Dressuur met twilight klaar voor de B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninjahoen

Dressuur met twilight klaar voor de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:55

Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste topic HAW! Nog nooit echt "gedurfd", Maar ik dacht probeer het toch maar eens ;)

Twilight is 11 jarige ruin die ik nu 1 jaar in mijn bezit heb.

Ik heb nog nooit wedstrijden gereden, maar wil dit wel gaan doen t.z.t.! (eerst een 2e huis verkopen :( en dan is er weer geld voor een fatsoenlijke stalling met bak)
Ik merk namelijk dat hij erg voorzichtig is in de wei, en absoluut niet alles geeft wat hij heeft.

Niveau is op het moment ongeveer B

Twilight heeft bij zijn vorige eigenaresse M dressuur gereden, en hier zit op het moment ook een beetje het probleem. Omdat hij schouderbinnenwaarts/travers/wijken enz redelijk goed kent, en ik de hulpen daar niet goed van weet :o , is normaal recht doorrijden op het moment een probleem. ik heb zelf het gevoel dat ik een gelijke teugeldruk en beendruk heb, maar hij gaat dan toch schuin/wijken o.i.d. Tips hiervoor?

Daarnaast wisselt hij ongelofelijk in hoofdhouding in de galop, hij galoppeert als het ware echt mee met zijn hoofd, of dat gevoel heb ik ieder geval...

we hebben natuurlijk ook losgereden, maar hier geen foto's van.
cap is eigen keuze..

De foto's:

Afbeelding

Drafje redelijk netjes, mag z'n neus er nog iets meer uitrijden

Afbeelding

Ik steek hier mijn benen wat teveel af zie ik nu...

Afbeelding

In de bochten vindt ik het erg moeilijk hem actief te houden, hij valt erg terug..

Afbeelding

Afbeelding

weer iets meer het neusje eruit

Afbeelding

Hier probeer ik met mijn binnenbeen hem terug naar de "hoefslag" te krijgen, hij valt vreselijk naar binnen..

Afbeelding

Galop

Afbeelding

nogmaals

Afbeelding

En wat langer laten in de galop

Afbeelding

en stil staan, twilight kan de rollkur helemaal in z'n eentje :) nee zonder gekkigheid, ook dit is een probleempje, hij gaat altijd helemaal rond staan op het moment dat ik halt houd, maar dan heb ik dus totaal geen druk meer op m'n teugels, dit doet hij altijd..

Tips ontvangen we graag! Wel graag goed onderbouwd, daar hebben we het meeste aan ;)

Nienke96

Re: Dressuur met twilight klaar voor de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:22

Zeker klaar voor de B :j Neusje mag er wel wat meer uit op sommige foto's, en je zou je beugels een langer kunnen maken ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:37

Ninja!! :) Toch maar eens een HAW :)
Wie heeft die foto's gemaakt? :P Ik zal ook eens met onze camera langs komen ;)

Het ziet er goed uit!!! :)

Tja het is toch een HAW, he... tips: teugels zou ik wat korter nemen.
Je zit is al verbeterd maar zou het toch nog iets rechter willen zien!

zal ik maandag langskomen om je te helpen en foto's schieten, mits het weer het toe laat?

Calvin op de achtergrond *\o/*
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 12-05-11 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 09:39

CalvinenGino schreef:
Ninja!! :) Toch maar eens een HAW :)
Wie heeft die foto's gemaakt? :P Ik kom wel eens met onze camera langs ;)

Tja het is toch een HAW, he... tips: teugels zou ik wat korter nemen.
Je zit is al verbeterd maar zou het toch nog iets rechter willen zien!

zal ik maandag langskomen om je te helpen en foto's schieten, mits het weer het toe laat?

