Hoe rijden terug opnieuw oppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Hoe rijden terug opnieuw oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:56

Hoi mensen :)

Door omstandigheden is mijn paardje even van weide veranderd. Toen ik er die avond naar toe ging zag ik iets wat me heel hard aanstond, ze hadden een piste in de weide. Een mooi afgeschermd stuk op gras, geen putten, geen onkruid, niet kapot gelopen en letters netjes op zijn plaats.
Ik kende wel de eigenaar maar ik was niet zo zeker dat ik die bak ook mocht gebruiken, dit even snel gaan vragen en ik mag die altijd gebruiken wanneer ik wil.

Ik trots paardje verzorgd en klaargemaakt en hop de bak in.
Nu dit ging niet zonder slag of stoot en het is al enkele jaren geleden dat hij nog in een piste heeft gereden. Daarom wil ik systematisch alles noteren wat ik deed, hoe, waarom en wat mijn paard er op reageerde.
Nu hoop ik zo op die manier dat jullie mijn fouten kunnen verbeteren en tips geven om een beter resultaat te krijgen voor het weer opbouwen van de training.
Alvast hartelijk bedankt :)
Onthoud het is jaren geleden dat hij het heeft gedaan en ik trouwens ook en hij is echt zo stijf als een plank.

20 min instappen en uitstappen
Wat --> lekker weer cirkels en wendingen
Hoe --> binnenbeen en goed bij en buitenbeen ondersteunend. Binnenteugels iets van hals en buiten gewoon op zijn plaats. Gewicht iets naar buiten.
Waarom--> Hem goed los maken en hem terug leren buigen.
Resultaat --> Valt naar binnen en heeft omgekeerde stelling.
Tips ?

Wat draven
Wat --> cirkels en wendingen
Hoe -->binnenbeen en goed bij en buitenbeen ondersteunend. Binnenteugels iets van hals en buiten gewoon op zijn plaats. Gewicht iets naar buiten.
Waarom --> Hem goed los maken en hem terug leren buigen.
Resultaat --> Valt weer naar binnen, omgekeerde stelling en raced echt als een gek. Normaal draven zit er niet in.
Tips ?

Terug nemen bij draven
Wat --> Door hem op cirkel te zetten of te laten stappen.
Hoe --> Als hij er vandoor gaat proberen om rustig een cirkel te rijden en desnoods te laten stappen.
Waarom --> Hem leren rustig te draven.
Resultaat --> Hij ging te stil en viel vanzelf in draf ondanks de aansporingen (stem en beenhulp) of hij ging weer racen.
Tips ?

Cavaletti lopen (10cm 'sprong')
Wat --> al rijdend en longerend over balkjes laten lopen
Hoe --> Er proberen rustig op af te rijden en in het midden van de balkjes erover gaan.
Waarom --> Hij moet er ook rustiger voor draven, grotere passen nemen en zijn benen opheffen.
Resultaat --> Na en voor de balk is hij echt niet te houden en hij struikelt nog steeds omdat hij zijn voeten niet opheft.
Tips ?

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb kunnen uitleggen en dat ik jullie ook een duidelijk beeld geef van hoe ik het terug aanpak.
Ik hoop dat jullie me op een vriendelijke manier kunnen wijzen op fouten zodat wij het beter kunnen aanpakken.
Alvast bedankt.
Groetjes :)

MarliesV

Re: Hoe rijden terug opnieuw oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:00

Het enigste wat mij op valt is: je gewicht niet naar buiten plaatsen maar echt recht boven je paard blijven in de wendingen en goed druk op je binnenbeen houden.

Wat is de africhtingsgraad van dit paard. Wat is er mee gedaan de laatste jaren? Is hij jong/oud.

Heb het idee dat hij niet snapt wat je wilt. Ga eerst eens terug naar rechtuit langs de kanten, van hand veranderen, bochten met stelling rijden enz voordat je veel gaat wenden. Hij moet eerst snappen wat je wilt en luisteren naar je been.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:04

Hij was vroeger een koers draver maar kent wel piste oefeningen. Basis van wijken zat er zelfs in en was echt zeer soepel en kan zeer goed en makkelijk galopperen.
De laatste jaren hebben we alleen buitenritjes gemaakt en qua leeftijd is hij 16 jaartjes.

