. Het hoeft echt niet perse te klikken tussen paarden in die situatie, alleen al dat een ander er is en wel rustig is helpt al.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:45

.
.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 06-11-23 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:49

P
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:53

Bij deze een situatie-schets van ons erf, de weg en de parallel-weg.

Afbeelding

Op het erf is niet echt de ruimte om met auto's te gaan oefenen, en op de oprit is geen ruimte om het paard dichter bij de weg te laten grazen als dat ze in de wei kunnen..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:56

volgens mij zien ze al aardig wat voorbij komen in de wei :j zal denk ik niet zo'n probleem worden hoor. alleen het oversteken even.
*edit zodra ze samen van huis gaan is mijn ervaring dat ze automatisch naar elkaar toe trekken. omdat dat het enige bekende is :) dus ik denk dat je lekker samen met de shet moet gaan.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:10

Wat waves zegt vind ik persoonlijk een goede tip.
Ik merk alleen uit je post dat dat geen optie is... En idd een sterk iemand mee nemen
die het paard niet zomaar zou loslaten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:11

Oh, dat ziet er goed uit! Erf lijkt me ruim zat, er rijden toch wel eens auto's op neem ik aan? Dan kan je er ook oefenen, het hoeft geen heel circuit te zijn, gewoon even toeterend langsrijden, gas geven, in de buurt komen, stukkie achteruit, keer de trekker laten komen. Maar goed, misschien denk ik te makkelijk, ik kan niet inschatten hoe het bij jullie is.. Met bij de uitrit hangen bedoel ik gewoon dat stukje naast het huis linksboven waar je normaal de weg over zou steken. Alleen dan steek je niet over maar wandel je het erf op en af en blijf je in de buurt van de weg tot paard niet meer op of om kijkt.

Verder vind ik de situatie nog best meevallen zover je dat van boven kan beoordelen, even oversteken en je hebt al weer veel ruimte zoals het lijkt. Shet mee, iemand mee die niet loslaat en gaan oefenen! :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:18

Hmm jammer dat je bij Zwolle zit, dat is voor mij te ver.

Is het een optie om ze eerst op de trailer te zetten en op rustige stukken uit te laden, stukje te wandelen en weer terug te gaan? Steeds een drukker plekje opzoeken?

En anders.. voor jezelf geen issue van maken, de rustigste van de 2 uit de wei plukken en oversteken.. daar hapje gras eten (gaan ze het associëren met lekker eten) en weer terug. Steeds een 'hapje' verder!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:29

Ik heb ook alleen mijn paard verkeersmak gemaakt. Een 60 km weggetje, smal. Allereerst is het belangrijk uiteraard dat je je paard helemaal onder controle hebt. Ik ben aan de hand begonnen, en heb eerst hele tijden op het erf en in het land gewandeld met mijn paard, zodat ze super braaf was aan d ehand. Verder grondwerk om 'stalen zenuwen' te kweken, ze vond niets eng, kon bv met een zadk boven haar hoofd slaan zonder problemen. Tractoren, 1001 enge dingen op het erf, en toen de weg op aan de hand. Eerst savonds enkel of in het weekend, wanneer het verkeer het minst druk is. Daarna ook eens in de middagen. Scheelde een hoop dat grondwerk en oefenen, ze schrok van amper wat, en als ze shcrok was haar vluchtgedrag iig enorm gereduceerd en werd het enkel een sprong met 4 benen omhoog en gelijk kijken wat het nu is, ipv gelijk vluchten.

Ik heb amper hulp gehad, ik was altijd alleen, en had geen leerpaard bij de hand. En toch is het goedgekomen. Ze was ook groot-verkeer mak geworden toen, helaas zijn we dat kwijtgeraakt en tot dusver niet meer terug kunnen vinden. Ikzelf ben niet meer grootverkeersmak dus tja, dan krijg ik mijn paard ook niet zo gek meer ;)

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:08

Miseria schreef:
Hmm jammer dat je bij Zwolle zit, dat is voor mij te ver.

Is het een optie om ze eerst op de trailer te zetten en op rustige stukken uit te laden, stukje te wandelen en weer terug te gaan? Steeds een drukker plekje opzoeken?

