Rechterbuiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brightlin

Rechterbuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:07

Hallo!

Ik heb een probleem met de buiging van mijn paard.
Linksom buigt ze heel makkelijk, maar rechtsom wil het niet.
Ik heb alles geprobeert, zodra ik de hulpen geef gooit ze zich er helemaal tegenin.
Als ik dan de hulpen "doordrijf" gaat ze rennen en ben ik haar helemaal kwijt.
Iemand tips?

Groetjes!

Bubbleee

Re: Rechterbuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:32

Probeer haar tegen het hek / wand aan te zetten zodat ze in iedersgeval niet weg kan rennen of in een hoek proberen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:55

Ik herken het probleem dat je hebt.
Bij mij hebben volgende dingen alvast geholpen. Ten eerste goed begrenzen met je buitenteugel en stelling vragen met je binnenteugel. Soms is het makkelijker om stelling te krijgen door je binnenhand ietsje omhoog te brengen richting je buitenschouder. Om te begrenzen gebruik je bovendien best niet enkel je buitenteugel, maar ook je buitenbeen. Begin tijdens het instappen al met wat stelling te vragen (voltes, slangevoltes...).
Ten tweede, verwacht niet te snel dat ze met je zal gaan lopen en dat je de controle kwijt zal raken. Hoe meer je je daaraan verwacht, hoe groter de kans dat ze effectief zal gaan lopen en dat jij de controle kwijtraakt. Blijf kalm, wees zelfverzekerd en geef niet op. Jij wil bv naar rechts, ze zal naar rechts moeten gaan. Zelfs als ze dan een keertje naar links gaat is dat net zo erg wanneer je haar dan maar onmiddellijk terugdraait.
Ten derde, neem wat lessen (als je die nog niet hebt). Een goede lesgever kan je dar zeker verder mee helpen!
Haar naar het hek of de wand sturen vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee. Dat zal er in elk geval niet toe bijdragen dat ze dan wel zal buigen. Het enige wat ze daar, denk ik, uit kan leren is dat ze naar de wand of het hek moet lopen en dat kan wel eens gevaarlijk worden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:20

is ze al nagekeken door bv een chiropractor?
klinkt alsof ze erg vast zit!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:59

het klinkt alsof ze scheef is. Hij is dus niet gelijk op beide teugels. Als jij hem wilt laten nageven/aan de teugel rijdt vraag je dan het meest met je linkerhand?

Brightlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:26

Ze is onlangs bij een Osteopaat geweest, maar naast een paar kleine blokkades zat er niks.
Ze is niet van mij, dus ik ben met de eigenaar in overleg om privéles te nemen, en de kosten dan te delen.
Scheef is ze inderdaad, anders kreeg ik haar wel in de rechterstelling.
Ik vraag altijd met mijn binnenhand, zowel linksom als rechtsom.
Maar rechtsom gooit ze zich er steeds tegenin, en bij doordrijven gaat ze dus rennen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:30

Je moet je wel realiseren dat wanneer een paard niet naar rechts in wil buigen je probleem dus links zit: aan die kan wil/kan je paard de spieren niet lang maken

Een oefening die je misschien ook kan helpen is door op de linkerhand je paard op de volte iets naar buiten te laten kijken, gewoon kleine stukjes. Doel is om te zorgen dat jouw rechterteugel niet meer tegen de hals aankomt, want dit zal het doel van je paard zijn op die volte om er onderuit te komen en de linker Spierenhandel zo kort mogelijk te laten!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:51

Met Amaryllis eens, als het paard rechts niet buigt zit het probleem aan de linkerkant. Weliswaar vaak
in de dikke halsspier. Eigenlijk zou je om het te snappen/controleren eerst eens de rechterhalsspier
"vast" moeten pakken (als je ernaast staat) en daarna links. Wss als het paard zich niet lang wil/ kan maken
of pijn heeft tilt het het hoofd omhoog en kantelt of draait zich van je weg.

Niet KNIJPEN in de spier alleen voorzichtig vastpakken! Anders doe je hem alleen maar pijn.

Soms wil een goede poetsbeurt met een massageborstel weleens wat werken om je paard wat losser te krijgen
(je wel verdiepen in massagetechnieken, desnoods op internet)

Losrijden met dwang en doordrukken gaat je echt niet lukken.. je moet het paard verleiden de spieren
lang te maken en zelf los te laten.. en dat kan hij/zij absoluut niet als jij vastpakt, hem/haar dwingt en als
ze het niet doet even goed doorduwt.

Mensen denken dat het een kwestie is van niet willen.. maar het is vaak een kwestie van niet kunnen en
of spierpijn.

