'Luxe' probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

'Luxe' probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 00:55

Hallo bokkers,

Mijn paard is na een dik jaar blessures eindelijk weer helemaal goed en ik ben sinds een maand weer aan het opbouwen onder het zadel. Vóór de blessures liep mijn merrie altijd met de rem er op en kon ze heel gereserveerd reageren op mijn beenhulpen. Met tempowisselingen en overgangen kon ik haar wel actief maken en liep ze vrijwel altijd lekker ontspannen en van mijn hand af.
Nu na de blessure is dit 180 graden gedraaid. Ik heb nu een paard wat overijverig is. Ik mag in de opbouwfase slechts 20 minuten rijden. Met instappen loopt ze meteen lekker ontspannen en actief door en rijden we wat figuren. Dan een ontspannen drafje voorwaarts-neerwaarts. Maar na een paar rondjes begint het al te komen: mevrouw wil galopperen! Ze springt de hele tijd aan en wordt zeer ongeduldig. Pas als ze rustig wacht (moeilijk!) mag ze galopperen. Maar in de draf na een paar rondjes galop wordt ze heet en sterk. Of ik nu op een volte draaf of op een rechte lijn. Steeds loopt ze onder me vandaan. Als ik een ophouding geef, komt ze meteen terug in tempo en maak ik mijn hand meteen weer zacht. Dit is voor haar weer aanleiding om het tempo te verhogen enz. Van tempowisselingen en overgangen wordt ze op het moment zo heet en ijverig, dat ik deze maar even achterwege laat. Ik vind het op zich niet erg dat ze zo graag voorwaarts wil, maar nu overdrijft ze vreselijk. Daarbij maakt ze zich soms ook hard in de kaak. Tussendoor stappen aan een lange teugel om de spanning af te laten vloeien, helpt. Maar als ik haar weer oppak, begint ze weer. Ze is van een gereserveerd paard veranderd in een overijverig paard. Waar ik natuurlijk ook erg blij om ben, maar dit is een hele nieuwe kant van haar en weet nog niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan. Zijgangen mag ik in de opbouwfase nog niet te veel rijden vanwege de aard van haar blessures. Ze staat de hele dag op de wei en krijgt een halve schep brok per dag. Overigens begin ik over een week weer met lessen, dus zal het ook zeker met mijn instructrice bespreken, maar wellicht zijn er meer bokkers met dit 'probleem'.

anneliesdj

Re: 'Luxe' probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:01

Rijd je haar dagelijks?
Ik zou beginnen met de brok te skippen en even longeren voor je erop gaat, dat ze even d'r energie eruit kan rennen zonder direkt moe te worden. Doe haar dan na het rijden 2 handjes brok voor de vitamientjes en als beloning.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:07

Ik denk dat ze echt te veel energie heeft. Tenminste, dat lijkt me het meest logisch, ze heeft 1 jaar niet gereden. Zoals anneliesdj zegt probeer voor het rijden al wat energie eruit te gooien door te longeren of haar los te laten rennen, misschien dat dat helpt!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 01:22

Ik rijd haar 4 keer en longeer haar 2 keer per week. Ze heeft één dag vrij waarop ze nog wel in de stapmolen komt. Ik weet niet of het alleen met teveel energie te maken heeft. Ik rijd nu sinds een maand, maar daarvoor is al een maand elke dag gelongeerd voor het opbouwen. Na die 20 minuten onder het zadel, loopt ze nog 20 minuten in de molen en is ze moe en voldaan. Ik vermoed dat het ook een mentale verandering bij haar is. Waar ze vroeger altijd op de rem liep (overigens de eerste 2 weken van het opbouwen onder het zadel liep ze ook op de rem) is ze nu ineens zo overijverig. (misschien heeft het ook wel te maken dat ze gewoon goed in haar lijf zit nu?) Ik kan in ieder geval proberen om haar brok achterwege te laten. Misschien dat dit wel helpt.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:04

Misschien kun je haar om de dag longeren. en af en toe lekker ontspannenrijden. ze heeft warschijnenlijk energie te veel.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:07

kan het ook zijn dat ze nog wegloopt voor pijn? of gewoon wegloopt voor druk?

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:11

Joltsje schreef:
kan het ook zijn dat ze nog wegloopt voor pijn? of gewoon wegloopt voor druk?

dat kan ook :) laar desnoots een da kijken..

