slof/ tiedeman...of helemaal geen hulpteugels bij buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesbeth29

slof/ tiedeman...of helemaal geen hulpteugels bij buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:11

Beste Lezers,
Graag zou ik wat advies willen t.a.v. gebruik van hulpteugels.
Ik rij nl mijn paard zonder hulpteugels wanneer ik in de buitenbak rij. Ze loopt erg mooi, is nageeflijk en loopt goed aan de teugel. Dus helemaal geen problemen.
Sinds een maand ben ik aan het oefenen om met haar naar buiten te gaan, dus de weg op en het bos in. Dit heeft ze jaren niet meer gedaan vindt ze dus spannend (is wat kijkerig en schrikt van kleine dingetjes). Ze heeft dan de neiging om haar hoofd wat naar voren/omhoog te steken en druk te zetten.
Op de manege is mij aangeraden om alleen dan met een slof te rijden. Dit heb ik uitgeprobeerd en ik heb wel het idee dat dit veiliger is en dat ik meer controle heb. Echter reed ik afgelopen dinsdag in de les en kreeg ik haar niet meer mooi aan de teugel, pas na een half uur liep ze mooi onder me en was ze nageeflijk. Gelukkig heb ik de les wel goed op die manier af kunnen ronden. Goed eindigen is nl erg belangrijk.
Nu vraag ik mij af zou dit komen omdat ik (af en toe) buiten met slofteugels rijd, of heeft dit niks er niks mee te maken? Het gekke is dat ik hiervoor dit probleem helemaal niet had.
En zo ja, wat raden jullie mij aan, om dit te voorkomen.
Ik heb ook wel eens gehoord van een tiedeman teugel.......is dit beter?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt

Anoniem

Re: slof/ tiedeman...of helemaal geen hulpteugels bij buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:43

Hoi. Beide teugels zijn niet bevoordelijk voor een juiste aanleuning, dus ja het kan zijn dat je paard anders reageert. Wat misschien slimmer is voor naar buiten is gewoon een martingaal omdoen, dit werkt alleen in als het paard sterk wordt.

Succes.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:47

Tijdens een buitenrit maakt ik alleen gebruik van een martingaal

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:53

Ligt eraan hoe strak je de slof had? Want als je m strak zet is dit idd niet bevorderlijk voor zn aanleuning.. Maar ik rijd ook mn ene pony buiten met slof maar die staat los en staat dus niet te strak en pak ik er alleen bij als ze gaat klieren en uitdagen.
Paard rijd ik met martingaal, werkt alleen in als het paard hoof omhoog gooit of sterk word, wellicht iets voor jou om te proberen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:31

-> RT-P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:34

Het zou inderdaad best kunnen dat je de slof wat strak had.

Als je enige reden is om met slof te rijden dat ze het wat spannend vind en dan haar hoofd naar voor en omhoog brengt dan zou ik eerder kiezen voor een martingaal. Als je de martingaal goed hebt afgesteld dan werkt deze alleen in als ze ergens naar kijkt en heb je er verder geen last van.

Ik zou zelf niet snel naar een slof grijpen om buiten te rijden. Op buitenrit vraag ik ook niet van een paard om continue nageeflijk te lopen, ze mogen best een beetje rondkijken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:35

Ik zou ook voor een martingaal gaan, die je alleen buiten gebruikt. Een martingaal doet nl. niets, tot het moment dat het paard zijn hoofd in de lucht steekt. M.a.w. je ondervindt er geen hinder van tot het moment dat het nodig is, dan werkt hij in. En hiermee zul je dus tijdens het rijden in de bak ook geen last hebben dat ze minder nagevelijk wordt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:09

Apple schreef:
Ik zou zelf niet snel naar een slof grijpen om buiten te rijden. Op buitenrit vraag ik ook niet van een paard om continue nageeflijk te lopen, ze mogen best een beetje rondkijken.

