FEI World Cup Dressage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

FEI World Cup Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 13:19

Ik plaats nooit een topic op Bokt behoudens advertenties, maar er is nu toch iets waar ik mee zit. Ik vind de antwoorden in dit forum altijd erg compleet (vanuit elke hoek, jong, oud, ervaren en iets minder ervaren, positief en negatief) en ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Zoals waarschijnlijk meerdere van jullie heb ik gister naar de FEI World Cup dressage gekeken.

Nu ben ik een dressuurleek. Ik heb nog nooit een dressuurwedstrijd gereden en heb weinig les gehad. De laatste jaren ben ik me wel meer gaan verdiepen in het bewegingsapparaat van een paard en ben erachter gekomen dat dressuur wel belangrijk is voor een gezond en soepel paard op de lange duur. Ik kom net kijken bij dressuur, ben net begonnen met de basis. Maar naar mijn idee heb ik wel een jarenlange ervaring met kijken naar paarden op alle niveau's en disciplines. Ik ben een TREC ruiter, dus ik hou van vrijheid, los, ontspanning, samenwerking en harmonie. Plezier van ruiter én paard, dat is mijn ideaalbeeld.
Gisteren zag ik beelden die verre van, maar dan ook vérre van mijn ideaalbeeld waren. Punten die mij opvielen:

* Ruiter zit absoluut niet stil.
Nu weet ik wel dat paarden in verheven draf hoog opgooien, maar ook tijdens een gewone gang beweegt de ruiter erg veel met lichaam en benen. Je ziet sporen prikken in de flanken, achteroverhangende ruiters en vrij stevig handenwerk. Sowieso vind ik de teugels erg strak staan.
* Hals van het paard lijkt vaak in een valse knik te staan, hoofd wordt erg hoog gehouden.
Het ziet er dus ook naar uit dat de meeste paarden niet over de rug lopen. Zadels zakken diep weg in de rug bij elke stap, het paard lijkt totaal niet te dragen. Ze verzamelen wel heel erg bij een piaffe, waardoor je het verschil nog duidelijker gaat zien.
* De bewegingen van de benen (vooral achter) zijn totaal niet gelijk.
Het paard beweegt niet in een vast ritme, maar lijkt elk been apart te bewegen, zodat het er niet meer ritmisch uitziet.
* Veel ruiters rijden met bontjes onder het zadel.
Op dit niveau heb je toch een op maat gemaakt zadel voor het paard en heb je toch geen bontje meer nodig om eventuele klappen (voor zover die ontstaan bij dressuur) op te vangen?
* Veel paarden zwiepen constant met de staart.
Nu kan dat ook een gewoonte zijn, maar mij is altijd geleerd dat zwiepen met de staart voor agitatie staat. Vliegen zullen er niet zijn in de hal.
* Er zijn vaak haperingen.
Zo perfect lopen deze paarden hun overgangen niet. Ik zie veel storingen en haperingen in de gangen.

Ik wil graag weten hoe anderen hierover denken. Dressuur is een essentieel onderdeel van een goed getraind paard, maar mijns inziens is het meer een middel dan een doel. Een spreuk die ik tegenkwam: 'Dressuur is voor het paard, het paard niet voor de dressuur'. Op dit hoge niveau gaat men in mijn opinie volledig voorbij aan het 'perfecte plaatje' van een soepel, goed getraind en blij paard.
Het woord 'vloeiend' kan ik niet meer ontdekken in deze tak van sport.

Ik hoor graag wat jullie vinden, of jullie het met me eens zijn of juist niet.
Ik zeg niet dat ik het allemaal beter kan en weet (want dat doe ik zéker niet), het gaat mij puur om iets wat ik zie en wat me opvalt. What say you?

Anoniem

Re: FEI World Cup Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:55

Ik zeg 1 ding:

Topsport is dierenmishandeling....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:14

Ik denk dat iedereen naar de sport kijkt vanuit zijn eigen referentiekader. En dat het heel belangrijk is om je dat te beseffen (en jij ts, lijkt je dat te beseffen wat ik persoonlijk erg prettig vind en wat voor mij ook reden is om iets uitgebreider te reageren)
Ik vind dat er veel mensen op bokt zitten die, niet gehinderd door enige kennis van zaken, alles en iedereen wat naar topsport neigt veroordelen. Ten eerste dus complimenten voor je nette opening.