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:55

Ik zou de brok niet achterwege laten hoor :n Het is zo weinig, dat merk je niet eens. Toch heeft een paard wat 6x per week moet werken en opgebouwd wordt, wel wat extra vitaminen en mineralen nodig.
Wat voor blessures heeft je paard gehad?
Er zijn twee opties; het werkelijke karakter van je paard komt boven, omdat ze zich nu erg goed voelt. OF ze heeft inderdaad nog pijn en probeert te vluchten. Wij kunnen vanaf de computer die inschatting niet voor jou maken. Probeer eens heel goed te kijken naar je paard en op te letten. Is ze 'vrolijk' heet of meer narrig?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:15

Tjuppie: de blessures begonnen met spierproblemen (verzuurd). Na vier maanden rust weer opgebouwd. Toen begon ze te bokken. Helemaal door de mangel gehaald en het enige wat de kliniek vond wat het bokken zou kunnen verklaren was een zeer lichte kissing spine tussen twee wervels. Weer rust en opgebouwd onder begeleiding van een goede fysio. Haar bevindingen waren dat ze eigenlijk helemaal geen last had van haar rug, maar vond een paar behoorlijke blokkades in haar hals en er waren problemen met het gebit. Na 3 maanden rust en behandelen, konden we weer rustig gaan rijden en dat ging goed. Helaas was de pech nog niet over en struikelde ze op de poetsplaats toen ze gesedeerd was voor het scheren met overrekte banden in de SI gewrichten tot gevolg. Vier maanden rust en behandeling in de kliniek. Daarna onder begeleiding van dezelfde fysio weer rustig opgebouwd aan de longeerlijn. Waarna we nu alweer een maand onder het zadel opbouwen. Ook nog een nieuw zadel aan laten meten wat nu eindelijk eens echt goed ligt. Ze is niet narrig, ze wil gewoon heel erg graag lopen. De rem is er totaal af (waar ik erg blij mee ben). Ze is goed aan het been en nageeflijk. Alleen ze kan niet wachten! Ze wil, ze wil, ze wil en wel meteen! Ongeduldig tot en met. Vroeger zwiepte ze heel erg met de staart, en gingen haar oren naar achter als ik been gaf, maar een voorwaartse reactie kwam er nauwelijks. Dat probleem heb ik nu helemaal niet meer. Ik ben dus ook niet geneigd om te denken dat ze nog ergens last van heeft. Haar hele lijf is zacht, aan de longe loopt ze lekker te stofzuigeren en zie je alle spieren op haar lijf deinen. Een heel fijn gezicht. Over een maand komt de fysio weer, dus zal dan wel horen of alles nog steeds goed gaat.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:19

Goed teken!
Maar dan ben ik bang dat je te maken hebt met het fenomeen van een paard dat volledig anders wordt wanneer hij zich goed voelt :+ En sommige mensen kunnen daar dan niet mee om gaan, omdat dat niet het paard is wat ze gekocht hebben :D Maar dat gaat jou vast wel lukken, met een beetje geduld. Er zit niets anders op dan voorlopig te longeren voor het rijden (mits dat ook helpt) en veel te oefenen. Het is nu zaak dat jij leert omgaan met het over-fanatieke gedrag :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:23

Pollux schreef:
Ik rijd haar 4 keer en longeer haar 2 keer per week. Ze heeft één dag vrij waarop ze nog wel in de stapmolen komt. Ik weet niet of het alleen met teveel energie te maken heeft. Ik rijd nu sinds een maand, maar daarvoor is al een maand elke dag gelongeerd voor het opbouwen. Na die 20 minuten onder het zadel, loopt ze nog 20 minuten in de molen en is ze moe en voldaan. Ik vermoed dat het ook een mentale verandering bij haar is. Waar ze vroeger altijd op de rem liep (overigens de eerste 2 weken van het opbouwen onder het zadel liep ze ook op de rem) is ze nu ineens zo overijverig. (misschien heeft het ook wel te maken dat ze gewoon goed in haar lijf zit nu?) Ik kan in ieder geval proberen om haar brok achterwege te laten. Misschien dat dit wel helpt.

En als je de molen en het rijden nu eens omwisseld?
Je kunt de molen perfekt gebruiken om je paard in warm te laten lopen, als je haar een singeltje omdoet kun je haar met een touwtje ook lekker over de rug laten lopen, tempo van de molen dan wel goed aanpassen aan haar lopen.
Je kunt dan bijvoorbeeld beginnen met 10 minuten los in de molen en daarna 10 minuten met zadel/singel en licht bijgezet, later kun je dat opvoeren naar 15 of 20 minuten met bijzet. Lekker warmlopen zonder belasting in een constant tempo en met een goed ruggebruik is altijd goed voor je training en zeker als zij misschien nog wat last heeft van spieren/rug of wat ook heb je hier veel baat bij.

