geen buiging op volte in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skinsJarig

geen buiging op volte in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:43

Ik zit al een tijdje met een probleem en ik weet niet goed hoe ik het moet oplossen. Ik heb al een tijdje problemen met de galop.
Mijn pony wil namelijk niet inbuigen als ik op de volte galopeer. Hierdoor zit ik heel hard aan de binnenteugel te trekken en wordt het eigenlijk nog veel erger. Hij probeert ook altijd sneller te gaan omdat hij zijn balans lijkt te verliezen.
In stap en draf heb ik hier eigenlijk geen problemen mee, in stap buigt hij zeer goed in.

Zijn er oefeningen of tips waardoor ik de buiging kan verbeteren? Want nu eindigt het soms in een klein gevecht omdat het niet wil lukken.

Even ter informatie: ik rij bitloos met een stalhalster, de pony is 25 maar nog steeds fit en heeft geen fysieke problemen. Ik krijg ook les en de volgende les ga ik ook zeggen dat ik het gevoel heb dat hij niet inbuigt. We werken al een hele tijd goed aan de galop en ik kan nu al rustig galoperen. Hij heeft een tijdje erg met mijn voeten gespeeld (in galop), waardoor ik weinig kon trainen op de galop.

Zou het ook helpen om hem te longeren (met stalhalster zonder bijzet)? Of zou dat het probleem alleen maar erger maken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes, Katia

pascalle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:38

Vooral niet gaan trekken aan je teugels,
je paar moet gaan ontspannen en dat doe je door eerst aan je eigen zit te werken.
Misschien helpt een goede instructeur?

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:08

Met longeren kun je het paard wel buigzamer maken (mits je het goed doet natuurlijk)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:16

In ieder geval niet gaan trekken.
Je teugels moeten alleen begeleiden, de buiging komt vanuit het hele lijf en niet alleen van uit het hoofd en de hals.
Zorg dat je eerst goed losrijdt, lekker veel voltes en daarbij goed inbuigen. Ook de galop gewoon meepakken, maar dan negeren dat hij niet inbuigt.
Pas als hij goed los door het lijf is en goed ontspannen is een stukje gaan galopperen en wel buiging vragen (vragen, niet afdwingen). Niet te lang doorgaan, je moet het langzaam opbouwen. Goed gedrag belonen, lukt het niet, gewoon negeren. In ieder geval niet gefrustreerd raken en gaan trekken.

Omdat hij wat ouder is, is het echt belangrijk om goed los te rijden. Ze hebben gewoon wat langer nodig dan een jong paard.

Verder vraag ik me af of het wel slim is om met een stalhalter te rijden. Dat is er imo niet geschikt voor.
Zonder bijzet en met stalhalster longeren is niet perse slecht, maar doet ook niets voor je probleem. Goed longeren met de juiste bijzet wel (alleen als je dit kan).

Maar bovenal: goed les nemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 07:38

Ja miss zelf leren hoe je het je pony kan leren.
Ook zou ik een andere instructrice zoeken een die niet gaat werken aan de galop als de pony niet los is in zijn lijf en niet kan buigen, ze kan jou beter leren hoe je je pony soepel maakt,zodat de galop beter word.

Aan stalhalster kun je niet longeren, ja het kan wel maar je kan er niks mee vragen, je kan dan het beste een kaptoom nemen daar kun je een houding mee gaan vragen, ik zou zeker nooit een bijzet gebruiken , longeren is voelen en dat gaat niet als er van alles aan hangt
Miss zelf eens de theorie gaan leren hoe je paard rijd en waarom een paard niet kan buigen, kan ook door het zadel komen.

celano

Re: geen buiging op volte in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 07:42

Waarom zou je een bejaarde pony nog willen laten inbuigen als hij aangeeft dat niet graag te doen?

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:57

Ik zou sowieso niet aanraden met een stalhalster te rijden, daar is het niet voor bedoeld. Bovendien geeft een stalhalster je hulpen niet goed door. Omdat een stalhalster t.o.v. bijv. een touwhalster zwaar is en dus meer druk geeft op het neusbeen, voelt je paard minder goed het verschil tussen wel een geen druk van jouw kant ;) En idd doortrekken heeft niet echt veel zin, daarvan zal hij waarschijnijk naar binnen of naar buiten vallen, dit ligt eraan wat jij doet met je andere hand en zit enzo :j Bovendien moet je er rekening mee houden dat je paard al ouder wordt en dus langzaamaan minder soepel zal worden. Dus.. verder dan dit kan ik je niet helpen, ik kan vanachter mn pc niet zien waar het mis gaat: Of hij niet voor je (binnen)been opzij is of omdat de aanleuning niet goed is of jouw zit misschien. Ik zou idd goed overleggen met je instructeur en ook over het stalhalster, of dat niet beter kan :j
Succes ermee

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:48

Je kan ook met een ouder paard nog in buiging werken maar niet gelijk dat heeft tijd nodig en de juiste techniek.
Hier zijn wij met paarden van 18,20 en 23 jaar bezig , nou moet zeggen dat ze er echt beter van worden , juist met een ouder paard moet je gymmen om hem lekker soepel te houden zeker als je er nog op wil rijden.

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:09

ik zou zoiezo niet gaan trekken een de teugel, bereik je 9 van de 10 keer het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wilt, suptiel met je teugel omgaan, misschien als je aan wilt galloperen, net voordat je aangalopeerd goede buiging in draf te vragen, en dan aangaloperen, zodat hij nog buigt tijdens het aangaloperen zegmaar, en dan gelijk doordraaien in een volte.