Iris ;)

Ja ik val nog altijd wat naar voren in overgangen en galop.. :o ach ja ook dat komt wel denk ik.. ja als je wilt graag :) maar moeten we even kijken hoe we dat doen, omdat ik van 7 tot 8 nog puppy cursus heb.. ik bel je wel!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:43

Ik denk zeker dat jullie een b proefje kunnen rijden hoor! Op sommige foto's ziet het er wat gespannen uit maar ja t zijn dan ook momentopnames.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:34

thanks allemaal, iemand nog tips voor het normaal rechtuit stappen/draven?

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:27

Klaar voor de B ben je zeker! Ziet er hartstikke netjes uit!

Voor netjes rechtuit stappen kan ik niet echt tips geven. Probeer gewoon zo min mogelijk je benen aan te leggen, en als je dat doet gelijktijdig en op dezelfde plek.. Verder proberen recht te zitten en teugels even lang houden.

Heb al wel 2 jaar niet meer gereden, dus moet eerlijk toegeven dat het een beetje weg is gezakt, maar ik zou dit doen als eerste middel..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:28

Zoals je zelf al zegt, neusje eruit. Werk eraan dat je paard je hand volgt, veel verlengen en weer oppakken. Dit helpt ook bij je halt houden... zorg voor goed contact met de mond en ga langzaam naar het halthouden, zodra je merkt dat ie zich opkrult ga je weer voorwaarts, kleine stapjes en belonen bij goed gedrag! Zorg in je gehele training voor een constantere verbinding met de mond van je paard, zou het wat langer laten in galop dus even achterwegen laten en hem eerst in stap en draf goed je hand laten volgen en fijne verbinding zoeken :)
Verder ziet het er netjes uit hoor, zeker B waardig, alleen de puntjes op de i ;)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:10

Je bent zeker wel B waardig hoor! Soms moet inderdaad dat neusje er meer uit, wat je zegt over het probleem met recht stappen en draven, ik heb dit probleem ook gehad met de overstap naar een Z2 pony, als ik in het begin maar 1 cm iets me been verlegde, ging ze al allemaal dingen doen... Dat is voor ons een kwetsie van enorm wennen geweest.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:21

bedankt voor de tips, daar kunnen we wat mee!

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:00

Hij loopt best netjes! Ik zou nog proberen om 'm wat meer op de achterhand te rijden. Soms lijk het alsof hij zo op de voorhand loopt.

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:52

Je bent zeker toe aan de B :)
Ik zou je beugels mischien een gaatje langer doen dan kan je je benen wat langer houden.
En het neusje mag er meer uit maar dat is allemaal al gezegd eigenlijk.
Netjes ;)

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:59

dankjewel iedereen! het begint nu ook echt te kriebelen om eens een oefenwedstrijd te proberen... maar hij gaat niet de trailer op (sinds ik hem heb, bij zijn vorige eigenaresse ging het altijd goed.. maar nu niet meer :( heeft niks naars meegemaakt ofzo, maar wilt niet meer weg uit de wei, en weg bij zijn maatje..

ik zal mijn beugels nog eens wat langer doen, (ik heb ze al langer dan normaal haha, maar moet dus nog meer..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:55

Sorry, ik vind het ff wat minder, om eerlijk te zijn.
Ik zie een weggedrukte rug, een niet actief achterbeen, een knik in de hals waar ik hem niet wil zien.......

Ga hem netjes van achter naar voren rijden, aan het been, voorwaarts rijden, maar niet over zijn tempo, werken aan een correcte stelling en buigen, zonder kantelen, of opeens wijken, of allerlei dingen die je niet wilt. Gelijke druk op beide teugels, word je bewust van je zit, en de inwerking daarvan, van je benen, want die doen geloof ik ook dingen die je niet wilt.