Dierenmishandeling ben ik het niet mee eens, wel geloof ik dat het overgrote merendeel van de paarden niet geschikt zijn voor topsport. En dat het wel mishandeling kan zijn of worden als je koste wat kost zo'n paard toch op topniveau wil brengen.

Om op enkele van je observaties te reageren: Stilzitten is altijd relatief, men moet stilzitten ten opzichte van het paard. Meegaan in de beweging noemen we dat. Het is heel, heel moeilijk om je voor te stellen hoe zo'n paard beweegt, ook in een normale verzamelde draf of galop. Die bewegingen zijn best wel enorm. Persoonlijk heb ik al moeite om mijn huis- tuin- en keukenpaard uit te zitten als ze wat beginnen te sluiten, dus ik kan mij wel heel goed voorstellen dat ze niet altijd stilzitten.
Het geven van hulpen moet in het ideale geval natuurlijk onzichtbaar en zo min mogelijk gebeuren. Daar ben ik dan ook zeker met je eens dat dit niet altijd voor elkaar is.

Dat niet in een vast ritme bewegen zie ik doorgaans niet. De takt ziet er ietwat anders uit dan bij het gemiddelde recreatiepaard en dat heeft volgens mij te maken met het feit dat de paarden hoger van de grond bewegen, onregelmatigheid (want daar is sprake van als het vaste ritme, de takt, ontbreekt) zie ik niet. Wel zie ik af en toe een foutje, een mispas, echter kan ik je garanderen dat dergelijke fouten beduidend meer gemaakt worden in alle lagere niveau's. Ze vallen echter wél meer op op dit niveau, juist door de hoge mate van taktmatig lopen!

Hetzelfde geld eigenlijk voor de haperingen, die zijn er zeker. Er wordt ook geen 100% gescoord natuurlijk!
Echter bedenk je heel goed dat hoe stiller en gelijkmatiger het beeld, hoe meer een hapering opvalt. De gemiddelde L of M proef hangt van de haperingen aan elkaar...De overgang passage-piaffe-passage is daarbij, denk ik, ook de moeilijkste overgang die er is, en zelfs op absoluut topniveau gaat dat inderdaad niet altijd goed, zeker waar!
Zo, voor zover wat uitleg, als je vragen hebt stel ze gerust hoor, ik ben geen expert (verre van) maar heb inmiddels wel het een en ander gezien, zoverre dat ik mij een onderbouwde mening durf te vormen en enigzins inzicht heb in de principes van dressuurmatige training.

Persoonlijk vind ik het merendeel van de dressuur nog steeds mooi om te zien. Ik zie ook de fouten, ik zie de haperingen, maar ik weet heel goed hoe moeilijk het is om op veel lager niveau dressuur te rijden en kan van daaruit vooral veel bewondering opbrengen voor degenen die hun paarden nog sterker, soepeler en losser hebben getraind.
Ik geloof ook nog steeds dat een paard dat in zo'n baan, onder zo'n omstandigheden zijn werk zo goed doet, een bepaalde mate van ontspanning heeft. Echter moet die ontspanning niet worden verward met type 'neusje eruit lang teugeltje relaxed' ontspanning. Topsport is heel inspannend, en het is onmogelijk volledig ontspannen te zijn als je een enorme fysieke krachtinspanning doet. Echter als een paard na 7 minuten zo gelopen te hebben, afgroet en aan een lange teugel met vol vertrouwen zo'n arena rondkijkt en wegstapt, is dat voor mij een teken van ontspanning.

