Superkort in galop vanachter: Verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Superkort in galop vanachter: Verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:31

Hai,

mijn trekpaardmerrie (maatje tank) wordt in juni al weer 18! Da's voor een trekpaard best al een behoorlijke leeftijd en voor haar helemaal!
Ze heeft enorme 'mok'-benen en 10 jaar geleden (toen ik daar voor het eerst kwam) vreesden we dat ze niet ouders dan 16 zou worden, maar onze samenwerking en alle probeersels tegen de 'mok' hebben hun vruchten afgeworpen en madame doet het nog steeds, en hoe! *D
Ze zit goed in dr vel, glanst goed, is vrolijk, eet fantastisch en heeft zin om te werken. :j Ik geef haar 3 à 4x per week beweging en dit kan variëren van wandelen, fietsen, tot rijden en slepen (aangespannen werken zeg maar)
Afbeelding
We hebben ook altijd met haar ringgereden en nu van het weekend eens gekeken hoe ze in de baan liep. Nou, dat was 1 vaart en ik wist genoeg: Zó ontzettend kort vanachter dat het niet om aan te zien is!

Ik zou dit graag willen verbeteren bij haar, maar ik weet niet hoe, dus daarom dit topic. Hebben jullie tips hoe ik haar achterhand er weer beter/meer onder kan krijgen?
We rijden overigens niet in de bak, longeren heb ik 2x gedaan, maar ik maak haar er niet blij mee. Maar ja, als ik haar er wel beter mee kan laten lopen, dan zal ze gewoon eens per week moeten, haha! :=

Alvast onrtzettend bedankt!

groetjes, Janneke

Ezz93

Re: Superkort in galop vanachter: Verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:36

Je kan proberen om in draf al balkjes neer te leggen, en hier overheen te draven. Als je ze dan zo ver uit elkaar legt dat ze moet verruimen, dan strek je haar benen alvast. En als je gaat galopperen kun je proberen om haar heel erg naar voren toe te rijden, zodat ze de kans krijgt om haar pas af te maken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:44

Oh, dat vind ik een goed idee, balkjes!!! Geen idee of ze dat wat vindt, maar ga het zeker proberen, dank je wel!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:09

Schakelen in galop :)? Als je schakelt,dus hem als het ware terug laat springen in galop en voorruit laat springen, gaat hij lekker achter aan het werk, vooral in galop word het achterbeen dan lekker geactiveerd en word die lekker los en gaat fijn over zn rug lopen. Vind dat erg fijne oefening,simpel en effectief!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:12

Weet je zeker dat het niet gewoon stijfheid is vanwege haar leeftijd? Een zwaar paard zoals zij krijgt nu eenmaal sneller last van versleten gewrichten. Een paard met versleten spronggewrichten of kogels, zal nooit heerlijk soepel en ruim kunnen galoperen.

Loopt ze op jullie buitenritten ook zo kort?

valines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:25

ik zou proberen om wat kleinere rondjes te gaan rijden in de galop zodat je de spieren wat meer traint. als je dat een paar week doet dan ziet het er mooier uit(bij mijn verzorg paarden tenminste).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:51

Het trainen van ruimere gangen moet je niet in de galop gaan doen.
Das het best in stap en ook in de draf.
Maar idd zo'n zwaar paard is ontworpen om te trekken, en die lopen per definitie dus extreem op de voorhand, en tja idd er kan ook sleet zitten op de gewrichten, dus alles bij elkaar is er weinig hoop dat je dit echt spectaculair zult zien verbeteren hoor.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:53

Hoe doet je belg het bij lange stukken recht uit galopperen?

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:22

Sluit lichamelijke problemen eerst uit. Is hij helemaal gezond, kun je het beste gaan spelen met tempo en tempi in alle basisgangen, op rechte stukken. Akkerland en zandpaden zijn hier ideaal voor.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 06:34

pubelia schreef:
Hoe doet je belg het bij lange stukken recht uit galopperen?

Daar viel het me juist voor het eerst op!

Zoals ik al beschreef, ik rijd niet met haar in de bak, heb het een aantal keer gedaan en dan is stap en paar stukjes draven genoeg. Ze ziet er de lol niet van in, is superlangzaam en 'train' haar dan liever op buitenrit.

Ik heb ook niet de hoop dat ze spectaculair verbeterd. Heb genoeg oude(re) trekpaarden om me heen gezien die ook zo kort gingen lopen en die waren zelfs soms al jonger dan haar!
Maar ook al verbeterd het íetsje, dan zou ik al blij zijn!

Ben er nu enorm op aan het letten natuurlijk en buiten loopt ze eigenlijk verder erg lekker! :j Als ik haar maar aan het werk zet (lees: Goed aan het been zijn, beetje naar beneden vragen, stelling, veel overgangen halt-stap-draf, etc) Ze wordt er zelfs wat driftig van, haha!
Eerste stuk is vaak wat kort, soms ook echt wat stijf, maar na 10min gaat ze soepel(er) lopen en dat voel je aan álles1