Mijn paard wil niet galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Mijn paard wil niet galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 14:31

Ik heb sins een kleine 3 maand een eigen paard. ze is 4 jaar bijna 5 en kent eigelijk alles wel. ik longeer haar eerst 10 minutten en dan ga ik rijden op heb egin gingen we eerst aan longeer touw draven en na een weekje proberen te galloperen. dit ging steeds per dag beter. toen ging ik los rijden in een stuk afgezet weiland. en ging ik los stappen en draven, galop deden we nog aan longeertouw.
maar sins 2 weken vertikt ze het om te galloperen. ik geef veel been gebruik zweep maar ze reageerd nergens na maakt haar nie uit.
ik vind dit eiglijk niet leuk meer want wat ik ook doe en probeer het lukt gewoon niet.
hebben jullie tips? of iets?

Alvast bedankt,

ZoZenn

Re: Mijn paard wil niet galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:02

Ik denk dat ze het even niet meer snapt en dat ze alleen maar in de war raakt van je been en zweep.
Hou er gewoon even mee op en vaag de galop een paar x niet van haar, vraag het dan een paar keer aan de longeerlijn en beloon uitvoerig bij elke sprong. Als ze het dan weer doet kun je het weer rustig proberen onder het zadel en alleen met stem.
Hoop dat je er wat aan hebt :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 15:05

Wolferus schreef:
Ik denk dat ze het even niet meer snapt en dat ze alleen maar in de war raakt van je been en zweep.
Hou er gewoon even mee op en vaag de galop een paar x niet van haar, vraag het dan een paar keer aan de longeerlijn en beloon uitvoerig bij elke sprong. Als ze het dan weer doet kun je het weer rustig proberen onder het zadel en alleen met stem.

Ik had eerst ook geprobeerd met zo minmogelijk beenhulpen want eerst deed ze het wel,
daarna dacht ik laat eff een paar dagen niets doen maar als ik ga longeren doet ze het ook nie dan springt ze ineens om en gaat ze de andere kant op

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:43

RianneP schreef:
Wolferus schreef:

Ik had eerst ook geprobeerd met zo minmogelijk beenhulpen want eerst deed ze het wel,
daarna dacht ik laat eff een paar dagen niets doen maar als ik ga longeren doet ze het ook nie dan springt ze ineens om en gaat ze de andere kant op

Als ze omspringt heeft ze er dus geen zin in. Wees duidelijk de baas, nu kan ze doen wat ze wil. Dus geef haar even flink op haar donder, geen gekloot. (Even niet echt netjes gezegd..) Gewoon inderdaad rustig aan, even jullie vertrouwen weer een beetje opbouwen. Daarna gewoon met alle geduld aan de longe laten galopperen, met een duidelijke (stem)hulp. Als dat goed bevestigd is, kan je diezelfde (stem)hulp ook onder het zadel gaan gebruiken. Maar haar absoluut niet opjagen!
Succes

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:45

Op verkeerde been lichtrijden en been geven ;)
Dat helpt ook bij jonge paarden die galophulpen nog niet snappen ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:47

Ik denk dat jou rijkunst een beetje tekort schiet?
Misschien kan je het beter samen doen, met iemand die je daar echt goed bij kan helpen, een goede instructeur dus.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:51

wat voor hulpen gebruik je?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:54

Lydian schreef:
RianneP schreef:

Als ze omspringt heeft ze er dus geen zin in. Wees duidelijk de baas, nu kan ze doen wat ze wil. Dus geef haar even flink op haar donder, geen gekloot. (Even niet echt netjes gezegd..) Gewoon inderdaad rustig aan, even jullie vertrouwen weer een beetje opbouwen. Daarna gewoon met alle geduld aan de longe laten galopperen, met een duidelijke (stem)hulp. Als dat goed bevestigd is, kan je diezelfde (stem)hulp ook onder het zadel gaan gebruiken. Maar haar absoluut niet opjagen!
Succes

omspringen betekent heus niet dat een paard geen zin heeft, wat dacht je van een jong paard die het nog niet aan kan kwa bespiering
of een paard wat iets mankeert, of een rijkunstig probleem

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:17

Ik ga er van uit dat het paard van de TS, net zoals ze zelf zegt, alles beheerst. Dit paard is dominant.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:49

knap dat je dit vanaf je pc kunt zien

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:52

Lydian schreef:
Ik ga er van uit dat het paard van de TS, net zoals ze zelf zegt, alles beheerst. Dit paard is dominant.

of kan het gevraagde niet..... :+

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:01

mariska32 schreef:
Lydian schreef:

of kan het gevraagde niet..... :+

Dat laatstse denk ik ook eigenlijk, en dat de rijkunst van TS ook nog niet zover is. TS laat haar eens door een goede ruiter rijden dan kun je zien of het paard het nog niet kan of dat jij het nog niet kan. Heb je les? Dat is toch wel een eerste vereiste wil je verder komen en een goed getraind paard krijgen. Ik lees verder niets in de op wat op dominantie zou wijzen.

lindsey_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:09

hey rianne,
heb je al geprobeerd om er een ander paard voor te zetten die goed kan galopperen. Net als wat wolvenrus zij als ze het niet snapt. dan kan een ander paard helpen hoop een reactie te krijgen en als je het probeer hoe het gegaan is lindsey

