Floor op oefenwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Floor op oefenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:03

Nou na twijfelen of ik het hier zou zetten of ITP toch maar hier.
Moet eerlijk bekennen dat ik de "mooiste" foto's had uitgekozen maar nog genoeg om aan te werken en toch paar "mindere " foto's.

Even over Floor. Floor is niet van mij maar van een vriendin. Ik ben Floor in 2009 bij gaan rijden toen mijn vriendin zwanger was van haar eerste kindje en ben door blijven rijden. Niet meer wekelijks maar wanneer ik kan ga ik er een keer een rondje op doen.
Ook ben ik in die periode een keer wezen kijken met Floor bij een oefenwedstrijd en heb toen plots ook meegedaan.
Verder is Floor onbekend met wedstrijd. Rijden dus B dressuur.
Floor is een fries die toch wel een "kop " erop heeft en als er spanning is dan is het moeilijk eruit te krijgen en maakt ze zich enorm sterk in de nek.
Rijd haar niet heel vaak.

Ik kwam dan ook de bak binnen en gelijk boem dit is eng. Het heeft minuten geduurt voor ik haar achter in de bak had en rond gekregen heb met hulp van mijn vriendin en nog een vriendin. Die zijn uiteindelijk maar aan het einde van de bak gaan staan.

Zelf ben ik met mijn eigen paard L1 dressuur op het moment maar dat paard ligt er helaas even uit.

Waar we tegen aanlopen:
- ze kanteld het hoofd met regelmaat,
- Stelling is soms ver te zoeken
- spanning
- rechter galop springt ze vaak moeilijk aan. In eerste proef overkruist en tweede zat ze wel goed maar kost veel moeite. Gaat echter al beter want nog geen 2 maanden geleden sprong ze nog helemaal niet goed aan

meet Floor:

Afbeelding

Afbeelding
Zo kwam ik dus binnen

Afbeelding
Zo liep ze erna even maar was helaas een moment.

Afbeelding
dit was wel in de proef

Afbeelding

Afbeelding
Dit was dus rechts aanspringen in eerste proef.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier moet ik op mijn kont blijven zitten

Afbeelding
Ik was zeer blij dat ik de eerste proef rond gekomen was en uitgereden heb. Koste enorme moeite en was echt trots op Floor.

Afbeelding

Afbeelding
Hier het kantelen van het hoofd

Afbeelding
Goede rechter galop in tweede proef *\o/*

Afbeelding

Afbeelding
kanteld hoofd weer volgens mij was dit inzet of tijdens grote volte hals strekken

Nou dit waren ze. Hoop dat jullie beetje lief zijn voor me. :o

Ntlie_

Re: Floor op oefenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:06

Haha, ik was altijd in de veronderstelling dat Floor een haflinger was! :o
Stond ook even gek te kijken toen ik deze foto's voorbij zag komen.. :))

Vind het er over het algemeen netjes uitzien hoor, let vooral op je eigen houding (en dan met name in galop) maar verder zijn jullie een leuke combi hoor!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:11

Wat mij het meest opvalt zijn je armen, probeer die meer langs je lichaam te plaatsen.

Verder vind ik het helemaal iet verkeerd voor zo'n eerste wedstrijd :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:16

haha dank je wel hoor.
Het is idd een Fries

Mijn houding moet ik idd erg aan werken en mijn armen/ handen ook ja. Vergat ik er nog boven te zetten. WE gaan er verder mee aan de slag

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:22

Probeer rechtop te blijven zitten in een trotse houding en armen proberen bij je lichaam te houden en niet je armen strekken. Handen rechtop houden, duimen het hoogste punt. Je beugels lijken ook wat kort op de foto's. Leuk paard zeg, ik wist helemaal niet dat je er nog een reed.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:47

Het valt nog best mee vind ik. Na de tekste gelezen te hebben dacht ik: Nou komt het...Maar het valt alles mee hoor.
Probeer, zoals al gezegd hier, recht te zitten. Met het aanspringen in galop ga je compleet scheef zitten en dat maakt het voor Floor ook niet makkelijker om aan te springen in galop. Verder je handen mooi rechtop houden en gelijk. Op de foto waar Floor haar hoofd kantelt heb jij ook je handen heel ongelijk, ik denk dat het kantelen wel eens daar vandaan kan komen.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:00

Ziet er leuk uit Tyke!

en moooie naam heeft dat paard! :D

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:50

Ziet er heel goed uit,, maar indendaad mag je nog wel wat trotser op je paard zitten!!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:57

Ziet er netjes uit!
Let er alleen wel op dat je niet te veel inzakt.

