Ik weet WAT ik moet doen, maar HOE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cavaleiro

Ik weet WAT ik moet doen, maar HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:25

Hallo allemaal!
Allereerst bedankt voor het bekijken van dit topic!

Ik rijd nu bijna 1 jaar paard, één keer per week op een manege in een groep van 10 personen, op manegepaarden.
Ik zelf heb het idee dat ik er niet veel mee opschiet. Ik wil ontzettend graag goed kunnen rijden en verstand van paarden krijgen, zodat ik met het rijden EN met de verzorging volledig op het paard waar ik op zit in kan spelen, en mij wordt wel verteld WAT ik moet doen, maar niet HOE!

Bijvoorbeeld: Ik zit regelmatig op een paard die heerlijk voorwaards is! Daar heb ik helemaal geen problemen mee, dat is juist lekker! Alleen moeten ze wel weer teruggaan zodra ik dat aangeef, maar dat doet ze niet! Ik heb vanalles geprobeerd: voltes, zwaar zitten, stem gebruiken, kneepjes in de teugel, rukjes aan de teugel, enz. Je kan het zo gek niet verzinnen!

Nu zat ik te denken: Misschien kan ik ervoor zorgen dat ze nagevelijker gaan rijden, zoals de topics van aan de teugel enzo. Maar kan ik dat leren, aangezien ik zo weinig (en nog erg kort) rijd, en ook geen persoonlijke aandacht in de les krijg? Ik heb zo'n beetje dat hele topic doorgelezen over aan de teugel, maar ik word er niet echt veel wijs van. Er wordt wel gezegd WAT je moet doen, maar kan iemand mij vertellen HOE ik dat moet doen? HOE ontwikkel ik het gevoel dat ik ervoor nodig heb? Ik heb zelf het idee dat dat me niet gaat lukken, één keer per week op een manegepaard..!

Kan iemand me pleazze helpen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ik weet WAT ik moet doen, maar HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:31

Misschien kun je een verzorgpaard zoeken waar je les mee kunt nemen? Toen ik op mijn zestiende voor het eerst een verzorgpony kreeg ging er een wereld voor me open. Niet alleen qua rijden, maar ook in de verzorging en alles wat er verder nog bij hoort. Meestal zijn eigen paarden beter aan de hulpen; dan leer je veel meer dan op een doorsnee manegepaard. Gewoon eens kijken op marktplaats (evt zelf een advertentie zetten) of hang briefjes op in de supermarkt, plaatselijke manege. Langsgaan bij mensen kan natuurlijk ook. Succes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:32

Hoi. Allereerst vind ik je leergierigheid geweldig! Daarnaast vind ik dat je al een heel heldere analyse hebt gemaakt van je probleem. Om echt goed te leren rijden is persoonlijke aandacht van een instructeur wel belangrijk. Mijn tip: als je écht goed wilt leren rijden: zoek een goed geschoolde verzorgpony / paard, wordt lid van een rijvereniging die verenigingslessen geven ( door goede instructeurs) en neem met enige regelmaat ( hoeft echt niet wekelijks) een priveles.
Als dat niet mogelijk is: manege zoeken met kleinere groepen, vragen of je een periode lang op het zelfde paard mag rijden ( zodat je iets op kunt bouwen), een paard leasen, iets vaker rijden ( in kleinere groepen) en ook hier weer: zo nu en dan een priveles van een goede instructeur. Succes ermee, en blijf vooral zo leergierig als je nu bent!

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:38

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!!
Ik had inderdaad een advertentie op marktplaats gezet, en heb verschillende reacties gehad, maar de meesten waren te ver weg. Eentje ging bijna door (3 gelderse merries) maar op het laatste moment ook weer niet...:( Privélessen zijn inderdaad belangrijk denk ik, alleen moet je daar wel weer voldoende geld voor hebben + een paard. Ik zou zo nodig in een andere groep geplaatst kunnen worden. Een groep van ongeveer 5 personen, dat is al een vooruitgang! Maar mijn streven is een verzorgpaard!

Dus zou het helpen als ik telkens op hetzelfde manegepaard in een les van 5 personen zou zitten? Het is niet ideaal maar op zijn minst iets...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:46

ja, ik denk wel dat dat helpt, het is niet ideaal, maar een kleinere groep en een tijdje een vast paard gaat helpen ( dan kun je ook wat "naar elkaar toe groeien"). Wel kijken of je dan een fijn geschoold paard kunt rijden ( en niet het meest lastige / meest vastgereden paard, of het paard waar eigenlijk niemand op wil door allerlei problemen. Je leert dan misschien wel problemen oplossen, maar als beginnend ruiter moet je de kans krijgen te leren van je paard, in plaats van andersom) .
Vertel je instructuer wat je ambities zijn. Wees daar gewoon heel duidelijk in. Je wil netjes, goed leren paardrijden ,je wilt goed uitgelegd krijgen HOE je verschillende dingen moet doen, en je wilt feedback op hoe je de verschillende dingen doet ( en niet "alleen maar" rondjes rijden.
Een goede instructeur gaat dit leuk vinden! ( een slechtere, of minder geinspireerde instructeur vind jouw dan misschien "lastig" oid. Direct een andere zoeken als dat zo is.) Enne; op jouw manege misschien een briefje ophangen waarin je aangeeft dat je een verzorgpaard / bijrijd paard zoekt?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:49