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:18

lindsey_pony schreef:
hey rianne,
heb je al geprobeerd om er een ander paard voor te zetten die goed kan galopperen. Net als wat wolvenrus zij als ze het niet snapt. dan kan een ander paard helpen hoop een reactie te krijgen en als je het probeer hoe het gegaan is lindsey

deze tip begrijp ik ook niet helemaal }:0

volgens mij is het hier belangrijk dat ts les krijgt, zodat ze samen met instruktie de problemen op kan lossen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:29

Heel veel been geven, blijven lichtrijden. Desnoods even iemand met een longeerzweep in het midden die hem het laatste zetje kan geven. Je kan eventueel ook een klein sprongetje maken en daaruit doorgalopperen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:15

Henkjan schreef:
Heel veel been geven, blijven lichtrijden. Desnoods even iemand met een longeerzweep in het midden die hem het laatste zetje kan geven. Je kan eventueel ook een klein sprongetje maken en daaruit doorgalopperen.

Precies, gewoon steeds wat harder gaan draven. Blijven lichtrijden en dan het liefst als je uit een bocht de lange zijde opgaat net wat extra been geven. Meestal vallen ze dan wel in galop.
Wanneer dit een tijdje goed gaat kan je je hulp gaan verfijnen en weer gaan doorzitten.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:30

RianneP schreef:
Ik heb sins een kleine 3 maand een eigen paard. ze is 4 jaar bijna 5 en kent eigelijk alles wel. ik longeer haar eerst 10 minutten en dan ga ik rijden op heb egin gingen we eerst aan longeer touw draven en na een weekje proberen te galloperen. dit ging steeds per dag beter. toen ging ik los rijden in een stuk afgezet weiland. en ging ik los stappen en draven, galop deden we nog aan longeertouw.
maar sins 2 weken vertikt ze het om te galloperen. ik geef veel been gebruik zweep maar ze reageerd nergens na maakt haar nie uit.
ik vind dit eiglijk niet leuk meer want wat ik ook doe en probeer het lukt gewoon niet.
hebben jullie tips? of iets?

Nu heb ik nog een probleem, ze wil niet meer aandraven, hoe meer been ik geef het maakt haar allemaal niet uit, gebruik ik zweep en tik ik op kont dan gaat ze stil staan probeer ik zonder been en zweep en veel met steemgeluid helpt allemaal nie!!.

Alvast bedankt,

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:39

Wees vooral duidelijk naar je paard toe.

Harder draven ben ik geen voorstander van, dan is het voor het paard des te moeilijker om in galop aan te springen.

Zorg bij het aanspringen dat je je binnenhand opent ( hierdoor kan het achterbeen naar voren gaan en kan het paard aanspringen) Geef 2 x been geen reactie een tik op de kont. Blijf dit ook herhalen in andere gangen. Wanneer hij/zij naar het been luisterd beloon je. Zorg altijd dat je je stem gebruik bij de overgangen, zo maak je het voor jezelf makkelijker.

Heb je geen filmpje van het rijden, stap draf en galop. Ik kan jou wel tips geven maar wil graag eerst weten hoe je rijd en wat je goed doet of wat er verbeterd moet worden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:42

lindsey_pony schreef:
hey rianne,

lijkt me levensgevaarlijk hooor ;)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:04

FLIP123 schreef:

Harder draven ben ik geen voorstander van, dan is het voor het paard des te moeilijker om in galop aan te springen.

Zorg bij het aanspringen dat je je binnenhand opent ( hierdoor kan het achterbeen naar voren gaan en kan het paard aanspringen) Geef 2 x been geen reactie een tik op de kont. Blijf dit ook herhalen in andere gangen. Wanneer hij/zij naar het been luisterd beloon je. Zorg altijd dat je je stem gebruik bij de overgangen, zo maak je het voor jezelf makkelijker.

Heb je geen filmpje van het rijden, stap draf en galop. Ik kan jou wel tips geven maar wil graag eerst weten hoe je rijd en wat je goed doet of wat er verbeterd moet worden.

Ik heb wel filmpjes maar niet op pc toen ging het juist goed, ik zal kijken of ik met mobiel een filmpje kan maken en laat ik wel even zien, het kan gewoon niet mijn houding zijn want eerst deed ze het wel, ze zit ok veel met bit te klooien zou ze iets met tanden hebben? miss wisselen of haakjes of doppen op kiezzen? ik weet het nie

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:40

Wijs altijd met de vinger naar jezelf, naar de ruiter dus, het is niet het paard die in de fout gaat.
Het is niet omdat hij voorheen wel met jou galopeerde dat de fout niet bij jou zit hoor.
En idd niet harder gaan draven, eerder trager gaan draven en van daaruit aanspringen.
Les nemen.

RianneP schreef:
FLIP123 schreef:

Ik heb wel filmpjes maar niet op pc toen ging het juist goed, ik zal kijken of ik met mobiel een filmpje kan maken en laat ik wel even zien, het kan gewoon niet mijn houding zijn want eerst deed ze het wel, ze zit ok veel met bit te klooien zou ze iets met tanden hebben? miss wisselen of haakjes of doppen op kiezzen? ik weet het nie

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:48

wat zegt je instruktie hier van?

die kan dit veel beter beoordelen, die staat er tenslotte naast
maar kennelijk wil je weinig van de serieuse tips aannemen.