Buiten dit alles ben ik ervan overtuigd dat er excessen zijn waar ik liever niets van weet. En die vinden plaats bij de ruiters die net onder de absolute top zitten, en met de paarden die eigenlijk net niet goed genoeg zijn of het niveau net niet aankunnen, lichamelijk danwel geestelijk. Daar gaat het ongetwijfeld mis, en daar is inderdaad het paard er voor de dressuur, of erger, voor de sport, de prestaties en de status.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:22

Ik heb gister ook zitten kijken dat viel mij inderdaad ook heel erg op.
Vooral de rit van Helen met Damon Hill vond ik verschrikkelijk om te zien :n echt te veel hand en spoor gebruik wat paard absoluut ten nadelen kwam.
Sommige paarden worden wel fijn en vloeiend gereden maar deze eindigen niet altijd hoog ik de ranking wat erg jammer is.

Ik ben zelf wel helemaal omgeslagen en vind dressuur op moment heel erg leuk, maar ik rij zelf graag vanuit ontspanning.
Tuurlijk krijg mn paard wel eens steviger been maar luisteren is gewenst. Ook rij je hem wat meer bovenin en dan weer laag. Gebeurd met deze paarden ook wel
Wat betreft die overgangen ben ik met je eens en vind ik veel al slordig uitgevoerd worden.
Maar misschien zoals Esther aangeeft, valt dat alleen maar meer op door het niveau.

Ik ben ook van mening dat als het paard niet wil of niet kan dat je dan in de ring rond rijd.
We hebben het paard dan wel "getemd" maar ze geven echt wel grenzen aan :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:16

Meganyr schreef:
Ik plaats nooit een topic op Bokt behoudens advertenties, maar er is nu toch iets waar ik mee zit. Ik vind de antwoorden in dit forum altijd erg compleet (vanuit elke hoek, jong, oud, ervaren en iets minder ervaren, positief en negatief) en ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Zoals waarschijnlijk meerdere van jullie heb ik gister naar de FEI World Cup dressage gekeken.

Nu ben ik een dressuurleek. Ik heb nog nooit een dressuurwedstrijd gereden en heb weinig les gehad. De laatste jaren ben ik me wel meer gaan verdiepen in het bewegingsapparaat van een paard en ben erachter gekomen dat dressuur wel belangrijk is voor een gezond en soepel paard op de lange duur. Ik kom net kijken bij dressuur, ben net begonnen met de basis. Maar naar mijn idee heb ik wel een jarenlange ervaring met kijken naar paarden op alle niveau's en disciplines. Ik ben een TREC ruiter, dus ik hou van vrijheid, los, ontspanning, samenwerking en harmonie. Plezier van ruiter én paard, dat is mijn ideaalbeeld.
Gisteren zag ik beelden die verre van, maar dan ook vérre van mijn ideaalbeeld waren. Punten die mij opvielen:

* Ruiter zit absoluut niet stil.
Nu weet ik wel dat paarden in verheven draf hoog opgooien, maar ook tijdens een gewone gang beweegt de ruiter erg veel met lichaam en benen. Je ziet sporen prikken in de flanken, achteroverhangende ruiters en vrij stevig handenwerk. Sowieso vind ik de teugels erg strak staan.
* Hals van het paard lijkt vaak in een valse knik te staan, hoofd wordt erg hoog gehouden.
Het ziet er dus ook naar uit dat de meeste paarden niet over de rug lopen. Zadels zakken diep weg in de rug bij elke stap, het paard lijkt totaal niet te dragen. Ze verzamelen wel heel erg bij een piaffe, waardoor je het verschil nog duidelijker gaat zien.
* De bewegingen van de benen (vooral achter) zijn totaal niet gelijk.
Het paard beweegt niet in een vast ritme, maar lijkt elk been apart te bewegen, zodat het er niet meer ritmisch uitziet.
* Veel ruiters rijden met bontjes onder het zadel.
Op dit niveau heb je toch een op maat gemaakt zadel voor het paard en heb je toch geen bontje meer nodig om eventuele klappen (voor zover die ontstaan bij dressuur) op te vangen?
* Veel paarden zwiepen constant met de staart.
Nu kan dat ook een gewoonte zijn, maar mij is altijd geleerd dat zwiepen met de staart voor agitatie staat. Vliegen zullen er niet zijn in de hal.
* Er zijn vaak haperingen.
Zo perfect lopen deze paarden hun overgangen niet. Ik zie veel storingen en haperingen in de gangen.

