Paard gooit hoofd naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Paard gooit hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:01

Hallo allemaal.

Ik heb een probleempje en wil hier graag tips en hulp voor.

Ik rijd een merrie bij maar zij gooit altijd haar hoofd naar beneden. Het liefst loopt ze de hele tijd met haar neus over de grond.
Als ik haar dan aanspoor doet ze haar hoofd omhoog maar gooit ze hem ook bijna direct weer naar beneden...

Is er iemand die hier ook last van heeft, of heeft gehad?
En heeft iemand hier tips voor?

Alvast bedankt !

Thenexttry

Re: Paard gooit hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:02

doet ze het als hangen of als ontspanning

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:02

Als hangen..
ze gooit haar hoofd naar beneden en gaat dan heel erg in mijn handen hangen.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:10

strenger zijn bij het naar voren rijden

IrisCyrill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:05

veel tempowisselingen en overgangen rijden. goed je benen eraan en tegen de hand rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:16

Wat doet ze als je de teugels losgooit of als je de handen veel hoger of breder zet??

joy333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:52

IrisCyrill schreef:
veel tempowisselingen en overgangen rijden. goed je benen eraan en tegen de hand rijden.

Ja zo zou ik het ook doen.
Je moet er bezig houden.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:54

Dit heb ik sinds kort ook met een paard, ik rijd gewoon lekker mijn overgangen en dan sleurt hij me zo over zijn nek heen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:01

Drijven, opvangen en weer los. Als je niet loslaat zal je paard zeker gaan hangen. En weer drijven, opvangen, los. Met los bedoel ik: ontspan het teugelcontact (ontspan je hand) nadat je het paard met een kneepje hebt opgevangen. En weer drijven, opvangen, los. Zorg ervoor dat het paard voorwaarts is, voor je been is en dat je een zo licht mogelijk teugelcontact hebt (dat heeft niets te maken met de lengte van de teugels, paarden kunnen heel licht zijn op korte teugels en vreselijk gaan hangen op langere) Haal haar van je handen af. Dat doe je door de achterkant meer te laten doen. Maar niet alleen drijven, dan drijf je haar juist in je handen. Vang op, time dat goed en doseer. Wees niet bang om de teugels te gebruiken, maar gebruik ze wel goed!

Mijn paard heeft ook heel erg de neiging om te gaan hangen. Niet alleen door zijn bouw (korte voorpootjes, overbouwd, zware hals) maar ook doordat hij als jong paard bij zijn vorige eigenaar terecht is gekomen en daar is hij verkeerd gereden. Mede daardoor heeft hij nogal wat spierproblemen en balansproblemen ontwikkeld, wat het hangen natuurlijk allee maar erger maakte.

Ik ben begonnen met stappen en later draven aan een lange teugel, zodat hij iets of wat zijn balans zou kunnen vinden. Daarna heel veel overgangen en tempowisselingen en schijnovergangen, en dat verfijnen. Uiteindelijk was ik zover dat hij in stap netjes na begon te geven af en toe en dat hij een paar passen in balans kon galopperen. Op dat punt aangekomen smeet hij zijn kop veel minder vaak omlaag. Hij had door dat het geen zin had omdat ik meteen de teugels losgooide als hij zijn hoofd tussen z'n benen stopte (hij bokt overigens nooit, althans niet onder het zadel) en dan kwam het hoofd weer omhoog en kon ik het contact herstellen en verder rijden. Het werd steeds minder vaak en minder heftig. Toen raakte hij geblesseerd en nu kan ik weer helemaal opnieuw beginnen }:0 Maar pas nadat de chiropractor is geweest, een paard dat pijn heeft ga ik niet hard aan het werk zetten.

Veel succes.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:55

Bedankt voor de tips. Hier ga ik zeker mee aan het werk.
Nu is het echter ook zo dat ze nogal vast zit op rechts. Ik ben nu dus ook aan de longe bezig om haar op rechts wat losser te krijgen zodat ze ook meer haar balans kan gaan vinden en rechter wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:58

Mijn paard deed het ook.. die bleek een gescheurde nekband te hebben..

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:29

@femmefatale1.. we weten zeker dat dat het niet is. Dit doet ze namenlijk al een hele tijd en ze is laatst nog onderzocht door een triggerpoint masseur. Die horen dat ook wel te kunnen merken dan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:33

Mijne werd met grote regelmaat behandeld door stresspoint masseur en osteopaat, maar geen van beide merkte er iets aan.. :n