Tuttie aan het werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Tuttie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:13

Hoi, dit is ons 1e topic op HAW.
Ons niveau is B, we gaan deze maand starten.
De problemen waar ik met Tuttie tegen aan loop is dat hij flink op de voorhand loopt. De achterhand eronder zetten vind hij erg moeilijk.
Waar ik met mijn instructeur mee bezig ben is dat Tuttie aan het been wordt, en normaal moet ik mijn teugels van hem een flink stuk korter pakken.
Alleen als ik mijn teugels korter heb, heb ik gelijk een bagger houding omdat Tuttie mij dan uit het zadel trekt.
Tuttie is een Manhattan x Wolfgang X Voltaire en is 11 jaar. Ik heb hem nu 3 maanden.

Alle tips zijn welkom en vooral voor de hierboven beschreven problemen. Ik heb bewust af en toe mijn spoor flink tegen hem aan, omdat hij door mijn binnenbeen loopt, helaas reageert hij daar niet of nauwelijks op.

Bij de foto's zet ik bewust geen commentaar omdat ik graag van jullie wil horen, wat er niet goed is.

Afbeelding
he daar hebben we het vrouwtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://i1181.photobucket.com/albums/x43 ... 39/a16.jpg
Zo lekker een douche gehad en dan rollen maar :D

http://i1181.photobucket.com/albums/x43 ... 39/a17.jpg
Bedankt voor het kijken en commentaar en tips graag maar hou het netjes voor mijn baasje want ze doet haar best.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 19-05-11 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: teveel aan foto's in link omgezet

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:17

Wat er niet goed is, is in elk geval dat hij steeds zijn mond open heeft en/of zijn tong uit z'n mond. Volgens mij is hij erg gespannen in zijn kaak. Ik zou dat sperriempje eens in de prullenbak gooien. Als je paard dan steeds zijn mond open doet, ben je te hard in je handen... Sporen gaan op de lange duur ook niet werken om een paard meer voorwaarts te maken, want daar wordt hij dan ook dood voor uiteindelijk. Overgangen, overgangen, overgangen! En ook schijnovergangen!

mika11

Re: Tuttie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:21

Het paard toont erg gespannen in de kaak/hals en lijkt wel of ze de onderhals erg aanspant.
Jouw rijstijl ziet er wel ontspannen uit, lijkt er niet op dat je haar te strak houdt, of zo.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:23

Ik zou mijn teugels juist langer laten ipv korter pakken. Ga eens een tijdje met echt losse teugels rijden, zonder sporen, en dan vooral bezig met overgangen rijden.

Via grondwerk (bv clickertraining) kun je je paard gevoeliger en alerter maken voor jouw signalen.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:25

Probeer je handen voor je zadel te houden! Je zet ze nu best vast OP het zadel! Verder vind ik het er absoluut niet verkeerd uitzien hoor! Hij heeft idd vaak zn mond open of tong eruit, dus misschien daar een keer naar laten kijken! Vind jullie een leuke combinatie!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:27

Misschien inderdaad door een tandarts laten uitsluiten dat er sprake is van een mondprobleem? Misschien heeft hij pijn en is hij daarom zo gespannen in zijn kaak.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:38

Afbeelding
Ook hier kan je zien dat hij zijn mond open heeft

Dit paard heeft bijna altijd haar mond open, ook als er niets gevraagd wordt.
Daarom heb ik ook de tandarts een kleine maand geleden laten komen, en het bleek dat haar wolfstanden in haar wangen sneden, dit is inmiddels verholpen dus aan het gebit kan het niet liggen.

Chantalhaf wat jij zegt klopt helemaal, ik zet mijn handen gauw vast, ben het al zo hard aan het afleren, maar foto's liegen niet. :o De reden is een beetje dat Tuttie zich zo sterk maakt in haar mond dat zij mij naar voren trekt en daarom ben ik mijn handen vast gaan zetten, dit is zeker niet de oplossing en ben het ook hard aan het afleren.