Oh ja vergeten melden lange stukken rechtop kan hij ook niet, hij valt altijd naar binnen en zeker in draf omdat hij zo snel gaat dat ik men been er niet kan tegen zetten. ik bedoel als ik dat doe gaat hij nog sneller. Ookal vang ik hem wat op men de buitenteugel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:07

Citaat:
20 min instappen en uitstappen
Wat --> lekker weer cirkels en wendingen
Hoe --> binnenbeen en goed bij en buitenbeen ondersteunend. Binnenteugels iets van hals en buiten gewoon op zijn plaats. Gewicht iets naar buiten.
Waarom--> Hem goed los maken en hem terug leren buigen.
Resultaat --> Valt naar binnen en heeft omgekeerde stelling.
Tips ?

Ja op je binnenbeen gaan zitten. Je vertelt nu je paard dat hij naar binnen moet gaan, vandaar ook dat hij naar binnen valt ;) De meeste paarden wijken voor de druk van de ruiter. Is ook gelijk je antwoord voor het drafprobleem. Hij snapt jou hulpen nu niet, wrs omdat hij het vroeger anders geleerd heeft. Ik denk dat als je op je binnenzitbeenknobbel gaat zitten ipv op de buitenzitbeenknobbel je al een heel eind komt.

En rechtuit rechtop lopen is eigenlijk de moeilijkste oefening die je een paard kan vragen. Elk paard is van nature scheef. Dus stelling naar de kant die hij moeilijk vind is al punt 1 maar rechtop rechtuit lopen is ook heel zwaar. begin nou eerst eens met rustig wat voltes, voel welke kant hij makkelijker vind, en ga van daaruit werken om ook de volte de andere kant op goed te krijgen, en daarna pas kleine stukjes rechtuit. Zodra ook die kleine stukjes rechtuit weer gaan kan je gaan uitbouwen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:09

Probeer inderdaad je gewicht niet naar buiten te plaatsen, maar recht boven je paard te blijven. Door op buiten te gaan zitten sluit je die kant af, waardoor de binnenkant 'open' is, en je paard daar naartoe gaat. Verders.. met je binnenbeen 'duw' je je paard naar je buitenteugel, wanneer je voelt dat je buitenteugel wat zwaarder wordt (dus niet zelf je buitenteugel strakker nemen) wordt je paard rechter. (Diagonale hulpen: je handen sturen de voorhand -> hals tussen 2 teugels; met je benen stuur je de achterhand -> binnenbeen 'klikt' z'n kont recht achter zijn voorhand)
Dan kan je ook makkelijker met je binnenteugel sturen. Om het jezelf en je paard wat makkelijker te maken in het begin draai je met je bovenlichaam mee welke kan je op gaat (let op: niet gaan meehangen, recht boven je paard blijven en je lichaam echt draaien, dus je borst 'kijkt' welke kant je opgaat)
Wat het racen in draf betreft; ga langzamer lichtrijden om je paard uit zijn ritme te halen en mee te gaan op jouw tempo. Wanneer hij rechter wordt zal ie vanzelf ook langzamer gaan en meer zijn passen gaan afmaken.

edit: wat toegevoegd

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:20

Dank jullie wel voor de reacties, ik zal er meer aan werken en het proberen te doen zoals jullie het beschrijven :)

En voor longeren hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:26

Morrow_Less schreef:
Dank jullie wel voor de reacties, ik zal er meer aan werken en het proberen te doen zoals jullie het beschrijven :)

En voor longeren hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Alleen de caveletti's? Gewoon hem zelf uit laten zoeken. Je kan zo weinig met een enkele lijn. Anders dubbele longeerlijn gaan gebruiken, dan kan je remmen en sturen.

succes iig!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:28

Ok ik zal er wat info over zoeken :)
Echt hartelijk bedankt he :)

Ik zal posten hoe het gegaan is :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:29

Haha, nee, niet jij zelf uitzoeken ;) Je paard het zelf laten uitzoeken!! Als ie z'n benen een paar keer niet optilt en stoot aan de caveletti's gaat ie vanzelf beter opletten!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:27

Hoi,

gisteren heb ik weer gereden en het ging veel slechter dan de vorige keer. Op de rechte zijdes lip hij met de achterhand naar binnen en enorme stelling naar buiten. Cirkels maakte hij vierkant en veel kleiner. Zelfs als je hem liet draven zonder dat ik stuurde liep hij kleine cirkels.

De cavaletti's deed hij wel goed, alleen veel te snel, zelfs zo snel dat ik niet kon lichtrijden ik moest gewoon doorzitten.

Help