Hoe een paard de hand laten volgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Hoe een paard de hand laten volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 14:53

Halloo,
ik vroeg me af of jullie tips hebben om mijn paard mijn hand iets meer te laten volgen.
Ze wil pas na 20 minuten rijden echt goed mijn hand volgen. Ik probeer het nu door veel overgangen te rijden en haar soms wat hoger in te stellen om haar vervolgens weer te laten zakken. Maar ik ben daar nu zo'n 7 á 8 weken mee bezig en ik merk nog niet echt verschil.
Hebben jullie tips?

aeolusnr1

Re: Hoe een paard de hand laten volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:41

als je daar al 7 weken mee bezig bent en je ziet niet een heel duidelijk merkbaar verschil !!!!!!
Wat denk je dan zelf ????
Inderdaat , je bent dan heel waarschijnlijk toch verkeerd bezig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:44

Doe eens even rustig, meid is pas 16 en doet verder niemand kwaad.
TS heb je geen les? Lijkt me dat goede instructie je al een stukje verder of misschien een heel stuk verder kan helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:02

Het is niet omdat je niemand kwaad doet dat alles wat je doet ook goed is hé.
En mijn opmerking die ik maakte aan Ts is zeker niet verkeerd bedoelt, het is ook niet aanvallend bedoelt, het is gewoon realiteit.
Als je een paard wilt trainen, moet je allereerst een doel voor ogen hebben, en een plan an uitvoering.
Al bij de eerste training moet je vooruitgang maken, hoe klein die ook is, maar indien je merkt dat je geen vooruitgang maakt, moet je dus uit je trukendoos een ander plan naar voren schuiven, maar net stoppen alvorens er toch iets verbeterd.
En zo kan je telkens weer verder gaan opbouwen.
En idd als Ts geen instructie heeft op dit moment, dan is dat iets waar ze dan moet naar gaan uitkijken.
Of het wordt alsmaar moeilijker om het probleem op te lossen.
Kritiek is er niet om iemand af te breken, maar om die persoon even wakker te schudden, en aan te zetten tot het starten van een net iets meer geplande training.

Lous schreef:
Doe eens even rustig, meid is pas 16 en doet verder niemand kwaad.
TS heb je geen les? Lijkt me dat goede instructie je al een stukje verder of misschien een heel stuk verder kan helpen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:06

Ik vond het toch wel aardig aanvallend overkomen, dus vandaar mijn reactie.
Komt waarschijnlijk door het gebruik van veel vraagtekens en uitroeptekens. Komt naar mijn inzien best aanvallend over.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:15

@aeolusnr1

Lous schreef:
Ik vond het toch wel aardig aanvallend overkomen, dus vandaar mijn reactie.
Komt waarschijnlijk door het gebruik van veel vraagtekens en uitroeptekens. Komt naar mijn inzien best aanvallend over.

Ik deel de mening van Lous (overdaad aan vraag- en uitroeptekens).
En dat voor een volwassen man tegenoverstaand een jonge griet.

Mogelijk dat opbouwend en adviserend feedback meer op z'n plaats was geweest.
(in tegenstelling tot een naar mijn mening nutteloze opmerking)
Te meer omdat ik in je onderschrift lees dat je instructeur bent en probleemoplossend les geeft.

Overigens heb je wel gelijk wat betreft haar progressie m.b.t. het rijden.
Doch laat ik het nu aan jou over om dit 'recht te zetten' met opbouwende feedback. :)

Dank.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:12

Paard eerst een paar dagen alleen longeren, bijgezet met touwtjes. Touwtje tussen d'r benen aan de singel, vandaar naar het bit en dan zo laag mogelijk aan de zijkant van de singel vastmaken. Vrij lang beginnen natuurlijk , maar als ze het accepteert steeds wat korter maken. Zo leert een paard vij makkelijk om de rug los te laten. Doet ze dit goed, dan gewoon eerst op deze manier gaan longeren voor het rijden. Er pas op gaan als ze aan de longeerlijn zich los laat. Maar dit vergt wel enig inzicht! Zoek als het even kan iemand die je kan helpen ermee. Succes.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:54

1. Ruiter sluit de hand
2. Paard geeft na
3. Ruiter opent de hand
4. Paard zoekt de hand

Emma ik denk dat het te maken heeft met de souplesse en stijfheid van jouw paard, als hij 20 min moet warm lopen om je hand te volgen is het wel een of het aandachtspunt. Ik zou starten met losmakende oefeningen, vwnw, stelling, volte openen en volte sluiten daarna pak je dit in draf, veel van hand veranderen. Maar zorg vooral dat hij een 'brug' kan maken van zijn rug en zijn buikspieren aanspant zodat hij ook zijn rug kan ontspannen. Hoog instellen heeft geen zin wanneer je paard niet los door het lijf is en goed aan de hulpen staat, een paard moet ten alle tijden in staat zijn jouw hand te zoeken en aan de buitenteugel zijn. Succes en ik zou zoeken naar instructie die je hierbij kan helpen, in ieder geval goed dat je er een topic over start.

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:19

garny95 schreef:
1. Ruiter sluit de hand
2. Paard geeft na
3. Ruiter opent de hand
4. Paard zoekt de hand

Emma ik denk dat het te maken heeft met de souplesse en stijfheid van jouw paard, als hij 20 min moet warm lopen om je hand te volgen is het wel een of het aandachtspunt. Ik zou starten met losmakende oefeningen, vwnw, stelling, volte openen en volte sluiten daarna pak je dit in draf, veel van hand veranderen. Maar zorg vooral dat hij een 'brug' kan maken van zijn rug en zijn buikspieren aanspant zodat hij ook zijn rug kan ontspannen. Hoog instellen heeft geen zin wanneer je paard niet los door het lijf is en goed aan de hulpen staat, een paard moet ten alle tijden in staat zijn jouw hand te zoeken en aan de buitenteugel zijn. Succes en ik zou zoeken naar instructie die je hierbij kan helpen, in ieder geval goed dat je er een topic over start.

Klinkt allemaal leuk op een beeldscherm, maar het is verdomd moeilijk dit van het beeldscherm over te brengen naar het paard.
Zoek daarom een fijne instructeur die je verder kan helpen, om deze theorie in de praktijk te brengen.