Als je daarna gaat rijden heb je al een heerlijk los paard en kun je meteen lekker bezig omdat ze al warmgelopen is.
Evt. kun je dan na het rijden nog 10 minuten uitstappen in de molen, als ze tenminste langer in de molen mag van je DA.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 06:50

Pollux schreef:
Hallo bokkers,

. Maar na een paar rondjes begint het al te komen: mevrouw wil galopperen! Ze springt de hele tijd aan en wordt zeer ongeduldig. Pas als ze rustig wacht (moeilijk!) mag ze galopperen. Maar in de draf na een paar rondjes galop wordt ze heet en sterk. Of ik nu op een volte draaf of op een rechte lijn. Steeds loopt ze onder me vandaan. Als ik een ophouding geef, komt ze meteen terug in tempo en maak ik mijn hand meteen weer zacht. Dit is voor haar weer aanleiding om het tempo te verhogen enz. Overigens begin ik over een week weer met lessen, dus zal het ook zeker met mijn instructrice bespreken, maar wellicht zijn er meer bokkers met dit 'probleem'.

Het gaat misschien tegen ieders idee in maar laat ham eens met ondersteuning galopperen, licht in de hand met de kuiten er aan houdend, lichte stelling lengte buiging tot hij het niet leuk vind zowel links als rechts om.
Vervolgens daarna lekker doordraven, met weer lichte druk teugels en kuit, stelling, buiging, rechts en links om, dan stappen en klaar. Niet in de stapmolen, volgende dag weer, weet bijna zeker dat hij na 2/3 dagen rustig is, volgende dag anders om beginnen. zo niet mag je bij mij thuis met hem langs komen, voor les van half geld. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:17

ik heb er ook zo eentje die zelf enorm vooruit wil, soms gaat ze wel op de rem omdat ze iets moeilijk vindt, maar da's nog wat anders natuurlijk. Zeker 's winters als ze zich ook nog eens warm wil lopen helpt het enorm om haar in de stapmolen te laten warm stappen met een driepuntsteugel of pessoa, zodanig dat ik onmiddellijk stevig kan beginnen doordraven. Schakelen en overgangen laat ik in het begin ook achterwege en gebruik naast m'n zit het bochtenwerk om het tempo te controleren. Soms galoppeer na 10-15minuten of helemaal op het einde of soms gewoon niet. zodat leert wachten en het niet als noodzakelijk ziet.
en eenmaal in galop van de ene grote volte naar de andere en van zodra ze denkt te versnellen/onderuit te lopen, een "kleine" volte (12m ofzo is voldoende, hoeft niet noodzakelijk 10m te zijn). stap-galop overgangen beperk ik tot het hoogst noodzakelijke, anders heb ik ene paard dat op elk begrenzend been in galop springt en niet meer wil draven...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:44

Blijkbaar is je paard nu geworden hoe het altijd al had willen zijn, maar niet kon door ongemakken en blessures.

Gefeliciteerd met je nieuwe verbeterde paard dus ;)

Ik zou proberen om je focus op kleine dingen als stelling en buiging en goede overgangen (ook halve overgangen). te leggen. Niet te veel naar voren, maar juist meer terug. Ben met de kleine dingen bezig waar je je paard de aandacht op kunt laten vestigen. Vraag een paar keer gewoon geen galop, en als ze het zelf wilt ook niet toelaten. Pas als ze echt helemaal rustig blijft dan op eigen initiatief aanspringen in galop.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:03

de galop eerst schrappen.
laat haar eerst het geduld opbrengen zonder dat er op zeker een galop komt.
pas als er weer rust in zit kleine stukjes meepakken,gaat dat goed? verder uitbouwen.
word ze weer te druk? weer even de galop achterwegen laten.

ik ga mee met de rest.
je paard zit eindelijk goed in haar velletje.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 09:40

@Anneliesdj en petitparis: soms laat ik haar ook vooraf in de molen lopen. Ze mag gelukkig zo veel als nodig in de molen. Lekker doorstappen is goed voor haar. Maar ik vroeg me af of het niet gevaarlijk is om een paard bijgezet te laten lopen in de molen ivm plotselinge bewegingen en dat die touwtjes dan misschien ergens achter blijven hangen ofzo? Het zou wel een uitkomst zijn denk ik... Ik kan haar onder het zadel maar kort instappen omdat ze zo graag wil. Om die spanning af te laten vloeien draaf ik maar snel aan.

Ik zal zeker eens proberen om alles heel klein te houden en me te concentreren op één tempo. (op het moment kan ik geen één rondje in de bak op één tempo houden, haha). Moeilijk, want ook van de wachtoefeningen wordt ze heet: ze kan het niet uitstaan dat ze moet wachten.