Je hebt pb

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:53

Het paard is een zeer voorwaardse merrie... maar een echte schat!! Ze wordt (nog) niet zoveel bereden omdat ze net nieuw is op de manege. Als ik in die andere groep ga, krijg ik wel een andere instructrice, dus ik zal even informeren naar de mening van haar lesklanten! :D
Ik kan het mijn instructrice wel vertellen, maar zou dat veel verschil uitmaken? Ik bedoel: ze moet op iedereen in de les letten, want iedereen wil denk ik zo goed mogelijk leren rijden!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:50

Ze moet inderdaad op iedereen letten, en in mijn ogen betekent dat: iedereen op maat instructie geven!
dus gewoon je wensen aangeven hoor ( laten we wel wezen: je betaald ervoor!!)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:59

ik zou privé les nemen ik had hetzelfde als jou want ik zat in een groepsles en vond dat ik haast geen persoonlijke aandacht deed. 2 privé lessen gehad en ik kreeg van iedereen complimenten dat ik goed kon rijde :D
Maar over dat aan de teugel. Ik weet wel hoe ik het misschien duidelijk kan uitleggen maar dan heb je dus hetzelfde als je in die topics leest. ;)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:01

ik heb trouwens prive les op een manege paard. Die me is toegewezen. :) maar een privé les kun je beginnen met een half uur want prive is heeel intensief. :D voor een half uur betaal ik 20euro

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:09

Ik snap wat je bedoelt. Ik wilde ook altijd de pony's aan de teugel krijgen, op een diervriendelijka manier -niet zoals iedereen in mijn les-. Maar hier was in de les zeg maar te weinig ruimte voor, om het helemaal op 1 persoons te richten voor een lange tijd.

Nu heb ik sinds 6 maanden een lease-paard. Een enorm verschil! Ik rijdt nu dan ook 4 keer per week en heb eens in de 2 weken les. Op een gegeven moment gebeurd het gewoon met het lessen. Dan in een keer (had ik tenminste) was er het gevoel en liep ze aan de teugel. Niet lang, maar toch even. Voor mij was dit zo'n enorme boost voor het rijden! Na die ene keer, heb ik er gevoel voor gekregen. Niet buitengewoon ofzo, maar je krijgt dan het gevoel van hoe het paard dan moet lopen om het zover te krijgen, wat je moet doen, enzovoort.

Maar even terug naar jou. :o Ik zou het anders even met je instructrice bespreken. Misschien last zij dan tegen betaling wel een privé-les voor je in of helpt ze jou meer in datgene wat jij wilt bereiken. Ga anders op zoek naar een verzorgpaard, dit kan ook erg helpen ;)
Maar onthoud wel dat het rijden niet helemaal om het aan de teugel rijden gaat! Houdt er plezier in en ga je niet opeens maar op 1 ding vestigen. Het komt vanzelf ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:18

Wat ik al heel erg in jou waardeer, is dat je na pas een jaar rijles door wil en nu al snapt,dat dit waar je mee bezig bent, toch niet helemaal de juiste weg is!
Ik zou toch vragen aan je instructrice of ze je wat meer wil helpen in de les, uiteindelijk betaal je daar ook voor!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:41

@aerdenhout1: daar was ik ook zo van onder de indruk! Dus TS: qua mentaliteit/ inzicht en vermogen tot zelf nadenken en je een mening vormen: niets veranderen!!

En TS inderdaad, nogmaals; Je betááld voor je les, onthoudt dat goed. Het is niet zo dat je dankbaar moet zijn dat je mág rijden. Als jij netjes wil leren rijden, zoals het hoort, en echt ruitergevoel wil ontwikkelen dan moet jouw instructeur daar naar mijn mening alleen maar héél blij mee zijn. En, even er vanuit gaande dat jouw instructeur zijn/haar werk doet omdat hij/zij het leuk vind, dan zullen ze blij zijn als je dit zo aan geeft hoor!
En als de groepsgrootte volgens je instructeur te groot is om tegenmoet te komen aan jouw wensen: dan moet jij je afvragen of jij je geld er dan nog aan uit wil geven, of dat je gaat kijken waar je voor hetzelfde, of misschien iets meer, geld beter les kunt krijgen.