Ik vraag geen tegenovergestelde stelling op een volte omdat het paard dan niet meer om mijn
binnenbeen buigt.. maar ik leg mn binnenbeen tegen haar buik en doe mijn hand dan naar binnen zetten,
ze moet zelf de stelling aannemen zonder druk.. bij ieder beetje direct belonen.. eigenlijk als ze er alleen
al aan denkt stelling te geven al belonen.. uiteindelijk gaat ze zelf steeds meer doen.. als ze vast
wil pakken op haar moeilijke kant niet vasthouden! Juist even los geven en met je binnenbeen iets naar
buiten drukken.. en daarna je buitenbeen aanleggen en met je buitenhand ietsjes begrenzen en je hand
weer iets opzij zodat ze zelf weer de stelling en de hand op gaat zoeken.

Met doordrukken heb je een grote kans dat je haar/hem alleen maar sterker rijd

Brightlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:15

Echte dwang heb ik nooit gebruikt.
Maar vaak als ik mijn binnenbeen dan aanleg, krijg ik geen reactie, druk ik iets met mijn kuit dan gaat ze rennen.

Zou het handig zijn om een kneveltrens te proberen?
Naar mijn idee heeft ze daar meer houvast aan en ligt het stiller in de mond?

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:12

Je kan eerst contrastelling gebruiken.
Dus op de linkerhand (haar makkelijke hand) en dan rechter stelling.
Dan buigt ze dus richting het hek waardoor ze ook moeilijker onder je vandaan kan lopen.
Dan kan je gebroken lijnen gaan proberen en uiteindelijk een mooie ronde volte :)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:14

En over het masseren;
Dat is een goeie, heeft bij mijn paard ook erg geholpen.
Je kan evt. een masseur laten komen, en die kan je wat basis dingen leren om je paard losser te maken! Super leerzaam en fijn voor je paard ;)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:23

Typ op google links gebogen paard in, en je zal veel uitleg krijgen, hoe je het kan oplossen

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:19

inderdaad, linksgebogen. Zo te lezen is je paard erg scheef dus.
Misschien kun je wat googlen op rechtrichten? Daar kun je zoveel in vinden!
En idnerdaad wat iemand hierboven al schreef. Ipv stelling vragen op de rechterhand, ga je rijden op de linkerhand en vraag je contrastelling.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:07

je paardje is dus links gebogen, de linkerspierzijde is de korte zijde van jou paard, als hij dan rechts moet buigen,moet hij die linkerspierzijde flink oprekken, dat kost goed moeite en daar kan wellis een ren geval uit voortkomen. Mijn tip is vooral ,ga terug naar die ontspanning, ga terug stappen,zoek de ontspanning,buig in stap wat lekker door op rechts,en draaf weer aan, als hij dan weer gespannen word,gewoon weer terug gaan stappen. het kost tijd om die spierzijde op te rekken,forceer niks en heb er geduld mee :)

Brightlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 12:30

Ja, dat is ook precies hoe ik er zelf mee bezig ben.
Ze stresst in het begin heel erg, heeft met de vorige amazone te maken.
Als ik lekker veel ga schakelen, figuren rijden etc. ontspant ze na 20min lekker.
Dan krijg ik haar ook redelijk in de rechterstelling, maar zodra ze stresst lukt het dus niet meer.

Heb vrijdag een les gereden, de instructie zei dat ik mijn binnenhand ipv van de hals over de hals moest halen..
Nou, daar was ik het dus niet zo mee eens. :')

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:07

Brightlin schreef:
Ja, dat is ook precies hoe ik er zelf mee bezig ben.
Ze stresst in het begin heel erg, heeft met de vorige amazone te maken.
Als ik lekker veel ga schakelen, figuren rijden etc. ontspant ze na 20min lekker.
Dan krijg ik haar ook redelijk in de rechterstelling, maar zodra ze stresst lukt het dus niet meer.

Heb vrijdag een les gereden, de instructie zei dat ik mijn binnenhand ipv van de hals over de hals moest halen..

Tja beetje eigenwijs dus. De instructrice zal hier vast een reden voor gehad hebben, heb je daar ook naar gevraagd? Soms lijken de dingen die je moet doen onlogisch, zeker de dingen die niet in de boekjes staan. Een instructeur met ervaring kan je soms wel eens iets laten doen wat je niet kent omdat het net even nodig is voor jouw paard. Vraag even waarom je dat moest doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:16

Brightlin schreef:

Nou, wat de instructie zegt is niet zo raar hoor. Op die manier kun je stelling vragen en de binnenschouder begrenzen. Als je paard zo moeizaam naar rechts buigt, is het heel waarschijnlijk dat ze wat over de binnenschouder zal vallen. En dan buigt ze nog niet. Op deze manier vraag je ook de stelling bij bijv. appuyementen en travers.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:51

--