Isegrim met overgangen zijn we heel veeel bezig. Grondwerk vinden wij leuk en doen we al.
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 10-05-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

saskia_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:39

Ik sluit mij vollegdig aan bij Isegrim. Hier bij wil ik nog even toevoegen dat je paard erg op de voorhand loopt. Probeer hem idd wat je al aangaf met losse teugels en veel overgangen te rijden. zo rij je hem al automatisch meer van achter naar voren :) succes

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:43

ach mij moet je niks vragen geloof ik :')
Ik wilde net zeggen dat je zelf wat meer ontspannen moest gaan zitten.
Lekker een beetje hangen in je zadel, dan ontspant je paard ook wat meer.
Maar misschien zie ik dat ook wel helemaal niet goed :o

hoe dan ook.......je paard ziet er erg goed uit!!!!
dat wil ik eigenlijk alleen maar even zeggen ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:43

Als je je teugels losgooit, kan je paard er ook niet op gaan hangen. En dan ga je pas met teugels op maat rijden als het paard op eigen benen loopt en meer aan het been is. :)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:51

Foto's zijn altijd heel confronterend ;) I know! Top dat je eraan werkt! En als je er maar vaak genoeg op let zal het op een gegevenmoment automatisch gaan!!! +:)+

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:55

Saskia goldy in mijn OP staat ook dat hij erg op de voorhand loopt, tips hiervoor zijn welkom.

He Alison :D Dank je.

Isegrim ik kan dat wel gaan proberen, kan misschien ook wel combineren? Eerst losse teugel en daarna oppakken?

Zeker Chantal :j dacht dat het al beter was, maar de foto's pfff

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:01

Ja, gewoon losrijden met een lange teugel en pas als je het idee hebt dat hij op eigen benen loopt, beginnen met oppakken. :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:04

Ga ik morgen gelijk mee beginnen kijken of het helpt, dank je.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:43

Leuk paard, goed dat je er aan werkt. Ik zou zeggen, laat je instructeur er ook eens naar kijken. Die kent het paard beter dan wij hier op bokt. Je kan ook de vorige eigenaar eens vragen of die er ook last van had.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 23:00

Pelousa van mijn instructeur moet ik de teugels dus korter pakken. Als hij op mijn paard zit ziet het er eerlijk gezegd ook heel anders uit, dan gebruikt hij zijn achterhand meer. Van de vorige eigenaars weet ik dat hij zijn achterhand wel wil gebruiken, maar de eigenaar rijdt ook op een heel ander niveau dan ik rijd.
Van het meisje dat hem ook wel eens reed, weet ik dat het bij haar ook moeizaam ging.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:16

Hmm.. Moeilijk. Dan gewoon aan de overgangen gaan denk ik. Lekker door oefenen en plezier maken. :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 23:27

Plezier hebben wij zeker met elkaar, het is en blijft een schat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:42

Zo te zien blokeer je de voorkant waardoor z'n lijf niet aan het werk kan :)
Houd je handen vóór het zadel & let er op dat die knik uit je polsen gaat. Daardoor zal je een rechte verbinding krijgen naar de mond en met minder kracht/niet meer tegen werken.

Ook zou ik die sporen af doen & een langere zweep kopen, zodat je bij kan tikken daar waar de moter zit: op de billen. Begin met los rijden idd maar met een lange teugel & ga dan overgangen rijden. Als je merkt dat hij goed aan het been is kan je je teugels eens op maat nemen en ook de stelling gaan behandelen. Aan het omlaag gaan met het hoofd hoef je dan vaak niet eens meer te denken, omdat dit een logisch gevolg is op vorige stappen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:22

Leuk paard en een slimme. Hij maakt lekker gebruik van het feit dat jij toestaat dat ie niet hoeft te werken. Als je gaat rijden dan ga je voltes, achtjes en slangevoltes rijden, in die voltes etc rij je overgangen draf-stap-draf. Consequent volhouden, dus tijdens je figuren die overgangen te rijden. Niet een hele volte niet en dan weer eens wel maar echt consequent. Bij de overgang van draf naar stap tel je in gedachten van 10 terug naar 1. Bij 10 draaf je nog en bij 1 zit je in stap. Twee of drie passen stappen en hup, weer aandraven. Niet in stap laten vallen maar echt ondersteunen met je been, vooral die laatste paar passen. Pas echt stap als je teruggeteld hebt tot 1. Ofwel, jij bepaald elke stap in die overgang. Dat vergt wat oefening maar doordat je zo bezig bent met je paard let je wat minder op jezelf en ben je gewoon aan het rijden. Zo breng je de achterhand eronder zonder dat het verzet oplevert van je paard. Als je dat eens een aantal maanden vol kan houden dan zul je zien dat hij die achterhand ook bij jou gaat gebruiken. Succes. Oja, als je de overgang maakt naar stap, wel je handen de laatste pas iets meegeven naar voren maar wel gewoon verbinding houden dus niet de teugels losgooien.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 00:50

Doubless ik ga hard met mijn handen aan het werk en met de knik in de pols.