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:30

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ben al veel langer met paarden bezig dan ik ze berijd! Het was nooit mogelijk, vanwege geld enzo. Maar nu kon ik net deze lessen zelf betalen, dus ben ik begonnen met serieuse lessen. Maar dat valt dus een beetje tegen! Niet vanwege het rijden, want dat is fantastisch! Maar vanwege de hoeveelheid die ik leer... Maar ik zal mijn instructrice vertellen wat ik graag zou willen en ik ga hard op zoek naar een verzorgpaard! Al is dat in mijn buurt redelijk moeilijk; er staan wel wat paarden, maar de meesten wordt al veel aandacht gegeven!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:33

Probeer dat voorwaartse paard wat langzamer te laten lopen, een paard dat heel voorwaarts is is vaak wat gespannen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:48

idd meer rijden dan 1x per week, en idd ook privéles af en toe.
En mssn uitkijken naar een beter paardje, neem zeker geen jonkie want die gaat jou uitproberen en dan heb je je handen daar al mee vol, en komt er van het eigenlijke rijden niet veel meer in huis.
Een goed opgeleid paard van 8 à 10jaar is zeker een goede keuze.
Maar paardrijden is veel moeilijker dan het eruit ziet, 1jaar les op een manége 1x/week is dus echt nog het prille begin
Je hebt nu bij wijze van spreken kennis gemaakt met het paardrijden, het echte rijden is nu iets waar je stilletjes aan mee kan gaan starten.
Ik bedoel dit echt niet aanvallend hoor, das gewoon normaal , een mensenleven is eigenlijk te kort om goed te leren paardrijden zelfs al rij je dagelijks.
Maar idd niet iedereen kan dagelijks rijden en daarbij dan nog heel veel les nemen, maar je begrijpt dan ook de verschillen die er dan kunnen optreden.
Vergelijk het met een beetje gaan joggen af en toe een rondje rond het park, maar das nog een heel verschil met een echte marathon gaan lopen hé. Als je voor dat laatste kiest dan is dagelijks trainen een noodzaak.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:57

Als een verzorgpaard op zich laat wachten, en de lessen blijven matig, denk ik dat je er ook al veel aan kunt hebben om bij andere lessen gewoon te kijken.

Volgens mij heb je een behoorlijk goed inzicht en kun jij ook wel leren van wat je ziet. Dus gewoon kijken bij lessen, wát maakt nou dat de een beter rijdt dan de ander, hóe reageren paarden op bepaalde hulpen, wat zie je gebeuren als de ruiters de aanwijzingen van de instructie opvolgen?

Voel je overigens ook nooit bezwaard om dan na een les op iemand af te stappen en aan te spreken met iets als "ik heb jou zien rijden, en ik zag dat jij dat paard heel gemakkelijk kunt laten ontspannen. Ik ben zo ver nog niet en wil graag van je leren, hoe deed je dat?"

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:59

Chapeau voor je insteek, Cavaleiro +:)+
Met zo'n motivatie, denk ik dat je instructrice je heel graag verder zal helpen wanneer je dit aan haar voorlegt!

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 20:27

Jullie zijn allemaal super!

@aeolusnr1
Goeie uitleg! Ik snap het hoor! ;) En ik denk inderdaad dat dat waar is!

@delerium
Yes, dat ga ik zeker doen!! Ik leer inderdaad dingen door gewoon te kijken en te luisteren, dat heb ik al veel met andere sporten meegemaakt! :D Al is een sport met dieren wel iets anders dan bijv. turnen of jiu jitsu (wat ik hiervoor deed:P)

@JPS
Dankje! :D Ik hoop het!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:28

TS, je bent een toppertje +:)+
Met jouw insteek kun je zó onwijs veel leren!

Wat betreft verzorgpaard zou ik idd een goed opgeleid sportpaard aanraden, daar heb je het meest aan om van te leren. Niet een heel sensibel dier, maar wel een die eerlijk is, zijn sporen verdiend heeft om het zo maar te zeggen. Veel mensen zoeken iemand voor een jong paard, maar ook oudere paarden zijn echt wel te vinden. En met jouw instelling denk ik echt wel dat je iets leuks kunt vinden. Misschien gaat er wat tijd overheen, maar het komt wel.......

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:50

Super toch als je zo graag wilt!? Van vragen wordt je wijs :j
Toen ik na 4 jaar op een manege, het ook zat begon te worden, heb ik een verzorg/bijrijdpaard gezocht, voor wat meer uitdaging.
Uitdaging heb ik gekregen met m'n super bijrijdpaardje <3 ! Dat zou ik ook doen als ik jou was! ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:57

Waar woon je eigenlijk? Als het hier is, misschien heb ik wel iets.