Zou ik mogen vragen waarom je sporen draagt?
Ik vind namelijk dat je je tenen heel ver naar buiten draait waardoor je je paard de hele tijd aan het prikken bent, zonder reden.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:43

Hoi hoi,
Leuk dat je zo trots op het paardje was.

Met galop aanspringen zit je idd enorm scheef. Misschien wordt dit beeld versterkt door de foto's.
Ik zou hier eerst iets aan doen voordat ik een paard zou aanleren om goed aan te galopperen. Je kunt ook longeren en dan galop-overgangen maken, zodat je zelf niet in de weg zit.

Verder (vat dit als positieve kritiek op) loopt je paard totaal u-i-t- e-l-k-a-a-r. Op 1 foto (ook galop aanspringen) is dit heel duidelijk te zien. Het valt ook niet mee met een Fries ;) , maar wat je kunt oefenen zijn overgangen. Sluit 'm van voren wat meer op en rijd heel veel overgangen zodat je paard SNEL wordt. Automatisch gaat 'ie dan ook meer aan elkaar lopen.

Succes!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:45

Oja, nu ik de foto's nog eens bekijk komt dit woord in me op: controle.
Of eigenlijk.....heb je te weinig controle. Je moet je paard meer onder je laten lopen, hoe zeg ik dat....ehm....jij bepaalt het tempo!
Houd 'm bij je....en als hij harder wil ga jij langzaam...en andersom.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:13

Bedankt allemaal voor het commentaar.

Probeer toch even te reageren. Neem het wel op als positieve kritiek hoor ghihi.

Betreft het scheef zitten: ik zit niet fijn op dit zadel. Zadel zakt teveel mee naar rechts.

Controle: die had ik wel hoor. tenminste ik kon haar goed terug rijden en voorwaarts rijden. Maar ze had enorme spanning. En op het laatst was ze helemaal op dus kon ze haast niet meer lopen.

En ja ik mag veel trotser gaan zitten. Maar dat is altijd al mijn probleem ghighi maar moet er aan werken.

Uit elkaar lopen: stukken wel idd. We zijn al druk bezig met overgangen rijden.

@vanky: mm jammer dat het zo oogt maar heb niet continue de spoor erin hoor. Maar met de spanning die ze had reageert ze soms niet goed op het been.

Betreft beugels: denk dat ik mijn knieen ook wat optrok want ze zaten voor mijn gevoel vrij lang.

Mijn handen had ik regelmatig ongelijk. Dat was ik me erg bewust tijdens het rijden. MAar het heeft me enorme moeite gekost om haar op de hoefslag te houden door de spanning die ze bij zich had.

We weten het hoor nog heeel veel werk. Denk ook niet dat ik ooit officieel start met haar. (al lijkt met het wel een uitdaging ghghi)
Ik rijd haar hooguit 1 keer per week maar laatste tijd nog niet eens. Binnenkort en nu ga ik haar wel weer wat meer rijden omdat mijn eigen paard eruit ligt.

Punten waren trouwens 168 en 164 :o

Super bedankt hoor we kunnen weer verders

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:37

Tyke schreef:
@vanky: mm jammer dat het zo oogt maar heb niet continue de spoor erin hoor. Maar met de spanning die ze had reageert ze soms niet goed op het been.

Dan mis je dus eigenlijk een stukje controle (reactie van paard op jou hulp)
Ik denk dat het ook een een stukje is van verkeerd losrijden.
Een keer been is weg, zo niet een tikje achter je kuit.
Draaft je paard aan dan gelijk wegrijden, reageert hij niet weer een tikje.
Terug nemen en weer je hulp geven. Zo nodig weer herhalen.

Ik vind je punten trouwens wel heel erg laag als ik de foto's zo zie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:45

Vanky schreef:
Tyke schreef:

Dan mis je dus eigenlijk een stukje controle (reactie van paard op jou hulp)
Ik denk dat het ook een een stukje is van verkeerd losrijden.
Een keer been is weg, zo niet een tikje achter je kuit.
Draaft je paard aan dan gelijk wegrijden, reageert hij niet weer een tikje.
Terug nemen en weer je hulp geven. Zo nodig weer herhalen.

Ik vind je punten trouwens wel heel erg laag als ik de foto's zo zie.