Ik wil graag weten hoe anderen hierover denken. Dressuur is een essentieel onderdeel van een goed getraind paard, maar mijns inziens is het meer een middel dan een doel. Een spreuk die ik tegenkwam: 'Dressuur is voor het paard, het paard niet voor de dressuur'. Op dit hoge niveau gaat men in mijn opinie volledig voorbij aan het 'perfecte plaatje' van een soepel, goed getraind en blij paard.
Het woord 'vloeiend' kan ik niet meer ontdekken in deze tak van sport.

Ik hoor graag wat jullie vinden, of jullie het met me eens zijn of juist niet.
Ik zeg niet dat ik het allemaal beter kan en weet (want dat doe ik zéker niet), het gaat mij puur om iets wat ik zie en wat me opvalt. What say you?

Daar heeft volkomen gelijk in u heeft het heel goed gezien, het heeft niets meer met de Klassieke opvattingen te maken die de F.E.I. in zijn reglementen heeft opgeschreven.
Het klappert aan alle kanten, het is meer een circus dan werkelijk dressuur rijden, een show die het werkelijke dressuur rijden probeert uit te schakelen.

De commersie viert hoogtij, de fokkers zijn blij, de paarden hebben een kort leven, en daarom kunnen de fokkers hun producten kwijt.

De moeilijkheids graad in de Grand Prix speciaal is er niet meer, die zijn eruit genomen daar waar men werkelijk aan kan zien dat een paard goed opgeleid is.

Wat erover blijft is bewegings monsters met erop hangende ruiters, de eenheid word niet meer gewardeerd hoofdzaak ze kunnen gaan.

Een verzamelde draf ziet men niet meer, dat is te moeilijk daarom die overdreven Arbeidsdraf wat alles verdoezeld. Het Appuyeren is rijtechnisch een catastrofe de paarden worden in een overdreven stelling gereden, daarbij is de stelling minimaal en de buiging ook, en er staat in verzamelde draf??? Ook niets van te zien.
Armoed is het, rijtechnisch is het een puinhoop geworden.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:46

Esther, bedankt voor je compliment :).
Deze reacties sluiten dus wel aan bij wat ik ook vind. Wat inderdaad wel zo is is dat ik de tussenniveaus niet zie. Ik kijk wel eens bij een B proefje, maar tussen aan-de-kant-van-de-bak-bij-een-onderlinge en topsport-op-de-tv heb ik weinig ervaring.
Of het nu dierenmishandeling is... Ik denk niet dat deze paarden er veel beter of slechter aan toe zijn dan een gemiddeld eigen of manegepaard. Ik vind het moeilijk uit te leggen, ik denk in ieder geval niet dat deze paarden het slecht hebben of zo. Het gaat mij meer om een beeld dat de 'top' najaagt wat ik niet begrijp.
Bij alle paardentopsporten kun je een vraagteken zetten. Zodra het topsport is haak ik eigenlijk al af. Daarom is TREC zo leuk :D.
Inderdaad Professor, bij zo'n appuyement vind ik ook niet dat het er lekker uitziet. Het ziet er niet natuurlijk uit, het klopt gewoon niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:37

Meganyr schreef:
Esther, bedankt voor je compliment :).
Deze reacties sluiten dus wel aan bij wat ik ook vind. Wat inderdaad wel zo is is dat ik de tussenniveaus niet zie. Ik kijk wel eens bij een B proefje, maar tussen aan-de-kant-van-de-bak-bij-een-onderlinge en topsport-op-de-tv heb ik weinig ervaring.
Of het nu dierenmishandeling is... Ik denk niet dat deze paarden er veel beter of slechter aan toe zijn dan een gemiddeld eigen of manegepaard. Ik vind het moeilijk uit te leggen, ik denk in ieder geval niet dat deze paarden het slecht hebben of zo. Het gaat mij meer om een beeld dat de 'top' najaagt wat ik niet begrijp.
Bij alle paardentopsporten kun je een vraagteken zetten. Zodra het topsport is haak ik eigenlijk al af. Daarom is TREC zo leuk :D.
Inderdaad Professor, bij zo'n appuyement vind ik ook niet dat het er lekker uitziet. Het ziet er niet natuurlijk uit, het klopt gewoon niet.