:?
Een slof associeren met aan de teugel rijden dan gebruik je imo de slof niet goed..
Ik heb m eraan als meer als rem/noodrem, pony mag hoofd naar voren kijken, maar gaat ze klieren en rennerig doen pak ik de slof even wat strakker tot ze weer rustig is en dan weer los. Een slof dient ook wel als martingaal eigs, maar toch net even scherper als echt vervelend word.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:13

Ik zou zonder hulpteugels, of hooguit een matingaal gaan rijden. Als je paard buiten nog niet gewend is, dan zou ik niet nageeflijk gaan rijden, maar lekker op een lange teugel (waar mogelijk) en je paard laten rondkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:18

Wanneer de slof buiten wordt gebruikt is dat alleen maar als handrem idd, die moet je niet gebruiken om hem nagevelijk te laten gaan.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:26

Ik zou gewoon buiten nog niet teveel van je paard vragen en eventueel voor de zekerheid en je eigen gevoel er een martignaal aan doen, zoals is uitgelegd heeft die alleen inwerking als het nodig is, en niet continue.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:01

Ik heb zelf gekozen voor het buitenrijden met een thiedeman. Deze hangt helemaal los, tot het moment dat hij zijn hoofd in de lucht gaat gooien. Op het moment dat de ontspanning er is, dan werkt de thiedeman dus ook niet meer in. Dus het werkt ook als een noodrem.
Zelf hou ik niet van slof, als je het niet goed gebruikt kan je je paard er aardig mee verpesten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:33

Ik heb in het begin mijn paard met een martingaal gereden op buitenrit.
Nu helemaal geen hulpteugel meer.
Ik laat de teugels zo los mogelijk, vooral in het begin. Dan kan ze goed om zich heen kijken en blijft ze ontspannen stappen.
In draf wordt ze wel eens sterk maar dat moet ik ook met ontspanning oplossen.
Met hulpteugels of strak houden wordt ze alleen maar veel sterker en gaat echt stuiteren.

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:51

Ik zou nooit voor een slof kiezen, zeker niet om de reden die jij aangeeft. Je paard zit in een houding "getrokken" en dat je wil je niet!
Kies eerder voor Thiedeman of Martingaal, werkt allbei prima en kan je de teugels nog gewoon laten vieren om hals te strekken e.d. Werkt alleen op t moment dat z'n hoofd de lucht in gaat!
En zoals eerder aangegeven, het zijn HULP-teugels dus t meest bereik je gewoon door t paard gecontroleerd en ontspannen (proberen) te rijden... :-) SUCCES!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:52

MelanieB schreef:
Apple schreef:

:?
Een slof associeren met aan de teugel rijden dan gebruik je imo de slof niet goed..
Ik heb m eraan als meer als rem/noodrem, pony mag hoofd naar voren kijken, maar gaat ze klieren en rennerig doen pak ik de slof even wat strakker tot ze weer rustig is en dan weer los. Een slof dient ook wel als martingaal eigs, maar toch net even scherper als echt vervelend word.

Ik bedoelde dit niet als 1 op 1 associatie, meer dat een slof niet mijn keuze zou zijn. Wellicht had ik het tweede zinnetje in een aparte alinea moeten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:55

Veroontje_P schreef:
Ik zou nooit voor een slof kiezen, zeker niet om de reden die jij aangeeft. Je paard zit in een houding "getrokken" en dat je wil je niet!
Kies eerder voor Thiedeman of Martingaal, werkt allbei prima en kan je de teugels nog gewoon laten vieren om hals te strekken e.d. Werkt alleen op t moment dat z'n hoofd de lucht in gaat!
En zoals eerder aangegeven, het zijn HULP-teugels dus t meest bereik je gewoon door t paard gecontroleerd en ontspannen (proberen) te rijden... :-) SUCCES!

Je kunt een slof natuurlijk zo lang laten als je zelf wilt of zo houden dat ie alleen inwerkt als ie zijn hoofd omhoog gooit, dit hoeft niet te zijn om een paard nagevelijk te laten lopen.

liesbeth29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:46

bedankt voor julllie reacties, ga eerst proberen om de slof wat losser te laten hangen tijdens een buitenrit, kijken of dit al effect heeft.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:51

Ik gebruik alleen in het bos een thiedeman zodat ze haar kop er niet uit kan trekken! Van een slof ben ik geen voorstander.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:52

Slof zou ik niet gebruiken als je er geen ervaring mee hebt :n Je hebt de slof al snel te strak zonder dat je het doorhebt. Ik raad dat je echt af!