Hoe kan je nu vanaf deze foto's zien of de proeven laag gejureerd zijn?
In de B wordt vooral gejureerd op de figuren/op de letter rijden. Ik kan aan de hand van deze foto's niet zien hoe de proef er uit zag.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:17

Electra63 schreef:
In de B wordt vooral gejureerd op de figuren/op de letter rijden. Ik kan aan de hand van deze foto's niet zien hoe de proef er uit zag.

Ik reed in de B ook niet perfect. Heb daar nooit commentaar op gehad, alleen op de stelling en nagevelijkheid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:46

Vanky schreef:
Electra63 schreef:

Ik reed in de B ook niet perfect. Heb daar nooit commentaar op gehad, alleen op de stelling en nagevelijkheid.

Je hoeft ook niet perfect te rijden (waar zeg ik dat?), maar je kan op deze foto's niet zien of de voltes bijv. mooi rond zijn, of het paard goed rechtgesteld is met hand veranderen, of de overgangen netjes zijn. M.a.w. ik vind dat je van wat foto's moeilijk kan zien of punten terecht of onterecht zijn.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:24

ik bevestig hier even bij dat de punten terecht waren hoor. De foto's zien er beter uit als dat het voelde.
Heb grootste gedeelte met verkeerde stelling rond gereden door de spanning. met moeite kon ik haar op de hoefslag houden soms
Voltes waren daardoor (vooral galop) niet super rond.
Soms was het netjes.

nee de punten hoor je mij niet over hoor :')

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:16

Wat leuk Marjolein om foto's van jou en Floor te zien. Paard heeft moeite met zijn balans, en dat jij niet lekker in het zadel zit is daarin niet bevordelijk, je kan haar nu niet ondersteunen waar het nodig is. Omdat het een paard van een ander is, is dat een factor waar je zelf geen invloed op hebt :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:12

Tyke schreef:
ik bevestig hier even bij dat de punten terecht waren hoor. De foto's zien er beter uit als dat het voelde.
Heb grootste gedeelte met verkeerde stelling rond gereden door de spanning. met moeite kon ik haar op de hoefslag houden soms
Voltes waren daardoor (vooral galop) niet super rond.
Soms was het netjes.

nee de punten hoor je mij niet over hoor :')

Ik bedoelde het ook niet rot hoor.
IMO kan je punten niet goed beoordelen aan de hand van foto's.
Maar verder veel succes.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:34

nee begrijp dat je het niet rot bedoelde hoor. Ik vind het ook moeilijk te beoordelen van foto's af.

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:05

oei ja, lijkt me geen makkelijke om nagefelijk te rijden. Is typisch voor friezen. Maar daar valt gelukkig wel aan te rijden. Lekker laag/rond instellen. Veel proberen stelling te vragen, veel volte werk. Hij moet zelf je hand op gaan zoeken, met zn neusje naar beneden. Als hij dan zich zo oprekt, dan wordt het makkelijker voor met met nagefelijk rijden.

SUCCES!

Marije_Kaoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:59

Leuk beestje!
Als je hoger in de dressuur wilt, zal je misschien aan de aanleuning moeten werken, maar het is echt een leuke combinatie :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 02:24

Ik denk niet dat ik haar officieel ga starten maar je weet het maar nooit.

Ze zoekt het zelf ook wel op hoor mijn hand. Maar niet altijd. Als ze haar nek erop zet is ze amper nageeflijk te rijden. DAn is ze erg sterk en heeft haar eigen willetje.
Rijd er ook niet zo heel vaak op. Nu misschien weer wat meer.
Ga vrijdag weer lekker rijden op haar.

(sorry trouwens late reactie maar ben paar dagen weggeweest. )

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:02

ja over dat zadel was het eerste wat ik zag. misschien een ander zadel? zadel is het belangrijkste wat je al kunt veranderen, als jij namelijk scheef zit moet je paar dat herstellen door naar rechts te gaan hangen waardoor hij nooit in de goede galop aan kan springen

verder super leuke fries en je houding komt ook een beetje door het zadel (uit ervaring) maar jullie komen er wel!!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:05

klopt maar het is niet mijn paard en ook niet mijn zadel.
Degene die er zelf op rijd hangt minder scheef.

het is overigens een moeilijke tante om een zadel te vinden. Maar ze is wel op zoek.
Zelf rijd ik ook op een ander zadel op dit paard normaal maar omdat ik in de organisatie zat van deze oefenwedstrijd is ze met haar zadel gekomen. Was wat makkelijker.

Maar het aanspringen rechter galop is al 75 procent verbeterd hoor . maar door alle spanning erbij wordt het ook wat moeilijker.

Maar we werken eraan. Ook aan ander zadel