En anders.. voor jezelf geen issue van maken, de rustigste van de 2 uit de wei plukken en oversteken.. daar hapje gras eten (gaan ze het associëren met lekker eten) en weer terug. Steeds een 'hapje' verder!

Dat is een goede!
Het rustig opbouwen, steeds een betje verder.
Ik zou ook eerst echt wandelen, dat lijkt me het veiligste.
Succes

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:18

Wat je ook kan doen is op een zondag ochtend heel vroeg te gaan. Dan is er weinig verkeer op de weg en kun je rustig oefenen zonder dat het direct gevaarlijk is.

Of eerst met een tractor/ auto oid in de wei en op het erf oefenen.
Maar op een zondagochtend oefenen lijkt me sowieso het veiligst, eerst dat ze weten dat ze alleen van huis kunnen, dan langzaamaan verkeer erbij. Alhoewel ze op een zondagochtend natuurlijk ook niet in paniek moeten raken als ze een auto tegen komen, maar mijn ervaring is dat auto's vaak niet zo'n probleem zijn, maar eerder het grote verkeer of idd zo'n drukke weg waar ze maar langs blijven komen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:21

idd op een zeer rustig tijdstip gaan. ff lekker moe longeren of rijden voor vertrek, en een vrijwilliger mee op de fiets ernaast...

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:41

wat ik deed met mijn paard eerst rijden in de bak zodat hij was rustiger was en de "gekkigheid" eruit was en dan er naast uitstappen langs de weg.. met hoofdstel en hengstenketting en paardensnoepjes. eerst een klein stukje en elke dag een stuk verder.

in de loop der tijd ging er met zadel en al langs de weg ernaast lopen en op de terug weg ging ik erop omdat ze dan meestal zonder problemen naar huis lopen omdat ze dat graag willen :)

wat ik ook deed is als hij echt iets eng vond stapte ik af omdat hij dan wel gewoon met mee liep. en zodra hij weer rustiger werd stapte ik weer op. ik had dan ook altijd die hengstenketting bij me met rijden, en waar ik woon is ook veel verkeer en geluid enz. is het bij jouw een optie om ze een aantal uur per dag ze in de wei naast de weg te zetten? zodat ze aan het geluid kunnen wennen en ook zien wat er voorbij rijd?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:52

Ik woon wel aan een rustigere weg, maar er komen wel veel tractors, motoren en af en toe een vrachtwagen langs. Paarden lopen in weides naast die weg. Tractoren en auto's met de motors aan hebben ze op het erf ook welens gezien. Dat scheelt ook wel iets.

Maar denk dat het echt al heel veel helpt dat ze langs die weg lopen hoor. Ik heb hier nog nooit een paard of pony gehad die echt van zichzelf bang was (baasjes vinden tractoren e.d. zelf ook vaak nogal eng ;) ) voor motorvoertuigen.

Je zegt dat de Shet niet echt aansluiting heeft in de kudde, maar dat maakt bij dit soort dingen niet uit zo lang hij dapper voorop blijft lopen. Dan vinden de meeste paarden het nog altijd prettiger om de shet te volgen dan alleen te blijven in de nieuwe spannende omgeving.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:00

Op zondagochtend vroeg gaan oefenen. Ik heb ook langs een 80 km weg gestaan (vergelijkbare situatie) met veel vrachtverkeer en zodra het mooi weer werd grote groepen motors, en op het fietspad ernaast groepen wielrenners. Op zondag heel vroeg was het redelijk te doen. Paard aan de hand meenemen met een longeerlijn eraan en handschoenen aan. Shetlander eventueel voorop, ik sluit me daarin aan bij Skygirl, ook al heeft een paard niet zoveel met een ander paard, in paniek situaties kan een ander paard dat wel rustig blijft toch ineens een hoop schelen.
Wellicht heeft voor het oefenen nog even wat rijden nt, mijn paard is dan meestal relaxter en gehoorzamer.

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:41

ik zou zeggen.. pas je topic aan en doe een oproep aan bokkers is de buurt jou te helpen ;)!