Vervelende pony onder het zadel krijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raiinboww

Vervelende pony onder het zadel krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:22

Hallo Bokkers.
Een paar maanden geleden heb ik mijn nieuwe pony gekocht, als jullie je hem nog herinneren. Nu blijkt dat hij helemaal niet lief is in de omgang. Ik heb hem toen gekocht, toen hij net klaar was voor het inrijden. In de afgelopen maand heb ik veel grondwerk met hem gedaan, en geprobeerd een band op te bouwen, maar dit liep helemaal in de soep.
Met longeren ging het in het begin goed, totdat hij mij een flinke trap gaf, wat hij zelf ook wel geweten heeft tevens hoor. Maar omdat hij nog niet is ingereden, moet dat wel gebeuren. Aangezien het mn toekomstige sportpony zou worden. Maar of het nog wel iets word weet ik dus niet. Hij is heel schrikkerig enzo. En nu durf ik dus echt niet goed, hem te gaan inrijden. Iemand Tips?

Alvast bedankt voor de tijd dat je dit leest. *\o/*
Laatst bijgewerkt door Raiinboww op 09-05-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Re: Gemene pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:28

Zo te horen ben je angstig en heb je geen overwicht over de pony. De pony is dus niet gemeen, maar reageert vanuit zijn instinct. Ik zou je willen aanraden om hulp te zoeken bij het inrijden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:28

Ik denk.. ik denk.. Dat jij hem moet láten inrijden, niet zelf doen! Daar moet je hulp en ervaring voor hebben, en jij bent er -sorry- te onzeker voor lijkt me zo.
Ik denk dat dat paard duidelijk en consequent moeten worden aangepakt, trappen mag absoluut niet -je hoeft natuurlijk ook niet alles met slaan op te lossen, maar een goed getimede tik kan wel eens helpen- en dat hij met veel kalmte verder moet worden behandeld.
Daarnaast moet je 1 ding in je achterhoofd houden.. Paarden zijn nooit uit zichzelf gemeen. NOOIT.
Misschien door angst, pijn, woede, verdriet, slechte opvoeding, inconsequentie, maar niet uit hun pure zelf.

zoarial

Re: Gemene pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:31

Als je het HEEL graag zelf wil doen (kan ik me zo voorstellen, alhoewel het me in dit geval ook niet echt handig lijkt), laat dan iemand anders kijken naar hoe je met de pony omgaat. Waarschijnlijk geef jij onbewust verkeerde signalen af aan de pony en iemand anders kan dat veel beter zien dan jijzelf. Succes!

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:32

Okee, bedankt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:39

Niet vervelend bedoeld, maar is het niet verstandiger je paard te laten beleren,
dat doen sommige mensen ook gewoon bij jou thuis, zodat je alles kan zien?
En tevens door te laten rijden?

Als ik het zo lees, moeten jullie allebij nog veel leren.
Vermoedelijk is je pony niet gemeen, maakt alleen gebruik van de hem geboden mogelijkheden.
Een jong paard opvoeden is zo makkelijk nog niet.

Wees alsjeblieft voorzichtig en vraag hulp, voor je ongelukken krijgt.

Wat zeggen je ouders????

troi

Re: Vervelende pony onder het zadel krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:53

Je grondwerken lijkt niet echt te lukken, je pony wordt eerder baziger dan minder bazig. Heb je les hierin? Ik gok van niet namelijk en kan het je wel aanraden. Als je dit namelijk beter leert te doen dan wordt de band met je pony wel een stuk beter. En het is knap lastig dus heel veel mensen nemen hier les in, helemaal bij de wat dominantere pony's/paarden. Als dat beter loopt kun je altijd nog kijken hoe je het inrijden wilt gaan doen. Zelf of bij iemand anders. Haast is toch niet nodig??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:23

idd even les nemen in grondwerk, daarna verder uitbouwen naar het voorbereiden op het zadelmak maken, en daarna inrijden.
longewerk en dubbelle lijnen werk hoort daar zeker ook bij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:26

Ben jij dan helemaal alleen met een groene pony aan het werk?
Volgens je profiel ben je 11.
Ik kan me niet voorstellen dat je helemaal alleen met een jonge, groene pony aan de slag mag.
Heb je wel goede begeleiding?