6jarige arabier Dash @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

6jarige arabier Dash @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:52

Hallo allemaal!
Sinds ong 1/2 weken rij ik een arabische ruin voor een kennis van me.
Zijn naam is Dash, hij is 6 jaar, en was minstens een halfjaar niet onder het zadel geweest.
Ik ben hem nu rustig aan het oppakken, en dat gaat super goed, en we hebben nu al een geweldige klik!
Zelf rij ik inmiddels 6jaar, nog geen wedstrijden gestart, dit wel van plan met Dash!
Dus hier een paar foto's van het rijden van gister ochtend!
En ik weet dat ik soms wat ver naar voren val, of mn been te ver naar achter lijk te hebben, maar dit komt door een zadel waar ik eigenlijk amper op kan rijden...
Een vast niveau hebben we nog niet.

Ik heb ingestapt met een lange teugel, hier zijn helaas geen foto's van.

Stappen
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Afbeelding

Beetje strekken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even wat meer naar voren drijven
Afbeelding

Afbeelding

En even lekker uitrazen!
Afbeelding

Afbeelding

Een reactie zou erg leuk zijn!

logisch

Re: 6jarige arabier Dash @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:59

Leuk diertje! Wat mij als eerste opvalt zijn je handen, probeer die wat hoger te doen.

Succes ermee!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:15

Leuk paardje, ziet er vriendelijk uit. :) Alleen zie ik dat het paard zijn hoofd behoorlijk kantelt?!

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:20

Mooi paardje!
Let op je handen probeer ze hoger te doen.
Probeer je hakken uit te drukken.
Suc6 verder!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:26

Ziet er leuk uit, en voor zo'n lange tijd niet onder het zadel doet hij het prima. Wel zie ik dat hij zijn hoofd kantelt, probeer hem dus nog wat meer recht gericht te rijden en pak het werk dan weer verder op.
Misschien kun je volgende keer je teugels ook een stukje korter pakken en dan je handen wat meer boven de schoft te dragen, je hebt ze nu zo dicht bij je buik op een aantal foto's, dat als er iets gebeurd je geen ruimte meer hebt je handen wat terug te brengen. :) Probeer ze ook netjes naast elkaar te houden. Een handbreedte er tussen en een hand tussen de schoft en je handen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:32

Ziet er al netjes uit voor de tijd dat jij hem rijdt (en hij stilgestaan heeft).

Probeer je handen niet te laag vast te zetten, maar wat meer te dragen (alsof je je ellebogen in een knik hebt). Verder zie ik ook dat je binnenschouder voor je buitenschouder komt (allebei de kanten op, maar linksom minder dan rechtsom). Probeer in je zadel te blijven en juist je buitenschouder naar voren te draaien, zo zal je paard ook makkelijker stelling naar binnen aannemen en zijn hoofd minder kantelen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:14

Jullie zijn al een leuke combi voor zon korte tijd! ga zo door!! *\o/*

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:55

Ziet er goed uit! Probeer inderdaad je handen iets hoger te doen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:56

omdat je vorige topic is gesloten ;)

Wat een leuke kerel! Een kleine tip: bij het strekken moet je ook toestaan in je hand. Nu geef je niet mee en kan hij niet anders dan de diepte in. Als je in je hand ruimte geeft door eest een halve ophouding te geven, dan de beenhulp en het paard met je handen in de bovenlijn meeneemt kan hij nog ruimer. Op sommige foto's zou ik ook graag met meer activiteit achter willen zien.

En verder: veel plezier met deze kanjer, maar dat kan bijna niet anders het is een AV :D

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:20

Over het handen/onderarmen hoger houden; Ik hou ze expres niet zo hoog omdat dr anders geen rechte lijn meer is tussen teugel en onderarm, en dat k mn handen soms wat laag en breed heb is omdat ik hem nog extra duidelijke hulpen geef, en ik merk dat dat op dit moment erg goed bij hem werkt.

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:46

Leuk diertje! Jullie doen het leuk! Probeer wel je rug ontspannen te houden!
Ga zo door!
Laatst bijgewerkt door Sica op 10-05-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype gewijzigd

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:01

Is dat Dash van Priscilla ?

Ziet er goed uit hoor!Hij heeft een hoop geleerd zo te zien!
jullie zijn een leuke combi!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 16:43

Ja dit is Dash van Priscille, haha wattie nu doet heb k dr in 5/6 keer rijden in gekregen, hij is zo slim!

