aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PRiNCE2004

aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 18:17

hello!

ik begin even met het volgende want het gaat hier om een vriendin van mij ..
zij heeft een kwpn-er gekocht een paar maanden geleden van 14 jr. oud nou doet die alles
super en is verder heel braaf en heeft L dressuur gelopen en een sprongetje kan hij ook wel.
nou ik het probleem dat hij absoluut niet wil galoperen tenminste hij wil wel maar het lijkt alsof hij het
niet kan ofzo?!
in de bak gaat het wel alleen dan heel moeilijk maar hij doet het dan wel, maar zodra we buiten rijden en
mijn vriendin gaat aangaloperen dan wil hij niet verder dan keiharde ren draf
ik weet niet waar dit aan ligt en zij wil dit graag oplossen ze weet alleen neit zo goed hoe, ook ik heb geprobeert
om hem in galop te krijgen buiten maar na die keiharde draf doet die gewoon niet galoperen..
ook hebben we geprobeert van stap een middendraf en dan goed aansporen maar dan gaat hij gewoon weer in keidharde draf.

als iemand tips heeft om hem wel in galop te kunnen krijgen graag.

PS. bij zijn vorige baas deed hij niet veel galoperen omdat hij het zelf niet graag deed dus zijn baasjes ook niet, wij doen
nou wel veel grondwerk met hem en veel galoperen aan de longe maar effect heeft het niet echt.
na een sprongetje doet hij wel 2 stappen galop maar dan gaat die meteen over naar hardedraf.

max66

Re: aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:45

Heeft ze geen draver gekocht, haha!
Je moet het paard in ieder geval niet in galop laten vallen door het paard hard te laten draven. Als de draf te hard gaat, eerst terugnemen en dan de galophulpen geven

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:07

Ik ga met max66 mee, vanuit een rustige draf aangaloperen en hou je handen dan goed stil

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:31

Inderdaad, zoals eerder al gezegd: niet in galop laten vallen en niet te snel laten dragen. Hou hem vooraan wat tegen en geef de galophulpen.
Je schrijft dat jullie het paard ook regelmatig longeren. Hiermee kan je inderdaad ook al wel een eind verder komen. Geef telkens als hij aan de longe moet aangaloperen één (stem)commando (steeds hetzelfde), bv. 'galop'. Zorg dat hij aan de longe goed reageert op je stem. Ditzelfde commando kan je vervolgens gebruiken bij het rijden in de bak (dus telkens wanneer je in de bak rijdt en wil aangaloperen gebruik je hetzelfde commando als aan de longe). Tenslotte geef je dat commando dan ook als je buitenrijdt en wil galoperen. Natuurlijk blijven je andere hulpen (been-, zit- en teugelhulpen) ook belangrijk. Gebruik je stem dus enkel als een aanvulling op je andere hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:34

Dan vraag ik me af hoe je aangalopeert, aangezien een paard op L-niveau toch wel minstens moet kunnen aangaloperen ;) Welke hulpen geef je?

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:14

Probeer het eerst aan de hand? of te longeren als ie dat dan nog niet doen een paarde fluisteraar erbij halen? :D
(niet banketstaaf bedoelt hoor wij hebben het ook gedaan maar dan voor iets anders :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:16

Brittjuh97 schreef:
Probeer het eerst aan de hand? of te longeren als ie dat dan nog niet doen een paarde fluisteraar erbij halen? :D
(niet banketstaaf bedoelt hoor wij hebben het ook gedaan maar dan voor iets anders :) )

Een paardenfluisteraar nog wel. :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:17

Les nemen? :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:33

Misschien snapt het paard jouw hulpen niet. Hij/zij is natuurlijk totaal iemand anders gewend en misschien geef jij wel de voor hem 'verkeerde' galophulp. Probeer het eens aan de longeerlijn en op het paard met stem en kijk eens hoe het dan gaat :)
En bij elk sprongetje flink belonen!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:36

Bizzybijtje schreef:
Brittjuh97 schreef:

Een paardenfluisteraar nog wel. :')

Helpt wel vaak hoor :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:55

Bizzybijtje schreef:
Dan vraag ik me af hoe je aangalopeert, aangezien een paard op L-niveau toch wel minstens moet kunnen aangaloperen ;) Welke hulpen geef je?

jij daar zat ik ook al aan te denken. verder ga ik met 'max66' mee.
doe je wel lingsom en rechtsom? mischien wil hij bijv. niet lingsom en rechtsom wel?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:59

