Door omstandigheden is mijn paardje even van weide veranderd. Toen ik er die avond naar toe ging zag ik iets wat me heel hard aanstond, ze hadden een piste in de weide. Een mooi afgeschermd stuk op gras, geen putten, geen onkruid, niet kapot gelopen en letters netjes op zijn plaats.
Ik kende wel de eigenaar maar ik was niet zo zeker dat ik die bak ook mocht gebruiken, dit even snel gaan vragen en ik mag die altijd gebruiken wanneer ik wil.
Ik trots paardje verzorgd en klaargemaakt en hop de bak in.
Nu dit ging niet zonder slag of stoot en het is al enkele jaren geleden dat hij nog in een piste heeft gereden. Daarom wil ik systematisch alles noteren wat ik deed, hoe, waarom en wat mijn paard er op reageerde.
Nu hoop ik zo op die manier dat jullie mijn fouten kunnen verbeteren en tips geven om een beter resultaat te krijgen voor het weer opbouwen van de training.
Alvast hartelijk bedankt

Onthoud het is jaren geleden dat hij het heeft gedaan en ik trouwens ook en hij is echt zo stijf als een plank.
20 min instappen en uitstappen
Wat --> lekker weer cirkels en wendingen
Hoe --> binnenbeen en goed bij en buitenbeen ondersteunend. Binnenteugels iets van hals en buiten gewoon op zijn plaats. Gewicht iets naar buiten.
Waarom--> Hem goed los maken en hem terug leren buigen.
Resultaat --> Valt naar binnen en heeft omgekeerde stelling.
Tips ?
Wat draven
Wat --> cirkels en wendingen
Hoe -->binnenbeen en goed bij en buitenbeen ondersteunend. Binnenteugels iets van hals en buiten gewoon op zijn plaats. Gewicht iets naar buiten.
Waarom --> Hem goed los maken en hem terug leren buigen.
Resultaat --> Valt weer naar binnen, omgekeerde stelling en raced echt als een gek. Normaal draven zit er niet in.
Tips ?
Terug nemen bij draven
Wat --> Door hem op cirkel te zetten of te laten stappen.
Hoe --> Als hij er vandoor gaat proberen om rustig een cirkel te rijden en desnoods te laten stappen.
Waarom --> Hem leren rustig te draven.
Resultaat --> Hij ging te stil en viel vanzelf in draf ondanks de aansporingen (stem en beenhulp) of hij ging weer racen.
Tips ?
Cavaletti lopen (10cm 'sprong')
Wat --> al rijdend en longerend over balkjes laten lopen
Hoe --> Er proberen rustig op af te rijden en in het midden van de balkjes erover gaan.
Waarom --> Hij moet er ook rustiger voor draven, grotere passen nemen en zijn benen opheffen.
Resultaat --> Na en voor de balk is hij echt niet te houden en hij struikelt nog steeds omdat hij zijn voeten niet opheft.
Tips ?
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb kunnen uitleggen en dat ik jullie ook een duidelijk beeld geef van hoe ik het terug aanpak.
Ik hoop dat jullie me op een vriendelijke manier kunnen wijzen op fouten zodat wij het beter kunnen aanpakken.
Alvast bedankt.
Groetjes

De meeste paarden wijken voor de druk van de ruiter. Is ook gelijk je antwoord voor het drafprobleem. Hij snapt jou hulpen nu niet, wrs omdat hij het vroeger anders geleerd heeft. Ik denk dat als je op je binnenzitbeenknobbel gaat zitten ipv op de buitenzitbeenknobbel je al een heel eind komt.