Dan zou ik eerder voor een martingaal of thiedeman gaan. Een thiedeman werkt alleen in als het nodig is. (Mits je hem niet té strak doet natuurlijk ;) )
Ik rijd ook buiten met een thiedeman.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:07

cap op, spoortje om, evt een zweepje en een touwtje om de hals om je vast te houden, maar meer dan dat vind ik eng worden buiten bij lastige paarden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:15

Je zit blijkbaar toch te veel of te streng aan de slof als ze daarna niet nageeflijk is, voor haar is het dus ook een stressvolle manier om zo naar buiten te gaan. Zonde, niet doen, gewoon even wat tijd in steken en je paard normaal laten wennen aan het buitenrijden.

Dus eerst veel wandelen, dan met andere paarden erbij en dan alleen met desnoods begeleiding die er naast loopt. Goed de rem installeren. Als je dat zo opbouwt dan heb je geen hulpteugels/handremmen nodig.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:18

waarom nageeflijk op een buitenrit, laat dat dier toch lekker kijken. Controle zit hem niet in de kop naar benenden

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:10

karel162 schreef:
waarom nageeflijk op een buitenrit, laat dat dier toch lekker kijken. Controle zit hem niet in de kop naar benenden

Nee, maar controle zit hem ook niet in het hoofd omhoog. Als jou paard buiten rijden spannend vind en zn hoofd zo hoog gooit dat jij weinig meer te zeggen hebt, dan zeg ik: veiligheid eerst, als noodrem een thiedeman/martingaal om.
En oefening baart kunst, dus ik ga mee met Waves, laten wennen aan het buitenrijden zodat de hulpteugel niet meer nodig is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:39

Het gebruik van een slof duit er op dat je het paard eigenlijk niet vertrouwd buiten, dus jij zit zowiezo al een beetje extra gespannen, daar zit al voor het grootste deel de fout.
een slof werkt soms idd wel als extra rem/dus extra veiligheid, maar let op daar is die teugel helemaal niet voor bedoelt, dus als je hem in die context gaat gebruiken dan ben je gewoon verkeerd bezig, sorry voor deze opmerking.
Ik ben zelf instructeur, en volg nog opleiding Trainer, maar dit is gewoon fout.
Wij rijden heel regelmatig buitrit dagtochten of zelfs ook meerdaagse tochten, en echt niet met van die makke paardjes, wij doen tochten van rond de 50km/dag en echt het gebruik van zulke bijzet teugels is niet nodig, los je problemen op door te rijden, en niet door hem alsmaar tegen te houden.
En idd het probleem dat je nu bgint te merken in de piste is zeker het gevolg van het gebruik van deze hulpteugel.
Gooi die diep in de kast, deur toe , en zoek een goede lesgever/trainer die je wil helpen dit paard ook buiten onder controle te krijgen, het buiten rijden is niet makkelijker dan het piste werk hoor, het is gewoon een heel andere discipline, maar het vraagt net zo veel ruiterkunde/rijkunst als een dressuurruiter of een springruiter of een ......... noem maar op.
En ook hier zit de fout niet bij het paard maar bij de ruiter/begeleider die ermee omgaat.
En idd de nageeflijkheid moet er wel zijn, ook bij een buitentocht, maar zeker niet door het gebruik van een slof of een ander ding. Let er wel op dat nageeflijkheid niet gelijk is aan het aan de teugel lopen, daar zit nog een heel groot verschil.

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:53

Ik zou nog wel even de slof er bij houden. Zeker als noodrem. Maar let er wel op dat als je de slof gebruikt, je wel altijd goed been moet blijven geven. Op het moment dat je enkel aan een slof trekt, en je geen benen geeft dan werkt de slof zoals iedereen hier beschrijft. Maar als je goed been blijft geven als je m gebruikt, zal je zien dat je paard lekker rond komt en gewoon lekker nageeflijk wordt op de normale teugel en dus goed van achter naar voor loopt. Je moet dus wel opletten dat je de slof niet te kort neemt.