Maikeltje hier heb ik wat aan, je legt volgens mij precies de vinger op de zere plek.
Ik ga eens doen wat jij zegt, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben eb ik niet consequent genoeg ben. Ik vind hem lief en straal dat ook een beetje naar hem uit en hij maakt daar inderdaad gebruik van.

Ga jij wel met wat hierboven gezegd wordt mee? Eerst losse teugel en dan oppakken?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 01:09

Je mag best beginnen met een wat langere teugel als je daardoor een beter ontspannen paard hebt maar je moet er wel voor zorgen dat je een contactteugel hebt. Doordat jij aan de slag gaat met die voltes, slangenvoltes en achtjes komt ie vanzelf (zonder dat ie er zelf erg in heeft) meer op de achterhand en kun jij hem als het goed is steeds een beetje meer oppakken.
Probeer er niet teveel over na te denken, gewoon doen. Je maakt heel snel de "fout" jezelf tijdens het rijden constant te beoordelen en te evalueren (tenminste die neiging heb ik zelf wel heel erg :+ ). Daardoor ga je te lief rijden, teveel op je houding en zit en handen letten en als ie dan braaf loopt wil je dat niet verstoren. Maar daar komt ie niet mee aan het werk. Het mooie van deze manier van rijden is dat je daar simpelweg dan geen tijd voor hebt, je bent constant bezig met tellen en weer opnieuw doen omdat de overgang toch te abrubt komt of omdat je paard probeert een beetje door te drammen of wat dan ook. Doordat je zo geconcentreerd bent op je paard heb je geen tijd om jezelf ook nog eens te beoordelen. En je houding verbetert eigenlijk vanzelf. Want ik was nog vergeten te vermelden dat je moet blijven lichtrijden in die overgang naar de stap toe. Je merkt dat je de laatste passen richting stap nauwelijks nog uit het zadel komt met lichtrijden omdat ie anders niet langzamer gaat draven. En dan ga je als vanzelf beter zitten en rijdt je licht vanuit je binnen-bovenbenen en blijf je veel rechter omdat je onbewust je bekkenbodemspieren flink moet aanspannen om zo "klein" mogelijk licht te kunnen rijden.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 01:15

Klopt ik ben constant met mijn zit bezig niet voorover vallen, hakken uitdrukken etc en als hij dan braaf loopt vind ik het goed, maar is hij niet aan het werk. Vind je tips heel waardevol en ga er zeker mee aan het werk, heb er morgen gewoon weer zin in, en dat had ik niet nadat ik de foto's had gezien, die gaven het beeld wat ik al had weer, en die bevallen mij niet. Thx.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 01:20

Graag gedaan en he, ik heb het ook gewoon van mijn lesgever hoor. Heb het wiel ook echt niet zelf uitgevonden maar ik vond je foto's zo herkenbaar :D

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:37

Ik denk dat Maikeltje al een aantal goede tips heeft gegeven maar ik wil er nog iets aan toevoegen.

Je schrijft dat je nog erg bezig bent met je houding, je hakken en niet voorover vallen. Ik denk dat zolang je dat niet onder de knie hebt, je niet teveel aan je paard moet willen sleutelen. Dat gaat namelijk niet, doordat je met jezelf bezig bent zul je tegenstrijdige signalen afgeven en vaak te laat zijn met bepaalde hulpen. Pas zodra je zelf wat ontspannener rijdt en wat handiger bent geworden kan je je paard bij elkaar gaan rijden, wat het paard bij de vorige eigenaar wel kon zoals je schreef.

In je foto's herken ik echt precies wat er gebeurt, mijn man (recreant) rijdt wel eens op een van mijn paarden in de dressuurbaan en dat paard maakt ook per direct gebruik van zijn gebrek aan rijvaardigheid. Loopt bij mij op M2 niveau, netjes bovenin en maakt al eenvoudige wissels, als ik foto's van hem zou maken dan verschillen die niet zoveel van die van jou. En dat geeft helemaal niet, maar dat is een stuk rijvaardigheid wat je mist. Je paard is niet lui en werkt je niet tegen, je paard maakt gebruik van datgene dat mogelijk gemaakt wordt ;-)

Ik kan je alleen maar aanraden om echt goed les te nemen, dit soort vragen moet je namelijk in principe met instructie ook op kunnen lossen, en de tijd ervoor te nemen. Misschien is het ook een idee om eens wat zitlessen met hem nemen aan de longe? Dan kun je je echt op jezelf focussen. Succes samen!