Kyliams eerste stappen in AR onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

Kyliams eerste stappen in AR onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:49

Na veel problemen ben ik vorig jaar oktober met grondwerk volgens de academische rijkunst begonnen. Ik ben toen volledig gestopt met rijden maar had wel heel veel schrik om weer op mijn paard te stappen. Kyliam is trouwens een 5 jarige arabier.
Na heel veel grondwerk en gymnastiseren aan de hand hebben we nu toch de stap gemaakt om weer te rijden.
Ik vond en vind het nog steeds heel erg eng. Vandaag stond ik er voor het eerst alleen voor. Het was eigenlijk de 3de keer dat ik weer reed.
We doen op dit moment alleen nog stapwerk. Vooral met doel dat we beiden ontspannen en dat we langzaam naar nageeflijkheid vanuit de achterhand toewerken. Dus voorlopig inbuigen op de volte en vandaag de eerste stappen schouderbinnenwaards.
Hier een paar fotoos. Het stelt allemaal nog niet zo super veel voor.
Reacties zijn welkom maar liefst niet alleen maar afkrakend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juangi

Re: Kyliams eerste stappen in AR onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:52

Waarom ben je op kaptoom over gestapt als je het eng vind?

Ik zou persoonlijk, als je toch AR doet, eerst op de grond beginnen met achterbeen neerzetten. Meer tempo onder het zadel houden want hij valt nu uit elkaar. :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:57

Juangi schreef:
Waarom ben je op kaptoom over gestapt als je het eng vind?

Ik zou persoonlijk, als je toch AR doet, eerst op de grond beginnen met achterbeen neerzetten. Meer tempo onder het zadel houden want hij valt nu uit elkaar. :)

Ik rij met kaptoom omdat ik ben geen voorstander van rijden met bit. Toch zeker niet bij een jong paard en een ruiter (ik) die nog niet helemaal in balans is.
Ik ben zeker op de grond begonnen. De afgelopen maanden (sinds oktober) heb ik elke dag met hem gewerkt vanaf de grond. Hij was verschrikkelijk scheef en stijf. Ondertussen doet hij het vrij aardig als ik ernaast loop. Daarom dat ik het rijden weer voorzichtig ben gaan oppakken.

Wat je schrijft van te weinig tempo klopt wel. Dat is iets waar ik inderdaad meer op moet gaan letten/aan werken. Ik denk dat ik niet voorwaards denk omdat ik ergens nog steeds wat bang ben dat hij dan eruit zal knallen. Maar is inderdaad een groot werkpunt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:03

Okee!

En is hij ook met kaptoom beleerd? Okee, dat snap ik wel :) Maar alhoewel, als je stapt kan je weinig schade aan richten... Oh dus je bent al een tijd bezig! Gelukkig :)

Wat betreft te weinig tempo, je kan beter een hoger tempo aanhouden omdat je zo zijn concentratie beter houd. Bij een te laag tempo geef je hem tijd om dus 'na te denken' over wat ie zo gaat doen.... Bij een flink voorwaarts tempo houd je zn concentratie beter bij je (vooral met veel voltes) en dan is de kans dat hij gek gaat doen stukken kleiner dan met laag tempo. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:09

Dapper dat je er weer op bent gestapt! Mag ik je vragen waarom je met een boomloos zadel rijdt, als je zegt dat je balans niet helemaal goed is? Lijkt mij extra belastend voor de rug van je nog jonge paardje.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:17

Juangi schreef:
Okee!

En is hij ook met kaptoom beleerd? Okee, dat snap ik wel :) Maar alhoewel, als je stapt kan je weinig schade aan richten... Oh dus je bent al een tijd bezig! Gelukkig :)

Wat betreft te weinig tempo, je kan beter een hoger tempo aanhouden omdat je zo zijn concentratie beter houd. Bij een te laag tempo geef je hem tijd om dus 'na te denken' over wat ie zo gaat doen.... Bij een flink voorwaarts tempo houd je zn concentratie beter bij je (vooral met veel voltes) en dan is de kans dat hij gek gaat doen stukken kleiner dan met laag tempo. :)

Ja eigenlijk heb je gewoon gelijk...meer tempo is eigenlijk veiliger. Moet ik in mijn hoofd gaan prenten!
Hij is inderdaad bitloos (sitepull) beleerd.

Bedankt voor je reacties!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:21

Sientje schreef:
Dapper dat je er weer op bent gestapt! Mag ik je vragen waarom je met een boomloos zadel rijdt, als je zegt dat je balans niet helemaal goed is? Lijkt mij extra belastend voor de rug van je nog jonge paardje.

Bedankt voor je reactie.
Ik had eerst een boomzadel maar dacht dat de problemen juist daardoor kwamen. Daarom ben ik overgestapt op boomloos. Ook omdat hij juist nog erg in zijn spieren groeit.
Voor mezelf vond ik het ook prettiger rijden en juist om een betere zit te krijgen.
Als hij uitgegroeid is wil ik wel graag weer een boomzadel aanschaffen. Maar voorlopig even sparen :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:40

Waarom ik het bij je aansnijd is dat de piekbelasting van bepaalde delen van de rug met een boomloos zadel wat hoger ligt dan bij een zadel met boom. De boom is uitgevonden om de druk te verdelen. Tenzij je een fantastische drukverdelende pad onder je boomloze zadel hebt liggen, dat heeft hetzelfde effect. Juist omdat je paard nog zo onbespierd is, en zijn houding onder het zadel eerder hol is dan bol, zou ik ervoor kiezen een zadel te nemen dat de ongetrainde rug zo min mogelijk belast. Zeker omdat je zelf begrijpelijkerwijs nog wat zoekende bent met je balans. Mijn persoonlijke idee over boomloze zadels is dat je een uitstekende zit en balans moet hebben, om niet je paard op bepaalde drukpunten te overbelasten.
Kan natuurlijk trouwens best zijn dat je problemen hebt gehad met je boomzadel omdat dat niet paste.

Overigens ben ik geen uitgesproken voor- of tegenstander van boom- of boomloze zadels, maar eerder geneigd te kijken naar wat voor een combinatie op een bepaald moment het meest optimaal is. Of je dit nu met je boomloze zadel hebt, vraag ik me dus eerlijk gezegd af.

Mbt het oefenen van je zit: Ligt een beetje in het verlengde van mijn verhaal hierboven. Eigenlijk zijn (jonge) onbespierde paarden daar niet ideaal voor. Misschien een gek idee, maar is er geen paard in je omgeving dat al meer in balans is, dat je hierbij zou kunnen helpen?

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:09

Stoer dat je er weer op durft. Ik weet uit eigen ervaring hoe bang je kan zijn. Onbewust kun je je paard ook tegenhouden in het voorwaartse omdat je dan bang bent dat je controle verliest (dat is bij mij het probleem)

Sjiek ding trouwens!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:01

Goed begin, ik moet alleen zeggen, ben je niet aan de grote kant?