Een jaar verder... kunnen we gaan starten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Een jaar verder... kunnen we gaan starten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:51

Hallo allemaal,
Even wat info:
ik heb mijn mooie merrie (Sandreo x Donnerwind) nu bijna een jaar. Vorig najaar ben ik drie keer met haar in de B gestart. In het afgelopen jaar ben ik helaas ruim 4 maanden non actief geweest vanwege een operatie aan mijn schouder met daarna een intensieve revalidatieperiode. Mijn paard is 3 maanden doorgereden en heeft veel geleerd. Vanaf maart is ze weer bij mij op stal en rijd ik haar weer zelf.
Begin maart heb ik een flinke dip gehad, ik ben twee keer heel hard gevallen en ik kende mijn paard helemaal niet zo. Ze was dwars en tegendraads en wilde niks. Omdat ik bleef twijfelen heb ik inmiddels een zadelmaker en een osteopaat op haar "losgelaten". Vorige week is ze behandeld door de osteopaat en vandaag reed ik met mijn "probeer" zadel wat ik nu een week mag uittesten. Ik ben zo verbaasd, ik heb een totaal ander paard onder me... Graag wil ik dan ook de plaatjes met jullie delen van mijn les gisteren. We zijn nu druk doende met oefenen om B-waardig te worden zodat we in juni eens kunnen gaan starten.

Eigen aandachtspunten:
- tenen !
- handen niet te breed

Zo was het vorig jaar rond deze tijd:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1332068

Les gisteren:
foto 1
Afbeelding

foto 2
Afbeelding

foto 3
Afbeelding

foto 4
Afbeelding

foto 5
Afbeelding

Hoor graag jullie reacties !

WenMLove

Re: Een jaar verder... kunnen we gaan starten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:06

Ziet er leuk uit hoor! groot verschil met vorig jaar! :j
Ik zou zeker gaan starten, ook voor de ervaring!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:09

Ik vind jullie een leuke combinatie, je geeft bepaalde punten zelf al aan. Ik vind haar alleen niet echt ontspannen ogen, wat loperig? Is ze erg actief (onder je vandaan)/wat kijkerig? Ik weet niet of je vaker op vreemd terrein rijdt met haar, maar misschien kun je daar eens mee beginnen om haar hiermee bekend te maken voordat je gaat starten?

Ik kan het mis hebben hoor, foto's zijn een momentopname.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:09

Het lijkt een beetje of alsof je gespannen op je paard zit.
Wat me natuurlijk niet gek lijkt, maar toch is dat wel een verbeter puntje.
Je bent zeker goed op weg met haar! Ik vind aan de hand van de foto's verdere tips geven zelf een beetje lastig.
Maar met een goede instructeur en genoeg trainen start jij in juni echt wel een leuke B proef :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:11

Ik (en ik denk meer mensen) vind het moeilijk commentaar te geven omdat je vrij weinig foto's hebt geplaatst, en een beeld vormen van een combinatie vanaf alleen foto's is toch al zo moeilijk.

In elk geval super dat je haar gedag serieus hebt genomen en dat een ander zadel en een osteopaat zo goed helpen! Het klinkt misschien als een standaard bokt-riedeltje, maar heeft echt veel effect :)

Op deze foto's vind ik je tenen inderdaad storend, vooral omdat je ook nog een spoortje om hebt, en je paard (op foto 3 bijvoorbeeld) al aardig snel toont.
Ook lijk je soms wat in te knikken in je polsen (foto 4). Houd je handen rechtop, bij elkaar op en je polsen recht.
Het beeld van je foto's is nog niet zo dat ik denk, deze combinatie haalt de eerste wedstrijd meteen 2 winstpunten, het ziet er nog wat druk uit op de een of andere manier. Maar zoals ik al zei, een beeld vormen met zo weinig foto's is bijna niet te doen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 08:14

Bedankt voor de tips zover !
@ Leorah; dit was voor het eerst tussen witte hekjes, ha ha. Dus ja, ze is nog wel wat gespannen. Ik rijd iedere week op vreemd terrein (buitenrit, op lokatie bij instructeur, afwisselend binnen- en buitenbak) maar ze is wel nieuwsgierig en de oortjes en neus willen nog wel eens de andere kant op, waar iets te beleven valt zeg maar.
@ Maradja, thanx, ik was hier en daar wel wat gespannen, ben redelijk perfectionistisch, bij de les zeker...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:19

Zie er inderdaad goed uit. ook beter dan het vorige topic. het liefst zou ik haar nog iets lager en minder over de buitenschouder zien. maar vind het echt al super goed gaan!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 08:21

ik zal proberen de volgende keer effe wat meer foto's te laten schieten, maar er waren er veel te ver af helaas....