Ben echt nu al gek op hem <3

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:37

Het lijkt er op dat Dash jouw houding kopieert ;)
Doordat jij je bekken niet kantelt (en dus niet zít) kan hij niet op de achterhand gaan lopen.
Ga er echt aan werken dat je rechtop en in balans zit. Je handen mogen ook een stukje naar voren & de teugels een heel stuk korter.
Ik ben gewend van mijn vorige pony (NRPS) dat ze erg fijn te rijden zijn als ze eenmaal bol zijn (op de achterhand, ontspannen rug en een fijne constante aanleuning), maar dat het niet meevalt om ze daar te krijgen. Je handen breed en laag zetten helpt ze daar trouwens niet bij, dit helpt ze enkel om er net niet doorheen te gaan ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:59

Dat bekken kantelen gaat nu al een stuk beter, zoals in mn OP staat, het is voor mij heel moeilijk op dit zadel te zitten, maar dit gaat nu al stukken beter! En ik laat hem juist met wat langere teugel lopen omdattie anders erg snel achter de loodlijn komt, en als k de teugels strakker neem gaattie juist lopen dribbelen en gespannen lopen. eergisteren gereden en ging al veeeeel beter, heb mijn houding op dit zadel al veel meer gevonden, hij heeft gewoon heel erg veel beweging in zn lijf en een zadel waar je totaal geen steun aan hebt, waardoor het evenwicht in het begin veel lastiger was, hier ben ik al aan te werken!
Volgende week zal ik mijn vader weer eens mee vragen voor nieuwe foto's!

Het kan nog lang niet perfect zijn, hijs pas 6, lange tijd niet onder het zadel geweest, en k rij hem nu pas 2 weken, dus we moeten nog veel trainen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:03

Maar wanneer je je teugels op maat neemt én je hand naar voren geeft zal hij dit niet doen :) Hierdoor zal hij ook evenwichtiger worden & kan jij weer lekkerder zitten omdat al die beweging dan wat stabiliseert.
Het hoeft ook helemaal niet perfect te zijn joh, ik geef gewoon tips waarvan ik hoop dat je er iets aan hebt :D

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:07

Dankje voor de tips, maar veel heb ik er gewoon niet aan...
Dat werkt bij jou paarden, maar ieder paard is anders, en ik rij normaal ook met kortere teugels en handen meer naar voren zoals jij zegt, maar bij hem werkt dat dus gewoon niet.
En hij is wel evenwichtig, hij heeft gewoon veel beweging in zn lijf, hijs heel erg losjes.

Marije_Kaoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:41

Leuke pony!
Voor een paar weken rijden ziet het er al goed uit.
Let wel op dat je niet te veel met je handen terugwerkt en je armen te stijf houdt, maar verder heel netjes ;)

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:44

Leuke arabier! :D
Let erop dat je teugels niet te lang worden. En je rug is wel iets te hol.

judith38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:10

Wat een leukerd zeg.... hij heeft er ook echt plezier in.. vind het super knap dat jullie al zo stel zijn na een paar weken... gewoon lekker doorgaan hoor:)

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:45

leuk paardje,
voor zo'n korte tijd dat je hem hebt en zo lang dat hij stilgestaan heeft vind ik het je erg goed doen!

x

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:55

ikwil het niet verpesten :)
haha dashje heb ik ook nog verzorgt lief istie he :)
maar hij is het laatste half jaar wel onder het zadel geweest hoor een vriendin van mij heeft hem gedaan, en kleine priscilla heeft hem wel gereden nog . al met al ziet het er wel goed uit op een paar schoonheidsfoutjes na

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:30

hartstikke leuk joh! met strekken loopt hij iets te diep daardoor gaat hij op de voorhand lopen en kan ie niet goed strekken voor de rest leuk hoor! succes met hem!

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:36

Leuk beestje, commentaar wat ik wilde geven is allemaal al gegeven!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:07

love_shyboy schreef:
Dankje voor de tips, maar veel heb ik er gewoon niet aan...
Dat werkt bij jou paarden, maar ieder paard is anders, en ik rij normaal ook met kortere teugels en handen meer naar voren zoals jij zegt, maar bij hem werkt dat dus gewoon niet.
En hij is wel evenwichtig, hij heeft gewoon veel beweging in zn lijf, hijs heel erg losjes.

Dat kan zeker kloppen. Toen mijn Arabiertje net ingereden was was ze ook helemaal niet fijn te rijden als ik mijn teugels korter pakte.
Weet niet of het aan het ras ligt hoor, maar ik heb er ook last van gehad. Heb heel lang gereden met lange teugels.
Nu kan ik ze steeds een stukje korter pakken, heel langzaam aan!

Mooie Arabier heb je! Probeer te zorgen dat z'n koppie niet kantelt, verder toppie!
Hij heeft een mooie galop zo te zien, die van mijn Arabier is erg vlak (en dat is heel lastig)! :)