Maar juist omdat je dat tussenniveau 'mist' als het ware, vind ik wel dat je heel scherp kijkt, dat vind ik echt. Want ja, soms word ik ook niet blij als ik tv kijk, maar vaker word ik niet blij als ik naar een regionale Z wedstrijd kijk....dát is pas echt om te janken. Maar er zijn gewoon veel punten die nog beter kunnen, of die beter zouden moeten. Ik weet ook niet of we de goede kant opgaan als we alleen nog maar dat extra voorbeen najagen en die spectaculaire draf. Ik durf alleen niet te zeggen of dat nou daadwerkelijk zo is, heb helaas niet de kans om bij de topruiters in de keuken te kijken tijdens de training thuis...Mocht dat wel echt zo zijn dan ben ik wel enigzins bang voor waar we over een aantal jaren staan. Voor mijn gevoel is het echter nog niet zover. (maar he, misschien zit ik er wel hartstikke langs, je weet het niet...)

En, eerlijk is eerlijk, zolang het beeld rustig en relatief vriendelijk blijft, vind ik het gewoon mooi. En misschien is het niet meer de klassieke dressuur, dat kan best, maar die tijd heb ik ook niet meegemaakt dus daar kan ik niet echt over oordelen...
Met relatief bedoel ik hier dat ik geen probleem heb met rijden met S&T of sporen, het punt waar sommige al afhaken zegmaar. Wel problemen heb ik met het betere duw en trekwerk, en ook de zwiepende staarten vind ik echt afdoen aan het mooie beeld.

Professor, uit nieuwsgierigheid, er zijn volgens mij best wat paarden die gewoon tot 17/18 jaar in de sport lopen, ervan uitgaande dat ze vanaf een jaar of 7/8 serieus aan de bak moeten hebben ze er dan 10 jaar topsport opzitten..Lijkt mij genoeg? Of begrijp ik u verkeerd?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 18:15

DIT vind ik een perfect plaatje haha!
De enige mooie stukken in de dressuur vind ik de uitgestrekte stap en de uitgestrekte galop :D.
Ik heb ook zeker meer met de klassieke rijkunst. Dat is echt verzameld aan de losse teugel, echt ruggebruik, dat ziet er zoveel fijner uit! Je ziet ook dat de ruiters veel stiller zitten.
Het lijken wel tuigers af en toe met die voorbenen, het moet allemaal zo extreem. Dat uitstrekken van zo'n been vind ik écht niet mooi, allemaal zo geforceerd. En de achterbenen worden gewoon vergeten.
Een tijdje terug werden we opgeschrikt door rollkur en hyperflexie, ik vraag me af in hoeverre die methode wordt gebruikt in de trainingen. Ik ben ook een beetje bang voor waar het heen gaat, het lijken haast wel Amerikaanse praktijken te worden, zoals met de Tennessee Walking Horses en hun plateauzolen. Doorschieten heet dat.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:06

Ik heb met verbazing gekeken naar zowel springen als dressuur: zoveel ruiters rijden met bontjes tussen shabrak en zadel in :o en een perfect op maat gemaakt zadel zal elk paard dat daar rondloopt toch echt wel hebben. Gebruiken zij het dan ook echt voor de mooi?? Zo'n wollen pad als sier(dus die zonder bont aan de onderkant) vind ik dan nog wel ok. Maar die met helemaal bont aan de onderkant (zowel met als zonder ruggegraats vrijheid) vind ik echt niet kunnen ivm druk op de rug.

Zijn al deze bontjes nog meer mensen opgevallen?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 09:38

Bontjesgebruik staat idd ook in mijn lijstje :)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:14

Schopje:
Ik wil ook graag wat voorstanders horen... Die zijn er toch wel?

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:36

Joolien schreef:
Ik zeg 1 ding:

Topsport is dierenmishandeling....

je hebt 100% gelijk geen top dresuur voor mij!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:30

12sterre34 schreef:
zoveel ruiters rijden met bontjes tussen shabrak en zadel in :o en een perfect op maat gemaakt zadel zal elk paard dat daar rondloopt toch echt wel hebben.

