Ment for me (BernardusxFlemmingh) @Z2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Daniquee

Ment for me (BernardusxFlemmingh) @Z2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:23

:wave:

Hierbij open ik mijn eerste topic van Ment for me onder het zadel, Ment for me is een 11 jarige E pony van Bernardus voor de duidelijkheid, ze is een kruising van een Welsh en KWPN.

Ment for me rij ik nu 2,5 jaar en we zijn begonnen in het L2. Vanaf het begin af aan is het altijd moeilijk geweest om haar goed op de achterhand te krijgen, en de achterhand er goed onder te laten vallen, dit komt omdat ze korter op haar voorbenen staat, we zijn hier alle tijd al me bezig geweest en stukje bij beetje gaat het steeds beter.

Ongeveer 3 weken geleden hebben wij ons Z2 debuut gemaakt en ik was zeer tevreden over ons debuut, nog geen winst maar we kwamen wel richting een winstpunt.

Waar wij op dit moment mee bezig zijn, is dus altijd nog het op de achterhand krijgen, en het ontspannen erbij. Doordat we hier veel mee bezig zijn krijg je het idee op bepaalde foto's dat ze strak in haar nek loopt en dat klopt, daarom doen we ook vaak naar zulke oefeningen het neusje eruit rijden en dat ze dan me hand volgt, zodat ze weer terug de ontspanning in gaat.

Commentaar en tips zijn dus altijd welkom anders plaats ik het niet in het Horses At Work topic, maar graag wel netjes houden. :)

PS: Menty is aan de dikke kant, en dat weten we. Omdat ik de laatste tijd veel bezig ben geweest met tentamens en me examens heb ik weinig tot niet gereden, en heeft ze overdag wel gewoon op het weiland gestaan.

Ik heb maar 1 foto van het losrijden, de foto’s staan niet op volgorde.

1. Losdraven
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Verruimen.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Contragalop.
Afbeelding

12.Inzet schouderbinnenwaarts kantelt hoofd iets naar buiten.
Afbeelding

13. Schouderbinnenwaarts, mag meer.
Afbeelding

14. En als afsluiter :evaw:
Afbeelding

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:12

Leuke combi!

Voor het Z2 vind ik het een beetje braafjes, hij mag wat mij betreft veel meer op het achterbeen en het halsje daar wat meer laten vallen als het ware,vind dat hij zich daar vrij strak houd :) Lekker veel schakelen ,en vooral in galop, wil goed helpen. Mr..die schouderbinnenwaart,ik zie hem persoonlijk nergens :)?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:27

vilouma schreef:
Leuke combi!

Voor het Z2 vind ik het een beetje braafjes, hij mag wat mij betreft veel meer op het achterbeen en het halsje daar wat meer laten vallen als het ware,vind dat hij zich daar vrij strak houd :) Lekker veel schakelen ,en vooral in galop, wil goed helpen.

Dat is zeker waar, dat is ook het probleem waar we tegen aan lopen :j. Het is voor mij ook heel erg moeilijk om het goede tempo vast te houden, waar ze wel beter in loopt en daar hebben we erg hard aan gewerkt de laatste tijd en daar gaan we nu weer mee beginnen.

__PSM__

Re: Ment for me (BernardusxFlemmingh) @Z2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:48

Danique, daar is de knapperd dan...

Ik heb het idee dat je soms wat ver achter op de lepel van je Verder zou je in draf je onderbeen iets terug kunnen leggen om de lijn, oor, schouder, kont, hak te laten kloppen :D Verder weet je zelf dondersgoed waar je mee bezig bent :D

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:53

Ziet dr goed uit Danique! Komt vast wel goed, tis dat ik tips moet geven maar sommige foto's mag je je handen rechtop doen maar dat is mierenn**ken haha :) Leuk paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:45

Ik heb het idee dat je zadel te ver naar voren ligt, ik denk als je zadel een stuk naar achteren ligt en je pony zo meer schoudervrijheid heeft het ook al een stuk kan schelen..

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:11

Pauline: Bedoel je de lepel van me zadel? :)
Eva: Haha, ik moest toch even denken hoor, maar toen ik in je profiel keek wist ik het meteen, bedankt :)
Noompiejjj: Opzich ligt het zadel wel goed, als ik het meer naar achteren ga doen, ligt het zadel helemaal niet goed meer en kom ik teveel naar de kont toe, want ik kan ongeveer nog een halve hand tussen haar been en de singel in doen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:13

Ik ga mee met mijn voorgangers, zadel ligt echt te ver naar voren. Die hand bij de singel zegt niets. De punt van de boom moet een duimbreedte achter het schouderblad liggen. Dat het zadel zover naar voren ligt hindert je paard en komt je houding ook niet ten goede. Het zadel lijkt me ook wat krap voor jezelf, je zit idd te ver op de lepel, hetgeen -PSM- ook aangaf. Voor 't Z2 mag je paardje zeker meer bergop, tis nu nog te vlak, soms loopt ze zelf wat de grond in zeg maar. Heel veel schakelen en overgangen rijden.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:20

Klopt, me zadel word te krap :j Gaat ook mee met de verkoop over een aantal weken. Zal morgen eens even kijken met het zadel. Het moet inderdaad meer berg op, vooral in de galop dat is toch nog het moeilijkste.. Maar het blijft voor haar toch een diepte punt, omdat ze achter een stuk hoger is dan voor.. We zijn er al 2,5 jaar mee bezig, en het gaat al stukje bij beetje steeds beter, maar het blijft toch heel moeilijk omdat vast te houden :j.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:03

Komt wel goed hoor Danique :D Je zit idd wat te ver op de lepel van je zadel :j

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:08

Haha is wel goed voor mn buikspieren om dat te moeten vast blijven houden :=

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:45

Wat een knapperd is het toch danique <3
Je geeft zelf heel duidelijk aan wat er nog verbetert kan worden, ga zo door!
Probeer je handen goed rechtop te houden ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:39

Als mijn zadel goed ligt zitten er bijna 2 handen tussen. Ik leg het zadel naar
achter en haal de singel voor het aansingelen wat naar voor zodat ik het
schuiven niet zo krijg. Je zadel ligt naar mijn beoordeling ook te ver naar voren..