Als jij je paard in alle gangen netjes simpele figuren kunt doorrijden, in een correcte stelling en buiging, ben je klaar voor de B. Imo is dat niet het geval.
Sorry voor mijn pittige commentaar, het is absoluut niet verkeerd bedoeld, echt niet. Ik hoop dat je er wat mee doet, dat zou jou en je paard veel goed kunnen doen. Jij hebt het grote voordeel van een uitstekend leerpaard. Als jij het goed doet, doet hij het ook goed :j Daar kun je ontzettend veel van leren als je wilt, en een goede instructeur kan je helpen met wat je zou moeten voelen. Dit paard is in staat om je dat goede gevoel te geven. Doe er wat mee, meid!

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:57

het ziet er goed uit en wat al gezegd is je beugels een gaatje langer doen.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:01

Yamcha schreef:
Sorry, ik vind het ff wat minder, om eerlijk te zijn.
Ik zie een weggedrukte rug, een niet actief achterbeen, een knik in de hals waar ik hem niet wil zien.......

Ga hem netjes van achter naar voren rijden, aan het been, voorwaarts rijden, maar niet over zijn tempo, werken aan een correcte stelling en buigen, zonder kantelen, of opeens wijken, of allerlei dingen die je niet wilt. Gelijke druk op beide teugels, word je bewust van je zit, en de inwerking daarvan, van je benen, want die doen geloof ik ook dingen die je niet wilt.

Als jij je paard in alle gangen netjes simpele figuren kunt doorrijden, in een correcte stelling en buiging, ben je klaar voor de B. Imo is dat niet het geval.
Sorry voor mijn pittige commentaar, het is absoluut niet verkeerd bedoeld, echt niet. Ik hoop dat je er wat mee doet, dat zou jou en je paard veel goed kunnen doen. Jij hebt het grote voordeel van een uitstekend leerpaard. Als jij het goed doet, doet hij het ook goed :j Daar kun je ontzettend veel van leren als je wilt, en een goede instructeur kan je helpen met wat je zou moeten voelen. Dit paard is in staat om je dat goede gevoel te geven. Doe er wat mee, meid!

Ik vat het ook niet verkeerd op hoor, ik weet dat er nog veel werk is w.b.t achterbeengebruik en goede buiging (weggedrukte rug zie en voel ik eerlijk gezegd niet) het is zeker een goed leerpaard, en daar ben ik ook zeer blij mee :) Omdat dit mijn eerste topic is, heeft niemand vergelijkingsmateriaal met hoe het eerst ging, en geloof me dat is nu al een stuk beter :) daarom ben ik wel blij met de plaatjes, werk is er zeker nog, maar ik vindt het ook leuk om samen te leren en beter te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:08

Je voelt het niet, omdat je neit weet wat je moet voelen. vraag je instructeur eens je te helpen hem zó te rijden dt hij de buikspieren aanspant, en de rug bol maakt (dan gaat ie meteen ook de achterhand onderbrengen). Dat is echt een wereld van verschil! Als je dat een keer hebt gevoeld, zul je het verschil in het vervolg wel kunnen voelen, en als je het voelt, weet je opeens weer waarom je ooit bent gaan rijden, het voelt super!
Punt is ook, dat je hem, voordat hij dat doet, niet op een goede manier aan de teugel kunt rijden, dus wat je nu hebt, is een in de krul getrokken paard (klinkt harder als dat ik het bedoel). Het is zeg maar alleen maar een knikje, maar je paard is niet nageeflijk.
En als hij dat wel doet, die buikspieren aanspannen, dan komt zomaar dat krulletje erbij, gratis en voor niets, alleen dan is hij écht nageeflijk (en dat voelt zoooo fijn, echt).

Dus hup, naar les! :Y)

:D :D :D :D :D

Marije_Kaoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:58

Leuk dier!
Ziet er al netjes uit ;)
Over het scheef lopen:
Waarschijnlijk heb je dan wel gelijke druk in je kuiten en handen, maar zit je net iets scheef of draai je in je bekken, hij is dan zo gevoelig dat hij dat vertaalt als hulpen voor de oefeningen.
Moet je eigenlijk eens proberen om ook in je bekken en onderlichaam recht te zitten, kijken of het helpt ;)