@Tjuppie: mijn merrie is altijd wel een heethoofd geweest, dus daar is niets veranderd. Alleen ze was sinds lange tijd onder het zadel narrig en gereserveerd. Ik ben dus wel erg blij met de verandering. Alleen mijn paard is er een van uitersten. Ze overdrijft alles! Dat is altijd al zo geweest. Maar ik ga lekker aan de gang en natuurlijk komt dit goed. Ik moet alleen even wennen aan mijn 'nieuwe' paard en zelf omschakelen naar een ander uitgangspunt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:31

of "bijgezet" in de molen stappen gevaarlijk is hangt van je paard en de de molen af.

- hoeveel tijd hebben ze om te draaien
- hoeveel plaats
- is je paard rustig
-staat het vast of tussen schotten

zo kan de mijne bv perfect met pessoa, halsverlenger, bijzet,... in een vaste molen (aan een touwtje) met zadel, maar zou ik ze nog voor geen geld, gezadeld zonder bijzet in de grote molen (met tussenschotten en losstaand) durven zetten omdat zij durft rollen tijdens het veranderen van draairichting of onder de schotten doorkruipen moest ze de kans krijgen. Terwijl er anderen perfect gezadeld en bijgezet rondstappen

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:28

Onze molen heeft stangen waar ze los tussen staan. Mijn paard is eigenlijk altijd wel rustig in de molen, maar soms kan ze een stuiptrekking krijgen en geeft ze wel eens een bok als er een paard langsloopt. Onze molen is niet overdekt. De molen draait langzaam, dus ze heeft wel genoeg tijd om om te draaien en er is ook genoeg ruimte. Misschien toch eens proberen als ik er zelf bovenop zit en meteen kan ingrijpen als het fout gaat. Ik laat haar wel eens gezadeld in de molen lopen maar nooit met touwtjes o.i.d. Tot nu toe altijd goed gegaan.

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:18

Als ik het zo lees denk ik.. wow, heftig! alsof je een nieuw paard hebt! Denk dat dat met bijzet in de molen inderdaad wel eens zou kunnen helpen! succes!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:46

als ik het zo goed lees,
heb je nu een totaal ander paard dat zich goed voelt.
maar bijzetten in de stapmolen geen haar op mijn hoofd die daar aan zou willen denken.
dat lijkt mij toch iets te gevaarlijk.

en misschien dat een dag heerlijk in de weide of paddock goed is voor haar. of een buitenrit verzin het maar.
en ondanks de blessure die je nu aan het op bouwen bent. een flink lang stuk buiten stappen is soms echt voldoende voor ze

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:50

Ik had mijn merrie van de week gezadeld in de molen laten lopen. Normaal haal ik de teugels er altijd af, toen door de keelriem gedaan en gelukkig zag ik nog net op tijd dat ze op een of andere manier de teugels over haar hoofd had weten te krijgen. Dus bijgezet is in haar geval misschien toch geen goed idee. Ze 'klooit' me toch iets te veel.

Gister weer gereden en ineens ging ze een stuk beter. Had twee dagen niet meer gegallopeerd onder het zadel (wel aan de longe) en er was nu veel meer rust, ze wilde nog steeds erg graag, maar dat drammerige was er van af. In stap was ze nog wel huppelig, maar ik kreeg het wel voor elkaar om haar rustig en groot door te laten stappen zonder dat ze steeds aan wilde draven. Ook de draf was heel ontspannen en rustig (wel voorwaarts, maar dan lekker). Ik hield de draf bewust heel klein en dat maakte haar nu gelukkig heel relaxed, waardoor ze niet zo ongeduldig meer was. We gaan zo door, morgen les. Ben benieuwd wat mijn instructrice zegt...en of ze mijn paard ook zo veranderd vindt.

@hagelslag: hopelijk ga ik dit weekend voor het eerst weer sinds 1,5 jaar met haar naar het bos, gewoon lekker stappen...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:42

+:)+ goed bezig!

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:57

D'r lijf moet natuurlijk ook weer even wennen aan het werk misschien ist galoperen nog iets lastig.
Lekker doorgaan en weet zeker dat je paardje binnekort weer de oude is maar in ieder geval lekker voorwaarts... en da's ook fijn! :j Succes, goed om te lezen dat t al beter gaat!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:35

Gister les gehad en mijn instructrice was aangenaam verrast dat mijn paard zo positief veranderd was in een ijverig en voorwaarts paard. Heb een paar handigheidjes geleerd om met deze nieuwe ijver om te gaan en haar ongeduld voor me te laten werken en heb een heerlijke les gehad. Had een paard onder me kont die zo lekker meewerkte, het was Genieten met een grote G! Ik oefen weer rustig door!