Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
echt te veel hand en spoor gebruik wat paard absoluut ten nadelen kwam.
Meganyr schreef:Ik plaats nooit een topic op Bokt behoudens advertenties, maar er is nu toch iets waar ik mee zit. Ik vind de antwoorden in dit forum altijd erg compleet (vanuit elke hoek, jong, oud, ervaren en iets minder ervaren, positief en negatief) en ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Zoals waarschijnlijk meerdere van jullie heb ik gister naar de FEI World Cup dressage gekeken.
Nu ben ik een dressuurleek. Ik heb nog nooit een dressuurwedstrijd gereden en heb weinig les gehad. De laatste jaren ben ik me wel meer gaan verdiepen in het bewegingsapparaat van een paard en ben erachter gekomen dat dressuur wel belangrijk is voor een gezond en soepel paard op de lange duur. Ik kom net kijken bij dressuur, ben net begonnen met de basis. Maar naar mijn idee heb ik wel een jarenlange ervaring met kijken naar paarden op alle niveau's en disciplines. Ik ben een TREC ruiter, dus ik hou van vrijheid, los, ontspanning, samenwerking en harmonie. Plezier van ruiter én paard, dat is mijn ideaalbeeld.
Gisteren zag ik beelden die verre van, maar dan ook vérre van mijn ideaalbeeld waren. Punten die mij opvielen:
* Ruiter zit absoluut niet stil.
Nu weet ik wel dat paarden in verheven draf hoog opgooien, maar ook tijdens een gewone gang beweegt de ruiter erg veel met lichaam en benen. Je ziet sporen prikken in de flanken, achteroverhangende ruiters en vrij stevig handenwerk. Sowieso vind ik de teugels erg strak staan.
* Hals van het paard lijkt vaak in een valse knik te staan, hoofd wordt erg hoog gehouden.
Het ziet er dus ook naar uit dat de meeste paarden niet over de rug lopen. Zadels zakken diep weg in de rug bij elke stap, het paard lijkt totaal niet te dragen. Ze verzamelen wel heel erg bij een piaffe, waardoor je het verschil nog duidelijker gaat zien.
* De bewegingen van de benen (vooral achter) zijn totaal niet gelijk.
Het paard beweegt niet in een vast ritme, maar lijkt elk been apart te bewegen, zodat het er niet meer ritmisch uitziet.
* Veel ruiters rijden met bontjes onder het zadel.
Op dit niveau heb je toch een op maat gemaakt zadel voor het paard en heb je toch geen bontje meer nodig om eventuele klappen (voor zover die ontstaan bij dressuur) op te vangen?
* Veel paarden zwiepen constant met de staart.
Nu kan dat ook een gewoonte zijn, maar mij is altijd geleerd dat zwiepen met de staart voor agitatie staat. Vliegen zullen er niet zijn in de hal.
* Er zijn vaak haperingen.
Zo perfect lopen deze paarden hun overgangen niet. Ik zie veel storingen en haperingen in de gangen.
Ik wil graag weten hoe anderen hierover denken. Dressuur is een essentieel onderdeel van een goed getraind paard, maar mijns inziens is het meer een middel dan een doel. Een spreuk die ik tegenkwam: 'Dressuur is voor het paard, het paard niet voor de dressuur'. Op dit hoge niveau gaat men in mijn opinie volledig voorbij aan het 'perfecte plaatje' van een soepel, goed getraind en blij paard.
Het woord 'vloeiend' kan ik niet meer ontdekken in deze tak van sport.
Ik hoor graag wat jullie vinden, of jullie het met me eens zijn of juist niet.
Ik zeg niet dat ik het allemaal beter kan en weet (want dat doe ik zéker niet), het gaat mij puur om iets wat ik zie en wat me opvalt. What say you?
.
.Meganyr schreef:Esther, bedankt voor je compliment.
Deze reacties sluiten dus wel aan bij wat ik ook vind. Wat inderdaad wel zo is is dat ik de tussenniveaus niet zie. Ik kijk wel eens bij een B proefje, maar tussen aan-de-kant-van-de-bak-bij-een-onderlinge en topsport-op-de-tv heb ik weinig ervaring.
Of het nu dierenmishandeling is... Ik denk niet dat deze paarden er veel beter of slechter aan toe zijn dan een gemiddeld eigen of manegepaard. Ik vind het moeilijk uit te leggen, ik denk in ieder geval niet dat deze paarden het slecht hebben of zo. Het gaat mij meer om een beeld dat de 'top' najaagt wat ik niet begrijp.
Bij alle paardentopsporten kun je een vraagteken zetten. Zodra het topsport is haak ik eigenlijk al af. Daarom is TREC zo leuk.
Inderdaad Professor, bij zo'n appuyement vind ik ook niet dat het er lekker uitziet. Het ziet er niet natuurlijk uit, het klopt gewoon niet.
.
en een perfect op maat gemaakt zadel zal elk paard dat daar rondloopt toch echt wel hebben. Gebruiken zij het dan ook echt voor de mooi?? Zo'n wollen pad als sier(dus die zonder bont aan de onderkant) vind ik dan nog wel ok. Maar die met helemaal bont aan de onderkant (zowel met als zonder ruggegraats vrijheid) vind ik echt niet kunnen ivm druk op de rug.
12sterre34 schreef:zoveel ruiters rijden met bontjes tussen shabrak en zadel inen een perfect op maat gemaakt zadel zal elk paard dat daar rondloopt toch echt wel hebben.
Vaak heeft een ruiter gewoon zijn eigen vaste zadel wat op veel paarden past, maar soms dus ook iets aangepast moet worden dmv een bontje. Gal gebruikt ook hetzelfde zadel op zowat ieder paard dat 'ie rijdt. Is misschien volgens velen niet goed, maar de paarden presteren wel en zijn gezond.Zwartsnoepje schreef:12sterre34 schreef:zoveel ruiters rijden met bontjes tussen shabrak en zadel inen een perfect op maat gemaakt zadel zal elk paard dat daar rondloopt toch echt wel hebben.
Dit is niet waarVaak heeft een ruiter gewoon zijn eigen vaste zadel wat op veel paarden past, maar soms dus ook iets aangepast moet worden dmv een bontje. Gal gebruikt ook hetzelfde zadel op zowat ieder paard dat 'ie rijdt. Is misschien volgens velen niet goed, maar de paarden presteren wel en zijn gezond.
Verder vind ik dat je niet alle topruiters over één kam kunt scheren. Zonder specifiek voorbeeld kan ik hier dus ook geen mening over geven. Ik vind over het algemeen dat er in de topsport netjes gereden wordt, uitzonderingen daargelaten.

Zwartsnoepje schreef:Ik vind het gewoon vervelend dat de wedstrijdsport dan maar afgedaan wordt als zijnde dierenmishandeling, want heus niet iedere dressuurruiter martelt zijn paard.
) maar hier heb ík het niet over.