Jammer dat we alleen fotomomenten zien.. mijn vorige paard was ook op de voorhand
gebouwd. Die ging met achterwaarts stappen (hard oefenen.. hij moet STAPPEN niet SLEPEN)
zijn rug mooi bol maken, kwam van voor in het knikje en ging helemaal zitten. Vanuit daaruit
ging ik hem wegrijden en dan kwam zijn achterhand er meer onder en zette hij zn rug ook heel
mooi bol..

Maargoed.. moet eerst dat achterwaarts goed zijn voor je aan dat soort oefeningen begint he!
Vind dat hij mooi zijn achterbeen optilt maar wat mij betreft zou je hem wat ronder mogen rijden
en pas als hij gaat zitten meer oprichting vragen..

Nu is het een beetje de omgekeerde wereld.. je vraagt hem oprichting en probeert hem zo eronder
te rijden (lijkt) Hij wordt daardoor sterker in je had en drukt zich dan weg + protesteert met zn
staart.

Ik geloof echt wel dat je heel hard oefent.. zou het alleen op een andere manier aanpakken..

Bij interesse heb ik wel een filmpje voor je (link) eventueel per pb (wbt achterwaarts)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:10

Monique: Dankjewel :)!
svdijk86: We werken er inderdaad heel erg hard aan, en het klopt dan ook dat ze op best veel momenten erg sterk van voor word met dat soort oefeningen :j Daarom rij ik dus ook vaak naar ontspanning toe en daarna weer oppakken en dat gaat het meestal wee goed, maar dat kan tijdens de proef natuurlijk niet, dus ik ben wel benieuwd naar je filmpje, zou graag een pb willen :) Haar staart zwiept ze normaal niet, dit komt nu omdat ze ontzettend hengstig is, zo staat ze ook op stal of de wei te doen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:50

Leuk paardje! rijden ziet er netjes uit :j

Alleen jammer van de spelfout in haar naam :=

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:24

Dankjewel. :)
Haha ik weet het, was al toen we haar kochten.

saskia_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:52

Je verteld zelf al idd dat het paard moeilijk van achter eronder te rijden is. En toch vind ik ook dat hij zeker voor een Z2 paard te veel op de voorhand loopt. Probeer hem eens iets meer van achter naar voren te rijden ;)
Succes

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:56

_Daniquee schreef:
Dankjewel. :)
Haha ik weet het, was al toen we haar kochten.

Dat kan je heel makkelijk wijzigen bij de KNHS/KWPN geloof ik :j

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:59

saskia_goldy: Klopt :) Daar werken we ook heel erg hard aan.
CoronaLime: Ja dat weet ik. Maar we hebben het gewoon zo gelaten, en over een aantal weken gaat ze ook de vekoop in.

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:07

leuke combinatie. Voor het Z2 mag ze inderdaad meer ondertreden van achter en van voor meer dragen. als ik de foto's zo zie zou ik veel losmakende oefeningen gaan rijden. wellicht doe je het al, maar vooral met losrijden de merrie goed laten zakken in de schoft (het deel van de hals net achter de schoft zo laag mogelijk) terwijl ze wel de bovenlijn op aanspanning houdt. in deze houding actief houden van achteren. als ze goed loslaat gaat ze vandaaruit meer vanuit de schouder draven. dat is het moment om wat meer oprichting aan de voorkant te vragen. Zoals ik al zei, wellicht doe je het al en vertel ik je niets nieuws :)
op de foto's met sb mis ik lengtebuiging. dat zou de volgende stap zijn om aan te werken. veel sb inzetten vanuit kleine voltes, en de sb weer afbreken door een kleine volte in te rijden willen daar nogwel eens bij helpen.
succes in ieder geval in het Z2!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:31

moire: Heel erg bedankt voor je reactie en uitleg. Daar kan ik zeker wat mee! Ik zal er eens mee gaan oefenen kijken hoe we dat oppakken. SB is meestal haar sterkste punt, maar het klopt inderdaad dat ze deze keer meer lengtebuiging mocht hebben :)

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:26

graag gedaan. hoop dat het resultaat heeft in het oefenen.
en ja, het zijn natuurlijk momentopnames, heel fijn dat ze normaal gesproken de sb goed aanpak. dat is namelijk ook een hele fijne oefening om je paard beter op het achterbeen te krijgen :D

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:29

:j. Maar het kan natuurlijk niet altijd goed gaan :)

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:44

Mentyyyyy. <3 <3
Ziet er goed uit Danique,
Z2 komt helemaal goed!
Zijn natuurlijk nog verbeteringspuntjes maar die heb je nu al genoeg gehoort ;)
En je geeft zelf al aan dat je er hard aan werkt. :)
Laatst bijgewerkt door Sica op 06-05-11 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype gewijzigd

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:29

Voor het Z2 mag ze echt meer op de achterhand, maar ik heb zelf net zo een en ik weet hoe moeilijk het dan is om ze goed op de achterhand te krijgen, dus vind het echt heel knap dat je naar het Z2 bent geklommen, nu nog hopen op een winstpuntje voor je haar verkoopt :)

Misschien dat je zadel tijdens het rijden wat naar voren gaat omdat ze wat dikker is dan normaal?