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:30

Probeer je handen wat meer te dragen, je hebt je armen nu bijna gestrekt op sommige foto's en dan lijkt het alsof je haar dmv lage handen naar beneden wil werken. En verder je handen rechtop, staat een stuk netter :)
Probeer wel echt aan die ontspanning te werken, dat ze bij jou blijft met haar aandacht, dan zal het tempo ook meer van jou worden. Als je dat redelijk voor elkaar hebt denk in ik dat je wel eens een wedstrijdje kan proberen.
Succes!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:17

Ziet er netjes uit hoor :j
Hebben jullie weer wat vertrouwen in elkaar?

Let erop dat je met je polsen de verbinding niet blokkeert door ze te kantelen. Rijden met een zweepje tussen de handen kan hierbij helpen :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:21

het zijn wat weinig foto s om echt te beoordelen,
maar ik vind dat je wel gewoon moet gaan starten krijg je fijne ervaring mee,'
er mag iets meer rust in,dan krijg je ook al snel wat meer punten als je paard meer ontspanning laat zien.succes alvast.

Marije_Kaoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:51

Mooi!
Ik vind het B-waardig ;)
Let wel op dat je je handen niet naar beneden knijpt, maar houdt een rechte lijn van mondhoek tot elleboog.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:20

Wat ik van deze foto zie denk ik dat je beter wat thuis kan oefenen en misschien BB/onderlinge wedstrijden? Starten kan natuurlijk wel voor de ervaring.
Ik zie namelijk een paard dat niet echt lekker loslaat in nek en kaak en aardig loperig is.

Mijn merrie is net zo, en dan is het ontzettend lastig die punten bij elkaar te rijden, kan ik je uit ervaring vertellen. :)
Ik ben ook eigenlijk te vroeg begonnen met wedstrijden met te hoge verwachtingen, en dat loopt uit op teleurstellingen.

Je kan natuurlijk wel gewoon starten voor de ervaring, dan komt het vanzelf wel, maar stel jezelf dan niet hele hoge verwachtingen.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:26

Ik zie dat het erin zit, maar dat het er nog niet constant uit komt. Als ik jou was zou ik gewoon nog een maandje of 2 flink doortrainen en dan beginnen met wedstrijden. Ze ziet er op sommige foto's nogal gehaast uit, alsof ze onder je uit loopt en alleen maar hard wil. Dat kan natuurlijk een vertekend beeld zijn maar ik zou gewoon nog even fijn oefenen! Verder vind ik het knap van je dat je na een lange periode weer op je paard gestapt bent, en wat een knapperd is het zeg! Heel veel succes er mee :))

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:31

Ik denk dat jij een beetje hetzelfde "probleem" hebt als ik. Geen constant tempo en hier en daar wat loperige stukken als ik dat goed zie? Tip hiervoor is schakelen, niet zozeer vooruit, maar ook terug schakelen laten wachten. En ervoor zorgen dat ze niet onder je uit loopt. ( makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het :D)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:29

Ik heb het idee, maar dat kan ook aan de foto's of aan mij liggen, dat ze een beetje plat door de bocht gaat om het even zo te zeggen, en dan niet dat haar lichaam niet rond is oid, maar dat haar bovenlichaam niet boven haar benen is. (beenje alsof haar benen 'uit de bocht vliegen')
verder een mooie combo :)

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:43

Ik denk dat jullie wel B klaar zijn maar voordat je officieel start zou ik eens een maandje 1 keer per week een zitles nemen. Dan is het plaatje helemaal af en zullen je hulpen ook beter en netter doorkomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:30

He, ik zag die naam en dacht, even kijken! Marieke ik denk dat jullie best samen in de B kunnen starten hoor, verbeterpuntjes zijn er altijd maar voor de B ziet het er netjes uit. Verder vind ik het altijd heel moeilijk om commentaar te geven vanaf de foto, maar van wat ik heb gezien toen we buiten reden denk ik dat wat Randie zegt wel aardig klopt, dus daar wil ik me graag bij aansluiten. Succes!