als hij alleen linksom luistert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baradja

als hij alleen linksom luistert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:07

He bokkers,

ik heb een probleem.

k heb een verzorgpaard van 5 jaar oud. Hij pikt alles heel snel op, en hij is 2 maanden geleden ingereden. Op die plek deed hij alles perfect. Nou wij dus ongeveer anderhalve maand terug zijn op zijn eigen terrein doet hij opeens moeilijk. Hij is hartstikke braaf, gaat er in principe niet vandoor, bokt of steigert bijna niet. Een bijna perfect paard zou je zeggen, maar nou het volgende, Rechtsom in de galop gaat hij er vandoor, lees: hij gaat in rengalop, en maakt de raarste mochten die je kunt maken, gaat bijv. bij de E van de hoefslag, om vervolgens in de hoek een hoek van 180 graden te maken, en er dan weer vandoor te gaan.
Ook, gaat hij op de rechterhand ook naar buiten kijken , en gaat die zijwaarts op de hoefslag te lopen. En daarbij kan die linksom een perfecte volte maken, om dit vervolgens rechtsom niet te kunnen.

Hebben jullie tips voor mij?

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:15

Heb je hem goed aan de buiten teugel in de galop?

Mijn paard nam die in het begin ook niet goed aan en dan kun je echt niet op een fijne manier sturen. Ik losteit op met mijn binnenteugel losser te laten en mijn buitenteugel licht omhoog te liften in een korte beweging. Nou moeilijk uit te leggen zo.....

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:16

Hij was dus twee weken onder het zadel toen hij bij jullie kwam en toen ging hij moeilijk doen? Na twee weken inrijden is een paard nog niet volleerd hoor. De knoppen zitten er nog maar net een beetje op. Hoe zijn je eigen rijkunsten? Wie rijdt er nog meer op en hoe rijdt die persoon?

Baradja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:23

Ik rijd zelf al 8 jaar, dus dat is het probleem denk ik niet. Die persoon die hem in had gereden ( kan ook 3 weken zijn geweest hoor.) Zei zelf dat het helemaal perfect ging, maar sinds die weer op z'n eigen terrein is doet hij moeilijk.

oKim0miKo

Re: als hij alleen linksom luistert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:26

Het klinkt alsof je paard nog niet bevestigd is in de basis.

Dat heeft niets te maken met jouw rijkunsten, maar wel met iets waar je samen met het paard aan moet werken. En dan is een derde persoon vanaf de grond ontzettend handig om jullie samen opweg te helpen om aan de basis te werken. Ik denk dat het de enige oplossing is.

Mindfields

Re: als hij alleen linksom luistert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:28

Hoe snel is het zadelmakmaken gedaan? Heeft het paard voorbereidende training gehad voor zijn rugspieren? Dan bedoel ik minimaal 2-3 maanden longeerwerk met nageeflijkheid en over de rug bewegen. Zo niet dan is dit de spierpijn die ontstaat als een paard binnen twee weken zadelmak gemaakt is en helemaal niet voorbereidt op het dragen van een ruiter. Helemaal omdat hij het maar 1 kant op doet is dit een typisch geval van auw.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:41

8jaar rijervaring is idd best al een hele tijd, maar of dat ook voldoende is om een pas beleerd paard te gaan inrijden en dus eigenlijk verder op te leiden daar twijfel ik bijzonder erg aan hoor.
De opleiding tot instructeur/trainer is zowiezo al 4 jaar les, en dit zowel theorie als praktijk, en aan zo'n opleiding starten de meesten pas na 8 à 10 jaar rijervaring.
En dan is er nog de vraag hoeveel goede les je effectief gekregen hebt in die 8 jaar ?????

Ik zou je aanraden het opleiden niet op eigen houtje te doen, zoek een goede instructeur/trainer en laat die elke week eens langskomen, en dan kan jij aan de hand van wat je leerde bij die trainer dit de ganse week er verder in trainen, en zo kan alles week na week verder beoordeeld worden, en van daaruit ook verder opgebouwd worden.
Een jong paard leer je vlug verkeerde dingen aan, en correcties zijn altijd wel mogelijk maar is veel moeilijker dan het ineens goed te doen.

Baradja schreef:
Ik rijd zelf al 8 jaar, dus dat is het probleem denk ik niet. Die persoon die hem in had gereden ( kan ook 3 weken zijn geweest hoor.) Zei zelf dat het helemaal perfect ging, maar sinds die weer op z'n eigen terrein is doet hij moeilijk.