Dit is niet waar ;) Vaak heeft een ruiter gewoon zijn eigen vaste zadel wat op veel paarden past, maar soms dus ook iets aangepast moet worden dmv een bontje. Gal gebruikt ook hetzelfde zadel op zowat ieder paard dat 'ie rijdt. Is misschien volgens velen niet goed, maar de paarden presteren wel en zijn gezond.

Verder vind ik dat je niet alle topruiters over één kam kunt scheren. Zonder specifiek voorbeeld kan ik hier dus ook geen mening over geven. Ik vind over het algemeen dat er in de topsport netjes gereden wordt, uitzonderingen daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:54

Zwartsnoepje schreef:
12sterre34 schreef:
zoveel ruiters rijden met bontjes tussen shabrak en zadel in :o en een perfect op maat gemaakt zadel zal elk paard dat daar rondloopt toch echt wel hebben.

Dit is niet waar ;) Vaak heeft een ruiter gewoon zijn eigen vaste zadel wat op veel paarden past, maar soms dus ook iets aangepast moet worden dmv een bontje. Gal gebruikt ook hetzelfde zadel op zowat ieder paard dat 'ie rijdt. Is misschien volgens velen niet goed, maar de paarden presteren wel en zijn gezond.

Verder vind ik dat je niet alle topruiters over één kam kunt scheren. Zonder specifiek voorbeeld kan ik hier dus ook geen mening over geven. Ik vind over het algemeen dat er in de topsport netjes gereden wordt, uitzonderingen daargelaten.

Nou ik open graag je ogen. Ik heb de laatste 1.5 jaar dingen zowel op stal als op concours gezien wat echt niet door de beugel kan. Voornamelijk de dressuurruiters zijn mij vaak een doorn in het oog. Ik heb op concoursen dingen gezien die gewoon openlijk gebeurde in de inrijring en naar mijn idee echt vallen dierenmishandeling. Heeft niks meer te maken met sport maar met forceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:20

Er is wel een verschil tussen topsport en basissport, ik weet niet waar jij het over hebt? Wat je zo op een doorsnee concours ziet vind ik vaak ook niet om over naar huis te schrijven inderdaad. :n
Maar de echte wereldtop, daar zie je toch niet vaak zulke praktijken hoor. Misschien zijn ze er wel, ik weet het niet. Maar ik ga niet oordelen als ik het niet zelf gezien heb (of bewijs ervan). Op internet kan iedereen vanalles zeggen namelijk, maar dat snap je vast ook wel :P

Ik vind het gewoon vervelend dat de wedstrijdsport dan maar afgedaan wordt als zijnde dierenmishandeling, want heus niet iedere dressuurruiter martelt zijn paard.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 18:39

Zwartsnoepje schreef:
Ik vind het gewoon vervelend dat de wedstrijdsport dan maar afgedaan wordt als zijnde dierenmishandeling, want heus niet iedere dressuurruiter martelt zijn paard.

Ik roep dus ook absoluut niet dat het dierenmishandeling is, het gaat mij hier puur om de manier van presenteren als 'top'. Hoe dat tot stand komt heb ik geen idee van, daarom heb ik daar ook geen mening over. Anderen nemen in dit topic het woord 'dierenmishandeling' in hun mond (of eigenlijk vingers :) ) maar hier heb ík het niet over.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:44

Bij de top springsport kunnen de hindernissen niet meer hoger en breder dan ze al zijn.
Dat zit echt al aan de maximale hoogtes en breedtes.
Toch moet er iets verzonnen worden dat het moeilijker wordt, ook omdat er blijkbaar meer paarden zijn (worden gefokt) die dit niveau aankunnen. En er moet wel competitie blijven.
Daarom wordt vaak de tijd heel krap gezet. De paarden moeten in een hoog tempo het parcours springen anders maken ze snel tijd fouten.
En het parcours wordt vaak erg technisch gebouwd, zodat de ruiter bijna op de centimeter af het parcours moet rijden om goed uit te komen.
Toch kijk ik hier veel liever naar naar dan naar top dressuursport.
Ik heb het idee dat springpaarden fijner worden gereden dan bij top dressuur sport.