Een paard wat L gelopen heeft in de dressuur, moet in feite kunnen galopperen.. Het kan natuurlijk zijn dat je vriendin andere galophulpen geeft dan zijn vorige baasje.. Ik denk dat ze goed uit de voeten kan komen ermee, als ze goed gaat lessen met haar paardje.. Succes!!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:12

nine1987 schreef:
Een paard wat L gelopen heeft in de dressuur, moet in feite kunnen galopperen.. Het kan natuurlijk zijn dat je vriendin andere galophulpen geeft dan zijn vorige baasje.. Ik denk dat ze goed uit de voeten kan komen ermee, als ze goed gaat lessen met haar paardje.. Succes!!

heel veel mensen hebben een andere galophulpen. als ik lekker voormezelf wil rijden dan mag me paard lekker met lange teugel rijden :) en als ik train moet me paard aan de teugel.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:15

Brittjuh97 schreef:
nine1987 schreef:

heel veel mensen hebben een andere galophulpen. als ik lekker voormezelf wil rijden dan mag me paard lekker met lange teugel rijden :) en als ik train moet me paard aan de teugel.

je paard moet aan de teugel ? 'aan de teugel' of gewoon nageeflijkheid, komt vanuit ontspanning, niet vanuit moeten ;)

TS: wat geef je als galophulpen ?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:25

@mang, dat stokpaardje kennen we allemaal, denk dat ze bedoelt dat ze het paard meer oppakt.. Als je nl iets terugleest in de zin staat er dat ze met lange teugel rijdt..

TS heeft je vriendin les??

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:34

hier doelde ik op ;) dat van dat stokpaardje snap ik niet helemaal :')

Brittjuh97 schreef:
.........
en als ik train moet me paard aan de teugel.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:37

Ja als ze traint.. Logisch toch.. Dan pak je m meer op.. Die van mij moet ook aan de teugel als ik serieus werk.. Buiten doet ze maar wat ze wil..

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:10

Ik zou inderdaad eens een instructeur zoeken met verstand van zaken.
Aan de longeerlijn blijven werken is ook een goede tweede.

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:29

Het kan zijn dat hij nooit eerder mocht galoperen en dat gewoon niet ken of nie tgoed ken. Misschien helpt het dat je lekker ga lichtrijden en dan een volte doorzitten en op de volte met je binnenbeen goed been geven en met een zweepje en tik en niet gaan lichtrijden maar bijven voorzitten. Wat ook goed heb is een volte maken(lichtrijdend) de volte kleinermaken dan gaan doorzitten volte groter maken en dan weer binnenbeen geven en met zweepje tik geven en zodra hij aanspringt gelijk belonen als is het niet vloeiend gewoon goed belonen en steeds uitbreiden ik hoop dat je er iets aan heb

suc6 ermee groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:31

Binnenbeen aandrukken, goede stelling, buitenbeen naar achter leggen, doorzitten en vooral RECHT blijven zitten.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:02

mang ik denk dat je mij niet snapt.. en nine snapt em wel ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:19

Een paard kan niet aangaloperen vanuit een harde draf!! Dus dan doorschoppen heeft geen enkele zin..
Heeft je vriendin les? Als je namelijk je hulpen niet goed geeft zijn er wel meer paarden die dan heel hard gaan draven.

Als het paard gewoon in een nette voorwaartse arbeidsdraf loopt mer voldoende impuls dan verleg je je been en maak je gelijk met het aanleggen van je been een kleine ophouding. Als het goed is springt hij dan gewoon aan..

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 15:12

max66 schreef:
Heeft ze geen draver gekocht, haha!
Je moet het paard in ieder geval niet in galop laten vallen door het paard hard te laten draven. Als de draf te hard gaat, eerst terugnemen en dan de galophulpen geven

dat is grappig dat je dat zegt want ik heb een draver die zo in de galop schiet :D

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 15:16

Lotte1990 schreef:
Een paard kan niet aangaloperen vanuit een harde draf!! Dus dan doorschoppen heeft geen enkele zin..
Heeft je vriendin les? Als je namelijk je hulpen niet goed geeft zijn er wel meer paarden die dan heel hard gaan draven.

Als het paard gewoon in een nette voorwaartse arbeidsdraf loopt mer voldoende impuls dan verleg je je been en maak je gelijk met het aanleggen van je been een kleine ophouding. Als het goed is springt hij dan gewoon aan..

er word niet aangespoort meer vanaf een harde draf maar zo bedoelde ik dat niet hij gaat in harde draf als er word aangespoort,
voor derest werken we al heel veel met de longe..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:58

Ik heb inderdaad een draver gereden. Hij kende de galop helemaal nog niet en ging alleen maar heel hard draven. Heeft veel moeite gekost hem ontspannen te laten draven. Toen dat gelukt was rustig aan begonnen met de galop