Vraag over impuls sporen v.s. Grof/glad wieltje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Vraag over impuls sporen v.s. Grof/glad wieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:35

Hallo iedereen,

ik mijn jonge paardje nu iets langer dan een half jaar onder het zadel super fijn dier
maar wel een beetje een paard die liever lui dan moe is.

Dus ik ben vanaf het begin bezig geweest met het aan mijn been maken, been eraan is reactie zo niet tikje met de zweep erbij.
Dit had op een gegeven moment voor mij niet een fijne suptiele manier van rijden, op een gegeven moment was ik hem elke keer aan het bij tikken dus op aanraden van mijn instructeur met een klein knopspoortje begonnen.

Hier reageerde hij redelijk op maar zelf vind ik bij knop/punt spoortjes dat vooral als je de zijgangen gaat oefenen je paard er een beetje tegenaan gaat hangen en zich afsluit voor het ''prikken'' omdat dit natuurlijk pijnlijk is.
Op het moment dat ik hierin zat te twijfelen kwamen de zogenaamde impuls sporen op de markt, recentie op bokt erover gelezen en heb ze toen gekocht.
Nu rijdt ik er nog steeds mee en ik vind ze ideaal, ik kan mijn paard op de momenten dan hij niet reageert op mijn been een rolletje geven en daar reageert hij super op. (ook niet angstig of zwiepend met de staart of iets)

Maar nu wordt er vaak gezegd dat wieltjes hetzelfde effect hebben maar ik heb altijd het idee gehad dat je deze met een jong paard eigenlijk nog niet diende te gebuiken.
En is een glad wieltje nou vriendelijker dan een grof wieltje?

Wil namelijk graag eenzelfde ''soort'' spoor als de impuls spoor die ik nu heb alleen dan in het goud voor op de wedstrijden omdat ik alles in het goud heb.

Dus wat vinden jullie is een glad of een grof wiel te vergelijken met een impulsspoortje qua scherpte?

Ben benieuwt naar jullie reactie, moet er wel bij zeggen dat ik weet hoe ik met mijn sporen om moet gaan en
het mij ook zeker niet alleen om de look op wedstrijd te doen is maar als de overgang niet heel groot is zou ik het wel graag willen proberen.

Groetjes Anne

Anne51

Re: Vraag over impuls sporen v.s. Grof/glad wieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:02

niemand?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:57

Ik zou het met zweepje oplossen en niet met spoor. Ik vind het zelf namelijk prettig om een spoortje om te doen als je langzaamaan aan de zijgangen gaat werken, en ik vind het makkelijk als ze daar dan nog wat gevoelig op zijn. Over wat voor spoor kan ik je dan ook eigenlijk geen goed advies geven, impulssporen heb ik nooit gebruikt.

Als jij been geeft --> geen reactie -->tik, moet je twee dingen in de gaten houden. Op de eerste plaats MOET je paard op die tik dan ook naar voren, en flink naar voren! Liever in middengalop weg, dan in een sukkeldrafje! Bij sommige paarden bereik je dat door een heel klein tikje al, andere mogen best een duidelijke tik hebben. Krijg je niet de gewenste reactie, wil dat zeggen dat je niet duidelijk genoeg in bent gekomen en dan is heel de overgang zinloos geweest. Liever één keer goed, dan 100x half.

Ten tweede is het heel belangrijk dat je je paard ruimte geeft om naar voren te gaan, maar ook direct na enkele passen terugneemt en de overgang opnieuw rijdt. Paard moet leren dat het niet goed doen betekent dat hij het nog een keer kan doen, en het dus eigenlijk wel heel erg handig is om gewoon de eerste keer te luisteren.

Kortom het niet subtiele rijden wat jij beschrijft komt imo niet voort uit de methode die je gebruikt, maar uit de manier waarop. Ik zou ervoor kiezen dat aan te pakken.

Edit: ik ken trouwens wel de gladde wielen, ik vind ze fijn in gebruik maar zou er persoonlijk niet voor kiezen bij een jong paard, ze zijn namelijk wel lang en daardoor scherp. Maar het wieltje opzich is niet scherp hoor, puur door de lengte van de spoor zou ik het niet fijn vinden.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:25

Een glad wieltje zonder tandjes is minder straf dan een wieltje met tandjes.
Ik rij zelf ook met een soort impulsspoor, maar niet met het bolletje, wel met een horizontaal wieltje. foto Ze hebben ongeveer hetzelfde effect en ik vind ze nog aangenamer eigenlijk.
Om te weten hoe een spoor aanvoelt voor het paard: test het eens op je eigen arm. Ik vind een impulsspoor een pak vriendelijker en aangenamer inwerken dan een knopspoor.
Een gewoon wieltje werkt wel scherper in dan een impulsspoor. Ik heb beide en ik voel duidelijk verschil in reactie.

Hetgeen Esther_87 zegt is ook waar, en uiteindelijk maakt het zelfs niet uit of je nu spoor of zweep kiest, je moet met beide heel consequent en duidelijk zijn. Een spoor kan je de verkeerde indruk geven dat je subtieler rijdt terwijl je je spoor continu teveel gebruikt. Ik weet uiteraard niet of dit in jouw geval ook zo is natuurlijk! Sommige paarden reageren ook gewoon fijner op een spoorhulp dan een zweephulp. Zolang je maar consequent & duidelijk blijft en je spoor alleen gebruikt wanneer nodig.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:35

ALs ik het goed lees is je paard pas een half jaar onder het zadel en ben je nu al bezig geweest met een zweep, een knopspoortje en impulssporen... Nu weer bezig voor een andere soort sporen en nog steeds een paard wat niet uit zichzelf voorwaarts gaat op alleen je been. Ik denk dat daar het punt zit en niet zo zeer in wat voor soort sporen je aan hebt of wat dan ook.

Sporen zijn niet bedoeld om je paard voorwaarts te rijden. Daar zijn je kuiten voor. Wat zonde dat je instructrice al zo snel met het advies van sporen is gekomen.

Ik zou weer terug gaan naar sporen af, zweepje erbij en duidelijk zijn. Als je echt consequent bent, heeft hij het snel genoeg door. En dan dus geen tikje wat aanvoelt als een aai, maar gewoon echt een tik waar hij van schrikt. Zoals Esther ook beschrijft. Duidelijk vragen en ruimte geven om aan de vraag te kunnen voldoen.

Je moet nu de basis maken voor je paard. Als je nu al zo aangewezen bent op allerlei spoorvarianten, is je basis gewoon nog niet stabiel en goed om verder te kunnen. Die motor moet aan.

Heel veel succes!