Buigende enkel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hellhound28

Buigende enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:11

Ik rij al aardig tijdje paard en heb half jaar echt les gehad. Toen ben ik van die manege weg gestuurt omdat ik een mogelijk gevaarlijke ruiter ben. Dit heeft verder niks met mijn rijstyle temaken. Ik ben een rustige en een respectvolle ruiter.
Alleen door dat ik met 1 voet steeds door mijn enkel in de beugel ga staan vonden ze het te gevaarlijk om mij nog les te geven. Ik kan hier verder niks aan doen de spieren zijn al zodanig beschadigd dat het altijd zou kunnen gebeuren. HEt is niet altijd zo dat het gebeurt en ik heb veiligheidsbeugels met elastiek aangeschaft gewoon voor de zekerheid. Bedoel als ik met springen keertje wat mis gaat en ik val dan blijft mijn voet gegarandeerd hangen en dat is idd wel erg gevaarlijk. Maar ja om me daarom geen les meer te willen geven...

Dus weet iemand een andere oplossing. Ik wou zelf scheve blokjes in de beugels doen. Maar weet niet of dat wel zo verstandig is want dan ondersteun ik de fout in mijn fout eigenlijk alleen maar.

nou ik hoop dat jullie iets hierop weten.

x Elena

ManonGrr

Re: Buigende enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:16

Misschien kan je zo'n elastieke sportband om je enkel doen, ter ondersteuning? Heb ik ook! Werkt bij mij goed tegen het dubbelklappen van m'n enkel want ik ken je probleem. Wel een beetje apart dat ze je van de manege af hebben gestuurd..
Succes ermee!

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:59

Ik heb tijdje enkelband gebruikt 3 verschillende zelfs maar dit heeft 0,0% effect. Ik buig er gewoon door heen. Het houd het wel een beetje tegen maar na een tijdje werkt het gewoon niet meer. Ik probeer me er nu wel steeds op te focussen in de hoop dat het niet weer gebeurt maar ja als je paard rijd is dat niet even makelijk en vroeg of later zal je toch meer metje paard bezig zijn en floep daar gaat mijn enkel dan weer.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 05:46

Hmm dat is wel apart dan, misschien kun je langs de dokter gaan en het in het medische vlak opzoeken?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 05:54

Je (Bokt)naam impliceert niet echt dat je níet gevaarlijk bent...;)
Maar ik zou sowieso stoppen met springen, alleen nog maar dressuren, dan zijn de risico's toch wat minder groot.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 09:33

@ManonGrr Het is een oude blessure dit is al bekend. Er valt hier vrij weinig aan te doen. Toen ik een aantal jaren geleden mijn been verbrijzeld kon het 2 kanten op. Het hersteld goed of het herstel langzaam en niet 100% helaas is het de 2de kant op gegaan.

@dorothea :') Mijn naam heeft in enige zin wel met paarden te maken hoe apart het ook klinkt. Er was een paard bij vriendin van mij die hellhound heette. Hij is 38 jaar geworden! Dus vandaar dat ik zijn naam koos. Maar goed ik vind hellhounds geweldige wezens. Teminste ik ben zo'n vampire/werewolf etc fan. Dus tja... what can i say.
En over het rijden... ik snap dat het idd een risico is om te blijven springen. En opzich ik kan best zonder. Maar ja ik zou toch liever een andere oplossing hebben. Want veiligheids beugels met elastiek is toch niet echt een oplossing. Meer voor de veiligheid van mijn been.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:44

Klapenkels! Beetje herkenbaar! Ik heb nogal slappe enkelbanden en ga na tien passen hardlopen geheid door mijn enkel. En ook met rijden voelde ik ze wel eens zwikken, gelukkig niet zo erg dat mijn voet de beugel door schoof gelukkig! Ik rijd nu met stevige petrielaarzen en heb het probleem nooit meer. Toen mijn laarzen vorig jaar voor onderhoud een paar dagn bij de schoenmaker waren heb ik weer met chaps gereden en ja hoor, meteen weer klapenkels... Petrielaarzen zijn prijzig en een hel met inlopen, maar voor mij is het de oplossing gebleken!

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 09:50

shirleyp schreef:
Klapenkels! Beetje herkenbaar! Ik heb nogal slappe enkelbanden en ga na tien passen hardlopen geheid door mijn enkel. En ook met rijden voelde ik ze wel eens zwikken, gelukkig niet zo erg dat mijn voet de beugel door schoof gelukkig! Ik rijd nu met stevige petrielaarzen en heb het probleem nooit meer. Toen mijn laarzen vorig jaar voor onderhoud een paar dagn bij de schoenmaker waren heb ik weer met chaps gereden en ja hoor, meteen weer klapenkels... Petrielaarzen zijn prijzig en een hel met inlopen, maar voor mij is het de oplossing gebleken!

Nou ik heb niet zo zeer een klapenkel maar het heeft wel met spieren te maken. Vroeger trainde ik het nogwel een beetje door hard te lopen. Maar echt helpen deed het niet. Ik ga de laarzen een bekijken. Erg bedankt!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:21

Probeer zonder beugels te leren rijden!

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 22:51

max66 schreef:
Probeer zonder beugels te leren rijden!

yeah tried that. Maar als ik dan op de wat slankere paarden rij wil ik nog wel eens vallen :')
Maar aangezien ik nu op koudbloed paarden ga rijden is misschien wel mogelijk. Dankje voor de tip :D

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:00

Wat dacht je van een brace? Deze vervangt in zekere zin de spieren die ervoor zorgen dat je niet telkens door je enkel klapte... Al eens doorverwezen naar een goeie sportfysiotherapeut? Zeker het proberen waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:09

@KaatjeV, je haalt me de woorden uit de mond!

Ik heb zelf ook erg veel last van mijn enkels(+rest van lichaam, heb ehler danlos, een bindweefselafwijking) en ik ben afgelopen oktober geopereerd aan mijn linkerenkel, maar ik heb 2 goede braces. Je hebt ze in verschillende gradaties(sport/medisch/orthopedisch), dus je zou je eens goed voor moeten laten lichten wat voor jou het beste zou zijn.

Er hangt wel een prijskaartje aan, maar dan heb je ook wat.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met de push braces(http://www.push.eu/Default.aspx?alias=www.push.eu/NL). Ik heb voor beide enkels de push enkelbraces ortho: http://www.push.eu/nl/Producten/Enkelbr ... fault.aspx, want voor mij waren de andere niet stevig genoeg)

Maud_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:16

ik ken al die braces dingen niet maar blijkbaar zijn ze duur. misschien kun je proberen om een keer een steunverbandje om je enkel te doen, ik weet niet of dit goed werkt. en ik raad je ook aan om met stevige laarzen te rijden in plaats van chaps.